Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Bijzondere uitspraak van een rechter

Gestart door AceVentura, oktober 29, 2017, 06:31:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Soms zoek ik een beetje wat op het internet om te kijken of ik nog nieuwe dingen tegen kom die gerelateerd zijn aan aseksualiteit, en soms levert dat iets op. Zo ook deze keer, en ik vind het zo bijzonder dat ik het hier wil delen.
Het trok mijn aandacht omdat ik zocht naar iets over aseksualiteit en vrij hoog in de resultaten een link naar uitspraken.rechtspraak.nl stond, een bijzondere combinatie. Op die site staan alle uitspraken van rechters, dat is publieke informatie.

In dit geval was het een asielzoeker uit Algerije die terug zou moeten en een beroep doet op het feit dat hij aseksueel is en Algerije officieel niet veilig bevonden wordt voor LHBTI's. Aan het verslag is te lezen dat het wel "een dingetje" was dat de letter A niet in LHBTI staat, en dat de persoon wel soortgelijke problemen als LHBTI's ervaart als hij terug zou moeten. Uiteindelijk is het een happy end en besluit de rechter dat op grond van de aseksuele geaardheid de persoon mag blijven.

Voor wie tijd te veel heeft en het hele verslag wil lezen: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2017:4449

Het lezen van dit document heeft me wel aan het denken gezet, en ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
1) Het toevoegen van de A aan LHBTI-afkortingen is meer dan alleen symboolpolitiek en leuke erkenning, een rechtszaak als deze had niet nodig geweest als de A wat prominenter aanwezig was in LHBT-land. Daarmee is het denk ik belangrijk om te kijken hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen.
2) Als ik de uitspraak wat generaliseer en misschien een beetje uit z'n context trek heeft deze rechter eigenlijk besloten dat A onder LHBT valt  :cheerleader: Fonetisch klopt ie in ieder geval: El Ha Bé Té  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Dat is best heftig en zo had ik het zelf nooit gezien, dat het van levensbelang kan zijn om die A echt duidelijk aan de 'lettersoep' toe te voegen. Gelukkig is deze uitspraak er nu, dat scheelt hopelijk voor gelijksoortige situaties. Ik ben blij dat de rechter het heeft ingezien.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Dutchamoeba

Wow, dat is goed nieuws! Ik heb het eerste deel van het verslag gelezen, en het doet mij sterk denken aan een artikel dat ik eens gelezen heb over aseksuelen in India, die vaak met dezelfde problemen te kampen hebben als de Algerijnse asielzoeker.

Fricai

Wat een bijzonder verhaal! Erg interessant Ace! :)

Eerlijk gezegd verbaast het mij dat deze uitspraak is gedaan...
Laat ik voorop stellen, dat ik uiteraard niet wil dat iemand in het thuisland wordt vermoordt terwijl wij dat aan hadden kunnen zien komen, en die persoon hadden kunnen redden d.m.v. een pardon. En uiteraard ben ik voorstander voor gelijke rechten voor iedereen, overal, seksuele oriëntatie is nooit een legitieme reden om over iemand te oordelen, laat staan de persoon iets aan te doen. Maar het verbaasde me, omdat:

A) Worden aseksuelen wel echt vervolgd in het buitenland (Algerije in dit geval)? Dat verbaast mij best wel. ??? Niet omdat ik zoveel tolerantie verwacht van andere culturen, maar omdat aseksualiteit praktisch onzichtbaar is. Homo- & Biseksuelen kun je min of meer 'op heterdaad betrappen'. Transsexuelen misschien in zekere zin ook. Maar aseksuelen? Dat slaat toch nergens op? Gaan ze dan iedereen die verdacht lang single is ondervragen (of direct vermoorden) of zo? En gaan ze de huizen langs om te vragen of mensen wel vaak genoeg seks hebben met hun partner? En gaan ze dan ook iedereen met een laag libido ondervragen (of direct vermoorden)?
Ik snap dat in mijn betoog geen rekening wordt gehouden met de vrijheid van mensen om openlijk te praten over hoe zij seksualiteit (of een gebrek daarvan ;)) ervaren. En uiteraard zou iedereen, in een ideale wereld, die vrijheid wel hebben. Maar het is iets relatief onbelangrijks. Ik acht de vrijheid om kritiek te uiten op je overheid (of dictator...) een veel groter goed, en dat is ook al afwezig in tig landen. En we kunnen onmogelijk de gehele bevolking van al die landen evacueren...

B) Dit maakt het systeem natuurlijk zo lek als een zeef! Elk figuur kan wel claimen dat 'ie aseksueel is. En je kan donder op zeggen dat immigranten dit soort dingen misbruiken. Kennen jullie de horden 'kinderen' (die er uit zien als van alles tussen de 18 en 30) die we de laatste jaren hebben mogen ontvangen in Europa? Dat soort misbruik van onze goedigheid staat mij enorm tegen. Natuurlijk is het ook niks om vanwege misbruik er dan maar van uit te gaan dat iedereen liegt, en ook mensen die wel de waarheid spraken terug te sturen... :-\ Ik heb eigenlijk geen mening over wat we nu concreet moeten doen, ik word alleen echt moedeloos als ik over deze situatie na denk.

Citaat van: AceVentura op oktober 29, 2017, 06:31:39 PMHet lezen van dit document heeft me wel aan het denken gezet, en ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:
1) Het toevoegen van de A aan LHBTI-afkortingen is meer dan alleen symboolpolitiek en leuke erkenning, een rechtszaak als deze had niet nodig geweest als de A wat prominenter aanwezig was in LHBT-land. Daarmee is het denk ik belangrijk om te kijken hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen.

Wel, aan de andere kant: Als het in eerste plaats niet in de wet was gezet als 'LHBT' of een andere dergelijke afkorting, was dit hele probleem er niet geweest. ;) Wat mij betreft had in die wet iets moeten staan als: Als er een significant gevaar is dat iemand in het thuisland wordt vervolgd zonder legitieme reden*, dan ontvangt die persoon in de regel een pardon.
Er zijn talloze redenen te bedenken waarom mensen vervolgd kunnen worden, dat is niet te vatten in zo'n afkorting. Het idee achter de wet is duidelijk, we geven voorrang aan mensen die risico lopen vervolgd te worden om redenen die nergens op slaan. Ik zou het afschuwelijk vinden als we, door de wet op een stomme manier te formuleren, stoppen met het idee achter die wet na te streven. Ik mag hopen dat rechters in ieder geval kijken naar de individuele situatie, en niet naar de afkorting die in het wetboek staat...

* = Oftewel, niet om misdaden, maar omdat de persoon valt onder een seksuele- of genderminderheid, of omdat hij een politiek tegenstander is, of iets verkeerds heeft gezegd, of omdat het gaat om een albino individu (in sommige culturen worden die ook vervolgd ja), omdat hij een etniciteit bezit waartegen (een poging tot) genocide plaatsvindt, etc...

PS: Zou je dat artikel nog kunnen vinden DutchAmoeba? Het lijkt me erg interessant, vanwege punt A (dat ik niet snap hoe die mensen überhaupt vervolgd worden). ;)

Speaker

Citaat van: Fricai op oktober 30, 2017, 12:01:57 AM
Eerlijk gezegd verbaast het mij dat deze uitspraak is gedaan...
Laat ik voorop stellen, dat ik uiteraard niet wil dat iemand in het thuisland wordt vermoordt terwijl wij dat aan hadden kunnen zien komen, en die persoon hadden kunnen redden d.m.v. een pardon. En uiteraard ben ik voorstander voor gelijke rechten voor iedereen, overal, seksuele oriëntatie is nooit een legitieme reden om over iemand te oordelen, laat staan de persoon iets aan te doen. Maar het verbaasde me, omdat:

A) Worden aseksuelen wel echt vervolgd in het buitenland (Algerije in dit geval)? Dat verbaast mij best wel. Huh Niet omdat ik zoveel tolerantie verwacht van andere culturen, maar omdat aseksualiteit praktisch onzichtbaar is. Homo- & Biseksuelen kun je min of meer 'op heterdaad betrappen'. Transsexuelen misschien in zekere zin ook. Maar aseksuelen? Dat slaat toch nergens op? Gaan ze dan iedereen die verdacht lang single is ondervragen (of direct vermoorden) of zo? En gaan ze de huizen langs om te vragen of mensen wel vaak genoeg seks hebben met hun partner? En gaan ze dan ook iedereen met een laag libido ondervragen (of direct vermoorden)?
Ik snap dat in mijn betoog geen rekening wordt gehouden met de vrijheid van mensen om openlijk te praten over hoe zij seksualiteit (of een gebrek daarvan Wink) ervaren. En uiteraard zou iedereen, in een ideale wereld, die vrijheid wel hebben. Maar het is iets relatief onbelangrijks. Ik acht de vrijheid om kritiek te uiten op je overheid (of dictator...) een veel groter goed, en dat is ook al afwezig in tig landen. En we kunnen onmogelijk de gehele bevolking van al die landen evacueren...

B) Dit maakt het systeem natuurlijk zo lek als een zeef! Elk figuur kan wel claimen dat 'ie aseksueel is. En je kan donder op zeggen dat immigranten dit soort dingen misbruiken. Kennen jullie de horden 'kinderen' (die er uit zien als van alles tussen de 18 en 30) die we de laatste jaren hebben mogen ontvangen in Europa? Dat soort misbruik van onze goedigheid staat mij enorm tegen. Natuurlijk is het ook niks om vanwege misbruik er dan maar van uit te gaan dat iedereen liegt, en ook mensen die wel de waarheid spraken terug te sturen... Undecided Ik heb eigenlijk geen mening over wat we nu concreet moeten doen, ik word alleen echt moedeloos als ik over deze situatie na denk.

Misschien een rare vraag, maar heb je de uitspraak gelezen? De vraagstelling ligt niet of de persoon aseksueel is en of hij bedreigd wordt:

Citeer8. Allereerst overweegt de rechtbank dat niet in geschil is dat eiser aseksueel is en hij vanwege zijn seksuele geaardheid door zijn vader uit huis is gezet nadat hij geen gehoor had gegeven aan de wens van zijn ouders en zijn grootouders om te trouwen met zijn nicht [Y] . Eiser is daarbij door zijn vader bedreigd. Ook is tussen partijen niet in geschil dat eiser vervolgens per SMS door anonieme afzenders is bedreigd.

De vraagstelling ligt of aseksueel geaardheid onder LHBTI valt, waarop de rechter oordeelt:

Citeer10. .... Alles overziend ontstaat bij de rechtbank de indruk dat de aanwijzing van LHBTI's ten minste voor een deel ziet op (het risico van) sociale discriminatie wegens het "niet zijn van heteroseksueel", zodat mogelijk sprake is van een ruimer omschreven kwetsbare groep waartoe ook andere genderidentiteiten of seksuele oriëntaties behoren. Deze indruk is door verweerder niet weggenomen, maar wordt juist verstrekt door het (geloofwaardig) geachte relaas van eiser die zich niet wil conformeren aan de wens van zijn familie om een traditioneel huwelijk aan te gaan met zijn nicht. Hij heeft vervolgens represailles ondervonden van zijn familie. Hij is immers vanwege zijn aseksualiteit het huis uitgezet door zijn vader en is daarbij bedreigd. Ook heeft hij vanwege zijn aseksualiteit anonieme bedreigingen ontvangen via SMS. De rechtbank ziet raakvlakken tussen eisers situatie en de situatie van LHBTI's zoals vermeld in de bijlage van de Kamerbrief.

Wat ik hieruit haal is dat de rechter zegt dat de "LHBTI" niet als afkorting gezien moet worden, maar als begrip voor mensen die niet cis en hetero zijn en geen intersekse conditie hebben.

Of de gevaren die aseksuelen kunnen ondervinden:
Als half-Egyptische zijnde, kan ik ook zeggen dat ik echt niet bij mijn Egyptische vader moet aankomen dat ik niet hetero ben, daar valt aseksualiteit ook onder, en verwacht ik echt dat het voor mij gevaarlijk zal zijn om dat te doen. Ik kreeg altijd het gevoel van hem om mijn mannelijkheid te bewijzen; dit houd in sterk zijn en geld verdienen, maar ook een relatie met een vrouw en kinderen krijgen. Dit heeft ook te maken met zijn aanzicht in de Egyptische gemeente (naar zijn idee). Als ik geen vrouw en kinderen hebt, gaan mensen zeggen dat hij iets fout heeft gedaan. Aanzicht is een belangrijk iets in veel landen. Ook is het jammer genoeg niet vreemd dat je in nog te veel landen wordt uitgehuwd als je niet op een gegeven moment een relatie/getrouwd bent, want de buren. Daarnaast zijn er ook dingen als corrective rape en marital rape. In het laatste geval kan het gaan om mannen die vinden dat hun vrouw voor hun moeten 'zorgen'. In het geheel komt familie-eer en eerwraak er ook bij kijken. Er zijn dus zeker wel dingen waarom een aseksuele persoon het gevoel heeft niet veilig te zijn om aseksueel te zijn, zelf al houden ze het geheim. 

CiteerPS: Zou je dat artikel nog kunnen vinden DutchAmoeba? Het lijkt me erg interessant, vanwege punt A (dat ik niet snap hoe die mensen überhaupt vervolgd worden).
Ik weet het niet zeker, maar het zou misschien deze kunnen zijn: http://du.asexuality.org/index.php?topic=5290.0 ; Het is in ieder geval een artikel over de aseksuele gemeenschap in India.

Fricai

Citaat van: Speaker op oktober 30, 2017, 01:40:46 AMMisschien een rare vraag, maar heb je de uitspraak gelezen? De vraagstelling ligt niet of de persoon aseksueel is en of hij bedreigd wordt:

Ik vind het geen rare vraag hoor. :) Ik had helemaal niks gelezen (ik dacht dat er ik er niet toe in staat zou zijn), ging enkel af op het bericht van AceVentura. Heb nu als de 'Inhoudsindicatie' (= samenvatting?) gelezen. Dat maakt me niet veel wijzer. Jouw bericht wel. Hoewel die taal moeilijk te lezen is voor een leek (of voor mij in ieder geval).

Nu ik enkele details heb meegekregen uit jouw bericht, verbaast het mij niet langer dat deze uitspraak is gedaan. Ik snap echter nog niet waarom je lijkt te zeggen dat het er niet toe doet of er een reële dreiging is voor meneer in het thuisland, en dat lijkt me juist er alles toe doen. ??? [Ik weet niet wat je exact bedoelt met 'vraagstelling', misschien gaat het daar mis.]
Zo ik de tekst lees, zag de rechtbank de term LHBTI al niet letterlijk maar als een term voor minderheden die gevaar lopen (in Algerije in dit geval), en het ging erom of deze meneer ook bescherming verdiende, conform het idee achter deze wetgeving. Zit ik er dan naast? ???

CiteerDaarnaast zijn er ook dingen als corrective rape en marital rape. In het laatste geval kan het gaan om mannen die vinden dat hun vrouw voor hun moeten 'zorgen'. In het geheel komt familie-eer en eerwraak er ook bij kijken. Er zijn dus zeker wel dingen waarom een aseksuele persoon het gevoel heeft niet veilig te zijn om aseksueel te zijn, zelf al houden ze het geheim.

Ik zie hierin vooral een probleem in de gedwongen cultuur rondom huwelijken. Immers kunnen er tig redenen zijn dat iemand weinig of geen seks wil met een partner (bijvoorbeeld het feit dat het je nicht is, wtf...). Het gaat er volgens mij om dat je een huwelijk krijgt opgedrongen en niet kunt ontsnappen (en dat verkrachting soms legaal is ja...). Deze cultuur maakt vast ook talloze heteroseksuele slachtoffers.

AceVentura

Ook de vraag of er een reële dreiging was is aan bod gekomen, in dit geval waren er blijkbaar voldoende aanwijzingen.
Wat quotes daarover uit het verslag:
Citaat van: Verslag
6. Eiser heeft aangevoerd dat hij vanwege zijn aseksuele geaardheid kan worden geschaard onder de groep personen aangeduid als LHBTI's, waarvoor verweerder een uitzondering heeft gemaakt. Volgens eiser wordt hij in Algerije, als (breder) bekend wordt dat hij aseksueel is, gediscrimineerd en verstoten. Eiser is in Algerije immers reeds bedreigd, zelfs door zijn familie. Bij terugkeer wordt eiser in feite gedwongen om uit vrees een dubbelleven te leiden. Iedereen die een 'andere' seksuele voorkeur heeft wordt gedwongen die voor zich te houden en er rust een groot taboe op aseksualiteit, aldus eiser.

Citaat van: Verslag
8. Allereerst overweegt de rechtbank dat niet in geschil is dat eiser aseksueel is en hij vanwege zijn seksuele geaardheid door zijn vader uit huis is gezet nadat hij geen gehoor had gegeven aan de wens van zijn ouders en zijn grootouders om te trouwen met zijn nicht [Y] . Eiser is daarbij door zijn vader bedreigd. Ook is tussen partijen niet in geschil dat eiser vervolgens per SMS door anonieme afzenders is bedreigd.

Citaat van: Verslag
Alles overziend ontstaat bij de rechtbank de indruk dat de aanwijzing van LHBTI's ten minste voor een deel ziet op (het risico van) sociale discriminatie wegens het "niet zijn van heteroseksueel", zodat mogelijk sprake is van een ruimer omschreven kwetsbare groep waartoe ook andere genderidentiteiten of seksuele oriëntaties behoren. Deze indruk is door verweerder niet weggenomen, maar wordt juist verstrekt door het (geloofwaardig) geachte relaas van eiser die zich niet wil conformeren aan de wens van zijn familie om een traditioneel huwelijk aan te gaan met zijn nicht. Hij heeft vervolgens represailles ondervonden van zijn familie. Hij is immers vanwege zijn aseksualiteit het huis uitgezet door zijn vader en is daarbij bedreigd. Ook heeft hij vanwege zijn aseksualiteit anonieme bedreigingen ontvangen via SMS. De rechtbank ziet raakvlakken tussen eisers situatie en de situatie van LHBTI's zoals vermeld in de bijlage van de Kamerbrief.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Dutchamoeba

Citaat van: Speaker op oktober 30, 2017, 01:40:46 AM
CiteerPS: Zou je dat artikel nog kunnen vinden DutchAmoeba? Het lijkt me erg interessant, vanwege punt A (dat ik niet snap hoe die mensen überhaupt vervolgd worden).
Ik weet het niet zeker, maar het zou misschien deze kunnen zijn: http://du.asexuality.org/index.php?topic=5290.0 ; Het is in ieder geval een artikel over de aseksuele gemeenschap in India.
Dit is niet het artikel wat ik bedoel. Dat was een artikel waarin de slechte leefsituatie van veel aseksuelen in India werd beschreven. Het ging in dat artikel ook o.a. over marital rape en corrective rape. Ik kan het artikel helaas zo 1-2-3 niet terugvinden...

Citaat van: Fricai op oktober 30, 2017, 03:09:44 AM
CiteerDaarnaast zijn er ook dingen als corrective rape en marital rape. In het laatste geval kan het gaan om mannen die vinden dat hun vrouw voor hun moeten 'zorgen'. In het geheel komt familie-eer en eerwraak er ook bij kijken. Er zijn dus zeker wel dingen waarom een aseksuele persoon het gevoel heeft niet veilig te zijn om aseksueel te zijn, zelf al houden ze het geheim.

Ik zie hierin vooral een probleem in de gedwongen cultuur rondom huwelijken. Immers kunnen er tig redenen zijn dat iemand weinig of geen seks wil met een partner (bijvoorbeeld het feit dat het je nicht is, wtf...). Het gaat er volgens mij om dat je een huwelijk krijgt opgedrongen en niet kunt ontsnappen (en dat verkrachting soms legaal is ja...). Deze cultuur maakt vast ook talloze heteroseksuele slachtoffers.
Deze cultuur maakt ook talloze heteroseksuele slachtoffers, al zal corrective rape wel meer voorkomen bij aseksuelen dan bij heteroseksuelen; de geaardheid van heteroseksuelen hoeft immers niet 'gecorrigeerd' te worden... Ook discriminatie/vervolging op basis van een andere geaardheid zal een grotere rol spelen bij aseksuelen dan bij heteroseksuelen.

Citaat van: Fricai op oktober 30, 2017, 12:01:57 AM
B) Dit maakt het systeem natuurlijk zo lek als een zeef! Elk figuur kan wel claimen dat 'ie aseksueel is. En je kan donder op zeggen dat immigranten dit soort dingen misbruiken. Kennen jullie de horden 'kinderen' (die er uit zien als van alles tussen de 18 en 30) die we de laatste jaren hebben mogen ontvangen in Europa? Dat soort misbruik van onze goedigheid staat mij enorm tegen. Natuurlijk is het ook niks om vanwege misbruik er dan maar van uit te gaan dat iedereen liegt, en ook mensen die wel de waarheid spraken terug te sturen... :-\ Ik heb eigenlijk geen mening over wat we nu concreet moeten doen, ik word alleen echt moedeloos als ik over deze situatie na denk.
Toch denk ik dat dat zo'n vaart niet zal lopen. Ook nu zijn er volgens mij niet zo veel vluchtelingen/gelukszoekers die een beroep doen op hun anders-geaardheid om in Nederland te blijven. Niet-heteroseksueel zijn is in sommige culturen zo'n enorm taboe en wordt als zo iets enorm slechts gezien, dat vele heteroseksuele vluchtelingen/gelukszoekers het niet in hun hoofd zullen halen te zeggen dat ze ook tot die verdorven groep van personen behoren om te proberen om in Nederland te mogen blijven.

Speaker

Citaat van: Fricai op oktober 30, 2017, 03:09:44 AM
Citaat van: Speaker op oktober 30, 2017, 01:40:46 AMMisschien een rare vraag, maar heb je de uitspraak gelezen? De vraagstelling ligt niet of de persoon aseksueel is en of hij bedreigd wordt:

Ik vind het geen rare vraag hoor. :) Ik had helemaal niks gelezen (ik dacht dat er ik er niet toe in staat zou zijn), ging enkel af op het bericht van AceVentura. Heb nu als de 'Inhoudsindicatie' (= samenvatting?) gelezen. Dat maakt me niet veel wijzer. Jouw bericht wel. Hoewel die taal moeilijk te lezen is voor een leek (of voor mij in ieder geval).

Nu ik enkele details heb meegekregen uit jouw bericht, verbaast het mij niet langer dat deze uitspraak is gedaan. Ik snap echter nog niet waarom je lijkt te zeggen dat het er niet toe doet of er een reële dreiging is voor meneer in het thuisland, en dat lijkt me juist er alles toe doen. ??? [Ik weet niet wat je exact bedoelt met 'vraagstelling', misschien gaat het daar mis.]
Zo ik de tekst lees, zag de rechtbank de term LHBTI al niet letterlijk maar als een term voor minderheden die gevaar lopen (in Algerije in dit geval), en het ging erom of deze meneer ook bescherming verdiende, conform het idee achter deze wetgeving. Zit ik er dan naast? ???

Citaat van: AceVentura op oktober 31, 2017, 08:38:20 AM
Ook de vraag of er een reële dreiging was is aan bod gekomen, in dit geval waren er blijkbaar voldoende aanwijzingen.

Ik realiseerde mij dat ook toen ik het gister weer las. Sorry :bloos:. Kwam omdat de verweerders zijn verhaal niet in twijfel trokken, maar wel of hij gevaar zou kunnen lopen als hij terug gaat en net doet als of hij hetero is.

Citaat van: Dutchamoeba op oktober 31, 2017, 10:41:19 AM
Citaat van: Fricai op oktober 30, 2017, 03:09:44 AM
CiteerDaarnaast zijn er ook dingen als corrective rape en marital rape. In het laatste geval kan het gaan om mannen die vinden dat hun vrouw voor hun moeten 'zorgen'. In het geheel komt familie-eer en eerwraak er ook bij kijken. Er zijn dus zeker wel dingen waarom een aseksuele persoon het gevoel heeft niet veilig te zijn om aseksueel te zijn, zelf al houden ze het geheim.

