Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De oorsprong van haar aseksualiteit

Gestart door VriendVanAseksueelMeisje, september 21, 2017, 09:44:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VriendVanAseksueelMeisje

Dag iedereen,

Mijn vriendin van 3 jaar is aseksueel, en ik vraag me af hoe dit zo gekomen is, is het iets waar ze mee geboren is of het onderweg 'gegroeid'?

Ergens denk ik ook dat het zou kunnen dat ze op een jonge leeftijd het slachtoffer is geweest van misbruik, over de jaren in onze relatie is er een paar keer precies iets daarover opgekomen maar als ik er achter wil vragen dan klapt ze toe en vermijd ze het onderwerp. Dit doet me nog meer denken dat het het geval zou zijn, en het feit dat ze er zo over doet doet me denken dat het door iemand was die nog steeds in haar (onze) omgeving is. Hoe ga ik hier het beste mee om respecteer ik het idee dat ze zoiets waarschijnlijk wilt vergeten en in het verleden wilt laten, of zou ik eerder moeten proberen haar er meer en duidelijker over te laten praten.

Mijn excuses als dit bericht slechte herinneringen doet voorkomen voor sommigen in gelijke situaties en alvast bedankt voor jullie steun en advies!

Koffie

Of ze aseksueel is, of dat er wat anders aan de hand is, dat kunnen wij niet vertellen. Al kan ik me heel goed voorstellen dat je met die vraag zit en zou ik je graag duidelijkheid geven. De enige die kan navoelen of ze als geaardheid aseksueel is of niet, is zij zelf.

Aseksualiteit als geaardheid is aangeboren, net als andere geaardheden. Het houdt in dat je je niet seksueel aangetrokken voelt tot anderen. Hoe dat eruit ziet kan erg verschillen per persoon. De een heeft een afkeer van seks, de ander boeit het gewoon niet, sommigen vinden verschillende vormen van intieme aanraking en knuffelen prettig en anderen niet, zoenen is voor sommige aseksuelen een taboe maar ook lang niet voor iedereen. Kortom, zo veel mensen, zo veel smaken. ;)

En natuurlijk kan het zijn dat beide een rol spelen, dus zowel de geaardheid als het misbruik. Tenslotte sluit het een het ander niet uit.

En dat kan best ingewikkeld zijn om bij jezelf uit te zoeken.

Ik denk dat als er trauma meespeelt, je haar nooit kunt dwingen hierover te praten. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je laat weten dat je er open voor staat en dat ze zich niet schuldig hoeft te voelen over wat haar, misschien, is overkomen. Een warme houding is denk ik het belangrijkste en wie weet lukt het haar ooit iets van haar ervaringen met je te delen. Het lijkt me een heel moeilijke situatie. Veel pijn, verdriet een eenzaamheid, voor haar maar daarmee ook voor jou.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

Citaat van: VriendVanAseksueelMeisje op september 21, 2017, 09:44:09 PMMijn vriendin van 3 jaar is aseksueel, en ik vraag me af hoe dit zo gekomen is, is het iets waar ze mee geboren is of het onderweg 'gegroeid'?

Ergens denk ik ook dat het zou kunnen dat ze op een jonge leeftijd het slachtoffer is geweest van misbruik, over de jaren in onze relatie is er een paar keer precies iets daarover opgekomen maar als ik er achter wil vragen dan klapt ze toe en vermijd ze het onderwerp. Dit doet me nog meer denken dat het het geval zou zijn, en het feit dat ze er zo over doet doet me denken dat het door iemand was die nog steeds in haar (onze) omgeving is. Hoe ga ik hier het beste mee om respecteer ik het idee dat ze zoiets waarschijnlijk wilt vergeten en in het verleden wilt laten, of zou ik eerder moeten proberen haar er meer en duidelijker over te laten praten.

Hoe aseksualiteit 'is gekomen' weet niemand. Tenslotte weet jij ook niet waarom jouw oriëntatie is zoals 'ie is. ;) Eventueel misbruik of andere negatieven ervaringen zijn geen oorzaak voor een oriëntatie! Als er inderdaad zoiets in haar verleden ligt, dan vermoed ik dat ze niet aseksueel is (kan natuurlijk wel, maar het zou wel erg toevallig zijn).

Hoe erover te praten of het te verwerken, dat is misschien wel een vraag voor een psycholoog o.i.d.? Maar gezien je het ons vraagt: Ik zou wel blijven proberen erover te praten. Een beetje afhankelijk van hoe close je al met elkaar bent, hoezeer je alles deelt enzovoorts. Ik vind het namelijk wel normaal dat je in een langdurige romantische relatie uiteindelijk alles met elkaar deelt, dus helaas ook vervelende gebeurtenissen uit het verleden die impact hebben gehad op je leven. Als je het eenmaal aan je partner hebt verteld, kun je daarna toch alsnog het er nooit meer over hebben en het zo veel mogelijk proberen te vergeten. Maar goed, meningen over wat 'normaal' is in een relatie zijn vast erg verschillend.
Daarnaast zie ik het vermijden van het onderwerp als teken dat het nog niet/nauwelijks verwerkt is (al snap ik dat dat heel moeilijk moet zijn). Maar ik ben maar een willekeurige leek, je hebt meer aan de mening van een professionele hulpverlener.

Citaat van: Koffie op september 21, 2017, 10:08:40 PMAseksualiteit als geaardheid is aangeboren, net als andere geaardheden. Het houdt in dat je je niet seksueel aangetrokken voelt tot anderen. Hoe dat eruit ziet kan erg verschillen per persoon. De een heeft een afkeer van seks, de ander boeit het gewoon niet, sommigen vinden verschillende vormen van intieme aanraking en knuffelen prettig en anderen niet, zoenen is voor sommige aseksuelen een taboe maar ook lang niet voor iedereen. Kortom, zo veel mensen, zo veel smaken. ;)

Kanttekening: Volgens mij weet men nog niet zeker of oriëntaties al vast liggen bij de geboorte. Gek genoeg wordt dit al decennia lang verkondigd (ik denk om terug te pushen tegen religieuze mafketels die zeggen dat het een 'keuze' is). De weinige concrete aanwijzingen die we hebben wijzen wel in die richting (genen, concentraties hormonen tijdens de zwangerschap, hersenstructuur). We hebben geen concrete aanwijzingen dat dingen die je mee maakt er invloed op hebben. [Mijn kennis is overigens ook zeer gering, ik heb even Google benut om te zorgen dat ik geen grote fouten zou maken. :P]
Erg veel maakt het overigens niet uit, je bent vast dit me eens: Het heeft er alles schijn van, dat oriëntatie al vast ligt voordat het zich manifesteert in de puberteit. En dat oriëntaties zeer zelden (drastisch) veranderen. ;)

Koffie

Ik ging er inderdaad van uit dat geaardheden zijn aangeboren, maar het is wel ionteressante materie en het zou niet gek zijn als je bv. binnen eengeboren kaders ook in je ontwikkeling dingen kunt meemaken die invloed hebben op hoe je geaardheid zich uiteindelijk ontwikkelt. Maar dat is wel off topic. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Laat ik voorzichtig met een andere opmerking beginnen. Je begint je bericht namelijk met:
CiteerMijn vriendin van 3 jaar is aseksueel
Is dit iets wat zij zelf aan heeft gegeven, of is dat jouw invulling op basis van wat je op internet gevonden hebt ? Reden dat ik dit aanhaal is dat alleen de persoon zelf kan bepalen of hij/zij aseksueel is.

Voor wat betreft je vraag:
Aseksualiteit is een geaardheid net zoals hetero, homo, bi, enz.. Voor zover ik weet is de algemene aanname dat die bij je geboorte vast ligt. Ik heb eens een documentaire op TV gezien (the making of me) waarin uitgezocht werd waar de homoseksualiteit van de deelnemer vandaan kwam. Mogelijke verklaringen die voorbij kwamen: Genen, aantal broers dat voor jou geboren werd, hoeveelheid testosteron in de baarmoeder. In dit geval allemaal dingen waar je zelf geen invloed op hebt en al voor je bepaald zijn voor je geboren wordt.
Als er ook misbruik is voorgekomen kan dit elkaar uiteraard versterken, maar het blijven wel twee aparte dingen die bij elkaar maken dat ze dingen doet zoals zij ze doet.

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler