Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

ACEapp: kiezen "wat ik ben"

Gestart door Stephii, november 04, 2017, 07:03:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Fricai

Citaat van: aeronaut op november 06, 2017, 08:20:29 PM
Omdat op dit moment niemand een bepaalde term kent vind ik geen reden om ze dan maar niet te gebruiken.

Op zichzelf niet, en als men nu net het woord 'heteroseksueel' had uitgevonden, dan was ik ook enthousiast geweest over deze efficiënte en voor de hand liggende term. Hoera, nu hoef ik niet meer elke keer te zeggen "Seksueel aangetrokken tot het andere geslacht", immers weet iedereen meteen wat ik bedoel als ik "Heteroseksueel" zeg.
Ik vind het enorm interessant dat er mensen zijn aangeven een verschil te merken tussen hun romantische en seksuele aantrekking (!), daar had ik zelf nog nooit van gehoord. :) Hoe dan ook, het zal hier gaan om een extreem kleine minderheid, toch? De meeste mensen krijgen er zelf nooit mee te maken, noch hebben ze naaste familie of goede vrienden voor wie de termen relevant zijn. Vergelijkbaar is dat ik geen lijst met 'alternatieve genders' uit mijn hoofd ga leren, voor het geval dat ik ooit nog eens één persoon ontmoet die toevallig een van die termen hanteert. Het is gewoon totaal onbelangrijk in mijn leven.

Maar misschien hebben wij extreem verschillende ervaringen in het leven. Van alle mensen die ik heb ontmoet kent/kende de meerderheid de term aseksualiteit al niet (althans niet in deze zin). Ik heb slechts één aseksueel ontmoet buiten AVEN om, en zelfs daarmee heb ik het nooit gehad over romantische oriëntaties.

We het dus wel eens over bi/pan/androgyno. Misschien betekent lithromantic meer dan ik dacht, maar dan nog zie ik het punt niet... ? Zelfs als die mensen daadwerkelijk een homogene groep vormen en aantrekking anders ervaren dan de meeste mensen, waarom stoppen we bij lithromantic? Laten we andere groepen die romantische aantrekking ook op dezelfde manier ervaren (doch anders dan de meerderheid) ook een eigen term geven? En omdat iedereen uiteindelijk unieke ervaringen heeft, kunnen we net zo lang door gaan met groepen afsplitsen en termen bedenken tot we er 1 per persoon nodig hebben. Op dat punt is het misschien het makkelijkst als de ouders deze term bedenken bij de geboorte van het kind? ;)

CiteerNeutroisromantic daarentegen lijkt niet echt te bestaan. Iemand heeft het ooit bedacht, maar niemand lijkt zich daadwerkelijk zo te identificeren.

Dat is echt exact wat ik er van had verwacht! :schater:

Edit: Stephii, you prove my point. ;D Ik zou gewoon lekker 'Confused' of 'Other' kiezen, en als je iemand ontmoet vertel je toch gewoon over je ervaringen? ;)

aeronaut

Citaat van: Fricai op november 07, 2017, 12:11:41 AM
Maar misschien hebben wij extreem verschillende ervaringen in het leven. Van alle mensen die ik heb ontmoet kent/kende de meerderheid de term aseksualiteit al niet (althans niet in deze zin). Ik heb slechts één aseksueel ontmoet buiten AVEN om, en zelfs daarmee heb ik het nooit gehad over romantische oriëntaties.
In het echte leven heb ik ook absoluut niet erg vaak gesprekken over (a)seksualiteit, en zeker niet zo uitgebreid dat m'n romantische oriëntatie aan de orde komt. Alleen vind ik het wel goed dat er termen voor zijn, zeker als de betekenis intuïtief wel duidelijk is. Daarnaast is het gewoon fijn om een woord te hebben, ook als je dat tegenover de meeste mensen niet zal gebruiken, al is het dus maar om andere mensen te vinden die hetzelfde voelen. Maar we zijn het er volgens mij over eens dat labels ook te specifiek kunnen zijn ;) Wat lithromantisch betreft twijfel ik zelf ook hoe nuttig het echt is, maar aangezien er mensen zijn die zich zo identificeren ga ik niet zeggen "nee, dat ben je niet, die term zou niet moeten bestaan, kies maar een andere" :P

Citaat van: Stephii op november 06, 2017, 08:39:28 PM
Na het opzoeken van demiromantic ben ik toch weer aan het twijfelen, er staat dat je niet op een random vreemde verliefd kan worden, ik heb dit juist wel, ik zie iemand voor de eerste keer en weet direct of het kan of of het nooit zou komen, bij iemand waar ik van begin aan zeg dat het er niks van komt, komt er ook effectief nooit wat van. Ik bekijk die persoon zoals ik seks bekijk, met een lichte afkeer.. ik zou er nooit dicht bij willen zijn of een relatie mee willen.

Er zijn zoveel labeltjes en er is precies geen enkel die past bij mij.. Misschien ook maar een nieuwtje verzinnen...  :rollol:
Weet je ook niet op welke gender(s) je verliefd kan worden? Je kan ook gewoon voor hetero/homo/bi/pan gaan. Als je dat ook niet zeker weet kun je altijd voor confused of other kiezen inderdaad :)

Stephii

Citaat van: aeronaut op november 07, 2017, 10:16:56 PM
Weet je ook niet op welke gender(s) je verliefd kan worden? Je kan ook gewoon voor hetero/homo/bi/pan gaan. Als je dat ook niet zeker weet kun je altijd voor confused of other kiezen inderdaad :)

Hoe ervaart een ander liefde is hetgene wat ik mij het meeste afvraag, als ik zo naar mensen in mijn omgeving zie lijkt het of ze op elke jongen verliefd kunnen worden als ze hetero zijn, en andersom bij een jongens, op elk meisje.. Ik kan dat niet hoor, maar ik denk nu ook wel niet (no offence tegen transgenders) dat ik ooit een op transgender verliefd zou worden als ik er bewust van dat het een transgender is. Als ik iemand nieuw leer kennen reageren mijn vriendinnen al direct op zo'n bepaalde manier dat ik zoiets heb van "what the fuck".
In a place I call home.

Fricai

Citaat van: aeronautIn het echte leven heb ik ook absoluut niet erg vaak gesprekken over (a)seksualiteit, en zeker niet zo uitgebreid dat m'n romantische oriëntatie aan de orde komt. Alleen vind ik het wel goed dat er termen voor zijn, zeker als de betekenis intuïtief wel duidelijk is.

Ok, maar dat geldt wat mij betreft enkel voor heteroromantisch, homoromantisch en biromantisch. De rest lijkt me niet aan het grote publiek besteed? Ik vind dat aromantisch nog wel bijzondere aandacht verdient, maar of het die ooit krijgt weet ik niet. Het is een kleine groep, maar wel een heel bijzondere (interessant voor onderzoeken naar verliefdheid, aantrekking, etc...), en (denk ik) een vrij uniforme, dus die term geeft relatief veel duidelijkheid.

CiteerDaarnaast is het gewoon fijn om een woord te hebben, ook als je dat tegenover de meeste mensen niet zal gebruiken, al is het dus maar om andere mensen te vinden die hetzelfde voelen. Maar we zijn het er volgens mij over eens dat labels ook te specifiek kunnen zijn ;) Wat lithromantisch betreft twijfel ik zelf ook hoe nuttig het echt is, maar aangezien er mensen zijn die zich zo identificeren ga ik niet zeggen "nee, dat ben je niet, die term zou niet moeten bestaan, kies maar een andere" :P

Ik zie ook wel een functie in meer specifieke termen, bijvoorbeeld op een forum als AVEN (nou ja, bepaalde delen van het Engelstalige AVEN in ieder geval). Inderdaad om elkaar te vinden, en makkelijker over het onderwerp te kunnen praten. Een beetje net als hoe wetenschappers onder elkaar vakterminologie gebruiken, maar in een talkshow die termen achterwege laten (of in sommige gevallen, de term gebruiken maar hem direct daarna definiëren). Dus stiekem zijn we het grotendeels wel eens. :) Misschien dat onze inschatting van wat 'te specifiek' of 'te zeldzaam' wordt iets verschilt.

PS: Ik zie dat onderstreepte mezelf ook niet doen hoor! ;) Ik geef enkel oppervlakkige 'push back' tegen wat ik zie als een vreemde trend.




Stephii: Volgens mij kan niemand verliefd worden op alle personen van een geslacht, hoor! :P Volgens mij oordelen mensen over hun oriëntatie aan de hand van: "Hmmm, ik vind vrouwen wel aantrekkelijk, en de paar keer dat ik verliefd was, was het op een vrouw. Dus ik zal wel hetero-/homo-seksueel zijn."

Citaat van: Stephii op november 07, 2017, 10:47:51 PM
Hoe ervaart een ander liefde is hetgene wat ik mij het meeste afvraag, als ik zo naar mensen in mijn omgeving zie lijkt het of ze op elke jongen verliefd kunnen worden als ze hetero zijn, en andersom bij een jongens, op elk meisje...

:offtopic:

Ik denk dat dat ook dichtbij de waarheid komt! Verliefdheid is toch iets met stofjes in je hoofd, wat gebeurt als jouw mechanismen (bij gebrek aan een betere term) het idee krijgen dat een bepaald persoon een goede kandidaat is om baby's mee te maken? Ik weet er het fijne niet van, maar ik dacht dat het (grotendeels) zoiets was.

Ik ben zelf ook meermaals verliefd geworden op mensen waarvan ik toen echt nog geen goed beeld had (dus dat konden best mensen zijn waar ik nooit bewust voor zou kiezen). Ik kan me ook prima voorstellen dat het gebeurt bij een transgender persoon, al weet ik niet of transgenders misschien gemiddeld minder in de smaak vallen bij onze mechanismen (ik weet echt niet hoe ik dit anders moet zeggen ;D)? Het tegenovergestelde is ook niet ondenkbaar, als er bijvoorbeeld een mannelijke eigenschap is waar (heterosekuele) mannen op vallen, die dan dus voorkomt bij transgender vrouwen. Maar ik begeef me hier op dun ijs. ;)

aeronaut

Citaat van: Stephii op november 07, 2017, 10:47:51 PM
Citaat van: aeronaut op november 07, 2017, 10:16:56 PM
Weet je ook niet op welke gender(s) je verliefd kan worden? Je kan ook gewoon voor hetero/homo/bi/pan gaan. Als je dat ook niet zeker weet kun je altijd voor confused of other kiezen inderdaad :)

Hoe ervaart een ander liefde is hetgene wat ik mij het meeste afvraag, als ik zo naar mensen in mijn omgeving zie lijkt het of ze op elke jongen verliefd kunnen worden als ze hetero zijn, en andersom bij een jongens, op elk meisje.. Ik kan dat niet hoor, maar ik denk nu ook wel niet (no offence tegen transgenders) dat ik ooit een op transgender verliefd zou worden als ik er bewust van dat het een transgender is. Als ik iemand nieuw leer kennen reageren mijn vriendinnen al direct op zo'n bepaalde manier dat ik zoiets heb van "what the fuck".
Oh, nee, niemand kan op iedereen verliefd worden hoor. En ik ken ook geen "seksuelen" die zich seksueel aangetrokken voelen tot iedereen van het geslacht waartoe ze zich aangetrokken kunnen voelen. Dus ik denk dat dat alleen maar zo lijkt. Misschien omdat ze gewoonweg erg vaak verliefd worden, en jij iets minder vaak. Dat is allemaal gewoon normale variatie :)

G86

Jammer dat de App alleen voor Android is...