Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Roboseksualiteit

Gestart door Tijsco, november 19, 2017, 08:44:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tijsco

Dit is een onderwerp dat ik elders al heb aangeraakt maar ik zit nu te kijken naar Jelle Brandt Corstius' programma over robots op NPO2. Dat valt in mijn plaatje van aseksualiteit. Maar nu wordt daar zelfs Roboseksualiteit genoemd dus dat zou de 5e seksualiteit zijn...

Fricai

Als je dat op één lijn wil leggen met hetero/homo/bi/a, dan blijven we bezig, niet? Je hebt oneindige voorwerpen waar mensen toe aangetrokken zijn? ???

AceVentura

Ik heb gisteren het TV programma ook gezien.

Persoonlijk vind ik het moeilijk om te bepalen of het hier nou om een aparte geaardheid gaat. Bij de persoon waar het over ging zat het duidelijk diep, en was het iets wat hij al vanaf jonge leeftijd opmerkte. Wat dat betreft zie ik wel overeenkomsten met de andere geaardheden.
De andere kant van het verhaal is wat Fricai zegt, en daarnaast is daar ook een algemene term voor: Fetisjisme.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Min

Ik heb het programma niet gezien (klinkt wel interessant), maar een groot boekenevenement dat deze maand georganiseerd wordt (Nederland Leest) heeft dit jaar als thema 'robotica'. Een van de discussievragen was of je dacht dat je verliefd zou kunnen worden op een robot (en in het verlengde daarvan of je er seks mee zou willen hebben). Ik moest daar heel erg om lachen, want ik word niet eens verliefd op een ander mens, laat staan dus op een robot. Het is echter wel een interessante vraag. Ik zie ook twee kanten. Aan de ene kant vind ik het vergelijkbaar met mensen die zeggen verliefd te zijn op een dier of een boom, maar aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je gevoelens zou kunnen krijgen voor een artificiële intelligentie die op je reageert. Dat is anders dan bij een boom die niets terugzegt. En gezonder dan met een dier dat daar misschien niet op zit te wachten. Ik ga er in ieder geval van uit dat de meeste mensen vooralsnog in hun dagelijks leven niet te maken krijgen met intelligente robots.
Maar ja, inderdaad, we kunnen overal wel termen voor gaan bedenken. Meer labeltjes voor iets wat eigenlijk misschien al in een grotere categorie past zijn niet altijd wenselijk.

Fricai

Citaat van: Min op november 20, 2017, 08:07:53 PMIk ga er in ieder geval van uit dat de meeste mensen vooralsnog in hun dagelijks leven niet te maken krijgen met intelligente robots.

Waarom denk je dat je niet al omringd bent met intelligente robots, die zich voordoen als mensen? ;D

Min

Citaat van: Fricai op november 20, 2017, 08:11:33 PM
Citaat van: Min op november 20, 2017, 08:07:53 PMIk ga er in ieder geval van uit dat de meeste mensen vooralsnog in hun dagelijks leven niet te maken krijgen met intelligente robots.

Waarom denk je dat je niet al omringd bent met intelligente robots, die zich voordoen als mensen? ;D

Help, zijn alle fora daar nu ook al door overgenomen? :o
Oh, maar als iedereen die ik ken een robot is dan verklaart dat dus waarom ik niet verliefd wordt. Ik ben helemaal niet aseksueel. Ik ben gewoon niet roboseksueel. ;D
(Met alle respect naar mensen die die gevoelens hebben hoor. Iedereen voelt wat hij/zij voelt en zolang je daar niemand kwaad mee doet vind ik alles prima.)

Fricai

Het zet me aan het denken.

