Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Database van aseksuele karakters in fictie

Gestart door Speaker, november 05, 2017, 01:01:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

De tumblr-blog Fuck yeah asexuality heeft ongeveer een half jaar geleden een database gemaakt met zoveel mogelijk canon aseksuele karakters in fictie, zowel goede als slechte vertegenwoordiging. De database bevat boeken, stipboeken, tv-series en games. Ook is er vermeld welke karakter het is, welke genre en mogelijke opmerking of reviews. Het meeste is Engels-talige en de enigste Nederlandse is Divorce op het moment.

Dus voor de gene die geïnteresseerd zijn hierin:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1r7AMBX9qJtQOlt7v-Pj46F4u48jkrN_Hjmpyzr8Ob5E/edit?usp=sharing

AceVentura

Uit privacy overwegingen doe ik niets met google, dus de lijst heb ik niet bekeken. Op de Engelstalige wiki staat ook een hele lijst:
http://wiki.asexuality.org/Asexuality_in_fiction
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Speaker

Citaat van: AceVentura op november 05, 2017, 09:48:12 AM
Uit privacy overwegingen doe ik niets met google, dus de lijst heb ik niet bekeken. Op de Engelstalige wiki staat ook een hele lijst:
http://wiki.asexuality.org/Asexuality_in_fiction


Hier niet over nadacht   :bloos:
Wat mij bij de wiki-lijst opvalt, is dat er niet perse karakters tussen staan die niet door de schrijver bevestig zijn (en ook niet staan aangegeven als ze dit niet zijn). Dus beide hebben voordelen en nadelen

Ook zijn er boeken en series die wel bij de ene staan en niet bij de andere.

AceVentura

In dat geval hebben ze beiden een ander doel, wel goed om van het bestaan van beiden af te weten, en waar mogelijk aan te vullen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

hobbitscones

Wat ik niet snap is dat ze bij Shadowhunters, een serie die ik kijk, 'aro erasure' hebben neergeschreven (maar misschien weet ik iets niet van de boeken).

Wel leuk, zo'n Google Doc. Je hoeft er niet ingelogd voor te zijn om te bekijken.

Speaker

#5
Citaat van: hobbitscones op november 08, 2017, 10:47:39 PM
Wat ik niet snap is dat ze bij Shadowhunters, een serie die ik kijk, 'aro erasure' hebben neergeschreven (maar misschien weet ik iets niet van de boeken).

De schrijfster van de boeken heeft dus in een tweet gezegd dat Rapheal zowel aseksueel als aromantisch is. Het rare is wel dat ze aangeeft dat het haar headcanon is en niet in de boeken staat, terwijl zij de schrijfster is en dus canon kan maken ¯\_(?)_/¯.

hobbitscones

Kan me voorstellen dat als ze vervolgen meer schrijft, het lastig is om er canon in te verwerken. Ik weet echter niet of ze er nog mee bezig is. Ik ben meer van visuele media.

Ik snap dan nu wel waarom het aro erasure is genoemd, maar ik zie ook wel weer de andere kant van het verhaal; op deze manier wordt het misconcept dat aseksuele mensen ook niet verliefd worden wel weer naar achter gedrukt. Elk nadeel heeft ergens een voordeel en het is op zich niet iets waar we toch invloed op hebben. Nog steeds wel jammer gezien Raphael dus eigenlijk aro ace had moeten zijn.