AVEN - Aseksueel Voorlichtings- en Educatie Netwerk
September 23, 2018, 10:50:41                
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Heb je je geregistreerd, maar ontvang je geen activerings-email?

Stuur dan een email naar:
mailaven @ xs4all.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

FAQ   Startpagina   Omlaag  Help  Zoek  Inloggen Registreren  
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Kind van autistische ouders  (gelezen 689 keer)
Sismo
AVEN Addict

« Gepost op: Oktober 18, 2017, 12:32:32 »

Altijd heb ik wel geweten dat het gezin waarin ik opgegroeid ben, niet heel doorsnee was. Maar nu, op mijn 46e ? Shocked vallen er ineens heel veel kwartjes. Ik heb een website gevonden waar geschreven wordt over de gevolgen voor een niet-autistisch kind van autistische ouders. Ik herken daar zo veel in! Het besef dat allebei mijn ouders autistisch zijn, heb ik pas sinds kort, toen iemand van buiten de familie dit benoemde. Vreemd misschien, maar pas toen werd het me duidelijk!
En wat betekent dit voor mij en mijn aseksualiteit? Als kind heb ik nooit geleerd dat lichamelijk contact fijn kan zijn, knuffels kreeg ik niet, getroost werd ik niet. Laat staan op seksueel gebied iets meegekregen van mijn ouders. Nou hoeft dat mij  nog niet aseksueel "gemaakt " te hebben, maar het verklaart misschien wel waarom ik moeite heb met relaties aangaan, me open stellen voor anderen.
Er zijn in mijn woonplaats gespreksgroepen voor lotgenoten, ik ga me hier snel voor inschrijven. Beetje eng wel, want ik ben er nu erg emotioneel over, kan wel de hele dag huilen.

« Laatste verandering: Oktober 18, 2017, 01:30:42 door Sismo » Gelogd

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-
Koffie
Administrator
AVENger

Sandra

« Antwoord #1 Gepost op: Oktober 18, 2017, 01:35:20 »

Misschien hadden je ouders ook weer ouders die moeilijk liefde konden geven, los van evt. autisme. Vaak worden dat soort problemen weer doorgegeven aan de volgende generatie en zoeken mensen ook partners die ook niet zo goed zijn in relaties. Ik heb daar zelf ook wel ervaring mee.

Het belangrijkst is dat dat als je kinderen krijgt, zoals ik, dat je de cirkel doorbreekt. Mijn kinderen hebben een heel ander soort opvoeding gekregen dan ik. Ik kom desnoods 's nachts mijn bed uit (letterlijk) als ik mijn dochter hoor huilen en die huilt vol overgave. Wink En laat zich ook liefdevol troosten. Ik kan soms zelfs een soort van jaloers zijn op mijn eigen kinderen, omdat zij zo anders opgroeien. Niet afgunstig, maar ik zou dat zelf ook graag gehad hebben, bedoel ik. In mijn gezin vroeger was veel geweld en angst en daar was geen troost voor.

Overigens ben ik zelf autistisch en dat is geen misdiagnose of zoiets. De ene autist is gewoon de andere niet en niet alle afstandelijke ouders zijn autistisch. (Soms is dat vooroordeel er, reden waarom mijn dochter vaak niet openlijk durft te praten over mijn autisme, bang dat mensen dan zo over me zouden denken).

Ik hoop dat je wat hebt aan de lotgenotengroep.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
Mijn wiki-verhaal: http://asexuality.org/du/wiki/index.php?title=Koffie
Sismo
AVEN Addict

« Antwoord #2 Gepost op: Oktober 18, 2017, 01:57:02 »

Mijn opa van moeders kant was volgens de jongste zus van mijn moeder inderdaad ook autistisch.

Ik verwijt mijn ouders niets, maar er valt wel steeds meer op z'n plek door deze kennis. Een diagnose is er niet en zal er ook nooit komen, ze zijn beide 70+ en mijn moeder heeft nu Alzheimer, maar misschien kan ik er zelf meer mee.

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-
Fricai
Administrator
AVENger

My Way

« Antwoord #3 Gepost op: Oktober 18, 2017, 08:07:20 »

Erg bijzondere ontdekking, Sismo!

En wat betekent dit voor mij en mijn aseksualiteit? Als kind heb ik nooit geleerd dat lichamelijk contact fijn kan zijn, knuffels kreeg ik niet, getroost werd ik niet. Laat staan op seksueel gebied iets meegekregen van mijn ouders. Nou hoeft dat mij? ? nog niet aseksueel "gemaakt " te hebben, maar het verklaart misschien wel waarom ik moeite heb met relaties aangaan, me open stellen voor anderen.
Er zijn in mijn woonplaats gespreksgroepen voor lotgenoten, ik ga me hier snel voor inschrijven. Beetje eng wel, want ik ben er nu erg emotioneel over, kan wel de hele dag huilen.

Ik denk dat ik het onderstreepte deel herken (al vermoed ik in mindere mate dan bij jou), voornamelijk bij één van mijn ouders. Autisme kan ik verder niet over oordelen en vind ik ook niet zo belangrijk.

Een link met seksuele oriëntatie verwacht ik niet, maar 'meer moeite op het gebied van relaties' zoals je het beschrijft, klinkt w.m.b. zeer plausibel! Al heb ik dat zelf niet, geloof ik.
AceVentura
Administrator
A-Grade AVENite

Alrighty then!

« Antwoord #4 Gepost op: Oktober 18, 2017, 09:08:04 »

Mijn ouders hadden volgens mij niets met autisme, en toch herken ik er wel wat in, vooral het deel wat Fricai al onderstreept heeft. Het linken aan seksuele of romantische geaardheid zou ik niet willen doen, dat zijn naar mijn mening dingen die niet door je opvoeding bepaald worden.

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler
Eugenie84
Amoeba Colony
*

« Antwoord #5 Gepost op: Oktober 18, 2017, 09:52:39 »

Ook voor mij is het herkenbaar. Ik kan mij ook maar weinig knuffels herinneren. Ook over het seksuele hebben ze mij niks verteld.

Veel succes met de gespreksgroep
Sismo
AVEN Addict

« Antwoord #6 Gepost op: Oktober 19, 2017, 06:48:27 »

Dank voor jullie reacties, begin november ga ik er heen. Ben erg benieuwd!

Erik7494
Amoeba
*

« Antwoord #7 Gepost op: Oktober 20, 2017, 12:54:58 »

Ik weet niet of mijn ouders autistisch waren, het ware meer gewoon stugge Groningers; maar het gebrek aan genegenheid herken ik. Geen knuffels, geen lichamelijk contact, geen genegenheid.

“Having no destination, I am never lost.”-Ikkyu Sojun
Sismo
AVEN Addict

« Antwoord #8 Gepost op: December 24, 2017, 10:38:33 »

Inmiddels is het een hele poos verder. Ik raak er steeds meer van overtuigd dat mijn ouders inderdaad autistisch zijn. Er zijn nog extra factoren die er waarschijnlijk voor hebben gezorgd dat ik een hechtingsprobleem heb. Dat zou mijn moeite met (of eigenlijk onvermogen tot) het aangaan van diepe, emotionele relaties kunnen verklaren. Ik heb behoorlijk in de put gezeten, maar klim er nu voorzichtig uit. Ik heb via de huisarts een afspraak staan bij een praktijkondersteuner ggz. Ik hoop dat hij of zij me verder kan helpen.

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: