Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

broek? rok? iets anders?

Gestart door Edewecht, november 12, 2017, 06:05:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Naar aanleiding van het voorsteltopic van Crash wil ik graag een onderwerp beginnen over broeken en rokken in combinatie met mannen en/of mensen die zich als man identificeren.

Ik plaats hier even een aantal citaten onder elkaar, zodat iedereen de draad weer even heeft :ange:

Citaat van: Crash op november 05, 2017, 07:15:12 PM
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en (....) Daarnaast, en vraag me niet waarom, vind ik crossdressen erg leuk. Ik voel me geen vrouw ofzo, maar vind de kleding leuker (en meer comfortabel) dan wat er bij de mannenafdeling hangt. Maar dit durf ik niet in public te doen hoor  :).


Citaat van: Edewecht op november 06, 2017, 07:37:43 PM

Spannend! Ik heb één keer in een rok gelopen tijdens de Pride Walk in Den Haag, deze zomer. Niet omdat ik graag vrouwenkleren aan wil, maar omdat ik soms geen mannenkleren aan wil. Ik hou niet altijd van de vanzelfsprekendheid dat ik in een broek moet lopen alleen omdat ik een mannetje ben.


Citaat van: Fricai op november 06, 2017, 08:09:37 PM

En, hoe was het? ;) Hetzelfde idee was ook al meermaals in me opgekomen, lijkt me dat het prima kan staan (dus: dat de associatie met vrouwen puur cultureel is). Alleen geen zin om te gaan 'shoppen' o.i.d. speciaal daarvoor. Misschien probeer ik er zelf ooit nog een te maken. =]


Citaat van: hobbitscones op november 08, 2017, 10:51:03 PM

Crossdressing is dikke prima toch? Ik ben sinds tiener af aan al van mening dat kleding unisex zou moeten zijn (hoewel we nu het woord 'genderloos' kennen en dat is misschien toch beter). Uh, om beter uit te leggen; ik vind gewoon dat als een jurk je mooi staat, je hem moet dragen, welk gender je ook bent. Als je je er mooi in voelt, doe je ding! Al snap ik de angst wel van wat anderen ervan zouden vinden.


Citaat van: Fricai op november 09, 2017, 06:37:58 PM

Hmmm, wat betekent dit nou precies? Alle kleding unisex, dat wil zeggen dat er geen rekening meer gehouden mag worden met de verschillende vormen van mannen en vrouwen? :P
Als je simpelweg bedoelt te zeggen: "Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zin in heeft!", dan kan ik me er wel in vinden. ;) Ik denk overigens dat dit voor de grote meerderheid al wel geldt.


Citaat van: Koffie op november 09, 2017, 07:06:21 PM

Nou dat weet ik niet zo. Vrouwen die zich meer mannelijk kleden en niet zo vrouwelijk overkomen, dat is denk ik niet echt een probleem, maar in mijn omgeving is een man die zich tegenwoordig graag in dameskleding kleedt en OMG de commentaren. Mensen zijn volkomen gechoqueerd. Ik ben de enige zo ver ik weet, die openlijk zegt dat ik er geen moeite mee heb en ik heb hem mijn steun gegeven. Maar mensen vinden het zelfs al vreemd als je er niet tegen bent.


Citaat van: Crash op november 09, 2017, 07:09:53 PM

en wat koffie hierboven zegt is wat me ook zou weerhouden, gechoqueerde mensen (schrijf ik dat goed), ik trek me dat nogal aan. Tof dat jullie het wel supporten!


Citaat van: Fricai op november 10, 2017, 06:35:41 PM

Ik verwacht ook wel dat vrouwelijk geklede mannen het moeilijker hebben. Maar ik heb ook het idee dat dat minder voorkomt, ik vermoed omdat het ook niet vaak goed staat (andersom vind ik het wel vaak goed staan).


Twee jaar geleden, tijdens Rapalje Zomerfolk in Groningen, kocht ik bij een standje met indiase kleding een oosterse, wijde pofbroek (of harembroek, hoe heet zoiets), omdat ik ineens geen zin meer had om als een 'Man' in een spijkerbroek rond te lopen. Maar een rok was op dat moment voor mij nog een stapje te ver.

Vorig jaar kreeg ik van een transgender-vriendin één van haar rokken cadeau, die ze niet meer wilde dragen. Het is deze rok die ik aanhad bij de Pride Walk in Den Haag (en daarvoor, op een besloten oud-en-nieuw feest van Mannenwerk).
Het is niet, dat ik vrouwenkleren aan wil. Laat staan dat ik een vrouw zou willen zijn. Ik ben tevreden met mijn man-zijn.
Alleen: ik wil niet altijd meer in de mannelijke, stoere, stevige rol zitten. Ik zou me soms willen uitdrukken door kleding, als zachte(re), onmannelijkere man dan ik tot nog toe ben.
Dan kom je al gauw in de vrouwelijke hoek terecht: het is òf broek, òf jurk/rok.
Alternatieven: genoemde indiase pofbroek of een kilt. Maar ja, een kilt is dan meteen weer 'celtic'. Zit je weer in een bepaalde hoek.
En wat te denken van een sarong? ???

Mijn vraag: wie van jullie houdt zich ook wel eens bezig met deze vragen? Loop je wel eens in iets anders dan een broek, hetzij in het openbaar, hetzij lekker thuis? Wat heb je dan aan: rok, jurk, kilt, iets zelfgemaakts?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.
(Ben ook benieuwd wat mijn reaktie zal zijn...) :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik ben er zelf niet mee bezig. Wat ik wel wil zeggen is dat ik het super vind dat je zo af en toe de stoute schoenen rok aantrekt en het gewoon doet. Goed dat je dat doet als je daar zelf behoefte aan hebt en je op dat moment even niet laat remmen door wat anderen zouden kunnen denken  :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik ben geen man, maar ik geef je toch antwoord. Gewoon praktisch. Misschien levert het je inspiratie op.

De man waar ik het over had, draagt damesbroeken. Hij draagt ook damesschoenen, met hakken. Hij kan daarbij tegelijkertijd een herentrainingsjack dragen, hij draagt soms van alles door elkaar. Soms draagt hij een rok. Hij heeft best grote voeten zover ik inschat en hij koopt veel tweedehands volgens mij, dus ik weet niet precies hoe hij dat doet. Misschien vraag ik het van de week.
Je zou ook een herenbroek kunnen dragen met daarop een bloes of tuniek voor vrouwen.

Je kunt ook een sjaal dragen op een shirt of trui, om je hals. Bij de Action is goedkoop wel het een en ander te vinden als je dat wilt uitproberen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Ace89

Lekker dragen wat jij wilt!

Als je niet een rok aan wilt: Je kunt ook kleding dragen die een meer vloeiende lijn heeft. Bijvoorbeeld een soepele blouse ipv een overhemd en idd harembroeken ipv spijker. Je hebt ook mooie zijden en katoenen broeken die veel vloeiender vallen en daardoor zachter aandoen. Misshien is een broekrok ook nog een idee?
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Fricai

Citaat van: Koffie op november 12, 2017, 09:18:42 PMHij draagt ook damesschoenen, met hakken.

Ik kan me dus niet voorstellen dat dat goed staat, evenals menig andere vrouwenkleding bij mannen (mijn eerste ingeving: naveltruitjes). Nou is 'goed staan' natuurlijk zo subjectief als wat, en kan ik niet uitleggen waarom ik die dingen niet goed vind staan.
Ik geloof dat ik mannenkleding bij vrouwen vaak wel vind staan, maar zoveel zie ik dat nu ook weer niet...

Benieuwd of iemand hier iets van begrijpt, of dat het gewoon enkel mijn smaak is?
Overigens zou ik er niet op reageren zoals Koffie omschrijft, ik vind het allemaal best. :) Alleen ik vraag me af of 'goed staan' (deels) verklaart waarom we weinig vrouwenkleding zien bij mannen.

Citaat van: EdewechtDan kom je al gauw in de vrouwelijke hoek terecht: het is òf broek, òf jurk/rok.
Alternatieven: genoemde indiase pofbroek of een kilt. Maar ja, een kilt is dan meteen weer 'celtic'. Zit je weer in een bepaalde hoek.
En wat te denken van een sarong? Huh

Wat ik zelf jammer vind is dat ik zo weinig variatie zie in de winkels! Naar mijn idee is het allemaal hetzelfde, dezelfde stoffen, dezelfde kleuren, dezelfde designs... Maar wellicht kwam ik in de verkeerde winkels, of had ik wat harder moeten zoeken. Zo hoop ik al jaren eens nieuwe 3/4 (o.i.d.) broeken te vinden, liefst ruim & licht (hoog percentage polyester), maar dit is uit de mode lijkt het, ik vind niets dat er op lijkt. :78:
Ik zou andere 'beenmode' (:P) dan broeken wel aan durven, maar ik heb wel de indruk dat het meestal geen zakken heeft? Enorm onpraktisch, ik snap niet hoe vrouwen niet gillend gek worden. :D

Koffie

Ik vind het van ondergeschikt belang, of ik het goed vind staan of niet. Ook kleding die we gewend zijn te zien bij een bepaald geslacht staat niet altijd goed. Of: vind ik niet altijd goed staan. Subjectief inderdaad, niks mis mee, gewoon een mening. Ik zal daar voor mezelf dan wat van vinden, maar laat de keuze bij de drager/draagster.

Overigens begrijp ik niet met wat je zegt, dat je niet zou reageren zoals ik heb gereageerd. Ik begrijp er niet uit terug hoe ik dan reageerde. ;) Dus: wat deed of zei ik dan?

Hij koopt zijn schoenen, maat 43, 'gewoon' bij Van Haren of via internet. Vanmorgen gevraagd. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Uit al dit bovenstaande blijkt de moeilijkheid: hoe (als man) kleed je je niet-mannelijk, zonder meteen in de vrouwelijke vormgeving terecht te komen? Of hoe combineer je mannelijke met onmannelijke en/of vrouwelijke kleding zonder als een carnavalsganger over straat te gaan?

Het schijnt dat er wel een winkel is (in Amsterdam natuurlijk weer :P ) waar ze sissy-achtige kleding voor mannen verkopen, haut-couture voor de dikkere portemonnees. Niks voor mij. Ben sowieso never nooit met het verschijnsel mode bezig, dus daar zie ik me niet naar binnen huppelen.

Verder is er een website http://www.rokvoormannen.nl/ maar die wordt sinds 2010 niet meer bijgehouden. Er staan wel wat leuke ideeën en foto's op, trouwens.

Afgaande op mijn eigen smaak... ik denk dat het dan toch ruimvallende kleding zou worden. Oosters, indiaas, kaftan, sarong, of... tja... hippie :-\
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

... of als Gregoriaans Zanger ...  ;D

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Maar wel een leuke foto. :)

Ik googelde op tuniek heren en ja, dan kom je ook weer in bepaalde richtingen terecht. Middeleeuwse festivals en zo. En goedkoop, nee. Aangezien ik niet overweg kan met naaimachines heb je aan mij ook niets. ;) Maar misschien zit hier iets tussen? Ik blijf ze wel 'mannelijk' vinden en stoer, in het algemeen, dus ik weet niet of het is wat je bedoelt.

https://www.etsy.com/nl/market/mannen_tuniek

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Ace89

Ik ben wel handig met een naaimachine, maar als je niet precies weet wat je wilt hebben is het moeilijk maken :)
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Edewecht

Citaat van: Koffie op november 14, 2017, 10:07:54 AM

Ik googelde op tuniek heren (...) misschien zit hier iets tussen?

https://www.etsy.com/nl/market/mannen_tuniek


Ja! Op het eerste gezicht zitten er leuke dingen bij, en niet alles is duur. Dank je voor de tip Koffie!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Mooi dat ik er toch nog iets in kon doen. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Crash

Interessante topic en tof dat je met zo'n evenement gewoon hebt aangetrokken wat je wou :P.

Normaal draag ik voornamelijk heel casual spijkerbroek, tshirt vest of trui enzo. Thuis soms een jurk, vaker een rok met panty. Hakken lijken me niet heel fijn :P

Edewecht

Leuk dat ik je hier bij dit topic terugzie Crash. :)

Naast de vraag over het praktisch uitvoerbare, bedoelde ik eigenlijk ook te vragen: zijn hier mannen op het forum die mijn gedachten over 'mannelijkheid en uiterlijk' wel of niet herkennen? Hoe beleven jullie dit? Of is het voor jou helemaal geen item?
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Wat ik wel herken is dat kleding inderdaad erg vast hangt aan gender/geslacht. Praktisch iedere kledingwinkel kent het onderscheid man/vrouw.

Met hetgeen waar ik mee bezig ben (persoonlijke ontwikkeling, vrij dansen) merk ik ook wel dat het echt een vrouwen wereld is. In de groepen waar ik kom ben ik meestal een van de weinige mannen. De achterliggende oorzaak zou wel eens dezelfde kunnen zijn: Het bezig zijn met je gevoel en daar uiting aan geven, dat is blijkbaar toch iets waar mannen minder mee bezig (mogen?) zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler