Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Het voorkomen van 'niet-matchende oriëntaties'

Gestart door aeronaut, november 07, 2017, 11:09:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aeronaut

Fricai: Hey allemaal, ik heb dit deel van het 'AceApp' topic van Stephii afgesplitst. Het was een beetje ingewikkeld om keuzes te maken, omdat de twee verschillende onderwerpen deels besproken werden in dezelfde berichten. Ik hoop dat het nu allemaal nog leesbaar is! ;)

Citaat van: Fricai op november 07, 2017, 11:00:17 PM
Ik denk dat dat ook dichtbij de waarheid komt! Verliefdheid is toch iets met stofjes in je hoofd, wat gebeurt als jouw mechanismen (bij gebrek aan een betere term) het idee krijgen dat een bepaald persoon een goede kandidaat is om baby's mee te maken? Ik weet er het fijne niet van, maar ik dacht dat het (grotendeels) zoiets was.
Hm, ik zou toch zeggen dat verliefdheid door weer net iets andere stofjes wordt veroorzaakt dan seksuele aantrekkingskracht. Anders zouden er geen romantische aseksuelen bestaan ;) Als een aseksueel verliefd is betwijfel ik of dat komt doordat je stofjes denken dat dat een goede kandidaat is om baby's mee te maken ;D

Fricai

Citaat van: aeronaut op november 07, 2017, 11:09:08 PMHm, ik zou toch zeggen dat verliefdheid door weer net iets andere stofjes wordt veroorzaakt dan seksuele aantrekkingskracht. Anders zouden er geen romantische aseksuelen bestaan ;)

Ik vind dit een zéér interessante kwestie, of misschien de distinctie tussen romantische en seksuele aantrekking in het algemeen. Ik wilde hier toevallig al tijden een topic over openen, maar het laat op zich wachten omdat ik twijfel of ik wel een samenhangend stuk kan schrijven.



CiteerAls een aseksueel verliefd is betwijfel ik of dat komt doordat je stofjes denken dat dat een goede kandidaat is om baby's mee te maken ;D

Toch wel, denk ik! :) Ik bedoel baby's maken hier letterlijk, dat we verliefd worden is (waarschijnlijk) zo geëvolueerd omdat het de kans vergrootte dat we baby's maakten (of ze succesvol groot brachten, omdat de verliefdheid zorgde dat we bij een partner in de buurt bleven, er voor zorgden, etc...). Vanuit het perspectief van genen (zo dient een evolutionair bioloog te denken ;D) is het ontbreken van seksuele aantrekking 'niet volgens plan' (help, mijn genen zijn in paniek! :schater:), maar dat verandert niet de 'reden' dat we verliefd worden.

Eugenie84

Citaat van: Fricai op november 07, 2017, 12:11:41 AM
Citaat van: aeronaut op november 06, 2017, 08:20:29 PM

Ik vind het enorm interessant dat er mensen zijn aangeven een verschil te merken tussen hun romantische en seksuele aantrekking (!), daar had ik zelf nog nooit van gehoord. :) Hoe dan ook, het zal hier gaan om een extreem kleine minderheid, toch?

Ik herken mezelf daar wel in. Al zou ik bij mezelf niet spreken over seksuele aantrekking. Maar eerder over mijn behoefte aan intimiteit zowel kunnen invullen met een man als met een vrouw. Daarin zijn vertrouwen, veiligheid en intimiteit voor mij heel erg belangrijk.
Hoe dan ook ben ik nog niet verliefd geweest op een man, maar wel op een vrouw.

aeronaut

#3
Citaat van: Fricai op november 08, 2017, 12:17:29 AM
Citaat van: aeronaut op november 07, 2017, 11:09:08 PMHm, ik zou toch zeggen dat verliefdheid door weer net iets andere stofjes wordt veroorzaakt dan seksuele aantrekkingskracht. Anders zouden er geen romantische aseksuelen bestaan ;)

Ik vind dit een zéér interessante kwestie, of misschien de distinctie tussen romantische en seksuele aantrekking in het algemeen. Ik wilde hier toevallig al tijden een topic over openen, maar het laat op zich wachten omdat ik twijfel of ik wel een samenhangend stuk kan schrijven.



CiteerAls een aseksueel verliefd is betwijfel ik of dat komt doordat je stofjes denken dat dat een goede kandidaat is om baby's mee te maken ;D

Toch wel, denk ik! :) Ik bedoel baby's maken hier letterlijk, dat we verliefd worden is (waarschijnlijk) zo geëvolueerd omdat het de kans vergrootte dat we baby's maakten (of ze succesvol groot brachten, omdat de verliefdheid zorgde dat we bij een partner in de buurt bleven, er voor zorgden, etc...). Vanuit het perspectief van genen (zo dient een evolutionair bioloog te denken ;D) is het ontbreken van seksuele aantrekking 'niet volgens plan' (help, mijn genen zijn in paniek! :schater:), maar dat verandert niet de 'reden' dat we verliefd worden.
Hm, interessant inderdaad. Maar dat verliefd worden waarschijnlijk zo is geëvolueerd betekent volgens mij nog niet dat verliefdheid door dezelfde stofjes wordt veroorzaakt als seksuele aantrekkingskracht toch? Alleen dat verliefd worden ooit evolutionair een voordeel was om jezelf voort te planten. Daarnaast worden niet-aseksuelen ook niet verliefd op iedereen die ze seksueel aantrekkelijk vinden, dat lijkt me ook al genoeg reden om aan te nemen dat dit niet door dezelfde stofjes wordt veroorzaakt. Verliefdheid lijkt me misschien meer samen te hangen met oxytocine, en seksuele aantrekkingskracht met hormonen als testosteron.

Fricai

#4
Citaat van: Eugenie84 op november 10, 2017, 10:37:52 AM
Ik herken mezelf daar wel in. Al zou ik bij mezelf niet spreken over seksuele aantrekking. Maar eerder over mijn behoefte aan intimiteit zowel kunnen invullen met een man als met een vrouw. Daarin zijn vertrouwen, veiligheid en intimiteit voor mij heel erg belangrijk.
Hoe dan ook ben ik nog niet verliefd geweest op een man, maar wel op een vrouw.

Hmmmm, ik zou graag mijn eerdere verwoording aanpassen, ik had daar voor het gemak 'romantische aantrekking' gelijk gesteld met verliefdheid ervaren, maar dat is niet helemaal juist (wel sterk gecorreleerd). Dat iemand een romantische band/intimiteit ziet zitten met personen van een ander geslacht dan tot wie hij/zij seksueel aangetrokken is, vind ik minder bijzonder dan daadwerkelijke verliefdheid, immers komt 'romantische aantrekking' op me over als grotendeels 'nurture'. Dat wil zeggen, niet iets dat bij geboorte al vast ligt. Overigens is dat enkel een vermoeden, misschien zit ik daar wel helemaal naast.

"Ik vind het enorm interessant dat er mensen zijn aangeven een verschil te merken tussen hun romantische en seksuele aantrekking (!)."
-> Ik vind het enorm interessant dat er mensen zijn die aangeven een verschil te merken tussen op wie ze verliefd worden, en tot wie ze seksueel aangetrokken zijn! --- Al weet ik dus niet zeker dat die mensen daadwerkelijk bestaan, misschien weet aeronaut het? :)

Ik bedoelde het op die manier, omdat het dan pas echt een duidelijke hint zou zijn over de 'biologische' kant van verliefdheid en seksuele aantrekking. Als die mensen bestaan, wil dat zeggen dat je dus bij verschillende mechanismen een verschillende 'doelgroep' in kan hebben 'geprogrammeerd'. In plaats van dat er één doelgroep is, met verschillende mechanismen (verliefdheid, seksuele aantrekking, etc...) die wel/niet/weinig/veel/etc... actief zijn.

Citaat van: aeronautHm, interessant inderdaad. Maar dat verliefd worden waarschijnlijk zo is geëvolueerd betekent volgens mij nog niet dat verliefdheid door dezelfde stofjes wordt veroorzaakt als seksuele aantrekkingskracht toch? Alleen dat verliefd worden ooit evolutionair een voordeel was om jezelf voort te planten. Daarnaast worden niet-aseksuelen ook niet verliefd op iedereen die ze seksueel aantrekkelijk vinden, dat lijkt me ook al genoeg reden om aan te nemen dat dit niet door dezelfde stofjes wordt veroorzaakt. Verliefdheid lijkt me misschien meer samen te hangen met oxytocine, en seksuele aantrekkingskracht met hormonen als testosteron.

Oh ja uiteraard, ik bedoelde niet te zeggen dat ik de exacte achtergrond weet van die mechanismen (zo te zien weet jij er meer van dan ik!), mijn verhaal was een poging om mijn statement te rechtvaardigen:

CiteerVerliefdheid is toch iets met stofjes in je hoofd, wat gebeurt als jouw mechanismen (bij gebrek aan een betere term) het idee krijgen dat een bepaald persoon een goede kandidaat is om baby's mee te maken?

Dat je niet op iedereen verliefd wordt, betekent dat je (onbewust) selecteert. Die selectie vindt waarschijnlijk plaats op basis van kenmerken die iemand een goede kandidaat maken, toch? ;)
Ik bedenk me nu ik dit schrijf een interessant experiment! Worden veel mensen verliefd op de ander, als ze met zijn tweeën geïsoleerd worden voor langere tijd (mits die persoon van het 'juiste' geslacht is, en leeftijd misschien...)? Alleen kan ik niet bedenken hoe je hierbij een controlegroep op zet... Misschien is er wel geen goede test mogelijk om dit hypothetische effect te onderzoeken?



Eugenie84

#5
Citaat van: Fricai op november 12, 2017, 12:42:44 AM
Citaat van: Eugenie84 op november 10, 2017, 10:37:52 AM
Ik herken mezelf daar wel in. Al zou ik bij mezelf niet spreken over seksuele aantrekking. Maar eerder over mijn behoefte aan intimiteit zowel kunnen invullen met een man als met een vrouw. Daarin zijn vertrouwen, veiligheid en intimiteit voor mij heel erg belangrijk.
Hoe dan ook ben ik nog niet verliefd geweest op een man, maar wel op een vrouw.

Hmmmm, ik zou graag mijn eerdere verwoording aanpassen, ik had daar voor het gemak 'romantische aantrekking' gelijk gesteld met verliefdheid ervaren, maar dat is niet helemaal juist (wel sterk gecorreleerd). Dat iemand een romantische band/intimiteit ziet zitten met personen van een ander geslacht dan tot wie hij/zij seksueel aangetrokken is, vind ik minder bijzonder dan daadwerkelijke verliefdheid, immers komt 'romantische aantrekking' op me over als grotendeels 'nurture'. Dat wil zeggen, niet iets dat bij geboorte al vast ligt. Overigens is dat enkel een vermoeden, misschien zit ik daar wel helemaal naast.

"Ik vind het enorm interessant dat er mensen zijn aangeven een verschil te merken tussen hun romantische en seksuele aantrekking (!)."
-> Ik vind het enorm interessant dat er mensen zijn die aangeven een verschil te merken tussen op wie ze verliefd worden, en tot wie ze seksueel aangetrokken zijn! --- Al weet ik dus niet zeker dat die mensen daadwerkelijk bestaan, misschien weet aeronaut het? :)

Vermoedelijk zijn dat koppels die aan trio's doen en/of vrouwen die bi-schierig zijn. Bij de trio's is er wellicht geen sprake van verliefdheid op de 3de persoon. En bij bi-schierige vrouwen is er ook enkel sprake van een seksuele aantrekking naar een andere vrouw toe en geen sprake van verliefdheid.




aeronaut

Citaat van: Fricai op november 12, 2017, 12:42:44 AM
"Ik vind het enorm interessant dat er mensen zijn aangeven een verschil te merken tussen hun romantische en seksuele aantrekking (!)."
-> Ik vind het enorm interessant dat er mensen zijn die aangeven een verschil te merken tussen op wie ze verliefd worden, en tot wie ze seksueel aangetrokken zijn! --- Al weet ik dus niet zeker dat die mensen daadwerkelijk bestaan, misschien weet aeronaut het? :)
Beetje een late reactie, maar dit geldt natuurlijk sowieso voor elke aseksueel die niet ook aromantisch is. Of aromantischen die niet aseksueel zijn. Hoe vaak combinaties als biromantisch homoseksueel oid voorkomen weet ik niet, maar ik heb in de loop der jaren op internet wel wat mensen voorbij zien komen die een niet-matchende romantische en seksuele geaardheid hadden. Het zal uiteraard om een minderheid gaan, maar het bestaat ;)

Ik gebruik overigens romantische aantrekkingskracht wel als synoniem voor verliefdheid, hoewel ze niet hetzelfde hoeven te zijn I guess, het zijn beide natuurlijk geen heel goed gedefiniëerde begrippen en kunnen voor iedereen weer net iets anders betekenen. Hoewel ik vermoed dat de stofjes achter verliefdheid nature zijn, zal de cultuur waarin je geboren bent wel sterk bepalen hoe je de gevoelens die die stofjes veroorzaakt interpreteert.

Citeer
Oh ja uiteraard, ik bedoelde niet te zeggen dat ik de exacte achtergrond weet van die mechanismen (zo te zien weet jij er meer van dan ik!), mijn verhaal was een poging om mijn statement te rechtvaardigen:
Ah, nee, ik weet er helemaal niet veel van af hoor. Hoewel ik biologie altijd wel interessant vond ben ik geen bèta-persoon en heb ik het maar minimaal gehad op school. Zat gewoon wat logisch te redeneren op basis van wat ik wel weet, en soms zeg ik dan wel eens dingen die slim klinken :ange:

Citeer
Ik bedenk me nu ik dit schrijf een interessant experiment! Worden veel mensen verliefd op de ander, als ze met zijn tweeën geïsoleerd worden voor langere tijd (mits die persoon van het 'juiste' geslacht is, en leeftijd misschien...)? Alleen kan ik niet bedenken hoe je hierbij een controlegroep op zet... Misschien is er wel geen goede test mogelijk om dit hypothetische effect te onderzoeken?
Het is wel de plot van veel films, dus misschien zit er wel iets in en kan je verliefd worden op vrijwel iedereen (van het geprefereerde geslacht) als er maar een band ontstaat. Sowieso komen demiromanticisme en demiseksualiteit relatief veel voor (vermoed dat veel mensen die dit zijn het zich nooit realiseren zolang het niet voor problemen zorgt), en daarnaast kennen we ook het cliché van mensen die zich na jaren ineens realiseren verliefd te zijn op hun beste vriend(in) zonder dat ze per se demiromantisch zijn.. lijken me allemaal wel aanwijzingen dat het stofje wat vrijkomt bij "bonding" (oxytocine, dus) een rol speelt bij verliefdheid. Zou eens moeten zoeken of daar onderzoek naar is gedaan, maar ben er nu te lui voor (en vermoedelijk in de nabije toekomst ook :-X).

Fricai

Citaat van: aeronaut op november 26, 2017, 05:16:38 PM
Beetje een late reactie, maar dit geldt natuurlijk sowieso voor elke aseksueel die niet ook aromantisch is. Of aromantischen die niet aseksueel zijn.

Maar hier heb ik alternatieve hypotheses voor. Zo ik het altijd voor me zag was als volgt: Je hebt het systeem 'oriëntatie' (waar staat geprogrammeerd bij wie de volgende systemen moeten aanslaan), het systeem verliefdheid en het systeem seksuele aantrekking. Dit is wezenlijk anders dan het beeld dat jij voor ogen hebt (een systeem verliefdheid, en een systeem seksuele aantrekking, met beide een component die bepaalt bij wie het aanslaat), toch?
Met het beeld dat ik beschrijf, lijkt het logisch dat bij aseksuelen simpelweg iets mis is met het systeem seksuele aantrekking, en dat bij seksuelen die niet verliefd worden simpelweg iets mis is met het systeem verliefdheid. Dus die groepen bewijzen niet het tegendeel van mijn (oude) visie. Een groep als homoromantische heteroseksuelen lijkt dat wel te doen. Maar wellicht is dat niet langer het geval als ik het model iets verder zou uitwerken...?

Citaat van: aeronautIk gebruik overigens romantische aantrekkingskracht wel als synoniem voor verliefdheid, hoewel ze niet hetzelfde hoeven te zijn I guess, het zijn beide natuurlijk geen heel goed gedefiniëerde begrippen en kunnen voor iedereen weer net iets anders betekenen. Hoewel ik vermoed dat de stofjes achter verliefdheid nature zijn, zal de cultuur waarin je geboren bent wel sterk bepalen hoe je de gevoelens die die stofjes veroorzaakt interpreteert.

Oh, het is je vergeven, en ik begrijp direct wat je bedoelt hoor. 'Mensen-die-niet-verliefd-worden' is geen handige term. ;)
Btw, ik vond verliefdheid altijd wel een duidelijke term. Iets met stofjes, dat een aantal 'symptomen' veroorzaakt bij iedereen die het ervaart. Ik geloof wel direct dat mensen het allemaal heftiger ervaren in een cultuur waar romantiek, eh, geromantiseerd wordt. ;D

Citaat van: aerronautSowieso komen demiromanticisme en demiseksualiteit relatief veel voor...

Ik zat nog even te denken helemaal los van het 'demi-' aspect, gewoon met het vraagstuk of je (onbewust) minder kieskeurig wordt, als het aanbod klein is?
PS: Ik deel je intuïtie dat die fenomenen waarschijnlijk vaak voorkomen! ;)

AceVentura

Mijn beeld is dat romantische en seksuele geaardheid twee los van elkaar staande dingen zijn, beide kunnen dus onafhankelijk van elkaar a-, hetero-, homo-, bi-, pan-, whatever- zijn. Bij een heel grote groep mensen liggen die twee op 1 lijn, en dat lijkt ook een logisch uitgangspunt te zijn in het kader van het vinden van een partner en voortplanting. Vooral onder de aseksuelen valt dit verschil meer op vanwege het ontbreken (of minder sterk zijn) van de seksuele component. In het boekje "Understanding Asexuality" geeft ook Antony Bogaert aan dat er een goede kans is dat ook buiten de groep aseksuelen dit onderscheid gemaakt kan worden.
Vooral op het Engelstalige deel van AVEN -wat veel drukker is dan hier- zie je ook de aparte combinaties zoals aeronaut aangaf voorbij komen, en dan doel ik op combinaties als homoromantisch heteroseksueel. Uiteraard gaat het altijd om zelf-identificatie want een betere methode is er volgens mij nog niet.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Eens met AceVentura :) Ik zou ook denken dat romantische en seksuele geaardheid twee aparte systemen zijn, die wel met elkaar samenhangen en elkaar kunnen beïnvloeden. Maar aangezien we nog niet eens weten hoe seksuele geaardheid precies ontstaat, kunnen we waarschijnlijk lang wachten tot hier eens onderzoek naar wordt gedaan :P (en daarnaast moet dan het concept romantische geaardheid eerst wat bekender worden.. of iemand uit de aseksuele research-hoek moet het gaan onderzoeken).

Fricai

Oh, jee, interessant! :)

[Ik ga door met het gebruik van verliefdheid i.p.v. romantische aantrekking. Dat laatste lijkt me namelijk erg abstract, moeilijk om te onderzoeken, moeilijk om over te speculeren zelfs.]

Ik vind dat er wat te zeggen is voor beide modellen. Jullie beeld lijkt me wat simpeler (en dus logischer), je hebt geen systeem nodig dat oriëntatie bepaalt en gelinkt is aan twee andere systemen, die zich anders moeten gedragen afhankelijk van die input. Mijn beeld lijkt me logischer vanwege de enorme correlatie tussen verliefdheid en seksuele aantrekking (vaak gerichten op hetzelfde geslacht), ik kan met jullie beeld niet verklaren waarom verliefd worden op je eigen geslacht en homoseksualiteit zo sterk gecorreleerd zijn. Een 'controle' in het systeem die ervoor zorgt dat je verliefdheid en seksuele aantrekking 'matchen' lijkt onlogisch, het zou veel beter zijn als het een controle was die beide systemen checkt of ze wel op 'hetero' ingesteld staan.

Ik vraag me af, wordt er bij verliefdheid en bij seksuele aantrekking uiteindelijk niet 'geselecteerd' op basis van dezelfde kenmerken? Het draait er uiteindelijk allemaal om of je met die persoon succesvol (veel?) gezonde kinderen kan produceren. Dus het lijkt logisch dat ze selecteren op hetzelfde (we zien dan ook zéér vaak verliefdheid en seksuele aantrekking tegelijk voor komen), al kan ik dan niet meer verklaren hoe een vriend van me regelmatig puur seksuele relaties met vrouwen heeft (zonder verdere gevoelens), terwijl hij wel ook verliefd kan worden op vrouwen. Misschien denk ik er te simpel over, verliefdheid en seksuele aantrekking hebben natuurlijk niet exact dezelfde functie, en op welke momenten ze nuttig zijn is niet exact hetzelfde. Dus dan verschillende de kenmerken waarop ze selecteren vast ook...

CiteerIn het boekje "Understanding Asexuality" geeft ook Antony Bogaert aan dat er een goede kans is dat ook buiten de groep aseksuelen dit onderscheid gemaakt kan worden.

Maar ja, dat zal ook slechts speculatie op de basis van zijn model/theorie over oriëntaties, toch? ;) Maar misschien heeft hij het uitgebouwd tot een erg overtuigend geheel? [Mijn interesse was gewekt, maar ik check net en schrik een beetje van de prijs...]

CiteerVooral op het Engelstalige deel van AVEN -wat veel drukker is dan hier- zie je ook de aparte combinaties zoals aeronaut aangaf voorbij komen, en dan doel ik op combinaties als homoromantisch heteroseksueel. Uiteraard gaat het altijd om zelf-identificatie want een betere methode is er volgens mij nog niet.

Jep, maar gezien het om een klein aantal gaat en om zelf-identificatie, vertrouw ik hier niet blindelings op. Het lijkt me niet ondenkbaar dat ze allemaal bi- zijn en 'per toeval' nog geen seksuele aantrekking hebben ervaren bij het ene geslacht, en nog geen verliefdheid hebben ervaren bij het andere? Maar wellicht dat mijn twijfel als sneeuw voor de zon zou verdwijnen als ik deze mensen leerde kennen (of gedetailleerd over hun ervaringen las).

PS: Wellicht een idee om een deel van dit topic af te splitsen? (Nieuw topic: Oriëntatie(s), verliefdheid, seksuele aantrekking)

AceVentura

Citaat van: Fricai op november 27, 2017, 06:07:26 PM
Ik vind dat er wat te zeggen is voor beide modellen. Jullie beeld lijkt me wat simpeler (en dus logischer), je hebt geen systeem nodig dat oriëntatie bepaalt en gelinkt is aan twee andere systemen, die zich anders moeten gedragen afhankelijk van die input. Mijn beeld lijkt me logischer vanwege de enorme correlatie tussen verliefdheid en seksuele aantrekking (vaak gerichten op hetzelfde geslacht), ik kan met jullie beeld niet verklaren waarom verliefd worden op je eigen geslacht en homoseksualiteit zo sterk gecorreleerd zijn. Een 'controle' in het systeem die ervoor zorgt dat je verliefdheid en seksuele aantrekking 'matchen' lijkt onlogisch, het zou veel beter zijn als het een controle was die beide systemen checkt of ze wel op 'hetero' ingesteld staan.

Ik vraag me af, wordt er bij verliefdheid en bij seksuele aantrekking uiteindelijk niet 'geselecteerd' op basis van dezelfde kenmerken? Het draait er uiteindelijk allemaal om of je met die persoon succesvol (veel?) gezonde kinderen kan produceren. Dus het lijkt logisch dat ze selecteren op hetzelfde (we zien dan ook zéér vaak verliefdheid en seksuele aantrekking tegelijk voor komen), al kan ik dan niet meer verklaren hoe een vriend van me regelmatig puur seksuele relaties met vrouwen heeft (zonder verdere gevoelens), terwijl hij wel ook verliefd kan worden op vrouwen. Misschien denk ik er te simpel over, verliefdheid en seksuele aantrekking hebben natuurlijk niet exact dezelfde functie, en op welke momenten ze nuttig zijn is niet exact hetzelfde. Dus dan verschillende de kenmerken waarop ze selecteren vast ook...
Als we dan toch aan het speculeren zijn (want meer kunnen we niet): Zou het niet zo kunnen zijn dat het misschien wel bij veel meer mensen voor komt dat de romantische en seksuele geaardheid verschilt, maar dat de seksuele zo dominant is (zeker in onze cultuur) dat ze dat niet door hebben ? Dat zou direct verklaren waarom het bij aseksuelen vaker voor lijkt te komen.

Citeer
Jep, maar gezien het om een klein aantal gaat en om zelf-identificatie, vertrouw ik hier niet blindelings op. Het lijkt me niet ondenkbaar dat ze allemaal bi- zijn en 'per toeval' nog geen seksuele aantrekking hebben ervaren bij het ene geslacht, en nog geen verliefdheid hebben ervaren bij het andere? Maar wellicht dat mijn twijfel als sneeuw voor de zon zou verdwijnen als ik deze mensen leerde kennen (of gedetailleerd over hun ervaringen las).
Zou best kunnen, maar dat is jouw woord tegen die van hun, en dan vertrouw ik de ervaringsdeskundige, en dat zijn ze zelf. Ik vind hun zelf-identificatie waardevoller dan wat een ander er van vind, en zolang we geen objectieve methode hebben om dit te meten zal dat voor mij in ieder geval zo blijven.

Citeer
PS: Wellicht een idee om een deel van dit topic af te splitsen? (Nieuw topic: Oriëntatie(s), verliefdheid, seksuele aantrekking)
Afdwalen is core business hier  ::), en in dit geval is het wel handig om het te splitsen inderdaad.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: AceVentura op november 27, 2017, 09:58:49 PM
Als we dan toch aan het speculeren zijn (want meer kunnen we niet): Zou het niet zo kunnen zijn dat het misschien wel bij veel meer mensen voor komt dat de romantische en seksuele geaardheid verschilt, maar dat de seksuele zo dominant is (zeker in onze cultuur) dat ze dat niet door hebben ? Dat zou direct verklaren waarom het bij aseksuelen vaker voor lijkt te komen.

Interessant idee! Als het gaat om romantische aantrekking (zonder specifieke verliefdheid), dan kan ik me er iets bij voorstellen. Als het gaat om verliefdheid, dan eigenlijk niet.
Andersom vind ik ook plausibel: Wel verliefdheid (en meer) merken, maar seksuele aantrekking (naar anderen) niet door hebben.
Maar ik ben me bewust dat dit 'toevallig' wel erg duidelijk past bij mij eigen ervaringen. :P Verliefdheden: Overduidelijk. Seksuele aantrekking: Onduidelijk, twijfel, etc...

CiteerZou best kunnen, maar dat is jouw woord tegen die van hun, en dan vertrouw ik de ervaringsdeskundige, en dat zijn ze zelf. Ik vind hun zelf-identificatie waardevoller dan wat een ander er van vindt...

Ik vind er weinig van (behalve misschien fascinerend!). En stel dat ik moest gokken welke geaardheid/geaardheden mensen hadden, zou ik bij iedereen rustig invullen wat ze er zelf over zeggen. ;)
Maar voor de weerlegging of aanpassing van modellen ligt de lat hoog voor het bewijs. Er bestaat een kans dat iemand zijn/haar oriëntatie verkeerd inschat, misschien een kleine kans(?), maar het is niet 0%. Het bestaan van die mensen met 'niet-matchende oriëntaties' is wat mij betreft een aanwijzing voor het tweede model, en hoe meer mensen dat zijn, hoe sterker de aanwijzing. Je zal toch met me eens zijn, dat als er maar 1 persoon op de wereld zo'n oriëntatie claimde te hebben, dat we het niet als bewijs voor of tegen een model zouden accepteren? ;) Aan de andere kant, als het er 1 miljoen zijn, dan kun je niet meer redelijkerwijs twijfelen aan de conclusie. Als het er maar 100 zijn, blijft er toch enige twijfel mogelijk (komt dit in de buurt van het aantal mensen op AVEN met dergelijke oriëntaties?)...

AceVentura

Citaat van: Fricai op november 27, 2017, 10:54:29 PM
Interessant idee! Als het gaat om romantische aantrekking (zonder specifieke verliefdheid), dan kan ik me er iets bij voorstellen. Als het gaat om verliefdheid, dan eigenlijk niet.
Andersom vind ik ook plausibel: Wel verliefdheid (en meer) merken, maar seksuele aantrekking (naar anderen) niet door hebben.
Maar ik ben me bewust dat dit 'toevallig' wel erg duidelijk past bij mij eigen ervaringen. :P Verliefdheden: Overduidelijk. Seksuele aantrekking: Onduidelijk, twijfel, etc...
Ik leg zelf romantische aantrekking heel erg op 1 lijn met verliefdheid ... voor mij is het echter allebei glas eis omdat ik ze nog nooit ervaren heb  ::)

Citeer
Ik vind er weinig van (behalve misschien fascinerend!). En stel dat ik moest gokken welke geaardheid/geaardheden mensen hadden, zou ik bij iedereen rustig invullen wat ze er zelf over zeggen. ;)
Misschien is vinden niet het juiste woord, want dat duid op een mening. Waar ik op doelde: Als de persoon zelf zegt "Ik ben X" en jij zegt "Je bent Y" dan geloof ik de persoon zelf, hoe goed onderbouwd jou stelling ook kan zijn. Niemand kan het beter weten dan de persoon zelf.

Citeer
Maar voor de weerlegging of aanpassing van modellen ligt de lat hoog voor het bewijs. Er bestaat een kans dat iemand zijn/haar oriëntatie verkeerd inschat, misschien een kleine kans(?), maar het is niet 0%. Het bestaan van die mensen met 'niet-matchende oriëntaties' is wat mij betreft een aanwijzing voor het tweede model, en hoe meer mensen dat zijn, hoe sterker de aanwijzing. Je zal toch met me eens zijn, dat als er maar 1 persoon op de wereld zo'n oriëntatie claimde te hebben, dat we het niet als bewijs voor of tegen een model zouden accepteren? ;) Aan de andere kant, als het er 1 miljoen zijn, dan kun je niet meer redelijkerwijs twijfelen aan de conclusie. Als het er maar 100 zijn, blijft er toch enige twijfel mogelijk (komt dit in de buurt van het aantal mensen op AVEN met dergelijke oriëntaties?)...
Volgens mij is het model waar je het over hebt nog steeds (enigszins oneerbiedig gezegd) niet meer dan een idee in jouw hoofd, daarvoor kan voor jou de lat heel hoog liggen, voor mij is het een van de vele ideeën  ;D
Modellen zijn per definitie een versimpeling van de werkelijkheid en daardoor nooit compleet. Als we nu model A hebben wat 2% van de bevolking "uitsluit" omdat ze niet binnen het model passen, en is er een model B wat maar 1% "uitsluit" en over het zelfde onderwerp gaat. Dan lijkt voor dit  B mij een beter model dan A omdat B dan completer is.
Ik denk dat het aantal keer dat iets voor komt niet bepaald of iets bestaat of niet. We zeggen vaak genoeg dat ieder mens uniek is, dus die exacte combinatie van genen en andere eigenschappen komt maar 1 keer voor. Bestaan die mensen allemaal niet ? Enige waar je over kan discussiëren is hoe groot een groep moet zijn voordat je er een officiële term voor hebt, maar bij het ontbreken van een centrale instantie die officiële termen uit geeft komt dat ook gewoon neer op "wie het hardste schreeuwt".
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Min

Heel interessant, dat romantische en seksuele aantrekkingskracht niet per se ervaren hoeven te worden bij hetzelfde geslacht. Ik had daar nooit zo over nagedacht omdat seksuele aantrekkingskracht voor mij geen enkele rol speelt en ik er dus nauwelijks bij stilsta dat dat voor anderen anders is. Ik merk bij mezelf wel dat er een verschil is tussen wie ik er over het algemeen leuker uit vind zien (vrouwen) en met wie ik liever een relatie zou willen (een man). Ik heb geen idee waar dat mee te maken heeft. Wellicht toch het ideaalbeeld dat de maatschappij schetst? Waarschijnlijk heeft het hier niets mee te maken, maar het is wel interessant.
In ieder geval laat het me anders nadenken over een vriendin van me (niet aseksueel) die zichzelf als biseksueel beschouwt omdat ze een relatie heeft met een man, maar die zichzelf eigenlijk meer lesbisch vindt; ze vindt vrouwen aantrekkelijker en vond relaties met vrouwen in het verleden ook fijner dan andere relaties met mannen die ze heeft gehad (ook op seksueel gebied). Hoewel ze haar vriend niet kwijt zou willen zegt ze steeds vaker dat ze toch wel lesbischer is dan ze dacht en dat ze waarschijnlijk een relatie zou hebben met een vrouw als ze niet samen was met haar vriend. Wellicht is ze romantisch gezien dus inderdaad bi, maar seksueel eerder lesbisch. Haar opmerkingen pasten allemaal prima in mijn plaatje omdat ik aantrekkingskracht altijd als een schaal heb gezien in plaats van vier vakjes waar je in zou kunnen vallen. Achteraf gezien bedoel ik misschien wel meer romantische aantrekkingskracht dan seksuele. Of het zo werkt is sowieso maar de vraag. Waarschijnlijk houdt het geen stand, maar ik vind het wel een mooi idee. Dit zet me daar weer over aan het denken.