Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Kim stelt zich voor

Gestart door Min, oktober 30, 2017, 03:35:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Min

Hallo allemaal. Mijn naam is Kim (die gebruikersnaam was al bezet). Ik ben 22 en ik woon en studeer in Nijmegen.
Eigenlijk hou ik er niet zo van het voor de hand liggende te doen, maar ik moet nu toch echt bekennen dat ik me hier uiteindelijk heb aangemeld omdat ik vorige week veel berichten over de Asexual Awareness Week voorbij zag komen. In het dagelijks leven is het namelijk niet iets waar ik veel mee bezig ben. Ik ben gewoon wie ik ben en ik ben blij met mezelf. Toch vind ik het interessant om af en toe te lezen hoe bepaalde dingen zijn voor anderen in wie ik me kan herkennen.

Ik weet dat ik aseksueel ben sinds ik er een paar jaar geleden over las in een tijdschrift. Daarvoor heb ik wel eens geprobeerd op te zoeken waarom ik niet verliefd werd, maar ik gebruikte nooit de juiste zoektermen. 'Verliefd' en 'seksuele aantrekkingskracht ervaren' zijn immers niet helemaal hetzelfde. Ik realiseerde me pas later dat ik eigenlijk het laatste bedoelde. Ik merk ook dat er online en in tijdschriften nog veel onduidelijkheid is over de verschillende vormen van aseksualiteit.
Voor mij houdt aseksualiteit dus in dat ik geen seksuele aantrekkingskracht ervaar en dat ik (vooralsnog) ook niet de behoefte voel om seks met iemand te hebben. Ook zoenen lijkt me niet prettig. Ik kan me erover verwonderen hoe belangrijk seks lijkt te zijn in onze wereld.

Ik ben dus nog nooit verliefd geweest. Ik weet dan ook niet of ik romantisch gezien op mannen of op vrouwen val. Ik zie mezelf eerder met een man dan met een vrouw, maar dat is niet echt ergens op gebaseerd. Ik heb het idee dat ik het wel zou weten als ik me aangetrokken zou voelen tot vrouwen omdat ik veel vrouwelijke vrienden en studiegenoten heb en ik de juiste persoon dan vast wel had ontmoet. Ik vind vrouwen over het algemeen knapper dan mannen, maar ik zou liever samen zijn met een man. Voor mij is het ook niet zwart-wit, maar meer een schaal waarbij het gaat om tot wie je je meer aangetrokken voelt (waarbij het best kan dat je als individu op een uiterste van die schaal zit. Ik hoop niet dat ik hier anderen mee voor het hoofd stoot. Het is enkel hoe ik erover denk, misschien vooral omdat ik dat een mooi idee vind). Ik sta in ieder geval voor alles open, ook voor iemand die zich geen man en geen vrouw voelt.
Ik zou uiteindelijk wel graag een relatie willen, maar het is niet iets wat ik op dit moment nodig heb om gelukkig te zijn. Het zou enkel leuk zijn. Alleen is ook maar alleen, zeker als je op jezelf woont en al je vrienden ver weg wonen of samenwonen. Mijn ideale relatie is een heel goede vriendschap waarbij je je volkomen bij elkaar op je gemak voelt en je elkaar nog niet moe wordt als je elke dag samen bent. Net iets meer dan mijn vriendschap met 'gewone' vrienden. Ik denk dat ik het gelukkigst zou zijn in een aseksuele relatie. Een relatie vinden is niet mijn hoofddoel, maar andere aseksuelen leren kennen is altijd fijn. In het echte leven is dat toch een stuk moeilijker.
Ik las ergens dat sommige aseksuelen het niet in staat zijn om verliefd te worden als 'aromantisch' aanduiden. Ik weet niet of ik ooit verliefd zal worden op de persoonlijkheid van iemand, maar ik beschouw mezelf niet als aromantisch omdat ik wel een relatie wil. Ik vind het ook niet zo heel belangrijk om een precies labeltje op mezelf te plakken. Ik ben gewoon wie ik ben en dat is goed. Dat labeltje is handig omdat je dan weet dat er anderen zijn die hetzelfde voelen als jij, maar verder heeft het geen meerwaarde voor me. Ik maak me daarom dus ook niet druk over of ik uiteindelijk misschien demiseksueel zal blijken te zijn. Misschien wel, maar dat merk ik dan later wel.

