Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

vraagje over een term

Gestart door Catulus, november 30, 2017, 02:23:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Catulus

Hallo lieve mensen,
Laatst las ik hier op het forum over een term waarbij asexuele mannen (in mijn geval) vrouwelijker zijn dan andere mannen.
Ik weet alleen niet meer wat de term was... Zou iemand hem toevallig nog weten?

Dus even in een plaatje:

A                                          B             C                         D
----------------------------------------------------------------------------

Dit is de schaal van mannen en vrouwen. Heel vrouwelijk is A en heel mannelijk is D. B is het midden.
Zelf zit ik ergens rond C... Misschien nog wel meer richting B

Ervaren meer mensen dit?

Groetjes Catulus
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Koffie

Androgyn? Genderneutraal? Genderfluid?

Het is in elk geval vaker ter sprake gekomen inderdaad. Mensen voelen zich lang niet altijd even mannelijk of vrouwelijk als er op basis van hun geslacht van hen wordt 'verwacht'. Ik zelf ben vrouw, identificeer me als zodanig, kom ook 'vrouwelijk' over, maar ik voel me vrij neutraal.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Catulus

Thanks! Ik zal vanmiddag nog even een uitgebreide studie doen op die termen!

Ik krijg ook weleens de opmerking dat ik soms een best vrouwelijk karakter heb...
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Fricai

Ik zou mezelf gewoon op de 'D' zetten, maar ik vind het erg lastig om hier over te oordelen.
Nu ik er zo over na denk... Een goede test zou misschien zijn om mezelf te (laten) beschrijven aan iemand die niet weet of het om een man of een vrouw gaat en verstand heeft van psychologie, en dan die persoon te laten raden welk geslacht ik ben! :P

Een direct verband tussen aseksualiteit en de mate waarin mannelijke/vrouwelijke karaktertrekken aanwezig zijn, verwacht ik niet.

Maar ik kan me goed voorstellen dat er indirect dingen spelen die er uiteindelijk voor zorgen dat aseksuelen vaker dan seksuelen tot conclusies komen zoals die van jullie. :) Bijvoorbeeld, dat mensen een druk voelen in de huidige maatschappij/cultuur, waardoor ze proberen zo mannelijk of vrouwelijk mogelijk te zijn of over te komen. Terwijl misschien heel veel mensen wel afwijken van de norm (richting de norm van het andere geslacht) op één of enkele karaktertrekken?

Btw: Heb je zelf een idee waar ze precies op doelen als ze dat zeggen, Catulus?

Catulus

Ik denk dat jij het wel goed hebt beschreven Fricai. Het is zegmaar een soort conclusie waar ik niet op kon komen haha

Ja ik snap het soms ook wel. Ik ben opgegroeid met 2 zussen dus ik weet altijd veel meer over ongesteldheid enzo dan andere klasgenoten. Nu doe ik een studie waar 70% vrouw is. Daarom heb ik soms een beetje vrouwelijke trekjes haha. Bijvoorbeeld dat ik vrij spontaan en sociaal ben met andere vrouwen. Mijn beste maatje is een vrouw en ik loop soms zelf ook opmerkingen te maken waarvan je denkt, valt hij op mannen ofzo? haha maar dat vind ik juist grappig. Beetje sollen met mensen! Dus ik snap waar de reacties vandaan komen maar het is vaak ook onnodig om het te zeggen. Bedoel laat iemand gewoon in z'n waarde en ga niet lopen smoezen dat ik anders ben want ik hoor het echt wel.

Dat dus. Beetje onsamenhangende brei van woorden maar meer moet je van mij niet verwachten.
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Fricai

Citaat van: Catulus op december 01, 2017, 03:30:01 PM
Ja ik snap het soms ook wel. Ik ben opgegroeid met 2 zussen dus ik weet altijd veel meer over ongesteldheid enzo dan andere klasgenoten. Nu doe ik een studie waar 70% vrouw is. Daarom heb ik soms een beetje vrouwelijke trekjes haha.

Ahja, ik kan me wel voorstellen dat een omgeving vol vrouwen een andere invloed op je heeft dan een omgeving vol mannen!
Ik heb ook veel vriendschappen (gehad) met meisjes/vrouwen, maar in mijn omgeving lijkt dat niet zo uitzonderlijk. Vraag me af dit nou echt makkelijker is voor aseksuelen, je hoort mensen nog wel eens zeggen dat (seksuele) mannen niet bevriend kunnen zijn met vrouwen zonder stiekem enige verlangens te hebben? :P

CiteerDat dus. Beetje onsamenhangende brei van woorden maar meer moet je van mij niet verwachten.

Ik durf de grap bijna niet te maken, maar... ;D Is dat niet ook een vrouwelijke eigenschap? :schater:

Catulus

ja dat vraag ik me ook af. als ik met vrienden ben dan gaat het altijd over seks en vrouwen. Over vrouwen praten vind ik niet erg maar die seks vind ik altijd een beetje onnodige praat

haha dankje! Je kan bij mij echt heel veel maken voordat ik boos wordt ofzo, dus doe je best
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Min

Ik dacht ook meteen 'androgyn', maar 'genderfluid' was het woord waar ik éígenlijk naar zocht. En dan heb je ook nog 'genderqueer', maar dat is volgens mij de parapluterm voor alles (valt 'transgender ook onder dacht ik, hoewel iemand in een documentaire laatst zei dat het precies andersom was en dat queer een vorm van trans is). Ik weet er niet genoeg van om er met zekerheid veel over te zeggen. Ik vind het altijd wel interessant om over te lezen.

Ik sluit me verder bij Koffie aan. Ook ik ben een vrouw, ik heb er geen moeite mee er vrouwelijk uit te zien (ik draag soms jurkjes/rokjes, sieraden en nagellak, maar alleen als ik daar zin in heb. Verder dan dat gaat het ook niet, zie het topic over kleding) en als ik ergens moet aangeven als welk gender ik me identificeer dan heb ik er geen moeite mee om 'vrouw' in te vullen, maar ik voel me heel neutraal. Ik voel me mezelf.
Vroeger was ik best wel een jongetje. Ik heb altijd al liever een broek gedragen dan een jurk of rok (want praktisch) en ik vond blokken, auto's (bij die blokken. Ik vond garages bouwen echt het leukste wat er was. Of spelen met parcoursen voor auto's en treinen) en hamertje tik over het algemeen interessanter dan spelen met poppen. Dat deed ik ook wel omdat ik verhalen verzinnen toch wel interessant vond, maar ik was meer van het jongensspeelgoed. Ik hing ook het liefst ergens in een boom (dat verlangen heb ik nog wel af en toe, al hoeft het nu niet meer zo nodig op mijn kop) en als het had gekund in mijn omgeving dan had ik hutten gebouwd en een pijl en boog gemaakt (met een zakmes, want dat was mijn droomcadeau om te krijgen. Helaas heb ik er nog steeds geen). Ik vond de oude boeken van mijn vader ook veel leuker dan die van mijn moeder. Ik was denk ik best wel een wildebras en wat je een tomboy zou noemen. Als tiener zijn er ook wel momenten geweest dat ik getwijfeld heb of ik misschien niet liever een jongen wilde zijn omdat ik veel meer leek op mannelijke leeftijdsgenoten dan op vrouwelijke, maar het antwoord was toch altijd 'nee'. Ik weet nog steeds heel zeker dat ik dat niet zou willen (en ik hoef ook niet zo nodig geen van beide, allebei tegelijkertijd of net wat ik die dag wil te zijn). Het helpt dat mijn leeftijdsgenoten in ieder geval openlijk minder bezig zijn met 'vrouwelijke' dingen en ik dus niet meer zo anders lijk.
Ik vind het wel een fijn idee dat het een schaal zou zijn. Dat past wel bij hoe ik het ervaar. Ik zit dan gewoon tussen A en B in en dichter bij B dan bij A.

Mannelijkheid en vrouwelijkheid is ook wel iets waar ik over nadenk als het gaat over romantische aantrekkingskracht. Ik wil transgenders en anderen die onder die grote queerparaplu vallen niet uitsluiten, dus ik noem mezelf dan liever panromantisch dan bi. Ik denk ook niet dat ik een heel erg mannelijk man superaantrekkelijk zou vinden. Ik zou in een relatie niet blij worden van sommige eigenschappen of voorkeuren die daarmee geassocieerd worden. Ik heb bijvoorbeeld geen zin om elke dag te botsen over wie het nou voor het zeggen heeft en ik denk dat ik soms best dominant kan zijn, als het gaat om dingen die echt belangrijk voor me zijn. Iemand die zo is zou geen goede match voor mij zijn. En heel veel interesse hebben in sport wordt ook over het algemeen als vrij mannelijk gezien en ik heb daar echt niets mee, dus ik vind dat prima zolang ik maar niet mee hoef te doen, ernaar hoef te kijken of erover hoef te praten. Ik zou dus denk ik wel een relatie willen met een man, maar liever met iemand die ook wat trekjes heeft die als vrouwelijk gezien worden (makkelijk kunnen praten over van alles is voor mij belangrijk. Hoe ongemakkelijk als je zelf veel wil praten en je partner meer van het zwijgend verwerken is) dan met iemand die voldoet aan het clichébeeld van 'de' man. Zijn er overigens niet sowieso veel meer mensen die op een of andere manier niet voldoen aan het beeld waar die A en D voor staan dan mensen die er wel aan voldoen?

Fricai

Hier mijn beeld van van het verschil tussen mannen en vrouwen in een hypothetische eigenschap! Ik denk dat het een redelijke benadering is van bijvoorbeeld een concentratie van een hormoon, of de mate waarin een bepaalde meetbare karaktertrek aanwezig is (bijvoorbeeld openheid).

Of schaal nou een accurate term is, is moeilijk te zeggen. Bij hoeveel overlap in eigenschappen tussen de geslachten is schaal een logische term? Dus, hoe dicht liggen die pieken bij elkaar en hoe breed (i.p.v. hoog) zijn die grafieken?

Edewecht

Ik zie er de vleugels van een engeltje in, van achteren gezien. :pinguin:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Catulus

Thanks allemaal voor de Reacties!

@min Bedankt voor de uitgebreide reactie. Je hebt de alle dingen waarover ik twijfel heel goed weer gegeven. Ook leuk om het te zien vanuit het andere perspectief!

@Fricai Bedankt voor je schema! Het klopt ook gewoon met de samenleving. Er zijn hele mannelijke vrouwen en hele vrouwelijke mannen
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle