Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoe belangrijk is uiterlijk voor jou?

Gestart door Min, november 20, 2017, 07:37:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Min

Iets wat ik me al een tijdje afvroeg: hoe belangrijk is het uiterlijk van je (potentiële) partner voor jou?
Als je iemand in het echte leven (dus niet online) tegenkomt is zijn/haar uiterlijk het eerste wat je opvalt. Dat zie je meteen. Voor veel mensen die seksueel zijn lijkt uiterlijk vrij belangrijk te zijn. Als iemand er leuk uitziet dan kun je seksuele aantrekkingskracht ervaren en ik heb de indruk dat dat voor veel mensen redelijk tot heel erg belangrijk is in een relatie (in ieder geval de eerste maanden). Ik wil niet de indruk wekken dat iedereen die seksueel is het superbelangrijk vindt dat zijn/haar partner heel erg knap is en dat ze niet verder kijken dan dat want ik weet dat dat niet zo is. Iemands persoonlijkheid doet er altijd toe en zal voor veel mensen belangrijker zijn. Toch kun je waarschijnlijk over het algemeen wel zeggen dat uiterlijk in ieder geval niet onbelangrijk is.

Nou heb ik als aseksueel geen idee wat ik me moet voorstellen bij iemand 'een lekker ding' vinden. Ik heb echter wel een idee van wat ik leuk vind om te zien, zowel bij mannen als bij vrouwen. Iets wat seksuelen vast ook hebben, ook bij iemand van hetzelfde of het andere geslacht bij wie ze die seksuele aantrekkingskracht niet ervaren. Het blijft in het echt toch ook het eerste waar ik naar kijk. In een relatie zou ik uiterlijk denk ik niet totaal onbelangrijk vinden. Natuurlijk vind ik dezelfde interesses hebben absoluut belangrijker, maar als ik de rest van mijn leven tegen iemand aan moet kijken dan vind ik het wel fijn als ik die persoon er in ieder geval een beetje leuk uit vind zien (ja, ik weet dat mensen ouder worden en er dan anders uit kunnen gaan zullen). Misschien een beetje oppervlakkig. Ik weet ook niet of het in de praktijk stand zal houden (mijn theoretische 'wensenlijstje' is natuurlijk sowieso te lang omdat ik te veel tijd heb gehad om erover na te denken zonder er ooit ervaring mee op te doen en het is belachelijk om te zeggen dat je geen relatie wil met iemand met wie het verder heel erg klikt alleen omdat die persoon niet aan jouw ideaalbeeld over uiterlijk voldoet). Toch is het niet iets waarvan ik vooraf kan zeggen dat het er helemaal niet toe doet.

Hoe ervaren jullie dat? Vind je het vooraf belangrijk dat het uiterlijk van een potentiële partner je aanstaat, speelde het nog een rol toen je iemand ontmoette met wie je een klik had of doet uiterlijk er voor jou helemaal niet toe?

Fricai

Citaat van: Min op november 20, 2017, 07:37:21 PM
Misschien een beetje oppervlakkig. Ik weet ook niet of het in de praktijk stand zal houden (mijn theoretische 'wensenlijstje' is natuurlijk sowieso te lang omdat ik te veel tijd heb gehad om erover na te denken zonder er ooit ervaring mee op te doen en het is belachelijk om te zeggen dat je geen relatie wil met iemand met wie het verder heel erg klikt alleen omdat die persoon niet aan jouw ideaalbeeld over uiterlijk voldoet). Toch is het niet iets waarvan ik vooraf kan zeggen dat het er helemaal niet toe doet.

Oppervlakkig? Tsja, het is hoe we in elkaar zitten, denk ik dan maar. Je hoeft het niet leuk te vinden, maar ik vind het verstandig dat je er eerlijk over kunt zijn. :)
Het maakt voor mij absoluut uit, van te voren, in fantasie, en zelfs op de lange termijn in relaties denk ik. Ik kan me niet voorstellen dat iemand 100 kg zou aankomen, en ik er nog met dezelfde verliefde blik naar kan staren... ;) Ik heb dit vroeger wel eens ontkend, maar het is wat het is, en het is wel bevrijdend om jezelf uiteindelijk te accepteren.

Ik heb wel gemerkt dat je vanzelf iemand mooier vindt als je die persoon: A) Qua karakter leuk vindt & B) Er een (romantische) band mee hebt. Dus de 'range' aan mogelijke partners (qua uiterlijk) is breder dan die misschien lijkt? :)

Erik7494

#2
Voor mij is uiterlijk wel belangrijk. ? Niet dat iemand per se knap hoeft te zijn, ik ben zelf tenslotte ook volstrekt onaantrekkelijk, maar er moet wel een beetje een 'klik' op uiterlijk zijn, ook al ben niet uit op seks. Een beetje merkwaardig, maar dat is wat het is. Ik heb wel een 'type', en ik val bijvoorbeeld op brunettes/bruine ogen. Waarschijnlijk een verschil tussen aromantisch en romantisch aseksuelen?
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Min

Ik hoopte al dat je je reactie ook hier zou plaatsen, Fricai.

Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt: als je iemands karakter leuk vindt dan zul je die persoon er ook sneller leuk uit vinden zien. Dat is ook de reden dat ik aan mijn vraag het stuk over hoe het is als je iemand kent heb toegevoegd. Hoe het werkt is me een raadsel. Ik las laatst iets over het verband tussen uiterlijk en innerlijk en dat je op basis van het eerste dus zou kunnen bepalen of iemand bij je past. Nou vind ik dat nogal twijfelachtig, maar wie weet, het zou kunnen dat er wat in zit. En als je in staat bent verliefd te worden dan speelt het feit dat liefde 'blind' maakt misschien ook wel mee. Je gaat iemand vast anders bekijken als je al gevoelens hebt. Dan is alles waarschijnlijk net iets leuker aan die persoon.

Ik vind het ook belangrijk om er eerlijk over te zijn. Ik ga niet doen alsof het er niet toe doet terwijl dat wel zo is. Ik zou er inderdaad ook niet blij van worden als iemand ineens 100 kilo zwaarder zou zijn. Natuurlijk heeft dat invloed op mijn verliefde blik. Heel oppervlakkig, maar ook menselijk. Natuurlijk zou ik willen dat ik kon zeggen dat het niet belangrijk is, maar zo werkt het voor mij nu eenmaal niet.

Min

Bedankt voor je reactie, Erik. Ja, ik bedoel ook meer een bepaalde klik. Iemand hoeft echt geen supermodel te zijn (niet dat die per definitie zo knap zijn, maar dat is vaak wel het beeld van mensen die vrij universeel aantrekkelijk gevonden worden), maar een beetje leuk is toch wel fijn, ook al ben je inderdaad niet uit op seks.

Ik heb nog getwijfeld of ik ook zou vragen hoe dat andersom is, of je het ook prettig vindt als iemand het jou een beetje leuk vindt. Dat hoop ik zelf dan namelijk wel. Als ik die eisen stel dan is het andersom jammer als ik iemands type niet ben. Ik vind mezelf prima en zou niets aan mijn uiterlijk willen veranderen, maar ik voldoe zeker niet aan het beeld van een knap meisje dat veel mensen hebben.

AltijdDruk

Ja uiterlijk speelt zeker een rol op het moment dat ik iemand net ken, maar ik wil dat wel een beetje nuanceren.

Ik val niet op donker/licht, dik/dun of bepaalde kleur ogen of zo. Wat voor mij het belangrijkste is: een leuke uitstraling (ja heel cliché, ik weet het). Iemand die lekker in zijn/haar vel zit straalt dat uit en dat vind ik wel belangrijk om te kunnen zien aan iemand. Dat is wel iets waardoor ik sneller verliefd op iemand word, denk ik. Een bepaalde speelsheid in iemands ogen.
Daar voeg ik wel aan toe dat ik momenteel in een relatie zit en nu pas aan mijn zoektocht naar mijn (steeds waarschijnlijkere) aseksualiteit begonnen ben, dus wie weet hoe ik daar in de verre toekomst in sta als deze relatie het toch niet mocht redden. Voorheen wist ik dat ik toch seks zou moeten gaan hebben en dat is al niet leuk, maar als het dan toch moet dan liever met iemand die er een beetje leuk uitziet. Als dat vanaf het begin geen rol hoeft te spelen weet ik niet hoe belangrijk ik uiterlijk nog vind. Misschien kom ik daar ooit nog achter, misschien ook niet :)


Fricai

Interessant vraagstuk, zou ik het erg vinden als iemand mij uiterlijk niets zou vinden (maar alsnog bij me wilde zijn)? Hmmm... Ja ik denk ook wel dat ik dat jammer zou vinden. Tevens zou ik het wel jammer vinden als mijn partner helemaal niets gaf om uiterlijk (klinkt vreemd misschien, dat lijkt iets positiefs), kan het niet goed uitleggen, dan zou die persoon liefde blijkbaar anders ervaren dan jijzelf.

Citaat van: Min op november 20, 2017, 08:30:39 PMEn als je in staat bent verliefd te worden dan speelt het feit dat liefde 'blind' maakt misschien ook wel mee. Je gaat iemand vast anders bekijken als je al gevoelens hebt. Dan is alles waarschijnlijk net iets leuker aan die persoon.

Oh, absoluut! :) Zowel uiterlijk als innerlijk, verliefdheid doet je (volgens mij) enkel nog positieve dingen zien van een persoon.

CiteerIk vind het ook belangrijk om er eerlijk over te zijn. Ik ga niet doen alsof het er niet toe doet terwijl dat wel zo is. Ik zou er inderdaad ook niet blij van worden als iemand ineens 100 kilo zwaarder zou zijn. Natuurlijk heeft dat invloed op mijn verliefde blik. Heel oppervlakkig, maar ook menselijk. Natuurlijk zou ik willen dat ik kon zeggen dat het niet belangrijk is, maar zo werkt het voor mij nu eenmaal niet.

:handschudden:

Koffie

Voor mij speelt het wel mee, maar het heeft voor mij niets te maken met seksuele aantrekking. Ook nooit gehad vanuit het idee 'als ik het er toch mee moet doen, dan maar met zo'n soort uiterlijk'. Op die manier zegt uiterlijk me echt niets.

Maar goed het speelt wel mee dus. Niet dat iemand vreselijk knap moet zijn, maar er zijn wel dingen waar ik niet op val. Veel overgewicht is zoiets. Ik associeer dat ook met een heel andere levensstijl dat die ik heb.
Haarkleur en zo, daar hebben mijn verliefdheden nooit rekening mee gehouden. Ik vind erg blond niet zo mooi, maar ik ben toch wel eens verliefd geworden op een erg blonde man.

Voor mij is vooral iemands energie, de sfeer die iemand om zich heen heeft, heel belangrijk. En gedrag. Ik denk dat dat nog meer een rol speelt dan uiterlijk. Ik kan daardoor ook verliefd worden op mannen die ik niet echt mooi vind. Toch zie ik ze dan natuurlijk wel graag.

Overigens heb ik niet dat ik iemand waarop ik verliefd ben alleen maar mooi en lief vind en de vervelende kanten niet zie. Alleen heeft die persoon dan iets dat me desondanks raakt en waardoor ik toch gevoelens voor hem heb.

Ik heb in een relatie gezeten waarin ik steeds hoorde wat er in de ogen van mijn partner allemaal niet goed aan mij was. Hij had een ideaalbeeld en ik voldeed daar niet aan, ook uiterlijk niet. Hij was in feite een relatie met mij aangegaan om zichzelf te bewijzen dat hij zo ver ontwikkeld was, dat hij wel met een lelijke vrouw iets kon hebben. Zo heeft hij het me gezegd. Dat soort dingen zijn kwetsend. Dus ja, ik vind het wel tot op zekere hoogte belangrijk dat iemand me letterlijk graag ziet. Ik hoef niet aangezien te worden voor Miss Universe en ik hoef ook niet de hele tijd te horen hoe mooi ik ben, maar het omgekeerde is echt niet leuk.

Probleem met als je partner je graag ziet is dat daar altijd een seksuele lading op zit en daar heb ik dan weer moeite mee, want dat is niet wie ik ben en ik vind het lastig om zo gezien te worden. Dat schept maar weer verwachtingen...
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Uiterlijk is voor mij belangrijk in de zin dat het moet aanspreken. Ik heb geen ideaalbeeld of wat dan ook waar iemand aan zou moeten voldoen, het uiterlijk moet denk ik vooral passen bij hoe de persoon is, het moet congruent zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: Koffie op november 21, 2017, 08:28:06 AM
Haarkleur en zo, daar hebben mijn verliefdheden nooit rekening mee gehouden.

:schater: Herkenbaar! Ik zou zelf ook denken dat ik blond niet heel mooi vind, maar mijn verliefdheden hebben daar blijkbaar ook geen boodschap aan. ;D


G86

Ik vind uiterlijk zeker wel belangrijk. Voel me misschien niet seksueel aangetrokken tot iemand, maar kan iemand wel een `lekker ding` vinden.
Vind het wel belangrijk dat iemand er verzorgd uitziet en iemand die aandacht geeft aan zijn uiterlijk. Doe ik namelijk zelf ook  ;D

AltijdDruk

Citaat van: Koffie op november 21, 2017, 08:28:06 AM
Ik heb in een relatie gezeten waarin ik steeds hoorde wat er in de ogen van mijn partner allemaal niet goed aan mij was. Hij had een ideaalbeeld en ik voldeed daar niet aan, ook uiterlijk niet. Hij was in feite een relatie met mij aangegaan om zichzelf te bewijzen dat hij zo ver ontwikkeld was, dat hij wel met een lelijke vrouw iets kon hebben. Zo heeft hij het me gezegd. Dat soort dingen zijn kwetsend. Dus ja, ik vind het wel tot op zekere hoogte belangrijk dat iemand me letterlijk graag ziet. Ik hoef niet aangezien te worden voor Miss Universe en ik hoef ook niet de hele tijd te horen hoe mooi ik ben, maar het omgekeerde is echt niet leuk.

Godsamme wat een waardeloze partner... Natuurlijk is het kwetsend om zoiets te horen. Sterker nog: als zoiets vaak genoeg gezegd wordt zou ik het zelfs wel als psychische/emotionele mishandeling willen kwalificeren want ik kan me geen andere reden bedenken om dit tegen iemand te zeggen dan om diegene zich helemaal waardeloos te laten voelen. Bahbah... Ben maar blij dat die relatie over is :)


Koffie

Het was gewoon niet zo'n leuke relatie.... met een waarschijnlijk narcistische man. Lang geleden. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Min

Dat is een interessante opmerking, AltijdDruk. Ik heb inderdaad ook geen type. Ik weet pas of ik iemand er leuk uit vind zien als ik die persoon zie. Vooraf heb ik echt geen voorkeur voor huidskleur, haarkleur of kleur ogen. Alleen iemand die vrij fors is vind ik in de regel gewoon niet aantrekkelijk, maar ik kan niet verklaren waarom. Wellicht heeft dat te maken met wat Koffie schrijft, welke associaties je daarbij hebt. Uitstraling vind ik ook heel belangrijk. Iemand moet inderdaad lekker in zijn vel zitten.

Ja, gek hè, Fricai. Dat heb ik dus ook. Dat zou heel positief moeten zijn, maar toch zou ik willen dat die persoon me er ook leuk uit vindt zien, alleen dan zonder seksuele lading. Misschien heeft het inderdaad te maken met hoe je liefde ervaart.

Ik heb dus nog geen idee waar mijn verliefdheid rekening mee zal houden. Misschien vind ik uiteindelijk gedrag ook duidelijk belangrijker en kan ik ook gevoelens krijgen voor iemand die ik er in eerste instantie niet heel leuk uit vind zien, maar dat zal ik nog moeten ervaren. Het is nu nog allemaal heel theoretisch en rationeel en dat zegt niet altijd iets over hoe het uiteindelijk zal zijn.

Klinkt als een erg vervelend man en inderdaad zeker geen leuke relatie, Koffie. Nee, dat is zeker niet leuk om te horen en echt heel kwetsend. Zelfs als je heel zelfverzekerd bent dan geeft het een enorme klap als iemand zoiets hardop zegt - en helemaal als het je partner is.

Ik hoef ook zeker niet de hele tijd te horen hoe mooi ik ben. Liever niet zelfs. Lijkt me heel gek. Het is dus wel een beetje dubbel. Leuk als je dat vindt, maar je hoeft het niet te zeggen. :P
Met die seksuele lading heb ik ook moeite, zelfs al hoop ik dat een eventuele partner zou vinden dat ik er leuk uitzie. Ik vind het best een naar idee dat er misschien mensen zijn, ook vreemden, die zo naar me kijken. Daar voel ik me niet prettig bij. En dan zijn er nog niet eens verwachtingen. Het is gewoon gek dat zij daar misschien fantasieën bij hebben terwijl dat voor mij absoluut geen rol speelt.

@ AceVentura: Daar ben ik het ook mee eens. Het plaatje moet wel kloppen.

@ G86: Ja, er verzorgd uitzien is zeker belangrijk. Belangrijker dan heel knap zijn. Daar kun je immers niet veel aan doen, maar aan dat eerste wel en dat zegt toch wel iets over je.

Patricia

#14
O Koffie, wat erg die kerel! Ik had eens een vriend die mij te dik vond. Bijna ieder ander normaal mens ervaart mij als slank/dun/te dun (ik weeg niet veel meer dan 50 kg, nog net geen ondergewicht), maar hij had het erg vaak over mijn "vetrollen". Ik pakte ook heel snel mijn biezen.
Ik kijk graag naar mensen m/v met een leuke uitstraling. Mooi vind ik soms wel aangenaam om naar te kijken, maar niet speciaal aantrekkelijk. Ik kan helemaal wegzwijmelen bij schoonheidsfoutjes zoals bijvoorbeeld een loensend ook, een markante neus, scheve tanden enzovoorts.
Mensen die zichzelf echt, echt verwaarlozen zou ik heel graag een metamorfose geven, mijn handen jeuken dan. Bijna iedereen kan er gewoon leuk uitzien, lekker fris gewassen (alsjeblieft geen overheersende deo!), kleding die mooi staat, haar een beetje in de plooi en ik ben al blij hoor. Van lange baarden houd ik absoluut niet, of het moet Sinterklaas of de Kerstman zijn.

Op een bepaalde manier kan ik me ook lichamelijk aangetrokken voelen tot een man. Ik vind het heerlijk om tegen een aantrekkelijke, veilige, lieve man aan te hangen. Seks hoeft van mij niet, dat is niet waar ik aan denk. Dat verpest mijn gevoel vaak.