Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

geloof

Gestart door Catulus, december 01, 2017, 06:48:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Catulus

Via een ander stukje op het forum zijn we wel benieuwd of asexualiteit ook samen gaat met geloof! Succes met antwoorden en discusseren...
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Jeanette1707

Mijn grootouders zijn misschien van een oudere generatie maar hun vinden niet dat aseksueel hoort omdat god ons niet om die reden gemaakt/gecreëerd heeft. Al vindt ik dat weer totaal iets anders XD

AceVentura

Ik heb absoluut niets met religie in algemene zin, en als ik iets zou moeten kiezen neig ik nog het meest naar geloven in mezelf  ::)
Gelukkig hoef ik niets te kiezen, dus doe ik dat ook niet  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

De stroming van jehova's getuigen is toch ook gewoon Christelijk?

Edewecht

Ik vind geloven een 'moeilijk woord'.

Ben als puber en jong-volwassene héél christelijk geweest, nu absoluut niet meer. Maar ik pas redelijk in het hokje 'spiritueel'. Lekker vaag en algemeen, je kunt er alle kanten mee op, en dat vind ik een voordeel.

Ik 'geloof' niet, maar betrap mezelf er op dat ik ervan uitga dat de dingen Zin hebben. Dus ook bijvoorbeeld mijn aseksualiteit.

En als ik dan toch een geloofsbelijdenis zou moeten formuleren, is het dit gedicht van Hans Andreus:

gelukkig dat het licht bestaat
en dat het met me doet en praat
en dat ik weet
dat ik er vandaan kom
van het licht

of hoe dat heet

Vooral deze laatste zin geeft me ruimte.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ik kan mezelf niet precies plaatsen, wat ik overigens prima vind.

Ik ben niet godsdienstig opgevoed, maar ben vanaf dat ik heel klein was op zoek geweest naar 'het'. Naar zingeving. Naar de kracht van alles. Ik was 4 toen ik tegen mijn overtuigd atheistische ouders zei dat ik in god geloofde en dat alles wat ze om zich heen zagen eigenlijk god was. We liepen in het park onder de bomen toen ik dat zei.
Hoe ik daar bij kwam weet ik niet, de hele familie was zo wars van godsdienst als maar kon. En toen kwam ik. ;)

Alleen is God voor mij geen 'mannetje in de hemel', maar een soort oerkracht, natuur, universele liefde, die je inderdaad in alles en iedereen terugvindt.

Het was alleen niet iets dat zin gaf aan leven en lijden. Daar ben ik dus lang naar op zoek geweest. Waarom zijn de dingen zoals ze zijn, waarom ben ik die ik ben, waarom gebeurt er wat er gebeurt? Ik heb altijd om me heen gekeken, ik werd doodsbang van alle oorlogen die er waren in de wereld, ik ben met veel geweld en narigheid opgegroeid en ik ben zelf ook niet echt een doorsnee mens. Dat heb ik ook altijd geweten. Het gaf me lang een vreselijk gevoel, dat ik de zin er niet van kon vinden. Ik besloot dat het me zin gaf omdat het me wijzer maakte, maar uiteindelijk vond ik dat helemaal niet leuk. ;)

En toen, een jaar of 10 geleden, bedacht ik me dat het prima zou zijn als het allemaal helemaal geen enkele zin zou hebben. Dat de dingen gewoon gebeuren zoals ze gebeuren en zijn zoals ze zijn, gewoon omdat het zo is. Dat je er dan zelf iets uit haalt is mooi meegenomen, maar geen verplichting en ook niet opgelegd door iets 'hogers' zoals een god die je pijn doet en de wereld pijn doet om jou en de mensheid een kutles te leren. Zo. ;)

Dus dat is nu mijn geloof. Ik geloof in zinloosheid en tot op heden lucht me dat enorm op.

Op zware momenten vraag in het 'universum' nooit om te veranderen wat ik niet leuk vind en te zwaar om te dragen, ik vraag altijd om de kracht in mezelf te helpen vinden om alles te dragen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Catulus

Citaat van: AceVentura op december 01, 2017, 07:32:58 PM
Ik heb absoluut niets met religie in algemene zin, en als ik iets zou moeten kiezen neig ik nog het meest naar geloven in mezelf?  ::)
Gelukkig hoef ik niets te kiezen, dus doe ik dat ook niet?  ;D


oh ik ben die optie helemaal vergeten... sorry sorry

Citaat van: Fricai op december 01, 2017, 09:03:33 PM
De stroming van jehova's getuigen is toch ook gewoon Christelijk?

op wikipedia stond dat het apart is haha

Mooie woorden Koffie
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Erik7494

Ik ben een agnostisch-atheistisch taoist
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Catulus

Citaat van: Erik7494 op december 02, 2017, 11:36:49 AM
Ik ben een agnostisch-atheistisch taoist

Die moet je denk even toelichten..
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Edewecht

Pas geleden kwam ik een uitspraak tegen, die ging ongeveer zo:

"Je hoeft niet in het bestaan van God te geloven om in God te kunnen geloven."

Ik snap 'm niet, het is niet logisch, het is geen wetenschap, maar ik vind dit een partij boeiend!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Catulus

Citaat van: Edewecht op december 02, 2017, 12:38:13 PM
Pas geleden kwam ik een uitspraak tegen, die ging ongeveer zo:

"Je hoeft niet in het bestaan van God te geloven om in God te kunnen geloven."

Ik snap 'm niet, het is niet logisch, het is geen wetenschap, maar ik vind dit een partij boeiend!

Ja dat is een mooie uistpraak inderdaad. Allereerst. God is geen wetenschap of wiskunde. God is niet verklaarbaar. God is gewoon God.
Daarbij denk ik dat ze met de uitspraak bedoelen dat het niet uitmaakt hoe je in God gelooft. Als de manier van jouw geloof goed voelt voor jezelf dan is God blij met je.
Ik ken grofweg twee soorten christenen. Mensen die heel streng zijn en mensen die alles goed vinden. Ik ben een van die laatste. Ik geloof in God en de drieeenheid. En als jij iets anders gelooft wat voor jouw prettig is dan is dat helemaal top!
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Erik7494

Citaat van: Catulus op december 02, 2017, 11:48:03 AM
Citaat van: Erik7494 op december 02, 2017, 11:36:49 AM
Ik ben een agnostisch-atheistisch taoist

Die moet je denk even toelichten..

Agnostisch Atheistisch: Geloven dat er geen god bestaat, maar wel de mogelijkheid openhouden dat je ongelijk hebt.
Agnostisch Theistisch: Geloven dat er een god bestaat, maar dat de aard van god niet kenbaar is.
Atheistisch: Er van overtuigd zijn dat er geen God bestaat

Ik ben dus agnostisch atheist. Ik ben er zo goed als zeker van dat god niet bestaat, maar ik erken dat ik niet alwetend ben.
Taoisme wordt soms als een religie genoemd en is meer een filosofie dan een religie, en is ook niet theistisch: Ik zou zeggen dat Taoisme is het accepteren en waarderen van leven op een zo ongecompliceerd mogelijke manier. God en religie zijn daarvoor onnodig.De vraag of god wel of niet bestaat is irrelevant.
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Catulus

Citaat van: Erik7494 op december 02, 2017, 01:00:31 PM
Citaat van: Catulus op december 02, 2017, 11:48:03 AM
Citaat van: Erik7494 op december 02, 2017, 11:36:49 AM
Ik ben een agnostisch-atheistisch taoist

Die moet je denk even toelichten..

Agnostisch Atheistisch: Geloven dat er geen god bestaat, maar wel de mogelijkheid openhouden dat je ongelijk hebt.
Agnostisch Theistisch: Geloven dat er een god bestaat, maar dat de aard van god niet kenbaar is.
Atheistisch: Er van overtuigd zijn dat er geen God bestaat

Ik ben dus agnostisch atheist. Ik ben er zo goed als zeker van dat god niet bestaat, maar ik erken dat ik niet alwetend ben.
Taoisme wordt soms als een religie genoemd en is meer een filosofie dan een religie, en is ook niet theistisch: Ik zou zeggen dat Taoisme is het accepteren en waarderen van leven op een zo ongecompliceerd mogelijke manier. God en religie zijn daarvoor onnodig.De vraag of god wel of niet bestaat is irrelevant.

Dankjewel voor je uitleg. Mooi dat je het zo van jezelf weet! Kan je veel mee bereiken.
"Patience is bitter, but its fruit is sweet."
Aristotle

Fricai

Citaat van: Edewecht op december 02, 2017, 12:38:13 PM"Je hoeft niet in het bestaan van God te geloven om in God te kunnen geloven."

Ik snap 'm niet, het is niet logisch, het is geen wetenschap, maar ik vind dit een partij boeiend!

Misschien in dezelfde richting: Ik vermoed dat er wereldwijd veel mensen zijn die niet echt in een god geloven, maar wel naar de kerk (/ander religieus centrum) gaan, en inspiratie halen uit religieuze teksten&ideeën. Ik heb wel eens de term horen vallen 'Cultural Christians' (en de equivalenten 'Cultural Muslims', 'Cultural Jews'). :)

Citaat van: Erik7494 op december 02, 2017, 01:00:31 PM
Agnostisch Atheistisch: Geloven dat er geen god bestaat, maar wel de mogelijkheid openhouden dat je ongelijk hebt.
Agnostisch Theistisch: Geloven dat er een god bestaat, maar dat de aard van god niet kenbaar is.
Atheistisch: Er van overtuigd zijn dat er geen God bestaat

Agnostisch Theistisch ken ik ook wel als 'Deïsme'.
De onderscheiding tussen Agnostisch Atheïst en Atheïst lijkt me minimaal. Ik ben tegelijk overtuigd dat er geen god bestaat, maar de mogelijkheid dat ik het mis heb is er uiteraard. Hoe moet ik me dan noemen? :P Ik ga altijd gewoon voor atheïst.

Citaat van: Koffie op december 02, 2017, 11:25:00 AMEn toen, een jaar of 10 geleden, bedacht ik me dat het prima zou zijn als het allemaal helemaal geen enkele zin zou hebben. Dat de dingen gewoon gebeuren zoals ze gebeuren en zijn zoals ze zijn, gewoon omdat het zo is. Dat je er dan zelf iets uit haalt is mooi meegenomen, maar geen verplichting en ook niet opgelegd door iets 'hogers' zoals een god die je pijn doet en de wereld pijn doet om jou en de mensheid een kutles te leren. Zo. ;)

Ik kan me voorstellen dat het op lucht, maar tegelijk is het (vind ik) geen fijne conclusie. Ik sta er niet graag bij stil dat alles feitelijk zinloos is. :-\
Tevens: Het moet enorm geruststellend zijn om te denken dat er 'in het hiernamaals' gerechtigheid is. Dat zij die hier (onterecht) geleden hebben, alsnog een kans krijgen op een mooi bestaan. En dat de ergste misdadigers die hier door het net glippen, alsnog gestraft worden. Maar in de werkelijkheid is er -geloof ik althans- geen automatische gerechtigheid.
Het geeft wel motivatie:
A) Dat we alles op alles moeten zetten om te voorkomen dat mensen (& dieren) lijden, ze een kans krijgen op een leven in gezondheid, veiligheid & vrijheid.
B) Dat we alles op alles moeten zetten om zware criminele, oorlogsmisdadigers, etc... te berechten en te straffen.

Ik vond het wel treffend wat Ayaan Hirsi Ali over punt A zei, en het verschil tussen de maatschappij in Nederland, en die in Somalië. Daar is het overgrote deel van de bevolking (zeer) gelovig, en draait veel van het leven om het hiernamaals. Hier draait veel om het creëren van een veilige maatschappij, goed onderwijs, goede gezondheidszorg. Ze zei iets als "In Somalia the focus is on death. In the Netherlands, the focus is on life.". :)

Edewecht

Citaat van: Erik7494 op december 02, 2017, 01:00:31 PM

De vraag of god wel of niet bestaat is irrelevant.


Mooi!

Citaat van: Koffie op december 02, 2017, 11:25:00 AM

En toen, een jaar of 10 geleden, bedacht ik me dat het prima zou zijn als het allemaal helemaal geen enkele zin zou hebben. Dat de dingen gewoon gebeuren zoals ze gebeuren en zijn zoals ze zijn, gewoon omdat het zo is. Dat je er dan zelf iets uit haalt is mooi meegenomen, maar geen verplichting en ook niet opgelegd door iets 'hogers' zoals een god die je pijn doet en de wereld pijn doet om jou en de mensheid een kutles te leren. Zo. ;)

Dus dat is nu mijn geloof. Ik geloof in zinloosheid en tot op heden lucht me dat enorm op.


Ergens lijkt het me heerlijk om zo te kunnen leven. Er is wat er is, basta. Maar ik merk tot in mijn wortels dat ik in opstand kom tegen zinloosheid. ik kan me geen leven, geen bestaan voorstellen zonder zin...

Citaat van: Koffie op december 02, 2017, 11:25:00 AM

Op zware momenten vraag in het 'universum' nooit om te veranderen wat ik niet leuk vind en te zwaar om te dragen, ik vraag altijd om de kracht in mezelf te helpen vinden om alles te dragen.


Daar kan ik wat van leren. :ange:

Citaat van: Fricai op december 02, 2017, 06:39:19 PM

Tevens: Het moet enorm geruststellend zijn om te denken dat er 'in het hiernamaals' gerechtigheid is. Dat zij die hier (onterecht) geleden hebben, alsnog een kans krijgen op een mooi bestaan. En dat de ergste misdadigers die hier door het net glippen, alsnog gestraft worden. Maar in de werkelijkheid is er -geloof ik althans- geen automatische gerechtigheid.
Het geeft wel motivatie:
A) Dat we alles op alles moeten zetten om te voorkomen dat mensen (& dieren) lijden, ze een kans krijgen op een leven in gezondheid, veiligheid & vrijheid.
B) Dat we alles op alles moeten zetten om zware criminele, oorlogsmisdadigers, etc... te berechten en te straffen.


Ik geloof (Ai ! daar heb je het al: ik 'geloof...' :-\ )
Maar goed, ik geloof dat misdadigers, ook die van het ergste soort, diepgewonde mensen zijn die door hun pijn tot gruweldaden komen. Ik vermoed dat ze in een wereld tussen twee aardse levens de kans hebben om hun leven te bekijken en het opnieuw te proberen. Ik 'geloof' in genezing, heling, hoeveel eeuwen daar ook overheen gaan. Daarom probeer ik die mensen niet te veroordelen. Want er is geen wezenlijk verschil tussen Mladic en mij. Als je mij maar voldoende tergt, ben ik tot dezelfde dingen in staat.
Ik zei: 'ik probeer ze niet te veroordelen'. Maar ja, hoe gaat dat: als iemand me bijna van de sokken rijdt, vloek ook ik: Lul! Rij gauw tegen een boom!




PS "Ik geloof in kaas"?? Waarom niet in cake :D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)