Ik heb dan ook niet echt de behoefte om uit de kast te komen. Veel van mijn (vroegere) vrienden zijn lesbisch of biseksueel of twijfelen over hun geaardheid. Met sommige van hen heb ik het wel eens gehad over aantrekkingskracht en relaties. Het woord 'aseksueel' is ook wel eens gevallen, maar als ik daar op inga zeggen zelfs zij dat ik te jong ben om dat zeker te weten of dat ik in een relatie misschien wel behoefte zal hebben aan seks en dat de interesse daarin dan vanzelf wel komt. Ze begrijpen gewoon niet wat aseksualiteit precies (voor mij) is, maar ze begrijpen mijn gevoelens verder wel. Mijn ouders weten ook hoe ik er over denk. Ik was nooit zoals de meeste andere tieners. Het was wel duidelijk dat ik geen interesse had in jongens en ook niet in meisjes en dat ik seks niet belangrijk vind. Ze weten ook dat ik er niet zeker van ben tot wie ik me romantisch aangetrokken voel. Dat is voor mij het belangrijkste, dus ook wat dat betreft heeft het voor mij geen meerwaarde er een naam aan te geven. Als het ter sprake komt dan zal ik het niet ontkennen, maar ik heb er geen behoefte aan om er spontaan over te beginnen want dan zou ik het belangrijker maken dan het voor mij is. Tegenover nieuwe mensen hou ik het bij dat ik nog nooit verliefd ben geweest en ook nog nooit een relatie heb gehad, waar over het algemeen met verbazing op gereageerd wordt (en vaak wordt vervolgens gezegd dat ik echt een keer met ze mee uit moet gaan om leuke jongens te ontmoeten).

De meeste mensen zouden mij waarschijnlijk heel saai vinden. Ik hou niet van de dingen die veel anderen leuk vinden, zoals uitgaan, alcohol en dus ook seks. Ik zit liever lekker thuis op de bank een goed boek te lezen of een leuke serie te kijken. Ik hou ook van bakken. En cake sla ik nooit af, maar als Limburger heb ik liever vlaai. ;)

Ik zal hier waarschijnlijk vooral meelezen, maar misschien post ik af en toe ook een bericht om ervaringen te vergelijken. Die berichten zullen overigens waarschijnlijk meestal van deze lengte zijn, dus alvast sorry daarvoor (ook dat is gewoon wie ik ben). :D

Koffie

Welkom! Het klinkt alsof je je zelf behoorlijk hebt geaccepteerd en dat is fijn. Ik ben soms wel eens een beetje jaloers. Toen ik jong was, was er nergens nog iets bekend over aseksualiteit en er wat ook nog geen internet om op onderzoek uit te gaan. Gelukkig is het in dat opzicht tegenwoordig wat eenvoudiger. :)
Hier maakt het ook niet erg veel uit wat voor 'label' je voor jezelf passend vindt. Het is juist heel belangrijk dat je jezelf mag zijn, ongeacht wat er allemaal op je van toepassing is. Sommige dingen zijn niet helemaal duidelijk en dat is ook goed.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Somebody someome

Hooi kim wat leuk dat je ( net als ik in Nijmegen woont ) welkom hierzo  :cake:

Min

#3
Bedankt, Koffie! Ik denk dat het internet en de aandacht die er tegenwoordig voor is het inderdaad een stuk makkelijker maken. Ik kan nu wel zeggen dat ik mezelf ook zou accepteren zoals ik ben als ik de enige zou zijn, maar dat is natuurlijk een hypothetische situatie (al was ik voor het labeltje ook gelukkig) en bovendien is het gewoon een stuk fijner dat je de mogelijkheid hebt om een relatie te beginnen met iemand die hier hetzelfde over denkt.
Ik vind het inderdaad ook belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn. Dat is de ultieme vrijheid. Dat ik aseksueel ben is verder net zo belangrijk voor me als dat ik opgegroeid ben in Limburg. Het zegt iets over me (ik vind Limburg een mooie provincie en ik hecht veel waarde aan het feit dat ik Limburgs spreek), maar het is niet wie ik ben. Het is er slechts onderdeel van. Het zijn juist vaak anderen die er een naam aan willen geven en die dan bijvoorbeeld vragen op wie je valt. 'Dat weet ik (nog) niet' lijkt dan af en toe toch een raar antwoord gevonden te worden. Dat vind ik in enquêtes dan wel weer lastig. Dat ik gedwongen wordt er een labeltje aan te geven dat niet bij me past.
Ik zou het wel jammer vinden als ik nooit zou ervaren hoe het is om verliefd te zijn omdat het me leuk lijkt om dat ooit mee te maken, maar ook dat is niet zaligmakend. Ik ben nu immers ook blij met mijn leven. En de mogelijkheid dat het toch nog gebeurt bestaat natuurlijk altijd. Wat dat betreft ga ik dan wel mee in 'je bent nog zo jong'. Het is niet iets waar ik me nu druk over wil maken.

Hoi Somebody. Ik vind het heerlijk om in Nijmegen te wonen. Vijf minuten van het centrum af heb je helemaal niet het gevoel dat je in een stad woont. Het is hier heerlijk groen. Tegelijkertijd heb je wel de voordelen van een grote stad, zoals de uni (waarvoor ik natuurlijk hiernaartoe gekomen ben) en leuke activiteiten. Ik las dat er hier soms bijeenkomsten georganiseerd worden. Dat zie ik in Limburg toch wat minder snel gebeuren.
Ik wilde eerst als gebruikersnaam dan maar Nim kiezen als knipoog naar Nijmegen, maar ik vond Min toch mooier omdat het voor meer dingen staat.

Edewecht

Welkom Kim :)

Enne... Nijmegen, heerlijke stad!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Hoi Min, welkom! :wave:

Citaat van: Min op oktober 30, 2017, 03:35:07 PMIk ben dus nog nooit verliefd geweest. Ik weet dan ook niet of ik romantisch gezien op mannen of op vrouwen val. Ik zie mezelf eerder met een man dan met een vrouw, maar dat is niet echt ergens op gebaseerd. Ik heb het idee dat ik het wel zou weten als ik me aangetrokken zou voelen tot vrouwen omdat ik veel vrouwelijke vrienden en studiegenoten heb en ik de juiste persoon dan vast wel had ontmoet. Ik vind vrouwen over het algemeen knapper dan mannen, maar ik zou liever samen zijn met een man.

Ik volg je redenatie, maar ik denk dat het erg weinig zegt, hoor! Er is in mijn ervaring weinig voor nodig om verliefd te worden (op zijn minst een beetje verliefd), het draait volgens mij niet om 'de juiste persoon' vinden. Verliefdheid gaat (grotendeels?) automatisch. Als je op je 22e nog nooit zoiets hebt meegemaakt, behoor je al tot een kleine minderheid. Het kan natuurlijk altijd alsnog gebeuren, maar ik denk dat je niks kunt voorspellen over het geslacht van die persoon. ;)

CiteerVoor mij is het ook niet zwart-wit, maar meer een schaal waarbij het gaat om tot wie je je meer aangetrokken voelt (waarbij het best kan dat je als individu op een uiterste van die schaal zit. Ik hoop niet dat ik hier anderen mee voor het hoofd stoot.

Wacht, je gaat mensen meppen met een schaal? :gek:
Maar serieus: Niemand zal zich hier storen aan hoe jij seksualiteit of aantrekking ervaart, hoor! :)

CiteerMijn ideale relatie is een heel goede vriendschap waarbij je je volkomen bij elkaar op je gemak voelt en je elkaar nog niet moe wordt als je elke dag samen bent.

Hear, hear! :cheerleader:

CiteerIk las ergens dat sommige aseksuelen het niet in staat zijn om verliefd te worden als 'aromantisch' aanduiden.

Volgens mij is het ongeveer gedefinieerd als: "Mensen die geen emotionele behoefte hebben aan een romantische relatie." Dat hangt meestal samen met verliefdheid, maar in jouw geval bijvoorbeeld dus niet. :)

Citeer... maar als ik daar op inga zeggen zelfs zij dat ik te jong ben om dat zeker te weten of dat ik in een relatie misschien wel behoefte zal hebben aan seks en dat de interesse daarin dan vanzelf wel komt.

Ja eh, 22 is voor de overgrote meerderheid van de mensen niet te jong om te weten wat ze willen, hoor. :P Voor mij persoonlijk misschien wel, maar de meeste mensen weten tegen die tijd bijvoorbeeld allang dat ze heteroseksueel of homoseksueel zijn. Als je niets van seksuele aantrekking ervaart buiten relaties, ben je ook al een kleine minderheid. Dus om nou te doen alsof er niets 'vreemds' aan jouw gevoelens is, is een beetje raar. :P Ik bedoel vreemd overigens helemaal niet negatief (uiteraard).

Je mag je berichten zo lang maken als je maar wilt hoor! :P

Bomber

Hoi Min,

Welkom! Ik weet overigens niet of ik dat al mag zeggen, want ben zelf nog maar net lid sinds een paar dagen. Jawel, wegens de berichtgeving van Asexual Awareness Week....

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me ook bij het forum heb gevoegd met het idee enkel te gaan meelezen.
Maar ik wilde toch maar even een (vermoedelijke) uitzondering maken en een reactie plaatsen om je te complimenteren met je voorstel stukje. Dat je daar dan wellicht een wat ruime hoeveelheid woorden voor nodig hebt is je zeker vergeven, want het is wel super duidelijk.

Je verwoordt er zelf mijn gevoel ook precies mee. Het aseksuele hoort er bij, maar verandert je verder niet in je doen en laten.
Nu ben ik in mijn leven wel al verliefd geweest en heb dus wel romantische gevoelens ervaren (waar ik overigens niets mee heb gedaan, maar dat terzijde), maar dat verandert aan de aseksuele situatie niets. Voor de buitenwereld ben ik echter een "gewone" vrijgezelle vrouw. Die gewoon haar ding doet (en dat betreft ook in mijn geval geen kroegen en alcohol, zou er daar dan een causaal verband met aseksualiteit liggen  ;)). En dat is maar goed ook! Een mens moet beoordeeld worden op zijn daden en niet op kleur ogen, dialect dat men spreekt of seksuele geaardheid...

Dus je spreekt mijn gedachten uit, alleen op een wat betere manier dan dat ik het zou kunnen. Complimenten!!

Edewecht

Citaat van: Bomber op oktober 30, 2017, 11:03:40 PM

Hoi Min,

Welkom! Ik weet overigens niet of ik dat al mag zeggen, want ben zelf nog maar net lid sinds een paar dagen.|


Maar natuurlijk mag dat. :grouphug:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Welkom op het forum Kim,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Bedankt voor je uitgebreide verhaal, goed dat je alles al zo goed kan benoemen  :klap:
Het is hier geen twitter dus gebruik zo veel woorden in je berichten als je wil  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Catulus

Welkom,

Je hebt een mooi en uitgebreid verhaal geschreven!! Goed dat je jezelf al zo goed kent op dit gebied.
Over dat verliefd worden. Ik heb vrienden die hun hele leven niet verliefd zijn geweest en opeens waren ze dat wel. Het kan dus nog komen.
Anders maakt het helemaal niet uit wat je doet of wie je bent. Als je het maar naar je zin hebt

Groetjes
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Min

Bedankt allemaal! :)

@ Bomber: Natuurlijk mag dat. Jij ook welkom.  :D
Ah, dat is lief. Dankjewel! Fijn dat het herkenbaar is. Ik begrijp wel dat het voor sommige mensen moeilijk kan zijn, maar ik hoop dat ook zij het uiteindelijk kunnen accepteren. Zelf zien zij het misschien nog niet zo, maar ook zij zijn meer voor mij dan alleen dat ene wat hen toevallig 'anders' maakt. De buitenwereld ziet het inderdaad vaak ook niet, tenzij je er zelf iets over zegt.

Ik heb eigenlijk nooit zo nagedacht over een mogelijk causaal verband. Ik heb het altijd gezien als iets wat ik toevallig niet leuk vind. Nu dat voor jou herkenbaar blijkt en je erover begint zet het me wel aan het denken. Alcohol weet ik niet (dat heeft in mijn geval meer met geen dingen willen innemen die slecht voor me kunnen zijn, het nergens afhankelijk van willen zijn en het willen houden van controle te maken. Denk ik, voor zover ik er rationele redenen voor heb), maar wat betreft dat uitgaan zou er zeker een correlatie kunnen zijn als dat voor meer aseksuelen zo blijkt te zijn. Ik kan me best voorstellen dat uitgaan je gewoon niet trekt als je je niet seksueel aangetrokken voelt tot anderen en je niets hebt met zo'n seksueel geladen omgeving. Ik denk dat veel jongeren naar kroegen en discotheken gaan om naar jongens/meisjes te kijken, mensen te ontmoeten en misschien te zoenen. Als dat allemaal niet voor jou geldt dan is het vast niet zo leuk. Dan hou ik ook nog eens niet van harde muziek, dansen en dronken mensen, dus voor mij reden genoeg om er weg te blijven. Ik zou dan weer wel naar een rustig café gaan om gezellig met vrienden te praten, maar dat kan thuis ook en dan ben ik gewoon liever thuis.

Waarschijnlijk zal ik toch af en toe wel eens berichten plaatsen, maar ik kan gewoon niet heel actief zijn omdat mijn prioriteit ligt bij andere dingen die ik moet doen. En als ik dan toch vooral meelees dan mag iedereen ook wel weten dat ik dat doe en wie ik ben.

@ AceVenture: Hahaha. Twitter is onmogelijk voor mij. Het goed benoemen in zo weinig tekens zou me echt niet lukken. Fijn dat dat dus niet hoeft!

@ Catulus: Bedankt!
Dat denk ik ook. Dat iets nog nooit gebeurd is wil niet zeggen dat het nooit kan gebeuren. En ik heb hopelijk nog heel veel tijd waarin dat nog kan. En inderdaad, ach, anders ook maar niet. Er zijn meer dingen die ik nooit zal ervaren (in sommige gevallen omdat ik daar zelf voor kies) en dat hoeft echt niet altijd jammer te zijn. Je kunt ook gelukkig zijn zonder die ervaringen. Ik weet toch niet wat ik mis, dus dan is het ook moeilijk het echt te missen.

@ Fricai: Het is inderdaad ook een redenatie die gewoon nergens op gebaseerd is. Ik wil dan gewoon toch proberen te verklaren waarom ik mezelf niet echt met een vrouw zie. Misschien is dat omdat man-vrouwrelaties toch nog het meest vanzelfsprekend gevonden worden? Ach, het is gewoon een beetje zoeken naar in welke vijver je moet vissen en als je je niet seksueel tot wie dan ook aangetrokken voelt dan is dat net wat moeilijker. Tegelijkertijd zorgt dat er wel voor dat ik niets bij voorbaat echt uit zou sluiten.

Hahaha, je weet natuurlijk alleen hoe het voor jou is, dus je beeld is per definitie beperkt. Ik zou het mooi vinden als het zo is, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen het uitsluiten omdat je het kunt opvatten alsof het een keuze is. Dat is echter niet hoe ik het bedoel. Toch ben ik er daarom voorzichtig mee. Ik verwacht ook niet dat er hier mensen zijn die zich er beledigd door zouden voelen, maar ik zeg het er toch liever bij want je weet maar nooit.

Ze accepteren ook echt wel dat ik gewoon niet weet tot wie ik me aantrokken voel (daar een oordeel over zou ik ook gek vinden van iemand die zelf niet zeker is van haar voorkeuren ook al is haar situatie heel anders), maar seks blijkt toch gevoelig te liggen, zelfs voor mensen die zelf nauwelijks behoefte hebben aan seks. Ze kunnen zich gewoon niet voorstellen dat ik dat helemaal niet heb en dat ik er niet op zit te wachten het steeds op tv te zien. Ik heb er ook geen moeite mee dat ze het vreemd vinden - ik vind zelf sommige dingen ook vreemd, maar ik vind ook dat iedereen moet doen waar hij/zij gelukkig van wordt en aan gevoelens kun je nu eenmaal weinig veranderen - maar ik vind het wel vervelend dat ze het ontkennen. Het wordt dan wel halfserieus genoemd, maar als ik er dan echt serieus op inga dan willen ze specifiek dat toch niet geloven. Ach, als dat het enige is. Verder kan ik goed met ze praten en ik neem het ze ook niet kwalijk. Het is misschien ook moeilijk voor te stellen. Maar andersom kan ik me net zo moeilijk voorstellen dat zij die behoefte wel hebben, ook als is dat dan niet vreemd omdat dat voor de meerderheid van de mensen geldt.

Somebody someome

Heey min  wat jij daar schrijft over uitgaan is zoooo extreem herkenbaar. Heb vooral bij kroegen als 3 gezusters enzo echt het gevoel van wtf doe ik hier. Uuuh wat is de bedoeling? ?
Meestal ga ik gwn lkkr darten of poolen bij café pool oid heb ik nog wat te doen. Ik houd wel weer van metal concerten en festivals. Omdat daar iedereen voor de muziek komt en daar niet dat seks sfeertje hangt. Voel ik mij daar veel meer op mijn gemak dan in clubs xd

Fricai

Citaat van: Min op november 01, 2017, 04:11:47 PMIk kan me best voorstellen dat uitgaan je gewoon niet trekt als je je niet seksueel aangetrokken voelt tot anderen en je niets hebt met zo'n seksueel geladen omgeving. Ik denk dat veel jongeren naar kroegen en discotheken gaan om naar jongens/meisjes te kijken, mensen te ontmoeten en misschien te zoenen. Als dat allemaal niet voor jou geldt dan is het vast niet zo leuk. Dan hou ik ook nog eens niet van harde muziek, dansen en dronken mensen, dus voor mij reden genoeg om er weg te blijven. Ik zou dan weer wel naar een rustig café gaan om gezellig met vrienden te praten, maar dat kan thuis ook en dan ben ik gewoon liever thuis.

Volgens mij heb je de spijker daar al op de kop geslagen. Die omgeving is niet zo interessant zonder een dergelijke 'spanning', of interesse, of hoe ik het dan ook moet noemen. Ik vind het ook maar niks. :P

Koffie

Het is een van de redenen, dat jongetje/meisje mannetje/vrouwtjegedoe, dat ik er ook nooit wat te zoeken heb gehad.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Bubble

Anders goed is ook goed