Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Nou, hier ben ik dan...

Gestart door Bomber, oktober 26, 2017, 09:51:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bomber

Hoi,

Nou, zoals in het onderwerp aangegeven: hier ben ik dan...
Een minderheid binnen een minderheid...
Ik ben er namelijk al bijna 25 jaar achter dat ik (romantische) lesbische gevoelens heb en sinds een tijd ben ik er ook van overtuigd dat dit gepaard gaat met aseksualiteit. Hoe onwaarschijnlijk wil je het hebben?

Het voelt een beetje gek om dit zo op te schrijven. Ik mag dan wel 38 jaar zijn en dus geacht worden om toch redelijk volwassen te zijn, toch heb ik dit nog nooit met iemand besproken. Gek hè?
Ik heb dan ook geen relatie, wat ik op zich best jammer, maar zeker niet onoverkomelijk vind. Kan deels liggen aan die aseksualteit die ik toch ervaar, maar ook mijn toch wat verlegen aanleg zal daar niet aan bijdragen.

Toch heb ik al 38 jaar een te gek leven. Ik ben zeer actief op allerlei gebied, behalve op het seksuele dan  ;). En ik ben nu op het punt gekomen dat ik dat ook prima vind zo. Zowel mijn lesbische (of mag je dat dan niet zo noemen als je je ook aseksueel noemt?) als mijn aseksuele geaardheid zijn een belangrijk onderdeel van mij, maar definiëren mij zeker niet!

Nou ja, ik hoop op dit forum nog wat antwoorden te vinden op vragen die er toch nog steeds wel bij mij leven.

Ik elk geval bedankt dat jullie mijn verhaaltje even wilden aanhoren (aanlezen  ;)...), het lucht mij een beetje op!

Koffie

Welkom! En jawel hoor, je kan jezelf nog steeds lesbisch noemen als je aseksueel bent. Je valt seksueel niet op vrouwen, maar romantisch gezien wel.

Ach nee, een geaardheid definieeert je niet, het maakt onderdeel uit van wie je bent, maar je bent meer dan dat. Het is niet zo dat je jezelf een label opplakt en dat je daaronder niet meer bestaat. ;)

Lees rustig verder en als je vragen hebt of je wilt wat kwijt, dat kan altijd. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

Welkom Bomber! :cheerleader:

Aseksueel en homoromantisch? Je stond zeker achteraan in de rij toen de oriëntaties uitgedeeld werden? ;) Maar hier ben je niet de enige, hoor!
Volwassen zijn hoeft niet per se te betekenen dat je dit aspect van jezelf met je omgeving deelt, wel? Ik doe het zelf wel, maar heel vreemd vind ik het ook niet. Behalve als het gaat om romantische partners, daarbij lijkt het me wel noodzaak om het te delen ;).

Leuke intro hoor! :) Veel plezier nog op het forum! ? :wave:

Edewecht

Hallo Bomber, welkom :cake:

Er zijn hier op het forum wel meer lesbische (cq homo) leden die zich LHBT-er èn aseksueel noemen, dus je bent niet de enige, het is dus niet zo onwaarschijnlijk :D

Citaat van: Bomber op oktober 26, 2017, 09:51:26 PM

En ik ben nu op het punt gekomen dat ik dat ook prima vind zo.


Herkenbaar!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Imogen

#4
Welkom op dit forum Bomber! Have some breakfast ? :cake: ? ;D

Hier nog iemand die homoromanitisch-aseksueel is, zoals Fricai het zo mooi formuleert.
Je bent inderdaad niet de enige, de laatste tijd hebben zich meer lesbisch-aseksuele vrouwen gemeld. Dus dat moet vast goed komen ? ;)

Mocht je nog vragen hebben, je weet me te vinden. En nu we met wat meer zijn kunnen we misschien een keertje een meeting houden met alleen de lesbisch-aseksuele dames lol

* Ik was trouwens zelf 33 toen ik ontdekte naast lesbisch ook aseksueel te zijn. Ergens wist ik het al jaren, maar ging mee met de verwachtingen die anderen van me hadden.
Daarnaast werd ik op de middelbare school gepest vanwege het feit dat ik alleen vriendinnen had en met 1 beste vriendin heel close was. Dus ging ik compenseren door juist alleen aandacht te hebben voor jongens, op een alsnog niet-seksuele manier.

:wave:
"I always felt a failure as a woman; didn't know how to be one...because I am non"

Vanishya

Hi Bomber!


Heel herkenbaar wat je schrijft.
Zelf heb ik er 55 jaar over gedaan om nagenoeg hetzelfde te ontdekken.
Inclusief 2 huwelijken en 2 kinderen.
Je bent nooit te oud om te ontdekken toch?

AceVentura

Welkom op het forum Bomber,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Homoromantisch aseksueel is iets wat we vaker zien hier op het forum, dus dat is zeker niet zo raar als dat je misschien dacht  ::)

Citeer
Het voelt een beetje gek om dit zo op te schrijven. Ik mag dan wel 38 jaar zijn en dus geacht worden om toch redelijk volwassen te zijn, toch heb ik dit nog nooit met iemand besproken. Gek hè?
Wees vooral blij dat het nu wel kan zou ik zeggen. Ook ik zelf kwam er pas redelijk laat achter en heb pas op m'n 38e aan m'n familie kunnen vertellen.

Veel plezier hier  :cheerleader:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bomber

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie warme welkom!
Het voelt fijn te weten dat er mensen zijn die met hetzelfde te maken hebben als waar ik nu al een tijdje mee worstel. Gedeelde smart is immers halve smart zeggen ze altijd.
En hoewel ik vroeger nog wel eens dacht dat ik inderdaad achter in die rij had gestaan  ;), zie ik het ondertussen beiden niet meer als "smart" hoor! Ik kan er soms zelfs een beetje trots op zijn!

Neemt niet weg dat ik niet verwacht dat ik het de komende tijd van de daken ga schreeuwen!
Ik ben sowieso al niet de meest aanwezige persoon in een ruimte. En tijdens een gesprek heb ik het dan toch net liever over de sportuitslagen van afgelopen weekend bijvoorbeeld in plaats van dit onderwerp  :D.
Zoals gezegd ben ik van mening dat het mij niet definieert. Het maakt mij ook geen ander persoon. Ik zal mij er ook niet anders door gedragen. Dat betekent dat het eigenlijk helemaal niemand wat aangaat tenzij dat wel zo is. Zo...., dat was een rare zin  :D, excuses daarvoor  :-[.
Als het wel van belang is dat mensen het weten zal ik echter niet schromen het wel te melden.

Toch voelt het wel fijn om het in elk geval te hebben kunnen laten weten aan mensen die er niet raar van opkijken omdat zij zich er helemaal in kunnen vinden. En te ontdekken dat er dan nog meer van die bijzondere wezens als ik bestaan is ook leuk! Slechts 1% van de mensen schijnt aseksueel te zijn en slechts 5% homoseksueel. Dat betekent volgens mij dat slechts 0.05% van de mensen "lijdt" aan beide. En toch zijn ze hier te vinden  ;)! Fijn te zien dat ik niet de enige ben. En ook fijn te zien dat het nog niet eens zo heel laat is dat ik snap wat er allemaal met mij "aan de hand" is. Lesbisch zijn had ik vrij vlug uitgevogeld. Maar aseksueel zijn.... Ook dat ben ik al mijn hele leven, maar ik kende van het hele bestaan niet en daarom denk je toch dat het wat "vreemd" is dat niet je hele wereld om seks draait zoals bij de rest van je leeftijdsgenoten. Maar ik begrijp nu hoe het zit en dat ik daar gelukkig niet alleen in sta!

Bedankt allemaal voor de reacties. Het geeft mij nu al meteen wat meer inzicht!

Edewecht

Citaat van: Bomber op oktober 27, 2017, 06:49:58 PM

Slechts 1% van de mensen schijnt aseksueel te zijn en slechts 5% homoseksueel. Dat betekent volgens mij dat slechts 0.05% van de mensen "lijdt" aan beide.


Lijden? :schater: :D Inmiddels (!) moet ik er niet aan denken een seksuele heteroseksueel te zijn. Wat een vermoeiend leven...
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Bubble

Anders goed is ook goed

AceVentura

Citeer
Neemt niet weg dat ik niet verwacht dat ik het de komende tijd van de daken ga schreeuwen!
Dat hoeft ook helemaal niet. Er komt vanzelf een moment dat het voor jou wel goed voelt om er open(er) over te worden, en hoe ver je daar mee gaat is uiteraard ook jouw eigen keuze.

Citeer
Slechts 1% van de mensen schijnt aseksueel te zijn en slechts 5% homoseksueel. Dat betekent volgens mij dat slechts 0.05% van de mensen "lijdt" aan beide.
Er zijn ook aparte onderzoeken gedaan naar romantische geaardheden binnen de aseksuele community, uit m'n hoofd gezegd kwam daar volgens mij ca. 30% homoromantisch uit. Dus dan kom je op 30% van 1%, dus 0,3% van de bevolking. Nog steeds niet super hoog, maar wel 6 keer zo hoog als jouw berekening  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: Bomber op oktober 27, 2017, 06:49:58 PM
En hoewel ik vroeger nog wel eens dacht dat ik inderdaad achter in die rij had gestaan?  ;), zie ik het ondertussen beiden niet meer als "smart" hoor! Ik kan er soms zelfs een beetje trots op zijn!

Mooi zo! :) Ik maakte me nog zorgen of die grap verkeerd over zou komen, ik bedoel natuurlijk niet dat er iets is je voor te schamen! ;) Ik bedoelde, zowel homoseksuelen als aseksuelen hebben meer moeite om een geschikte partner te vinden. Als je in beide categorieën valt, heb je dus wel relatief 'pech'.
Maar AVEN is het levende bewijs dat je in ieder geval niet de enige bent! :)

Citaat van: AceVentura op oktober 27, 2017, 10:01:36 PM
Er zijn ook aparte onderzoeken gedaan naar romantische geaardheden binnen de aseksuele community, uit m'n hoofd gezegd kwam daar volgens mij ca. 30% homoromantisch uit. Dus dan kom je op 30% van 1%, dus 0,3% van de bevolking. Nog steeds niet super hoog, maar wel 6 keer zo hoog als jouw berekening  ;D

Oh hey, dat is interessant. Als dit echt een ding is, dan is het een hint naar de biologische achtergrond van oriëntatie (in de ruimste zin des woords)? Wordt dan uiteindelijk iets als: Als bij het systeem aantrekking een link mist naar het systeem seksualiteit, is de kans groter dat het systeem aantrekking óók enkel 'aanslaat' bij mensen van hetzelfde geslacht.

Maar om dit hypothetisch verband te stellen moet ik volgens mij al aannames maken waar we geen bewijs voor hebben... ;D Het is nog ver weg, écht snappen hoe dit nu allemaal zit. :)

AceVentura

#12
Ik kan helaas het onderzoek niet meer terug vinden. Ik dacht dat het prominent op de Engelse website van AVEN stond, maar zowel daar als op de Engelstalige wiki kan ik het niet meer terug vinden   :(
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Misschien bedoel je de Asexual Community Census? Dat is een enquête die elk jaar gehouden wordt binnen aseksuele communities, en is te vinden op https://asexualcensus.wordpress.com. De resultaten van de census uit 2015 zijn een tijdje geleden gepubliceerd en daar was 5.5% van de respondenten homoromantisch, 13.7% biromantisch en 22.2% pan/polyromantisch. Dat is een best groot aantal aces die o.a. op hun eigen geslacht vallen, dus zo onmogelijk zou een partner vinden ook weer niet moeten zijn ;)

Welkom, trouwens!

Bomber

Bedankt Aeronaut!

En ook bedankt voor je berekening die zou moeten bepalen dat het vinden van een partner niet zo moeilijk zou moeten zijn.
Nou... Dan ken je mij nog niet  ;). Maar ik zal proberen hoop te blijven putten uit jouw cijfers  :D.