Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Scheiden aseksuelen ook feromonen af?

Gestart door Patricia, november 26, 2017, 07:04:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Patricia

Mensen die seksueel zijn scheiden over het algemeen bepaalde "lokstoffen" af, feromonen genaamd. Vooral wanneer iemand zin heeft in seks komen die vrij, maar ook wanneer mensen zich nergens van bewust zijn werken deze stoffen: ze schijnen het kaf van het koren te scheiden: past iemand seksueel bij je of niet?

Wat ik me nu afvraag is of mensen die aseksueel zijn deze lokstoffen niet, of minder afscheiden. Mist een aseksueel dergelijke lokstoffen? Maar ook: bereiken feromonen van anderen jou als aseksueel? En zo ja, wat voor effect hebben ze op je?

Mezelf inmiddels beschouwend als demi/grey-Ace heb ik regelmatig meegemaakt dat veel mannen me erg lekker vinden ruiken. Geil zelfs. Ik ben daar zeer verbaasd over, want ik heb maar heel zelden zin in seks en al helemaal nooit in een situatie waarin er totaal geen sprake is van flirten.
Zelf vind ik sommige mensen echt stinken en anderen weer lekker ruiken. Er bestaat geen relatie tussen hoe aardig ik iemand vind en hoe ik hem/haar vind ruiken. Wel of ik iemand (als man) aantrekkelijk vind of niet. De meeste mensen ruik ik niet bewust, iemand's geur moet me echt opvallen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervaren: ben je zelf gevoelig voor de geur van anderen? Als je een (platonische) relatie hebt: in hoeverre speelt jullie geur daarin een rol?
En: wat zeggen mensen over jouw geur?

Koffie

Er heeft nog nooit iemand wat over mijn geur gezegd, ook partners niet, maar die hebben ook nooit iets gezegd over bv. mijn ogen. Ze zullen er dus vast een mening over hebben gehad maar ik ken die niet.

Zelf ben ik gevoelig voor lichaamsgeur. Als ik iemand vies vind ruiken heb ik moeite om in diens omgeving te zijn. Het komt zelden voor, maar het is wel eens zo geweest.
Ik kan ook afgestoten worden door sterke parfums of aftershaves. Dat komt wel veel voor.

Ik ben me er niet bewust van of iemands geur me 'helpt' om verliefd te worden. Seksueel aantrekken doet het me (uiteraard) niet.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

Citaat van: Patricia op november 26, 2017, 07:04:30 PM
Mensen die seksueel zijn scheiden over het algemeen bepaalde "lokstoffen" af, feromonen genaamd.
Citaat van: PatriciaWat ik me nu afvraag is of mensen die aseksueel zijn deze lokstoffen niet, of minder afscheiden. Mist een aseksueel dergelijke lokstoffen? Maar ook: bereiken feromonen van anderen jou als aseksueel? En zo ja, wat voor effect hebben ze op je?

Ik ga er van uit dat aseksuelen hierin hetzelfde zijn als alle anderen, immers zie ik geen reden om een link te vermoeden tussen seksuele oriëntatie en feromoonproductie.
Ik vermoed dat aseksualiteit gecorreleerd is met een laag libido. En dus, als het echt zo is dat libido en feromoonproductie gelinkt zijn, dan zie je misschien ook een correlatie met aseksualiteit.

CiteerVooral wanneer iemand zin heeft in seks komen die vrij, maar ook wanneer mensen zich nergens van bewust zijn werken deze stoffen: ze schijnen het kaf van het koren te scheiden: past iemand seksueel bij je of niet?

Wat moet dit überhaupt betekenen? ???

Citeer... dat veel mannen me erg lekker vinden ruiken. Geil zelfs. Ik ben daar zeer verbaasd over, want ik heb maar heel zelden zin in seks en al helemaal nooit in een situatie waarin er totaal geen sprake is van flirten.

Je had je vraag zelf al beantwoord, leek me: Feromoonproductie kan ook aan de gang zijn terwijl je helemaal niet (bewust) 'zin hebt'.

Patricia

Ik heb ooit een korte, platonische relatie gehad met een man die wellicht aseksueel was, maar in ieder geval wel impotent. Dat vond ik heerlijk rustig, maar de relatie strandde omdat hij heel erg jaloers en bezitterig was. Wat mij opviel was dat betreffende man niet echt een lichaamsgeur had. Ook niet als hij zweette. Het beetje geur dat hij had was aangenaam, het rook een soort van "onschuldig".
Van mij werd vaak gezegd dat ik ruik als een heel jong meisje. Tja, en sommige mannen vinden dat "geil". Maar ook ik ruik een soort van "onschuldig".

Het intrigeert me omdat ik me herinner uit mijn "seksuele" periode dat mannen heftiger gaan ruiken wanneer ze zin in seks hebben. Ik rook het wanneer iemand op het punt stond toenadering te zoeken en dan probeerde ik me vaak uit de voeten te maken.

Patricia

Citaat van: Koffie op november 26, 2017, 09:53:53 PM
Er heeft nog nooit iemand wat over mijn geur gezegd, ook partners niet, maar die hebben ook nooit iets gezegd over bv. mijn ogen. Ze zullen er dus vast een mening over hebben gehad maar ik ken die niet.

Zelf ben ik gevoelig voor lichaamsgeur. Als ik iemand vies vind ruiken heb ik moeite om in diens omgeving te zijn. Het komt zelden voor, maar het is wel eens zo geweest.
Ik kan ook afgestoten worden door sterke parfums of aftershaves. Dat komt wel veel voor.

Ik ben me er niet bewust van of iemands geur me 'helpt' om verliefd te worden. Seksueel aantrekken doet het me (uiteraard) niet.


Sterke aftershaves, luchtjes en deo's vind ik ook verschrikkelijk vies.

Edewecht

Citaat van: Patricia op november 27, 2017, 06:20:45 AM

Sterke aftershaves, luchtjes en deo's vind ik ook verschrikkelijk vies.


Blèh, ik ook. Verder geen ervaringen.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Eugenie84

#6
Vermoedelijk hebben feromonen meer te maken met verliefd worden, dan met seksualiteit. Bij heteroseksuelen is daar dan wel weer een link omdat je biologisch gezien verliefd wordt op iemand die een goede match mee zou zijn om daar je goede kinderen mee te kunnen maken.

Ik vermoed dat aseksuelen net zo goed feromonen afscheiden.
Mss dat er bij aromantici wel iets misgaat bij het oppikken er van.

Ik denk ook dat het iets is wat je onbewust oppikt. En niet iets dat je bewust ruikt.
Dr geur dat iemand al dan niet heeft, heeft alles te maken met de bacteriën die op iemands huid leven.

Zelf heb ik een slechte neus, dus of iemand nu goed of slecht ruikt, maakt voor mij niks uit. Want ik ruik het toch niet.

Of iemand seksueel bij je past, betekent dat: dat je hetzelfde libido hebt, van dezelfe soort seks (kinky of vanille) en of iemand net als zijn/haar partner van vluggertjes of net van als zijn/haar partner slow seks houdt.

Koffie

Citaat van: Fricai op november 26, 2017, 11:09:20 PM



Ik vermoed dat aseksualiteit gecorreleerd is met een laag libido. En dus, als het echt zo is dat libido en feromoonproductie gelinkt zijn, dan zie je misschien ook een correlatie met aseksualiteit.



Is dat zo? Bij mij is er nooit iets mis geweest met mijn libido. En dat geldt voor meer aseksuelen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

aeronaut

Citaat van: Koffie op november 27, 2017, 08:11:30 AM
Citaat van: Fricai op november 26, 2017, 11:09:20 PM



Ik vermoed dat aseksualiteit gecorreleerd is met een laag libido. En dus, als het echt zo is dat libido en feromoonproductie gelinkt zijn, dan zie je misschien ook een correlatie met aseksualiteit.



Is dat zo? Bij mij is er nooit iets mis geweest met mijn libido. En dat geldt voor meer aseksuelen.
Gecorreleerd betekent ook niet dat elke aseksueel een laag libido heeft, alleen dat er een (statistisch) verband is tussen de twee ;) Volgens mij is het aantal mensen met een laag libido onder aseksuelen relatief hoger dan in de algemene populatie, maar dat kan bijv. ook best komen omdat mensen met een laag libido eerder bij een aseksuele identiteit uitkomen.



Volgens mij zijn feromonen niet iets wat je bewust kunt ruiken, en het lijkt me dat iedereen ze uitscheidt (en als er mensen zijn die dat niet doen staat dat denk ik los van aseksualiteit). Wat misschien wel zou kunnen is dat aseksuelen niet/anders reageren op feromonen. Maar om eerlijk te zijn weet ik er niet genoeg van om daar iets zinnigs over te zeggen.

AceVentura

Volgens mij zijn aseksualiteit en non-libidoisme twee totaal verschillende dingen. Ik weet dat ze vroeger (voor AVEN) wel als 1 groep gezien werden en dat het toen uit elkaar is gegaan omdat er toch behoorlijke verschillen zijn.

Voor wat betreft de vraag:
Ik heb nooit opmerkingen over geur gehad, en ik doe dat eigenlijk ook nooit bij anderen. Nou vraag ik me ook af of het proces (welke het dan ook is) waar feromonen aan te pas komen een bewust proces is, ik denk dat het waarschijnlijk iets is wat onderbewust gebeurd.
Verder ben ik van mening -zonder dat ik dat echt kan onderbouwen- dat er over het algemeen hormonaal niets anders is aan aseksuelen, daarvoor heb ik een hoop verhalen gelezen van aseksuelen die dat hebben laten checken. Dat zou betekenen dat ook deze feromonen aanwezig zouden moeten zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Citaat van: AceVentura op november 27, 2017, 03:54:11 PM
Volgens mij zijn aseksualiteit en non-libidoisme twee totaal verschillende dingen. Ik weet dat ze vroeger (voor AVEN) wel als 1 groep gezien werden en dat het toen uit elkaar is gegaan omdat er toch behoorlijke verschillen zijn.
Klopt, het zijn verschillende dingen, maar dat betekent niet dat ze niet relatief vaak samen voor kunnen komen. Zou niet weten of daar ooit specifiek onderzoek naar is gedaan, maar het viel me laatst wel op dat in de resultaten van de ace census 2015 (die had ik hier laatst al ergens gelinkt geloof ik) het gemiddelde libido onder aseksuelen lager lag dan onder de niet-aseksuelen die de census hadden ingevuld. Dat kan natuurlijk een heleboel oorzaken hebben, en ik weet niet of het verschil statistisch significant is, maar het is in ieder geval interessant :)

Anyway, we gaan weer eens offtopic :P

Fricai

Jep aeronaut, ik doelde er inderdaad enkel op dat die twee (aseksualiteit & laag libido) vaker dan je zou verwachten samen voor komen. Mijn eigen libido is ook 'vrij normaal', denk ik. Maar het valt me gewoon op dat relatief veel mensen op AVEN melden dat ze een laag libido hebben. Maar het is slechts een vermoeden, en over de reden van die hypothetische correlatie durf ik niet te speculeren. :)

Citaat van: Patricia op november 27, 2017, 06:16:35 AM...het rook een soort van "onschuldig".
Van mij werd vaak gezegd dat ik ruik als een heel jong meisje. Tja, en sommige mannen vinden dat "geil". Maar ook ik ruik een soort van "onschuldig".

Ik snap niet hoe mensen überhaupt zulke specifieke dingen associëren met geur. Zelf nooit gedaan, en ik heb er ook nooit vrienden/bekenden over gehoord. ??? Maar misschien heb je (evenals die mannen) een scherpere neus dan de meeste mensen? ;)


Patricia

Ik denk niet dat ik een bijzonder scherpe neus heb Fricay. Nadenkend over (mijn eigen) (a)seksualiteit realiseerde ik me dat ik de mannen die om wat voor reden dan ook niet in staat waren om seks te hebben minder sterk rook dan bijvoorbeeld heel potente mannen. Die ruiken wat "kruidig", allemaal weer anders, bij de een vind ik het wel lekker, bij een ander weer vreselijk vies.
Het is moeilijk uit te leggen: het is niet slechts de lichaamslucht die iemand heeft, maar er komt iets extra's bij. Ik ruik het ook altijd wanneer iemand agressief is. Dat is weer een andere "extra" lucht, dus bovenop de eigen lichaamslucht.

Nu is dit puur mijn eigen ervaring, maar het maakt wel dat ik mezelf deze vraag stel.


Min

Ik geloof niet dat ik bewust let op geur. Hoe iemand ruikt valt me alleen op als die persoon erg zweet of een sterk geurtje draagt (wat ook ik meestal heel vies vind). De geur van vrienden is me nog nooit opgevallen. Ik heb zelf ook nog nooit opmerkingen gekregen over hoe ik ruik.
Onbewust zal het vast een rol spelen, maar bewust niet.