Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

'Je bent dus niet écht aseksueel dan'

Gestart door lizzzzzk, november 15, 2017, 09:08:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lizzzzzk

Even mijn frustratie kwijt over wat vandaag gebeurt is:
Ik was gezellig met een klasgenoot in een coffee company en er liep iemand leuk naar binnen dus ik leun even in en zeg 'Wat er net binnen komt lopen, geef ik een 8 out of 10' en ze kijkt me even raar aan, zegt 'goedzo!' en geeft me een schouderklopje. Ik raakte hiervan een beetje in de war en vroeg 'Goedzo?' en ze zegt 'Als je hem aantrekkelijk vindt ben je dus niet écht aseksueel'.
Ik reageer terug 'Aseksualiteit is heel gevarieerd, ik kan iemand nog steeds aantrekkelijk vinden zonder er seks mee te willen hebben' en ze reageerde terug met 'aseksualiteit is helemaal niks vinden, helemaal geen gevoelens hebben' dus ik reageer 'ik ben geen robot, ik kan nog steeds iemand leuk vinden, ik kan zelfs verliefd worden. Allemaal zonder iemand te willen bespringen' maar ze leek het een beetje weg te zwaaien en ik denk dat ze dacht dat doordat ik iemand er leuk uit vondt zien dat ik dus niet aseksueel kon zijn omdat ik iets voelde! ik vondt het zo vreemd want ze leek het eerder te accepteren en ik heb het gevoel dat doordat ze me een schouderklopje gaf en Goedzo zei dat ze denkt dat ik opeens leer ofzo om niet aseksueel te zijn? dat als ik 'the right guy/girl' vind ik opeens een change of heart heb en wel seks wil hebben.
Ik vondt het vreemd en het zit me echt dwars want ik had het gevoel dat mijn klas mij accepteerde, en vooral zij want ze was de eerste an wie ik echt out of the closet kwam. Gelukkig heb ik een hele aardige klasgenoot die altijd zegt : 'ik snap het niet, maar als je zo bent... prima hoor'. Hij vindt het goed zoals het is en denkt niet dat het vreemd is (nouja wel een beetje maar hij accepteert het! :D)
Dat wilde ik even kwijt, het is vreemd dat doordat ik iemand er leuk uit vondt zien ik dus niet aseksueel kan zijn. Ik wou zó graag dat er meer info over aseksualiteit was! dat mensen wisten dat er veel variatie in zit en je als aseksueel gewoon dingen kan voelen voor iemand of iemand leuk kan vinden die je op straat of in een koffiezaak ziet zonder dat iemand gelijk 'opgewonden' raakt en seks wilt hebben.
Bedankt voor het luisteren en neem een stukje :  :cake:
:wave:
"Always forgive your enemies, nothing annoys them so much"
- Oscar Wilde

Koffie

Ik denk dat voor het merendeel van de mensen 'aantrekkelijk' inderdaad seksuele aantrekking betekent. Misschien kun je het later nog eens met haar opnemen en het uitleggen. Als het iemand is die belangrijk voor je is en van wie je het belangrijk vindt dat ze je snapt, zou ik dat doen. Anders voel je je niet serieus genomen. En zij heeft misschien niet echt door hoe dit op je overkwam. Het zijn twee verschillende werelden die even botsten.
Het lijkt mij ook erg vervelend, juist omdat ze zo open stond voor jouw verhaal. Maar omdat ze dat deed/doet, zou ik me ook kunnen voorstellen dat ze wel naar je uitleg wil luisteren op een moment dat haar eigen verwarring ook een beetje gezakt is.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Naast het gebrek aan informatie over wat aseksualiteit wel en niet is, lijkt hier vooral de koppigheid van je gesprekspartner mee te spelen. "Ik denk/vind dat het zo is, dus het is zo." Maar Lizzzzzk, wie is er in dit geval de deskundige? Jij of zij? Jij toch? Laat je niet overtroeven. Jij hebt jouw gevoelens en die KLOPPEN, punt.

Trouwens, helaas komt het wel vaker voor dat LHBTA-ers 'geaccepteerd' worden, zolang het maar niet te dichtbij komt, of te concreet wordt. Misschien ga je dat nog wel vaker meemaken, het schijnt erbij te horen. :-\

Op mijn werk word ik ook geaccepteerd, maar soms merk ik dat iemand het net niet helemaal snapt, of zelfs helemaal niet. Alleen heb ik persoonlijk niet altijd zin om het allemaal weer uit te gaan leggen... ik wil niet gaan drammen. Het hangt van de situatie af.

PS - en Koffie heeft weer wijze woorden geschreven..!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

lizzzzzk

Bedankt allebei!

Ik raak er waarschijnlijk ook iets sneller geïrriteerd over omdat Ace zijn nog redelijk nieuw voor mij is maar wel waar ik mij zo goed bij voel. Ik heb ook vandaag nagedacht welke woorden ik zou kunnen ebruiken om aan te geven dat ik iemand leuk vindt, of er leuk uit vindt zien maar ik kom nog op weinig. En de nationale sekstest an de BNN had gisteren ook niet zo heel goed geholpen maar ik vondt ze allebei ontzettend goed in de antwoorden die ze gaven op de vragen over aseksualiteit! :D (wel jammer dat die presentator nog even vroeg: 'Het is dus geen fase') Maar ik ga haar gewoon nog even een paar maanden geven en in die maanden het af en toe naar boven brengen om haar er ook aan te laten wennen. Het kan vreemd zijn voor haar want zij is erg seksueel en dan kan het vreemd overkomen om te horen dat iemand dat niet wilt en hoeft  :) en wie weet als ze een beetje gewent is krijg ik geen schouderklopje meer als ik iets leuks voorbij zie lopen  :ange:

Bedankt Edewecht en Koffie voor de 'wijze woorden' hihihi
:grouphug: :grouphug: :grouphug:
"Always forgive your enemies, nothing annoys them so much"
- Oscar Wilde

Fricai

Frustrerend. Ik heb ook wel eens met mensen gepraat die veel meer dachten te weten dat ze daadwerkelijk wisten (bijvoorbeeld eentje die dacht dat aseksualiteit betekende dat je geen orgasme kon hebben tijdens seks :schater:). Ik vind het onbegrijpelijk waarom sommigen zich zo opstellen.

Citaat van: lizzzzzk op november 15, 2017, 09:08:00 PMIk wou zó graag dat er meer info over aseksualiteit was! dat mensen wisten dat er veel variatie in zit en je als aseksueel gewoon dingen kan voelen voor iemand of iemand leuk kan vinden die je op straat of in een koffiezaak ziet zonder dat iemand gelijk 'opgewonden' raakt en seks wilt hebben.
Bedankt voor het luisteren en neem een stukje :? ? :cake: :wave:

De info is er wel, maar het is niet relevant voor mensen. Ze kennen geen of hooguit enkele aseksuelen (of andere niet-heteroseksuelen), er is geen aanleiding voor ze om er ooit over te lezen... Je zal het aan de meeste mensen vanaf 0 moeten uitleggen. Degenen die weigeren te luisteren en denken het zelf beter te weten, tsja... Wat moet je er mee? :P

Edewecht

Citaat van: lizzzzzk op november 16, 2017, 03:59:35 PM

Ik heb ook vandaag nagedacht welke woorden ik zou kunnen ebruiken om aan te geven dat ik iemand leuk vindt, of er leuk uit vindt zien maar ik kom nog op weinig.


Voor mezelf formuleer ik het zo:

wel seks, maar niet met een ander
alles met een ander, maar geen seks.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Patricia

Dit vind ik wel een mooie, een duidelijke, Edewecht. Ik begrijp het gevoel van Lizzzzzk wel heel goed, het is haast een beetje badinerend zoals die vriendin reageert. Alsof aseksueel-zijn onwenselijk is. Ik denk ook dat het echte onwetendheid is, dat ze wel anders zou piepen als ze zich werkelijk zou verdiepen in aseksualiteit.
Voor mij beginnen er steeds meer puzzelstukjes op z'n plaats te vallen. Ik heb een heel goede, heel lieve en ook heel erg seksuele vriendin. We hebben altijd veel plezier, maar ze heeft op straat de neiging allerlei mensen aan te spreken (ze is enigszins bi, dus het kunnen ook vrouwen zijn) en die dan uitgebreid te complimenteren met iets wat ze mooi vindt. Zo van: "Ik zag je aankomen en ik dacht meteen: "O, wat een mooie. stoere, gespierde man en dan die krullen.."..super hoor, dat valt wel op zeg!"
Als ik merk dat ze in zo'n mood is trek ik me altijd terug, ik wil daar helemaal niet bij zijn, niet bij horen. Dan loop ik letterlijk de andere kant op.

Nu begin ik te beseffen waarom ik me er zo vreselijk ongemakkelijk bij voel. Natuurlijk is het best een beetje gênant, maar objectief gezien is het ook wel weer grappig. Andere vriendinnen blijven er dan vrolijk gewoon bij staan en doen eventueel ook een duit in het zakje. Ik kan dat niet eens, ik wil alleen maar weg dan.


Koffie

Als je dan een duit in het zakje doet en je doet mee, kom je ook meteen ion de seksuele wereld terecht en dat werkt dus gewoon niet. Dat alleen al weerhoudt mij van zulke dingen. Dan moet ik weer iets zijn wat ik niet ben. Aseksueel flirten, dat zou ik nog wel eens willen leren. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AltijdDruk

Ik gebruik zelf vaak de termen 'mooi mens' of 'leuk mens'. Op de een of andere manier wordt dat niet snel geïnterpreteerd als seksuele aantrekkingskracht. Termen als 'lekker ding' of dat soort opmerkingen komen nooit in me op.

Patricia

@Koffie, dat zou ik ook wel willen leren! Ik ben over het algemeen vriendelijk tegen mensen, zowel tegen mannen als tegen vrouwen. Het valt me op dat veel mannen dan helemaal beginnen te glimmen en soms opmerkingen gaan maken als:"weet je dat ik jou een heel leuke vrouw vind?"
Maar ik bedoel helemaal niks, ik ben gewoon vriendelijk van mezelf. Ik weet dan niet hoe snel ik weg moet sneaken!  ::)

@Altijd Druk, die termen gebruik ik ook vaak. "Jan vind ik echt een heel prettig persoon" zeg ik dan. Mijn hond noem ik wel een "lekker ding"!  :D

Fricai

Citaat van: AltijdDruk op november 18, 2017, 05:19:39 PMTermen als 'lekker ding' of dat soort opmerkingen komen nooit in me op.

Ik zou ook oprecht niet weten wat dit moet betekenen! :schater:

lizzzzzk

Citaat van: Patricia op november 18, 2017, 02:16:58 PM
Alsof aseksueel-zijn onwenselijk is.


Precies! Patricia dat is het precies!

AltijdDruk ik ga eens 'Leuk mens' proberen, wie weet valt dat anders... of misschien moet ik de term 'Aesthetically pleasing' populair gaan maken XD

Hahaha Koffie misschien een cursus waard om op te zetten lolz, hoe flirt je als aseksueel?  ;D meestal als ik probeer te flirten (hoewel ik vaak niet echt verder kom dan: je gezicht is niet helemaal symmetrisch en dat vindt ik er goed uit zien) heb ik het meestal over iemand zijn brein, ik val op slim en als ik een goed gesprek met iemand kan voeren over alles en nog wat (en een man in een pak vindt ik eeeeeeeerg 'Aesthetically pleasing'  :schater:) ben ik vaak al verkocht, maarja... ze zijn zelf nooit aseksueel!

"Always forgive your enemies, nothing annoys them so much"
- Oscar Wilde

Min

Van een dergelijke reactie zou ik denk ik ook schrikken. Het is inderdaad alsof aseksueel zijn onwenselijk is. Dat is nooit leuk om te horen, zeker niet van iemand die dicht bij je staat. Daarmee ontkent iemand iets wat bij jou hoort - wat helemaal vervelend is als je zelf nog twijfelt of het pas net zeker weet. Het is net als tegen een homoseksueel persoon die iemand van het andere geslacht er leuk uit vindt zien zeggen dat hij dan niet homoseksueel kan zijn. Met 'leuk' bedoel je dan helemaal niet dat je een relatie met die persoon wil, laat staan dat je er seks mee wil hebben.
Het is gewoon gek om te weten dat de wereld er voor jou net iets anders uitziet dan voor de meeste mensen en dat voor hen 'aantrekkelijk' inderdaad meestal 'seksueel aantrekkelijk' is terwijl jij er iets heel anders bij voelt en mee bedoelt. Ik kan me maar moeilijk voorstellen wat seksueel aantrekkelijk in vredesnaam is, dus misschien is het niet zo gek dat zij zich ook moeilijk in ons kunnen verplaatsen.

Ik weet ook nooit zo goed hoe ik moet omschrijven dat ik iemand er leuk uit vind zien. 'Knap' roept vaak totaal verkeerde associaties op. Het is trouwens zelden iets waar ik met iemand over praat, gewoon omdat het niet echt relevant is.

Flirten... Ook al iets waar ik helemaal niets van snap. Ik kan heel erg lachen om televisieprogramma's waarin vrouwen een cursus flirten krijgen en ze tegen een man moeten zeggen dat hij er 'sexy' uitziet. Dat zou nooit uit mijn mond komen. Niet omdat ik te verlegen zou zijn om dat te zeggen, maar gewoon omdat ik niets kan met dat woord. Ik heb ook nooit geprobeerd te flirten. Daarvoor zou ik iemand leuk moeten vinden en dat is gewoon niet het geval. En ik ga zeker niet met elke willekeurige persoon flirten omdat het kan.
Ik let er ook helemaal niet op of mensen met mij flirten. Ik heb echt geen idee. Alleen als het overduidelijk is dat iemand me leuk vindt. Dat vind ik dan weer superongemakkelijk, zeker als het iemand is met wie ik niets zou willen - wat dus altijd zo is, want ik heb nog nooit iemand op die manier leuk gevonden. Ik weet echt niet wat ik daar dan mee moet en probeer de situatie of soms zelfs de persoon uit de weg te gaan.