Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

# metoo An Ace perspective (Engels, sorry)

Gestart door Ace89, oktober 18, 2017, 08:30:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ace89

# metoo An Ace perspective

So, I've been thinking about this whole # metoo thing. I've read some really shocking stories, both from men and women. I felt very blessed, since I could not remember an instance when I really felt harassed. No-one has ever tried to grope me, kiss me or even catcall me, no matter where I walked or how I dressed. I can handle cheeky jokes and am really not easily offended or intimidated. I do tend to avoid parties and places where sexually loaded physical contact is considered 'normal,' such as clubs. I just hate the idea of entering a place full of hunters and (willing) prey. So yay, I'm surrounded by kind and respectful people! <3 I'm not one to quickly join internet hypes (this is an important hype, don't get me wrong), and I thought I had nothing to # metoo about.

But then I had a discussion with some people about my orientation (I'm asexual, for those who didn't know) and how others reacted to hearing about it. By far most people react in a neutral or positive way, which is great! However I've had a few guys (sorry, they were all guys) have a sort of caveman reflex, and they are dead serious about it too. "You're not physically attracted to people? Well, you just need to get laid properly! Someone just needs to grab you and show you all sides of the bed." Excuse me, are you saying that I should be raped? "Nahh, you will like it!" No I won't! Those guys don't just say that I should be 'cured' by 'getting laid' with or without force, but also seem to think that they are the perfect person to perform this act. What was a neutral, friendly discussion suddenly turns into a hunt, a conquest. Every topic of conversation is turned to sex, my personal space is invaded and many lustful glances and gestures are thrown my way. It is freaking scary! I already don't have the instincts to handle friendly guys flirting very well, leave alone a person who is determined to prove their manliness, maybe even with force. The first time I was too intimidated to do much except end the conversation as soon as possible and flee. The other two times I was a bit more prepared and informed the guys of their asshole status and told them to leave, but I still felt quite shaken.

Online it is even worse. Many aces receive threats of intimidation, harassment, rape and even rape-murder. I have luckily never been the victim of this (yet), but the comments I read underneath ace-related posts are both frightening and nauseating. It makes me very careful about whom I disclose my orientation to. There are some aces that don't even dare to speak of it to anyone, because they are afraid of physical harassment and intimidation. And I'm sure that aces are not the only minority that feel that way.

I luckily never really felt harassed because I was a woman. But as an ace, definitely # metoo

Disclaimer: this is not a hate piece against guys. 99% of the guys are great <3 However, my experiences just happened to be with those of the male variety.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Fricai

#1
CiteerI do tend to avoid parties and places where sexually loaded physical contact is considered 'normal,' such as clubs. I just hate the idea of entering a place full of hunters and (willing) prey.

Geinige beschrijving! ;D Ik voel me ook echt niet thuis op zulke feestjes. :schater: Ik denk dat die 'cultuur' ook een van de aanleidingen was voor de realisatie dat ik 'vreemd' was op het gebied van seksualiteit.

Anyhow, dit gaat vast om een trending twitter hashtag? Ik leef onder een steen! ;)
Ik vind van dat soort acties op social media altijd een beetje hopeloos overkomen. Ik denk dat men hiermee niet de lui bereikt die mensen seksueel intimideren (of erger), laat staan dat het ze overtuigt om hun gedrag aan te passen.

Zelf heb ik, hoe moet ik het noemen... 'overdreven negatieve' reacties gehad van zowel mannen als vrouwen (maar dat is in mijn geval niet zo blijven hangen dat men nog regelmatig opmerkingen of gebaren maakte, gelukkig). Het doet me denken aan mannen die menen dat ze lesbische vrouwen wel kunnen 'overtuigen' als ze maar genoeg hun best doen. ::) :schater:
Hoe mensen überhaupt op deze overtuiging kunnen komen, dat iedereen stiekem heteroseksueel is en dat afwijkingen daarvan niet voorkomen... Is mij een raadsel. ??? Ik ben nooit 100% zeker geweest over mijn eigen seksualiteit, maar ik ben wel volledig overtuigd dat het logisch (of zelfs, 'te verwachten') is dat er mensen zijn die aangetrokken zijn tot geen van beide geslachten. Het is de optie D: Geen van beide bij een meerkeuzevraag.

Citaat van: Nikkinda op oktober 18, 2017, 08:30:26 PMOnline it is even worse. Many aces receive threats of intimidation, harassment, rape and even rape-murder. I have luckily never been the victim of this (yet), but the comments I read underneath ace-related posts are both frightening and nauseating. It makes me very careful about whom I disclose my orientation to. There are some aces that don't even dare to speak of it to anyone, because they are afraid of physical harassment and intimidation. And I'm sure that aces are not the only minority that feel that way.

Volgens mij is elke (geloofwaardige) bedreiging met geweld (ook op internet) strafbaar, dus als het je ooit zelf overkomt moet je vooral aangifte doen. Als het bijvoorbeeld om Facebook of Twitter gaat, is identificatie ook lekker makkelijk. ::)

Ik word er ook niet vrolijk van dat sommige mensen er blijkbaar een hobby van maken om te schelden op internet. Nogal triest, heb je dan niks beters te doen? :-\ Maar ik sta wel achter hun vrijheid om het te doen. :-X

Fricai

Citaat van: Fricai op oktober 19, 2017, 01:44:26 AMAnyhow, dit gaat vast om een trending twitter hashtag? Ik leef onder een steen! ;)
Ik vind van dat soort acties op social media altijd een beetje hopeloos overkomen. Ik denk dat men hiermee niet de lui bereikt die mensen seksueel intimideren (of erger), laat staan dat het ze overtuigt om hun gedrag aan te passen.

Ik wilde hier graag nog een kanttekening bij plaatsen, omdat ik wellicht erg negatief over kwam.

De insteek van de hashtag was, begrijp ik, mensen aansporen om naar voren te komen met verhalen over seksuele intimidatie (en erger). Op zich vind zie ik hier wel iets positiefs in, A) Om mensen aan te sporen misdadigers alsnog aan te geven (als ze dit nog niet hadden gedaan), B) Om mensen de nuance te laten zien dat het iedereen kan overkomen, en in allerlei situaties. En misschien dat het veel meer voor komt dan mensen denken?

Alleen krijg je bij zulke dingen op internet snel te maken met blinde ideologen die er een 'Mannen vs. Vrouwen' verhaal van maken (in ons eigen land bijvoorbeeld een figuur als Sylvana Simons). En omdat die nogal veel aandacht op eisen, raakt de originele positieve insteek buiten beeld. Mijn frustratie hierover was dus niet aan Nikkinda gericht. ;)

AnnikaBout

#3
.

Ace89

Jemig, wat een gedoe over die hastag. Ik heb het nergens anders geplaatst, want ik ben ook nooit misbruikt of wat dan ook. Alle metoo verhalen zetten me alleen aan het denken over wat ik als sexuele intimidatie (hoe mild ook) ervaar in mijn eigen leven. Wie weet vonden andere aces zulk gedrag ook beangstigend.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D