Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ik stel me ook voor

Gestart door Wieker, oktober 11, 2017, 12:50:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wieker

Hoi,

Ik ben Wieke, uit Amsterdam, 24 jaar. Ik ben een heteroromatische aseksueel en zal vertellen hoe dat bij mij ongeveer duidelijk werd:

Op de middelbare school had ik af en toe kortstondige relaties maar verder dan zoenen kwam het nooit. Ik had ook totaal geen behoefte aan meer. Toentertijd was er helemaal nooit de twijfel dat ik 'afweek van de norm' in die zin, omdat mijn goede vrienden ook nog niet bezig wat met relaties en seks (voor zover ik wist).
Toen ik echter ging studeren veranderde dat wel. Vrij snel had ik een relatie met een jongen, en toen dacht ik nog: Misschien ga ik dan toch een keer aan de seks? Die relatie was heel heftig maar heel kort (hij had bindingsangst die hij ging afreageren op mij), en de seks was er niet bij. Achteraf realiseerde ik me wel dat ik daar ook toen al helemaal geen behoefte aan had en alleen romantische gevoelens voor hem had.
Ik kwam erachter dat veel van mijn vrienden wel verlangden naar seks, en als ik ernaar vroeg zeiden ze dat dat al rond de leeftijd van 15 jaar kwam ongeveer. Ik heb er nooit enig verlangen naar gehad... Veel mensen zeggen dat je pas echt kan zeggen of je aseksueel bent als je seks hebt gehad, maar dat lijkt mij eigenlijk onzin. Ik ben vrij zeker van mijn zaak op dit moment (daarmee wil ik zeggen dat het misschien nog wel verandert).

Ik ben er niet onzeker door en voel me ook niet 'raar'. Ik vertel het ook vrij makkelijk aan mensen (en krijg meestal verbaasde, maar positieve reacties). Het enige wat ik lastig vind is dat ik heteroromantisch ben en wellicht inmiddels wel weer eens een relatie wil. Ik ben alleen bang om te daten omdat ik denk dat ik dan de ander ga teleurstellen omdat ik geen interesse in seks heb. Ik heb ongeveer een jaar om een leuke jonge heen gedraaid omdat ik niet durfde te zeggen dat ik hem leuk vond (en hij ook heel verlegen was). Uiteindelijk heb ik verteld van mijn aseksualiteit en dat ik hem wel erg leuk vond en dat ik het begreep als hij daarom niet verder wilde. Hij zei dat het geen probleem was, maar wat wel een probleem was: hij had al een ander. Ik heb daar lang spijt van gehad.

Heel lang verhaal.... Maar ik hoop dat ik hier mensen kan ontmoeten die soortgelijke ervaringen hebben en die misschien kunnen vertellen hoe zij omgaan met daten (met aseksuelen of niet).

Fricai

Hey Wieke, welkom! :wave:

Citaat van: Wieker op oktober 11, 2017, 12:50:19 AMVeel mensen zeggen dat je pas echt kan zeggen of je aseksueel bent als je seks hebt gehad, maar dat lijkt mij eigenlijk onzin. Ik ben vrij zeker van mijn zaak op dit moment (daarmee wil ik zeggen dat het misschien nog wel verandert).

Het is sowieso te kort door de bocht, ja. ;) Volgens die logica moeten alle heteroseksuelen ook seks hebben met iemand van hun eigen geslacht, om te weten of ze niet stiekem biseksueel zijn. Er zijn zat mensen die weten wat ze wel en niet willen, zonder alles te proberen! :) In gesprekken met vrienden over seksualiteit, zei iedereen dat ze zelf hun oriëntatie al wisten voor ze aan seks begonnen.

Aan de andere kant: Seks hebben (of andere dingen ervaringen op het gebied van relaties, romantiek, seksualiteit) geeft wel duidelijkheid voor sommige mensen. Zelf bijvoorbeeld was ik nooit heel zeker over seksualiteit (al dacht ik misschien soms van wel), en alles dat ik ervaar op dit gebied geeft me duidelijkheid over hoe alles werkt bij mij.
Maar ik ben ook een vreemd geval ;D, de meeste aseksuelen op dit forum zijn wel zeker over hun oriëntatie.

CiteerIk heb ongeveer een jaar om een leuke jonge heen gedraaid omdat ik niet durfde te zeggen dat ik hem leuk vond (en hij ook heel verlegen was). Uiteindelijk heb ik verteld van mijn aseksualiteit en dat ik hem wel erg leuk vond en dat ik het begreep als hij daarom niet verder wilde. Hij zei dat het geen probleem was, maar wat wel een probleem was: hij had al een ander. Ik heb daar lang spijt van gehad.

Waar heb je spijt van gehad? :( Niet geschoten is altijd mis, toch? En je deed tenminste eindelijk iets met je gevoelens. Je zou juist blij moeten zijn dat je die stap hebt gezet, wat mij betreft! :) (Natuurlijk is het jammer om te horen dat hij al bezet is dan, maar zo gaat dat soms nu eenmaal...)

Mensen met soortgelijke ervaringen zul je hier sowieso vinden! ? :cheerleader:

AnnikaBout


Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Welkom Wieke! Inderdaad, je hoeft niet eerst dingen uitgeprobeerd te hebben om te weten hoe je in elkaar zit. Dat is iets dat je in jezelf ervaart.

Seksuele orientaties, we doen vaak net of dat het duidelijk en nooit diffuus is maar dat is lang niet altijd waar.

Daten doe ik zelf helemaal niet. Ik ben weel een poosje actief geweest op datingsites, maar dat vond ik zo'n heftige wereld, en dat dan in combinatie met aseksualiteit.... daar ben ik mee gestopt. Er zijn wel sites voor aseksuelen, maar die zijn bijzonder rustig en er woont haast niemand in mijn omgeving. Het is erg moeilijk om als aseksueel een relatie aan te gaan.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Welkom op het forum Wieke,  :cake: :cake: :cake: :cake:

Fijn dat er al veel duidelijk is voor je. Volgens mij zijn er veel met soortgelijke ervaringen zoals jij. Ik kan je helaas niet helpen, ik ben tot nu toe altijd relatie-loos geweest en ook niet aan het daten ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Catulus

Hallo,

Welkom Wieke!! Je bent er al redelijk vroeg achter gekomen.

Hopelijk heb je hier wat aan!

Groetjes
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Erik7494

"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

lizzzzzk

Hoihoi Wieke!

Welkom op AVEN!

:grouphug:
"Always forgive your enemies, nothing annoys them so much"
- Oscar Wilde