Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

ACEapp: kiezen "wat ik ben"

Gestart door Stephii, november 04, 2017, 07:03:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stephii

Hey,

Weet niet zeker of dit topic hier hoort, maar aangezien het een vraag is en het met asekualiteit temaken heeft denk ik het dus van wel.
Heb zojuist de 'ACEapp' Gedownload in de hoop ooit eens een liefde tegen te komen die geen/amper seks wil. Ben zelf nog niet echt overtuigd wel labeltje ik mezelf moet geven, ik ben allesins geen lesbische, bi of hetero maar ik val wel op mannen en vrouwen, (ben zelf vrouw) al komt het bij mannen minder voor dan bij vrouwen, toen ik de app opstartte en op 'join us' klikte kreeg ik meteen de vraag 'wat ik ben' hier even de lijst:

- Androromantic asexual
- Androgynoromantic asexual
- Aromantic asexsual
- Biromantic asexual
- Demiromantic asexual
- Gynoromantic asexual
- Grayromantic asexual
- Heteroromantic asexual
- Homoromantic asexual
- Lithromantic asexual
- Neutoisromantic asexual
- Panromantic asexual
- Confused
- Other

bij het eerste te lezen dacht ik meteen "oh nee wat is dit allemaal" dus heb ik voorlopig maar gekozen voor 'confused'. Mijn vraag nu is dus of iemand mij (al) deze begrippen kan uitleggen (kort is goed genoeg) zodat ik een betere keuze kan maken..

Alvast bedankt!
In a place I call home.

Fricai

Ik denk dat 'Confused' hier het enige juiste antwoord is. :gek:

Koffie

Koffie verslikt zich in haar koffie hoor! Dit gaat me boven de pet. Een hoop heb ik wel eens gegoogeld, maar dat onthoud ik niet allemaal. Het lijkt me een beetje veel van het goede van die app. In jouw geval komt misschien biromantisch het dichtst bij en dingen als lithoromantisch en gynodinges en androhuppelepup zou ik opzoeken of gewoon laten voor wat ze zijn.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Tempesta

Ik dacht dat ik zo onderhand wel redelijk op de hoogte was van het oerwoud aan termen, maar hier kom ik weer hele nieuwe tegen :D. Op http://wiki.asexuality.org/Lexicon staan de meeste van deze termen.

AceVentura

Soms lijkt het inderdaad wel alsof er dagelijks nieuwe termen bij komen  ::) Dat vind ik een van de nadelen van het Engelstalige forum, waar volgens mij de meeste van deze termen vandaan komen. Soms gaat het om nuance verschillen en dan maakt een aparte term het alleen maar onduidelijker denk ik.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: AceVentura op november 05, 2017, 09:44:33 AMSoms gaat het om nuance verschillen en dan maakt een aparte term het alleen maar onduidelijker denk ik.

Precies mijn idee hiervan(!).

Daarnaast kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat (sommige) mensen het leuk vinden om zichzelf een zeldzaam label op te plakken (want dat is bijzonder, of opvallend, of uniek, ...). Ik vermoed dat dit een factor is bij het tot stand komen van zulke extreem specifieke labels.
Vergelijkbaar met de trend dat er steeds meer verschillende 'gender identiteit' categorieën bij komen (had Facebook er niet 71 inmiddels? ::)).

Koffie

Ik vind zulke dingen hooguit interessant als hulpmiddel om na te gaan hoe dingen ongeveer werken/voelen voor mij. Zeker als je nog op zoek bent naar je (aseksuele) identiteit. Maar als label.... kan ik er weinig mee. Zo veel categorietjes en subcategorietjes maakt het voor mij alleen maar onduidelijker trouwens.

Maar wel jammer dat ze dat zo toepassen op die app, misschien weerhoudt dat mensen van inschrijving.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Tempesta

Helemaal mee eens. Mijn favoriete label is WTFromantic  :schater:

aeronaut

De meeste van deze termen bestaan al best lang, en zijn grotendeels wel nuttig ipv enkel kleine nuanceverschillen ;) Hoewel het voor een dating-app vast handiger was geweest als je gewoon kon aangeven of je geinteresseerd bent in mannen, vrouwen en/of non-binary mensen, ipv mensen meteen te bombarderen met al die termen, want het maakt de app idd niet gebruiksvriendelijker ;D

Maar zo ingewikkeld is het niet, de meeste zijn gewoon het romantische equivalent van de seksuele termen die vaak bekender zijn (zoals demiseksueel). Hierbij mijn poging om ze uit te leggen:

- Androromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot mannen, wordt gebruikt door non-binary mensen (dus die geen man en geen vrouw zijn) waarbij termen als homo/hetero irrelevant zijn.
- Androgynoromantic: zelfde als de vorige term, maar dan mannen en vrouwen.
- Aromantic: voelt zich tot niemand romantisch aangetrokken.
- Biromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot mannen en vrouwen/twee of meerdere genders.
- Demiromantic: kan zich alleen romantisch aangetrokken voelen tot iemand als er eerst een band of emotionele connectie is.
- Gynoromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot vrouwen, zie verder androromantic.
- Grayromantic: het romantische equivalent van gray-asexual, dus een paraplu-term voor iedereen die bijna aromantisch is maar net niet helemaal om welke reden dan ook.
- Heteroromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot mensen van het andere geslacht.
- Homoromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot mensen van hetzelfde geslacht.
- Lithromantic: kan zich wel romantisch aangetrokken voelen tot anderen, maar heeft er geen behoefte aan dat dit wederzijds is/hoeft geen relatie.
- Neutoisromantic: dit is de enige die ik niet kende, maar vermoedelijk voel je je dan enkel aangetrokken tot mensen die zich als neutrois identificeren? Lijkt me een wel erg specifieke term :P
- Panromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot alle genders/gender doet er niet toe.

Verder heb ik totaal niet veel te veel tijd gespendeerd aan het over-analyseren van m'n eigen romantische geaardheid dat ik dit allemaal uit m'n hoofd wist, hoe kom je erbij :ange: ;)

Fricai

CiteerHoewel het voor een dating-app vast handiger was geweest als je gewoon kon aangeven of je geinteresseerd bent in mannen, vrouwen en/of non-binary mensen, ipv mensen meteen te bombarderen met al die termen, want het maakt de app idd niet gebruiksvriendelijker ;D

Absoluut. Maar wat mij betreft, geldt dat niet enkel voor deze app. Als je aan iemand wil uitleggen hoe jij seksualiteit & romantiek ervaart, waarom zou je dan zulke termen er bij halen? Ik herinner me niet dat ik ooit de term 'heteroromantisch' heb gebruikt (en dat zou nog een van de termen zijn die veel mensen misschien wel intuïtief begrijpen), ik zeg gewoon "ik word verliefd op vrouwen". Veel van die termen lijken me het doel van zulke termen ver voorbij schieten.

aeronaut

Citaat van: Fricai op november 05, 2017, 08:03:57 PM
CiteerHoewel het voor een dating-app vast handiger was geweest als je gewoon kon aangeven of je geinteresseerd bent in mannen, vrouwen en/of non-binary mensen, ipv mensen meteen te bombarderen met al die termen, want het maakt de app idd niet gebruiksvriendelijker ;D

Absoluut. Maar wat mij betreft, geldt dat niet enkel voor deze app. Als je aan iemand wil uitleggen hoe jij seksualiteit & romantiek ervaart, waarom zou je dan zulke termen er bij halen? Ik herinner me niet dat ik ooit de term 'heteroromantisch' heb gebruikt (en dat zou nog een van de termen zijn die veel mensen misschien wel intuïtief begrijpen), ik zeg gewoon "ik word verliefd op vrouwen". Veel van die termen lijken me het doel van zulke termen ver voorbij schieten.
Dan kun je ook alle namen voor seksuele geaardheden wel afschaffen en het allemaal gaan omschrijven. Of "dat ding met 4 poten waar je op zit" zeggen elke keer dat je een stoel bedoelt. Maar hopelijk ben je het met me eens dat dat niet zo'n goed plan is ;)

Bij zulke dingen is er nou eenmaal behoefte aan labeltjes, het beestje een naam kunnen geven, juist vaak voor eenvoud en simpliciteit zonder omslachtige uitleg te moeten gebruiken. Het probleem is dat het concept van romantische geaardheid nog niet zo bekend is, omdat aseksualiteit en het feit dat romantische en seksuele oriëntatie niet hetzelfde zijn nog niet zo bekend zijn. Daarom is het soms inderdaad makkelijker om gewoon de term over te slaan en direct de uitleg te geven, als je die uitleg toch moet geven. Maar dat betekent niet dat er geen woorden voor nodig zijn; juist die woorden helpen mensen om zichzelf te accepteren ("er is een woord voor dus het bestaat echt en is normaal") en ook om makkelijker anderen te vinden die hetzelfde in elkaar zitten. En als een woord maar vaak genoeg gebruikt wordt, wordt het vanzelf wel bekend.

Dat betekent overigens niet dat ik elk labeltje nuttig vind (ik bedoel, er zijn speciale termen voor mensen die het idee hebben dat hun aseksualiteit of aromanticisme verbonden is met hun neurodiversiteit. Dat lijkt me persoonlijk wat onzinnig, je bent gewoon aseksueel onafhankelijk hoe je denkt dat dat "komt"). Maar het concept van romantische geaardheid lijkt me erg nuttig en daarom de bijbehorende termen ook, ook al zal je die niet altijd gebruiken als je je geaardheid aan iemand anders uitlegt.

Fricai

Citaat van: aeronaut op november 05, 2017, 08:36:48 PM
Dan kun je ook alle namen voor seksuele geaardheden wel afschaffen en het allemaal gaan omschrijven. Of "dat ding met 4 poten waar je op zit" zeggen elke keer dat je een stoel bedoelt. Maar hopelijk ben je het met me eens dat dat niet zo'n goed plan is ;)
Het probleem is dat het concept van romantische geaardheid nog niet zo bekend is, omdat aseksualiteit en het feit dat romantische en seksuele oriëntatie niet hetzelfde zijn nog niet zo bekend zijn.

Ik zie een groot verschil: De overweldigende meerderheid van de mensen snapt direct wat je bedoelt als je zegt 'stoel' (of 'hetero-/homo-/biseksueel'). Een aantal termen uit het rijtje kent nagenoeg niemand. Dus je zal het toch in (bijna) alle situaties moeten uitleggen. De term bespaart je geen tijd en moeite.
Betreft het onderstreepte: Het gaat ook niet bekend worden, denk ik. Seksuele en romantische oriëntatie zijn gelinkt voor de overweldigende meerderheid van mensen. Mensen ervaren wel variatie (aantrekking met wel of geen seksuele component, en met wel of geen romantische component), maar ze zijn in staat tot beide typen aantrekking, en ervaren ze beide bij één geslacht (of bij biseksuelen natuurlijk bij beide). 'Romantische oriëntatie' is geen relevant begrip in hun leven, dus zullen ze al die terminologie nooit gebruiken.
Ik dat we al blij mogen zijn als het ooit lukt om de term aseksueel zodanig zichtbaar te maken, dat je het 'basiskennis' kan noemen.

Als mensen woorden willen uitvinden omdat ze zichzelf dan beter kunnen accepteren, prima, kan allemaal geen kwaad. :) Ik zie echter niet waarom je zo'n scala aan termen zou gaan gebruiken in de praktijk (zoals op apps, in gesprekken met dreuzels, etc...). ???

CiteerDat betekent overigens niet dat ik elk labeltje nuttig vind (ik bedoel, er zijn speciale termen voor mensen die het idee hebben dat hun aseksualiteit of aromanticisme verbonden is met hun neurodiversiteit.

Dat klinkt ook niet als iets waar ik het nut van in zou zien, nee... ;D
Maar ik zie ook al geen nut in het onderscheid tussen Androgyno-, Bi- en Pan-Romantic. Lithromantic lijkt me niets meer dan een kwestie van je prioriteiten, of je houding of visie t.o.v. het leven? Neutroisromantic komt op mij compleet belachelijk over. Het is een claim dat er mensen bestaan wiens 'hormonen enkel op hol slaan' bij mensen die zich identificeren met een bepaalde zelfverzonnen term? Volgens mij hebben zenuwstelsel en hormonen daar helemaal geen boodschap aan.

aeronaut

Omdat op dit moment niemand een bepaalde term kent vind ik geen reden om ze dan maar niet te gebruiken. Ook voor niet-aseksuelen kan het concept van romantische oriëntatie handig zijn (er bestaan bijvoorbeeld biromantische homoseksuelen etc.) dus van mij mag het wel iets bekender worden. Sowieso zijn de meest voorkomende termen intuïtief te begrijpen, alleen a-, demi- en grijs-romantisch vereisen wat uitleg, maar dat is vooral omdat hun seksuele equivalenten ook nog niet zo bekend zijn :P Of ik zelf een term tegenover iemand anders wel of niet gebruik hangt compleet af van wie het het is en hoe relevant het is in het gesprek.

Het verschil tussen bi en pan is trouwens makkelijk te verklaren: de term biseksueel bestond eerder, maar zodra bleek dat er meer dan twee genders zijn begonnen sommige mensen panseksueel te gebruiken om completer te zijn. Inmiddels is de betekenis van biseksueel zo uitgebreid dat ook daar meer genders onder kunnen vallen dan man en vrouw, waardoor beide termen vaak door elkaar worden gebruikt en het per persoon verschilt hoe ze zich liever noemen. De romantische termen zijn gewoon gevormd als equivalent van de seksuele termen, dus bestaan die ook beide.

Androgynoromantic lijkt me ook overbodig, want bij bi en pan doet je eigen gender er al niet meer toe, dus lijken die termen me voldoen. Lithromantic is volgens mij een specifiekere term binnen het grijs-romantische gebied. Zoals ik het heb begrepen ervaren ze aantrekkingskracht ook anders, en is het feit dat iemand er geen behoefte aan heeft dat de gevoelens wederzijds zijn inbegrepen in wat ze specifiek voelen. Het is in ieder geval een van de vaker voorkomende onbekendere termen. Neutroisromantic daarentegen lijkt niet echt te bestaan. Iemand heeft het ooit bedacht, maar niemand lijkt zich daadwerkelijk zo te identificeren. Dat is wel vaker zo met sommige termen, mensen opperen wat termen die theoretisch zouden kunnen bestaan ergens op een forum, en vanaf daar gaat het dan een eigen leven leiden.

Stephii

Citaat van: aeronaut op november 05, 2017, 06:34:56 PM
De meeste van deze termen bestaan al best lang, en zijn grotendeels wel nuttig ipv enkel kleine nuanceverschillen ;) Hoewel het voor een dating-app vast handiger was geweest als je gewoon kon aangeven of je geinteresseerd bent in mannen, vrouwen en/of non-binary mensen, ipv mensen meteen te bombarderen met al die termen, want het maakt de app idd niet gebruiksvriendelijker ;D

Maar zo ingewikkeld is het niet, de meeste zijn gewoon het romantische equivalent van de seksuele termen die vaak bekender zijn (zoals demiseksueel). Hierbij mijn poging om ze uit te leggen:

- Androromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot mannen, wordt gebruikt door non-binary mensen (dus die geen man en geen vrouw zijn) waarbij termen als homo/hetero irrelevant zijn.
- Androgynoromantic: zelfde als de vorige term, maar dan mannen en vrouwen.
- Aromantic: voelt zich tot niemand romantisch aangetrokken.
- Biromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot mannen en vrouwen/twee of meerdere genders.
- Demiromantic: kan zich alleen romantisch aangetrokken voelen tot iemand als er eerst een band of emotionele connectie is.
- Gynoromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot vrouwen, zie verder androromantic.
- Grayromantic: het romantische equivalent van gray-asexual, dus een paraplu-term voor iedereen die bijna aromantisch is maar net niet helemaal om welke reden dan ook.
- Heteroromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot mensen van het andere geslacht.
- Homoromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot mensen van hetzelfde geslacht.
- Lithromantic: kan zich wel romantisch aangetrokken voelen tot anderen, maar heeft er geen behoefte aan dat dit wederzijds is/hoeft geen relatie.
- Neutoisromantic: dit is de enige die ik niet kende, maar vermoedelijk voel je je dan enkel aangetrokken tot mensen die zich als neutrois identificeren? Lijkt me een wel erg specifieke term :P
- Panromantic: voelt zich romantisch aangetrokken tot alle genders/gender doet er niet toe.

Verder heb ik totaal niet veel te veel tijd gespendeerd aan het over-analyseren van m'n eigen romantische geaardheid dat ik dit allemaal uit m'n hoofd wist, hoe kom je erbij :ange: ;)

Dankjewel! Ik plaats mezelf dan in demiromantic..... :D
In a place I call home.

Stephii

Na het opzoeken van demiromantic ben ik toch weer aan het twijfelen, er staat dat je niet op een random vreemde verliefd kan worden, ik heb dit juist wel, ik zie iemand voor de eerste keer en weet direct of het kan of of het nooit zou komen, bij iemand waar ik van begin aan zeg dat het er niks van komt, komt er ook effectief nooit wat van. Ik bekijk die persoon zoals ik seks bekijk, met een lichte afkeer.. ik zou er nooit dicht bij willen zijn of een relatie mee willen.

Er zijn zoveel labeltjes en er is precies geen enkel die past bij mij.. Misschien ook maar een nieuwtje verzinnen...  :rollol:
In a place I call home.