Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Opscheppen

Gestart door femme1968unique, november 19, 2017, 03:41:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

femme1968unique

Ik snap niet zo waarom mensen zo opscheppen over de hoeveelheid partners die ze hebben gehad. De een nog meer dan de ander. Op mij komt dat zo over alsof ze niet bij dezelfde partner kunnen blijven.

Fricai

Misschien willen ze ook niet per se bij een zelfde partner blijven? ;)

Jeanette1707

Of ze weten niet wat ze willen en hierdoor proberen ze toch nog een beetje 'stoer' te doen?

Fricai

Opscheppen om stoer te doen vind ik wel geloofwaardig!

Waarom ze echter zoveel verschillende partners/relaties hebben kan tig oorzaken hebben, lijkt me. Ik heb zelf ooit ook een paar korte 'relaties' (of iets in die richting) gehad, en dat had er absoluut mee te maken dat ik niet wist wat ik wilde. Maar ik kan gemakkelijk andere redenen bedenken waarom dit gebeurt.

Edewecht

;D Hier ergens op het forum is een topic over 'Verzamelingen': misschien komt daar nog wel iemand die Exen verzamelt... :gek:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AltijdDruk

Citaat van: Edewecht op november 19, 2017, 07:52:27 PM
;D Hier ergens op het forum is een topic over 'Verzamelingen': misschien komt daar nog wel iemand die Exen verzamelt... :gek:

Ik mis de Like-button van Facebook  ;D

Min

Citaat van: Edewecht op november 19, 2017, 07:52:27 PM
;D Hier ergens op het forum is een topic over 'Verzamelingen': misschien komt daar nog wel iemand die Exen verzamelt... :gek:

:schater:

Min

Ik denk inderdaad om stoer te doen. Of om te laten zien hoe gewild ze zijn. Al die mensen wilden dus een relatie met jou, dus dat moet toch wel iets zeggen over hoe knap je bent of over wat voor een leuke persoon je bent. Ik denk oprecht dat er mensen zijn die daar hun gevoel van eigenwaarde aan ophalen. Zelfs als het alleen over bedpartners gaat dan vonden die jou blijkbaar seksueel aantrekkelijk genoeg (wat natuurlijk helemaal niet waar hoeft te zijn, maar ik denk wel dat mensen zichzelf dat graag wijsmaken). In dat geval zegt het ook iets over je ervaring. Sommige mensen vinden het vast interessant om ervaren over te komen.
Zou het trouwens niet vooral iets van mannen zijn? Hoe belachelijk het ook is, meisjes die veel relaties of bedpartners hebben gehad worden nog altijd als 'makkelijk' en 'een slet' gezien terwijl het voor jongens minder negatief is en soms zelfs stoer gevonden wordt. Ik denk dat meisjes er daarom er iets minder snel voor uit zullen komen dat ze veel relaties of bedpartners hebben gehad.
Ik vind het trouwens zelf ook niet erg positief. Ik heb dan ook het idee dat ze niet bij één partner kunnen of willen blijven en ik zou liever geen relatie willen met iemand met een dergelijke geschiedenis. In ieder geval sowieso niet met iemand die het nodig vindt daarover op te scheppen.

Koffie

#8
Ik heb diverse vrouwen gekend die veel one-night stands hebben gehad. Ze zochten daarin bevestiging van hun aantrekkelijkheid en voorkwamen een gevoel van 'alleen' te zijn. Ze vonden het inderdaad belangrijk dat ze konden showen dat ze gemakkelijk een man mee konden nemen en zagen hun ego daarin bevestigd.

Volgens mij is het inderdaad zo dat je als vrouw sneller als 'hoer' wordt gezien als je zo doet en je bouwt ook een naam op, zo van: Als je er een makkelijk pakken wil, moet je bij die zijn.

Ik vind het zelf ook iet positief en ik hoef er niet te veel over te horen, maar voor sommige mensen is dit schijnbaar erg belangrijk. Tja, doe je niets aan. Niet iedereen leeft volgens mijn boekje. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

Citaat van: Min op november 20, 2017, 11:50:36 AM
Of om te laten zien hoe gewild ze zijn. Al die mensen wilden dus een relatie met jou, dus dat moet toch wel iets zeggen over hoe knap je bent of over wat voor een leuke persoon je bent. Ik denk oprecht dat er mensen zijn die daar hun gevoel van eigenwaarde aan ophalen.

Ik zie niet zo wat hier mis mee is.

Min

Behalve dat het niet nodig is niets. Het is alleen niet de manier waarop ik zelf zou denken. Natuurlijk is het fijn voor je zelfvertrouwen als iemand je leuk vindt (als niemand je aardig vindt zou je je toch zorgen gaan maken). Heel fijn dat ik vrienden heb die me blijkbaar aardig vinden, maar het gaat me echt niet om hoe veel ik er heb. Ik vind de kwaliteit van de vriendschap veel belangrijker.
Het is ook alleen maar een mogelijke verklaring voor de vraag van de topicstarter. Ik weet het ook niet. Ik ken zelfs helemaal niet veel mensen die opscheppen over het aantal relaties dat ze hebben gehad. Vooral omdat ze helemaal niet veel relaties hebben gehad. Maar goed, in mijn omgeving kan ik de verklaring niet zoeken, dus dan kijk ik maar naar wat ik weet van vrouwen (over mannen kan ik niets zeggen, hoewel het voor hen wellicht ook in zekere mate geldt). En veel vrouwen zijn nu eenmaal onzeker (dat zie ik wél heel erg in mijn omgeving) en willen graag dat iemand hen heel knap en leuk vindt. Dan hebben ze het gevoel dat ze er mogen zijn. Als in mijn reactie doorklinkt dat ik vind dat iets niet goed is dan gaat het vooral daarom. Dat vind ik namelijk jammer en daar word ik verdrietig van, want je gevoel van eigenwaarde moet niet afhangen van hoe leuk anderen jou vinden. Ik zou willen dat mensen er iets zekerder van zouden zijn dat ze er mogen zijn.

Fricai

Het is me niet geheel duidelijk of je pleit tegen het opscheppen (waar ik me wel in kan vinden!), of tegen waarde hechten aan wat mensen van je vinden.
Ik heb ook liever 1 goede band dan 10 matige. Maar dit leek me irrelevant? Nog steeds is het zo dat ik er blij om ben dat er blijkbaar mensen zijn die 'interesse' me hebben, en al helemaal dat enkele een serieuze romantische relatie met me wilden. Blijkbaar doe ik toch iets goed. Voor veel aspecten van mezelf heb ik andermans mening niet nodig om te weten dat ik er blij om ben. Maar wat betreft vriendschap en romantiek, hangt mijn eigenwaarde toch wel af van mijn succes op die gebieden. Als niemand bij me zou willen zijn, zou ik toch denken dat ik iets verkeerd deed. Dat lijkt me in zekere zin ook gezond, want dat zou me motivatie kunnen geven om iets te veranderen in mijn leven.

Maar goed, we praten een beetje langs elkaar heen, denk ik. Jij hebt het meer over eigenwaarde halen uit oppervlakkiger contact (denk ik), zoals dat vrouwen het halen uit hoeveel onbekende mannen op ze af stappen in een café, en dergelijke... Of dat gezond is, daar ben ik ook wel sceptisch over. ;)

Min

Ik denk dat we inderdaad een beetje langs elkaar heen praten. Ja, ik bedoel meer oppervlakkig contact, one night stands, superkorte relaties, ook wel hoeveel mensen op je af stappen. Als het over opscheppen over het aantal relaties ga dan ga ik er een beetje van uit dat het vooral om veel vrij korte relaties gaat, want hoeveel lange relaties kun je hebben? Als je een aantal lange relaties hebt gehad dan vind ik dat zeker niet per se negatief. Dan kun je dus zeker wel bij dezelfde partner blijven en heeft het door omstandigheden niet gewerkt. Het kan ook positief zijn, dat je durfde aan te geven dat een relatie niet meer bij je paste. Dat is altijd goed.
Ik vind het vooral gek dat mensen er blijkbaar trots op zijn (anders zou je er niet over opscheppen) dat ze veel relaties hebben gehad. Ik denk dan ook dat die persoon niet bij één persoon kan blijven. Als iemand zo veel relaties heeft omdat hij/zij bevestiging zoekt, wat denk ik een mogelijke reden kan zijn, dan vind ik dat vrij zorgwekkend. Dat heeft ook te maken met mijn persoonlijke afkeer van het ergens afhankelijk van zijn hoor. Maar het is ook dat je die bevestiging nooit echt buiten jezelf zal kunnen vinden zolang je zelf heel erg onzeker bent. Ik bedoel dat je je eigen onzekerheden niet moet compenseren door de bevestiging te zoeken dat je wel leuk en wel de moeite waard bent. Dat vind ik geen gezonde basis voor een relatie en heel slecht voor die persoon zelf. Als je partner het dan uitmaakt kan je zelfvertrouwen nog verder dalen. Ik heb er dus alleen een probleem mee als iemand die heel onzeker is ál zijn zelfvertrouwen haalt uit hoe leuk mensen hem/haar vinden. Als je om die reden gaat opscheppen over het aantal vrienden of ex-partners dat je hebt dan is kwantiteit blijkbaar belangrijker dan kwaliteit, want je maakt mij niet wijs dat (al) je relaties kwalitatief heel goed waren als je in korte tijd veel partners hebt gehad.
Natuurlijk moet je je zorgen maken als niemand bij je wil zijn, maar als je blij bent met jezelf dan heb je die bevestiging dat je er mag zijn niet nodig. Dan is het alleen maar fijn als iemand de mooie dingen die je in jezelf ziet (heel overdreven, want blij zijn met jezelf is ook weer niet dat je elke dag moet nadenken over wat je mooi aan jezelf vindt) ook ziet en er daarom voor kiest bij je te zijn.

Ik hoop dat ik het een beetje verder toe heb kunnen lichten, maar waarschijnlijk is dit alleen maar een nog warriger verhaal geworden. :)

Fricai

Ik denk dat het wel helderder is zo, hoor! ;)

Ik vind het wel veel gespeculeer, en ik denk dan dat er te makkelijk negatief wordt gedaan over mensen waarvan je niet weet wat er allemaal speelt, hoe zij zijn, wat ze willen. Daar kwam mijn oorspronkelijke reactie op femme1968unique ook een beetje vandaan.
Ik geloof wel absoluut dat onzekerheid bij veel mensen voor problemen zorgt op dit gebied. En ook wel dat je conclusies passend zullen zijn voor sommige mensen. Maar niet voor allemaal.

Bijvoorbeeld: Ik heb ooit in (denk ik) 2-3 jaar vier korte relaties gehad. Telt dat als korte tijd veel partners? Ik vond die mensen wel tof, maar wist niet goed wat ik wilde. En telkens was ik, eenmaal in een relatie, totaal niet overtuigd dat ik het nou zo fantastisch vond. Ik denk niet dat het veel met onzekerheid (in de zin van zelfvertrouwen) te maken had. En hoewel het allemaal verwarrend en niet heel fantastisch was, vind ik het wel positief dat ik het in ieder geval heb geprobeerd (al doende leert men...), en vind ik het leuk dat die mensen wel dergelijke interesse in me hadden. Maar 'trots' zou een te groot woord zijn.