Ik zie hierin vooral een probleem in de gedwongen cultuur rondom huwelijken. Immers kunnen er tig redenen zijn dat iemand weinig of geen seks wil met een partner (bijvoorbeeld het feit dat het je nicht is, wtf...). Het gaat er volgens mij om dat je een huwelijk krijgt opgedrongen en niet kunt ontsnappen (en dat verkrachting soms legaal is ja...). Deze cultuur maakt vast ook talloze heteroseksuele slachtoffers.
Deze cultuur maakt ook talloze heteroseksuele slachtoffers, al zal corrective rape wel meer voorkomen bij aseksuelen dan bij heteroseksuelen; de geaardheid van heteroseksuelen hoeft immers niet 'gecorrigeerd' te worden... Ook discriminatie/vervolging op basis van een andere geaardheid zal een grotere rol spelen bij aseksuelen dan bij heteroseksuelen.
Ik kan mij wel voorstellen in landen/culturen waar al minder wordt uitgehuwelijkt, dat de families sneller overgaan op uithuwelijking of onderdruk zetten van personen die nog geen relatie hebben of verloofd zijn na een bepaalde leeftijd en dat zal wel eerder aseksuele (omdat ze misschien bang zijn wat er zal gebeuren op het huwelijksnacht) en aromantische mensen treffen. Het onderdruk zetten is ook in deze casus aan de hand

Om ook een aantal alinea's te quote uit het artikel waar ik naar linkte:
CiteerNaqshpa met a few Indian aces online, and after chatting with them, decided to form a closed Facebook group. 'It took me 11 long years to know the term asexual. Online groups made me realise that many people don't know they are ace and try to fit into society's norms, which makes them feel emotionally distressed. And with the arranged marriage scenario in India, it's very important that there is awareness.'

A page on the Asexuality India website reads

'As the Indian youth tumbles into...marriageable age, that's when the "real fun" begins. Getting married is an extremely important milestone for Indians...and the thought of not wanting to be married or not starting a family can be as scandalous as talking about sex.'

this is precisely what many Indian aces are up against: a society in which marriage and the family unit are seen as critical.

Ritinkar says that although he's perfectly content being single, he is open to having a romantic relationship in the future. Naqshpa, Avinash, and Mohana, on the other hand, say they aren't looking to get married at all. Avinash's family has started putting pressure on him to get married soon. He is trying to buy time by telling them he needs to focus on his career right now, but he knows that this argument won't work forever.

Maar ook een pagina van de website van the Asexuality India {link}(gaat over de problemen/stigma's waar zij tegen aanlopen in India en voornamelijk bij huwelijken)
CiteerThe added pressure that Indian culture requires you to be married leaves an asexual in a hopeless position, unable to explain that he or she is not interested in marriage or sex and that it is absolutely okay to be that way.

Citaat van: Dutchamoeba op oktober 31, 2017, 10:41:19 AM
Citaat van: Fricai op oktober 30, 2017, 12:01:57 AM
B) Dit maakt het systeem natuurlijk zo lek als een zeef! Elk figuur kan wel claimen dat 'ie aseksueel is. En je kan donder op zeggen dat immigranten dit soort dingen misbruiken. Kennen jullie de horden 'kinderen' (die er uit zien als van alles tussen de 18 en 30) die we de laatste jaren hebben mogen ontvangen in Europa? Dat soort misbruik van onze goedigheid staat mij enorm tegen. Natuurlijk is het ook niks om vanwege misbruik er dan maar van uit te gaan dat iedereen liegt, en ook mensen die wel de waarheid spraken terug te sturen... :-\ Ik heb eigenlijk geen mening over wat we nu concreet moeten doen, ik word alleen echt moedeloos als ik over deze situatie na denk.
Toch denk ik dat dat zo'n vaart niet zal lopen. Ook nu zijn er volgens mij niet zo veel vluchtelingen/gelukszoekers die een beroep doen op hun anders-geaardheid om in Nederland te blijven. Niet-heteroseksueel zijn is in sommige culturen zo'n enorm taboe en wordt als zo iets enorm slechts gezien, dat vele heteroseksuele vluchtelingen/gelukszoekers het niet in hun hoofd zullen halen te zeggen dat ze ook tot die verdorven groep van personen behoren om te proberen om in Nederland te mogen blijven.
Aanvulling Dutchamoeba; Het kan hun ook misschien in problemen brengen met hun eigen etnische gemeenschap. Ik vraag mij ook af hoe doeltreffend het is, aangezien de IND zelfs zo streng is dat zelfs een man die anderhalf jaar een relatie heeft met een andere man geen homo is in hun ogen. (bron)


Fricai

Citaat van: AceVentura op oktober 31, 2017, 08:38:20 AMOok de vraag of er een reële dreiging was is aan bod gekomen, in dit geval waren er blijkbaar voldoende aanwijzingen.

[Ik ben me er bewust van dat dat niet aan mij gericht was, maar toch:] Vandaar dat mijn verbazing over de uitspraak als sneeuw voor de zon verdween. ;) Als ze elk 'geval' zo zorgvuldig naar de concrete situatie kijken, zou dat ook mijn twijfels weg nemen over mogelijk misbruik van het systeem. Ik heb echter geen flauw idee of dit het geval is? ???
Denk dat ik me nogal eens te snel zorgen maak over systemen, zonder er verstand van te hebben. :ange:

CiteerDeze cultuur maakt ook talloze heteroseksuele slachtoffers, al zal corrective rape wel meer voorkomen bij aseksuelen dan bij heteroseksuelen; de geaardheid van heteroseksuelen hoeft immers niet 'gecorrigeerd' te worden... Ook discriminatie/vervolging op basis van een andere geaardheid zal een grotere rol spelen bij aseksuelen dan bij heteroseksuelen.

Hier snap ik dus niks van, je lijkt er van uit te gaan dat iedereen op de hoogte is wie er aseksueel is? Ik vind het niet erg plausibel dat dat in de werkelijkheid zo is. Ik zou aseksuelen in een land als Algerije ook aanraden om het vooral voor zich te houden (behalve bij mensen die je 100% vertrouwt misschien). Dus nogmaals, ik snap niet hoe mensen er überhaupt achter komen dat iemand aseksueel is, en dus ook niet hoe ze het doelwit worden van 'corrective rape' of discriminatie.
Als ik een schatting moest maken, zou ik zeggen: Er zijn vast meer aseksuele slachtoffers als je kijkt naar relatieve getallen, maar veel meer heteroseksuele slachtoffers als je kijkt naar absolute aantallen. Eens?

CiteerToch denk ik dat dat zo'n vaart niet zal lopen. Ook nu zijn er volgens mij niet zo veel vluchtelingen/gelukszoekers die een beroep doen op hun anders-geaardheid om in Nederland te blijven. Niet-heteroseksueel zijn is in sommige culturen zo'n enorm taboe en wordt als zo iets enorm slechts gezien, dat vele heteroseksuele vluchtelingen/gelukszoekers het niet in hun hoofd zullen halen te zeggen dat ze ook tot die verdorven groep van personen behoren om te proberen om in Nederland te mogen blijven.

Ah, goed punt, daar had ik niet bij stil gestaan. Wel moeilijk om hierbij concrete voorspellingen te doen, maar wat je zegt zal zeker een (grote) factor zijn.

Dutchamoeba

@ Speaker: er zijn inderdaad wel overeenkomsten tussen de links die jij hebt gepost en het artikel dat ik bedoel.

Citaat van: Speaker op oktober 31, 2017, 06:56:45 PM
Citaat van: Dutchamoeba op oktober 31, 2017, 10:41:19 AM
Citaat van: Fricai op oktober 30, 2017, 12:01:57 AM
B) Dit maakt het systeem natuurlijk zo lek als een zeef! Elk figuur kan wel claimen dat 'ie aseksueel is. En je kan donder op zeggen dat immigranten dit soort dingen misbruiken. Kennen jullie de horden 'kinderen' (die er uit zien als van alles tussen de 18 en 30) die we de laatste jaren hebben mogen ontvangen in Europa? Dat soort misbruik van onze goedigheid staat mij enorm tegen. Natuurlijk is het ook niks om vanwege misbruik er dan maar van uit te gaan dat iedereen liegt, en ook mensen die wel de waarheid spraken terug te sturen... :-\ Ik heb eigenlijk geen mening over wat we nu concreet moeten doen, ik word alleen echt moedeloos als ik over deze situatie na denk.
Toch denk ik dat dat zo'n vaart niet zal lopen. Ook nu zijn er volgens mij niet zo veel vluchtelingen/gelukszoekers die een beroep doen op hun anders-geaardheid om in Nederland te blijven. Niet-heteroseksueel zijn is in sommige culturen zo'n enorm taboe en wordt als zo iets enorm slechts gezien, dat vele heteroseksuele vluchtelingen/gelukszoekers het niet in hun hoofd zullen halen te zeggen dat ze ook tot die verdorven groep van personen behoren om te proberen om in Nederland te mogen blijven.
Aanvulling Dutchamoeba; Het kan hun ook misschien in problemen brengen met hun eigen etnische gemeenschap. Ik vraag mij ook af hoe doeltreffend het is, aangezien de IND zelfs zo streng is dat zelfs een man die anderhalf jaar een relatie heeft met een andere man geen homo is in hun ogen. (bron)
Bedankt voor de aanvulling!

Citaat van: Fricai op november 01, 2017, 04:21:18 PM
CiteerDeze cultuur maakt ook talloze heteroseksuele slachtoffers, al zal corrective rape wel meer voorkomen bij aseksuelen dan bij heteroseksuelen; de geaardheid van heteroseksuelen hoeft immers niet 'gecorrigeerd' te worden... Ook discriminatie/vervolging op basis van een andere geaardheid zal een grotere rol spelen bij aseksuelen dan bij heteroseksuelen.

Hier snap ik dus niks van, je lijkt er van uit te gaan dat iedereen op de hoogte is wie er aseksueel is? Ik vind het niet erg plausibel dat dat in de werkelijkheid zo is. Ik zou aseksuelen in een land als Algerije ook aanraden om het vooral voor zich te houden (behalve bij mensen die je 100% vertrouwt misschien). Dus nogmaals, ik snap niet hoe mensen er überhaupt achter komen dat iemand aseksueel is, en dus ook niet hoe ze het doelwit worden van 'corrective rape' of discriminatie.
Als ik een schatting moest maken, zou ik zeggen: Er zijn vast meer aseksuele slachtoffers als je kijkt naar relatieve getallen, maar veel meer heteroseksuele slachtoffers als je kijkt naar absolute aantallen. Eens?
Nee, daar ga ik niet van uit. Niet bewust, in ieder geval. Mensen kunnen wel op de hoogte zijn van wie zich aseksueel gedraagt, bijv. ze kennen iemand die nog nooit interesse heeft getoond in 'het andere geslacht', en zo iemand dwingen aan de heersende seksuele omgangsnormen te voldoen. Ik geloof dat ik gelezen heb dat aseksuelen vaker worden uitgehuwelijkt, omdat zij, in tegenstelling tot hun seksuele 'collega's', niet zelf op zoek gaan naar een partner die ook bij de familie in de smaak zou kunnen vallen. Ik meen ook gelezen te hebben dat aseksuele vrouwen ook vaker worden verkracht binnen het huwelijk, omdat ze vaker dan hun seksuele 'collega's' geen seks willen, maar hun man het wel van ze eist.
Ik ben het met je eens dat er in absolute getallen wel meer heteroseksuele slachtoffers zijn.

Speaker

Update over de uitspraak:

De toenmalige staatssecretaris Mark Harbers is in hoger beroep gegaan (https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RVS:2018:1002&showbutton=true&keyword=aseksualiteit). Hierbij heeft hij de uitspraak van de aanvrager onderuit proberen te halen met 2 argumenten.

1. De staatssecretaris is nog verder in de argumentering gegaan waarom aseksuele vluchtelingen niet gebruik kan maken van de LHBTI-uitzondering bij asiel. Aseksualiteit (of gepaard gedrag) is niet strafbaar in Algerije en het is niet bekend dat ze te maken hebben met discriminatie, geweld of onderdrukking in Algerije. De staatssecretaris is van meningen dat de conflict met de familie te maken heeft met het niet trouwen met zijn nicht. Dat maakt het een afwijking van tradities en traditionele verhoudingen en dus niet te maken heeft met seksuele geaardheid. Afwijken van tradities en traditionele verhoudingen kan ook zonder dat seksuele oriëntatie een rol speelt.

2. Nadat de aanvrager bedreigt is, heeft hij zich nog 9 maanden staande weten te houden in Algerije en dus is het daar veilig voor hem, beargumenteerd de staatssecretaris. Hij is daarnaast niet naar de politie gegaan om zich zelf te beschermen. Daarnaast heeft hij 1,5 jaar in Frankrijk gewoond zonder daar asiel te vragen. De aanvrager heeft geen recht om asiel te vragen.

De rechtbank heeft de staatssecretaris gelijk gegeven en de vorige uitspraak nietig verklaard. De aanvrager heeft geen tijdelijk asiel gekregen en aseksualiteit valt dus niet meer onder LHBTI voor het asielrecht.

Speaker

Ik wou mijn eigen mening los van de update houden.

Behalve dat van Frankrijk, wat meer een gebrek aan kennis betreft aan mijn kant, haalt de mening van Mark Harbers de bloed onder mijn nagels. Veel ook van de punten die ik eerder in deze topic benoemt.

Naar mijn mening is de uithuwelijking en de asielaanvrager zijn seksualiteit niet los van elkaar te zien. Als je niet op een bepaalde moment trouwt (of uitzicht hierop) wordt je uitgehuwelijkt binnen verschillende culturen en hij is niet akkoord gegaan met de uithuwelijking vanwege zijn seksualiteit. Daarnaast kijkt Harbers met een Nederlandse blik. Trouwen met je nicht hoeft niet vreemd te zijn in andere culturen. Daarnaast is er mogelijkheid voor eerwraak, wat mogelijk zou zijn gezien de tekenen in deze zaak en niet alle overheden beschermen hier tegen. Tevens vind Harbers dat iemand in een zaak waar seksualiteit een rol speelt naar een overheid moet gaan die negatief kan reageren en/of de familie gelijk kan geven.