[Ik neem hier even aan dat het gaat om mensen die überhaupt niet op mensen vallen, en in plaats daarvan op robots.]
Het feit dat dit bestaat, wil dat niet iets zeggen over het ontstaan van seksuele oriëntatie? Wanneer je in de baarmoeder zit, weet je nog niet dat er robots bestaan. Het is moeilijk voor te stellen dat je hersenen zich dan ontwikkelen op een manier die ervoor zorgt dat je aangetrokken zult zijn tot robots (hetzelfde gaat eigenlijk ook wel op voor andere varianten, bijvoorbeeld voor de mensen die enkel aangetrokken zijn tot bomen). Oftewel, het ligt meer voor de hand dat dat wordt veroorzaakt door iets in de jeugd van de mensen?

Alhoewel, het hoeft niet per se te betekenen dat daarom andere oriëntaties ook pas in de jeugd ontstaan. Immers kan het zijn dat bij die mensen in feite 'heteroseksueel' staat geprogrammeerd, maar dat dat wordt 'overschreven' met een aantrekking tot robots? (Kan iemand dit nog volgen? ;D)

Koffie

Toen ik in de baarmoeder zat had ik ook nog geen idee dat er mannen bestonden en toch bleek later dat ik op jongens viel. ;)

Ik vermoed dat sommige mensen gewoon zo in elkaar zitten dat ze hun projecties (ook) op voorwerpen kwijt kunnen en zo'n voorwerp daardoor min of meer tot leven komt voor hun gevoel. En ze er een band mee aan kunnen gaan. Dan wordt er dus niets overschreven, dan wordt er gebruikgemaakt van iets dat (bij die persoon) aanwezig is. Dus toch een geaardheid die aangeboren is.

Robots kunnen ze daarbij steeds mee zo maken dat ze op mensen lijken. Pas nog een programma gezien waarbij een robot zelfs een bijna echt gesprek kon voeren. Ik kan me voorstellen dat je hersenen daarvan 'in de war raken', die weten niet meer dat het om een pop gaat en dat daar dan aantrekking een rol kan gaan spelen. Je kunt ze helemaal programmeren zoals jij wilt, ze zijn interactief dus leren bij tijdens de 'interactie', zoals het toetsenbord van je telefoon, maar dan geavanceerder.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

#8
Omdat aannames gevaarlijk zijn bij dit soort dingen nog wat achtergrond over wat er op TV was:
Het verhaal lag in het verlengde van een verhaal over "Real Dolls", sekspoppen die wel heel erg echt lijken. Vanuit dat beeld werd er omgeschakeld naar iemand die zichzelf roboseksueel noemde. De persoon zelf had naar mijn mening een redelijk androgyn uiterlijk en had enkele poppen in huis (zonder geautomatiseerde acties/functies dus) die ook sterk op mensen leken. De persoon had bij deze poppen hele karakters, verleden en herinneringen gecreëerd waardoor het voor die persoon veel meer was dan een pop. Het was een soort van ideale partner, in de zin van: Is er altijd, is het altijd met je eens, heeft geen wensen/eisen, enz.
Het sterk op mensen lijken was wel een essentieel iets in het verhaal. Ik heb de indruk dat een robot zonder "huid" of in andere vorm zou deze gevoelens niet zou triggeren bij deze persoon.
Wie ongeveer 45 minuten de tijd heeft kan hier de hele uitzending terug zien: https://www.npo.nl/robo-sapiens/19-11-2017/VPWON_1266947

In een eerdere 4 delige reeks is onderzocht of een persoon een band kan opbouwen met iets niet-levends. Dat was control-als-delete: https://www.npo.nl/control-alt-delete/VPWON_1272692
Resultaat van dit experiment is dat dit wel degelijk kan. Als zo'n band dan sterker en sterker wordt en het object fysiek mogelijkheden heeft tot seksuele acties (zoals zo'n pop) kan ik me voorstellen dat zoiets heel belangrijk wordt in het leven van een persoon. Als je fantasie levendig genoeg is kan je denk ik een volwaardige partner in zo'n robot/pop zien.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

#9
Citaat van: Koffie op november 21, 2017, 08:43:33 AM
Toen ik in de baarmoeder zat had ik ook nog geen idee dat er mannen bestonden en toch bleek later dat ik op jongens viel. ;)

Jajaja, maar! Mannen en vrouwen bestaan al heel lang, dus het is niet zo vreemd dat daar in de evolutie 'rekening mee gehouden werd'. Ik bedoel, we kunnen dingen hebben ontwikkeld die ervoor zorgen dat we mannen (of vrouwen) herkennen, en ertoe aangetrokken zijn. Dat soort dingen ontwikkelen t.o.v. robots is moeilijk, als er nog geen robots bestaan. Dus de enige manier waarop je aangetrokken gaat zijn tot robots, is als je ermee te maken krijgt gedurende je leven, en dat op een of andere manier iets verandert/vastlegt in je hersenen?

Maar afijn, gezien de toelichting van AceVentura, lijkt het me dat mijn eerdere aanname niet klopt.
[= "Ik neem hier even aan dat het gaat om mensen die überhaupt niet op mensen vallen, en in plaats daarvan op robots"]

Ik blijf het wel interessant vinden, want ik meen me wel te herinneren dat ik eerder mensen op tv heb gezien die op allerlei voorwerpen vielen (en niet op mensen). Wat is daar exact aan de hand, en geeft dat ons enige informatie over het ontstaan van seksuele oriëntatie, of niet, etc...

Tijsco

Citaat van: AceVentura op november 21, 2017, 09:42:23 AMOmdat aannames gevaarlijk zijn bij dit soort dingen nog wat achtergrond over wat er op TV was:
Ja precies, dat was het. En ze hadden natuurlijk ook wat uitersten erbij. Zoals hierboven al genoemd werd kun je dat meer als fetishm omschrijven, dat waren bijv. mensen die een robot aankleedden met zowel penis als vagina. Hun droombeeld. En dat kan allemaal nu. Dus super-androgyn, of hoe zal je dit noemen? Afijn, het kwam erop neer dat ook iets wat nooit bestaan heeft nu dus erbij komt terwijl wij aseksuelen (net als de andere geaardheden) altijd al bestaan hebben, me dunkt ::) :ange:

AceVentura

Citaat van: Fricai op november 21, 2017, 04:39:40 PM
Ik blijf het wel interessant vinden, want ik meen me wel te herinneren dat ik eerder mensen op tv heb gezien die op allerlei voorwerpen vielen (en niet op mensen). Wat is daar exact aan de hand, en geeft dat ons enige informatie over het ontstaan van seksuele oriëntatie, of niet, etc...
Je aangetrokken voelen tot robots (of andere objecten) blijf ik hierin toch onder fetisjisme scharen, en volgens mij is daarvan het algemene idee dat die in je jonge levensjaren ontstaan en ook vaak in de pubertijd tot uiting komen. De onderzoeken die ik ken naar seksuele geaardheden gaan over het algemeen terug tot voor de geboorte (dna, hoeveelheid testosteron in de barmoeder, enz).

Uiteraard zullen we het beiden pas echt weten op het moment dat we een objectieve meting hebben die dit vaststelt en daarmee op regelmatige basis informatie verzamelen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Jepjep, mijn intuïtie neigt ook naar die verklaring, ik bedoelde ook zoiets met wat ik eerder zei:
"Immers kan het zijn dat bij die mensen in feite 'heteroseksueel' staat geprogrammeerd, maar dat dat wordt 'overschreven' met een aantrekking tot robots? (Kan iemand dit nog volgen? ;D)"
;)

Eclectique

Zijn robots waar je seksueel actief mee kunt zijn niet gewoon complex uitgewerkte vibrators? :-)
Leuke film trouwens, over een jongen die smoorverliefd wordt op een sexdoll: Lars and the real girl.

kim10

Er schijnen robots te bestaan die gemodelleerd zijn naar het beeld van Marilyn Monroe. Ik heb er eens gezien op een foto in een tijdschrift. Vond r doodeng. Kim