Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

TED Talk: A better way to talk about love

Gestart door AceVentura, september 10, 2017, 08:08:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Ik heb net een leuke TED talk gezien. Hij gaat niet over aseksualiteit, maar aseksualiteit wordt er wel in genoemd.
Rode draad in het verhaal de manier hoe we denken over liefde (en de verwachtingen die we daarbij hebben) worden weergegeven door de taal die we gebruiken als we er over spreken. Ook komt de spreker met een alternatieve manier om er over te praten, een manier die oa. voor aseksuele relaties beter past.

Ik ben zelf aromantisch en dan is dit een leuke andere manier om tegen het onderwerp liefde aan te kijken, voor mij deels ook wel herkenbaar. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, je kan hem hier bekijken:
https://www.ted.com/talks/mandy_len_catron_a_better_way_to_talk_about_love

Groeten,
Ace
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik denk dat de meeste mensen onderscheid maken (leren maken) tussen liefde en verliefdheid. Verliefdheid kan wel heel hevig zijn, maar ik zie het meer als een soort trucje van je chemie om een relatie aan te willen gaan, waar je dat misschien niet zou willen als je niet verliefd was geworden. Ik zelf heb nooit een relatie gehad met iemand waar ik ook echt heel erg verliefd ben geweest, maar wel heb ik gemerkt dat de verliefdheid sterker is als de persoon in kwestie onbereikbaar is. Ik herken me dan ook best in de metaforen. En ik kan er ook naar van zijn, buikpijn van hebben en al dat soort 'gekke' dingen meer. De ene verliefdheid is ook veel sterker dan de andere.
Zelf zie ik mezelf niet gauw een relatie gaan met iemand waarvan ik denk: Aardige man. Er moet wel iets meer zijn, ik hoef niet verschrikkelijk verliefd te zijn, maar het is voor mij geen alleen verstandelijk overwogen beslissing. Ik om geregeld aardige mannen tegen, maar het gevoel dat iemand iets heeft waardoor ik zou willen ervaren of we partners kunnen worden, dat kom ik zelf zelden tegen. En met ouder worden nog minder.

Hoe dan ook is verliefdheid iets dat niet altijd zo blijft en op den duur kom je doodgewoon in de situatie van liefde te staan die ze beschrijft. Dan heb je gewoon een relatie. Ik kan me zelf ook niet voorstellen dat het een streven is om dat verschrikkelijk verliefde gevoel voor eventueel tientallen jaren te behouden. Dat heeft namelijk meer met allerlei verlangens en projecties te maken dan met het onderhouden van een relatie. Relaties zijn namelijk, zoals ik het altijd een beetje ironisch noem, omdat ik het moeilijk vind, 'broeinesten van communicatie'. ;)

Maar ja dat gevoel van verliefdheid kan ook soms wel lekker zijn, het houdt je buiten de realiteit en misschien dat we het daarom zo ophemelen. Het kan ook wel verslavend werken ja.

Ik herken wel dat het iets vrij oncontroleerbaars is. 'Falling' in love vind ik dan ook nog niet zo'n gekke uitdrukking. Het overkomt je. Het is ook niet zo gemakkelijk te sturen. Het maakt dat je je kwetsbaar voelt. Je kunt het gevoel niet weer uit zetten als je er vanaf wilt. Je kunt ook niet beslissen: O dan ga ik nu op die persoon verliefd worden. Of juist niet. En het kan je ook het gevoel geven dat je 'gek' wordt.

Al met al herken ik het dus beide, het gevoel van verliefdheid, in diverse 'ergstes' maar ook de liefde.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie