Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

The case for not being born

Gestart door Erik7494, december 02, 2017, 11:06:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik7494

Ik kwam dit lange artikel (in het Engels) tegen in de New Yorker.
https://www.newyorker.com/culture/persons-of-interest/the-case-for-not-being-born

De Zuid-Afrikaanse filosoof David Benatar is een anti-natalist: het zou beter zijn als maar niemand meer kinderen maakt.
"He believes that life is so bad, so painful, that human beings should stop having children for reasons of compassion. "
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

AceVentura

Ik zit hier een beetje dubbel in.

Ik ben niet met hem eens dat het leven zo slecht is dat je beter niet geboren kan worden. Een tijdje geleden was er wel een hoop discussie over voedselvoorziening in de toekomst. Er was een prognose gemaakt hoeveel mensen er dan op de planeet zijn en de grote vraag was hoe we die van voedsel gaan voorzien. Wat ik in die discussie miste is de vraag of we iets aan de blijvende groei van de bevolking kunnen doen. Iets wat ongeremd blijft groeien (bevolking in dit geval) binnen een beperkte ruimte (de planeet) loopt onherroepelijk ooit tegen een grens aan.
Uiteraard is het een gevoelig punt, en zullen er waarschijnlijk snel referenties gemaakt worden naar het eenkindregime in China, toch denk ik dat het beperken van die groei essentieel is voor een leefbare planeet in de toekomst.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Ah, interessant. :) Ik had toevallig recentelijk kennis gemaakt met deze stroming, en ik had al tijden een zelfde soort gedachten/twijfels in mijn hoofd. Ik was van plan hier nog meer over te lezen, misschien om mezelf meer duidelijkheid te geven of ik nu wel of geen kinderen zou willen hebben. Ik dacht aan The Last Messias (van Peter Wessel Zapffe).

Heb nu wel flarden van een mening hierover, maar weinig concreets. Misschien één ding: Zelf geen kinderen krijgen omdat het je beter lijkt dat de mensheid niet bestaat, vind ik niet erg logisch. Immers blijft de mensheid voorlopig toch wel bestaan, of jij nu wel of geen kinderen krijgt. Maar het argument dat de populatie beter kan krimpen zit wel wat in, wat mij betreft.


Voor mij de meest treffende verwoordingen uit dit artikel:

"I think human consciousness is a tragic misstep in evolution,"

"They have an accurate view of reality, and they're paying the price for it."




Erik7494

Citaat van: Fricai op december 02, 2017, 06:11:42 PM

Voor mij de meest treffende verwoordingen uit dit artikel:

"I think human consciousness is a tragic misstep in evolution,"


Nu moet ik aan een quote van een van mij favoriete schrijvers denken, Douglas Adams, de eerste pagina van de "Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Citeer
Far out in the uncharted backwaters of the unfashionable end of the Western spiral arm of the galaxy lies a small unregarded yellow sun. Orbiting this, at a distance of roughly ninety million miles is an utterly insignificant little blue-green planet, whose ape descended life forms are so amazingly primitive that they still think digital watches are a pretty neat idea. This planet has, or had, a problem, which was this. Most of the people living on it were unhappy for pretty much of the time. Many solutions were suggested for this problem, but most of these were largely concerned with the movements of small, green pieces of paper, which is odd, because on the whole, it wasn't the small, green pieces of paper which were unhappy.

And so the problem remained, and lots of the people were mean, and most of them were miserable, even the ones with digital watches. Many were increasingly of the opinion that they'd all made a big mistake coming down from the trees in the first place, and some said that even the trees had been a bad move, and that no-one should ever have left the oceans.

And then one day, nearly two thousand years after one man had been nailed to a tree for saying how great it would be to be nice to people for a change, a girl, sitting on her own in a small cafe in Rickmansworth suddenly realised what it was that had been going wrong all this time and she finally knew how the world could be made a good and happy place. This time it was right, it would work, and no-one would have to get nailed to anything. Sadly, however, before she could get to a phone to tell anyone, the Earth was unexpectedly demolished to make way for a new hyperspace bypass and so the idea was lost forever." 
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

AceVentura

The Hitchhikers Guide to the Galaxy blijft geweldig  :schater:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Fricai op december 02, 2017, 06:11:42 PM

"I think human consciousness is a tragic misstep in evolution,"


Grappig dat de mens eerst een evolutie-theorie ontwikkelt, en vervolgens zichzelf als tragische misstap ziet in zijn eigen ontwikkelde theorie. :schater:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

sterrenstelsel

Citaat van: AceVentura op december 02, 2017, 02:15:06 PM

Wat ik in die discussie miste is de vraag of we iets aan de blijvende groei van de bevolking kunnen doen. Iets wat ongeremd blijft groeien (bevolking in dit geval) binnen een beperkte ruimte (de planeet) loopt onherroepelijk ooit tegen een grens aan.

Ik heb zelf begrepen dat de populatie voorlopig nog onvermijdelijk zal groeien vanwege het aantal mensen dat nu rondloopt, maar de hoeveelheid kinderen per vrouw neemt wereldwijd af. Daarom is de voorspelling dat er op een gegeven moment een plafond komt bij 12 miljard mensen, en dat het vanuit daar omlaag zal gaan. Die hoeveelheid mensen zou de aarde aan moeten kunnen Om te voorkomen dat dat plafond geen plafond blijft en toch doorgroeit, moet er wel bepaalde actie ondernomen worden. Daarmee is eigenlijk gezegd dat het niet nodig is om geen kinderen te krijgen om die reden, maar niet meer dan twee, want daarmee houdt je maximaal de huidige populatie in stand. Misschien interessant: https://www.youtube.com/watch?v=hVimVzgtD6w

Of het leven te erg is om geleefd te worden en daarom anti-natalisme een vorm van compassie is... het is erg pessimistisch. Ik moet zeggen dat ik er zelf ook zo over heb gedacht, maar ik weet niet in hoeverre dat een realistisch beeld is, zou er ook graag wat meer over willen lezen. Iemand toevallig bekend met de filosoof John Gray?

En ik denk wel dat het logisch is om te zeggen dat, als je vindt dat de populatie kleiner moet worden, je geen kinderen zou moeten nemen. Ongeacht of het daadwerkelijk effect gaat hebben, zou je denk ik niet mee moeten doen aan iets wat je zelf onethisch vindt. Maar aan de andere kant: als je redelijk zeker kunt zeggen dat het niets uit gaat maken (bijv. max. 2 kinderen is voldoende om plafond te bereiken), dan is er misschien geen reden een kinderwens daarvoor te onderdrukken en je persoonlijke geluk ervoor op te offeren.

Cake, anyone?  :ange:


Fricai

#7
Citaat van: Erik7494 op december 02, 2017, 11:06:32 AMDe Zuid-Afrikaanse filosoof David Benatar is een anti-natalist: het zou beter zijn als maar niemand meer kinderen maakt.
"He believes that life is so bad, so painful, that human beings should stop having children for reasons of compassion. "

Ik heb inmiddels zijn boek gelezen, het is goed beargumenteerd maar overtuigt me totaal niet (die uitkomst voorspelt Benatar ook al bij de meeste lezers). Vooral het idee dat ik (en mensen in het algemeen) zelf niet kunnen inschatten of hun leven iets positiefs is (of 'de moeite waard', hoe je het ook wil formuleren), gaat er bij mij niet in. :)

Het is wel grappig, precies de periode dat ik me eindelijk meer verdiept heb in die stroming, is dezelfde periode dat ik véél positiever ben geworden over het hebben van kinderen.

Cobie

Citaat van: Fricai op maart 04, 2021, 03:15:05 PM
... ik véél positiever ben geworden over het hebben van kinderen.
Mooi zo. Ik wilde nooit kinderen, dus iemand anders kan er twee extra hebben.

Fricai

Hó, moet ik er nu 4 hebben? Ik word gestresst van het idee alleen al!  :o

Cobie

Citaat van: Fricai op maart 04, 2021, 06:20:13 PM
Hó, moet ik er nu 4 hebben? Ik word gestresst van het idee alleen al!  :o
Ha, ha, niet jij als je niet wilt, ik zei "iemand" anders.

myra

ik ben moeder, en dit is heel dubbel voor mij. Ik zie mijn dochtertje heel graag en doe alles om haar een goed leven te geven. Ik was ongewenst zwanger (en ik weet dat dit raar klinkt voor een aseksueel, hoe groot is idd de kans dat je van ongewenste seks zwanger wordt? wel bij mij was dit zo, en ik nam de pil ). Lang verhaal, slachtoffer geworden van een psychopaat (ja...seksueel misbruik met verdovende middelen). Ik had geen kinderwens, maar abortus vond ik dan weer te wreed. Ik heb mijn leven helemaal moeten omgooien voor mijn kind, ben mijn toenmalig werk verloren en mijn sociaal leven (omdat ik vooral kinderloze vrienden had).. Ik maak er nog steeds het beste van.

Tegelijk vind ik het ook heel erg dat mijn meisje nu moet opgroeien in een wereld gekenmerkt door covid en een dreigende oorlog, dus kan ergens wel begrijpen  dat die meneer zegt dat het beter is om geen kinderen te willen in deze angstaanjagende wereld.

sorry voor de dramatische reactie : ik ben een positief persoon en vraag niet om medelijden, maar dit is gewoon wat ik er in  mijn verleden gebeurd is. Zwanger worden is niet altijd een keuze, maar ik heb er wel voor gekozen om mijn dochter er te laten zijn...






















Fricai

Citaat van: myra op april 30, 2022, 03:15:26 PMIk had geen kinderwens, maar abortus vond ik dan weer te wreed. Ik heb mijn leven helemaal moeten omgooien voor mijn kind, ben mijn toenmalig werk verloren en mijn sociaal leven (omdat ik vooral kinderloze vrienden had).. Ik maak er nog steeds het beste van.

Dat vind ik mooi, myra. Ik wens jullie het beste! :)

CiteerTegelijk vind ik het ook heel erg dat mijn meisje nu moet opgroeien in een wereld gekenmerkt door covid en een dreigende oorlog, dus kan ergens wel begrijpen  dat die meneer zegt dat het beter is om geen kinderen te willen in deze angstaanjagende wereld.

Het is gemakkelijk om negatief te zijn over de wereld, en ik neig er ook naar hoor, ... Maar ik denk eigenlijk dat het op bijna elk vlak beter gaat dan vroeger. Oorlogen waren er altijd al, en meer dan nu, en er gaan minder mensen dood dan ooit aan infectieziekten (althans iig al % van de populatie).

AceVentura

Wat naar wat je allemaal gebeurd is Myra, en wat goed dat je daar zo mee om kan gaan  :klap:

Ik denk dat je ondanks groot leed (oorlog, pandemieën, enz.) ook gelukkig kan zijn, juist omdat geluk ook in kleine dingen kan zitten. Geluk kan ook zijn dat je samen met je kind op de bank zit te knuffelen, of dat lekkere chocolaatje  ::). Daarmee wil ik niet zeggen dat oorlog niet erg is en zo'n pandemie niet vervelend is, wel wil ik zeggen dat dat niet het enige is wat je geluk bepaald. Wat ze wel vaker zeggen "Het leven is een feest, en je moet wel zijn de slingers ophangen".
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

myra

Ja zeker....ik ben er zeker van dat mijn dochter gelukkig is. We hebben al zoveel uitstapjes samen gedaan.  Ik wil haar echt een mooie jeugd geven.  Dacht dat ik nooit een kind kon opvoeden maar een ander citaat : you never know how strong you are until being strong is the only choice you have