Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hersenspinsels

Gestart door Fricai, december 05, 2017, 07:54:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fricai

Meerdere pagina's van het Onzin subforum doorgekeken, in de verwachting een geschikt topic te vinden, maar nee... :-X So here we go! Een topic voor rare vragen of opmerkingen die in je opkomen! :cheerleader: :cheerleader:



Waarom heten maandag en donderdag in het Engels niet 'Moonday' & 'Thunderday'? Dat zou toch veel cooler zijn? ;D

Edewecht

Wil je een serieus wetenschappelijk antwoord hierop? Of kan ik me de moeite besparen? ;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Fricai

Ik vraag het me wel echt af! ;D Maar het is niet interessant genoeg om Google er bij te pakken. Het is slechts een hersenspinsel! ;)

Edewecht

En waarom is vrijdag niet 'freeday'? :D

De naamgeving van onze dagen hebben we (met 'we' bedoel ik het germaanse taalgebied: van scandinavisch via duits tot nederlands, fries en engels) geleend van de Romeinen: Dies Solis werd zondag, Dies Lunae werd maandag.
Vervolgens werden er een aantal goden vernoemd. Voor de Romeinen was dinsdag de dag van Mars: in het frans nog herkenbaar als mardi, woensdag de dag van Mercurius: mercredi, donderdag van Jupiter: jeudi, vrijdag van Venus; vendredi.

'Wij' (de germaanstaligen) hebben vervolgens onze germaanse goden vernoemd: Tiu of Thinxus kreeg tuesday/dinsdag/tisdag, Wodan/Odin kreeg wednesday/woensdag/onsdag, Donar of Thor kreeg thors-dag > thursday ofwel donderdag/torsdag, Freia kreeg fryday/vrijdag/fredag.
En vreemd genoeg was de romeinse god Saturnus dan weer goed voor saturday/zaterdag.

Dus je vraag is niet zo raar: Thor/Donar is inderdaad de god van de donder. Dus 'Thunderday' zou in theorie mogelijk zijn. Maar: dit alles speelde rond het jaar 0, en toen praatte men een beetje anders dan we nu gewend zijn... Vandaar ook 'Mon'day i.p.v. 'Moon'day.

(Ik zou hier uren over kunnen doorgaan maar moet nu naar m'n werk. Tot later!) :wave:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

lizzzzzk

Aaah wat ontzettend interessant!
:klap:  :cheerleader:
"Always forgive your enemies, nothing annoys them so much"
- Oscar Wilde

Fricai

Inderdaad! :cheerleader:

Citaat van: Edewecht op december 06, 2017, 07:24:13 AM
Dus je vraag is niet zo raar: Thor/Donar is inderdaad de god van de donder. Dus 'Thunderday' zou in theorie mogelijk zijn. Maar: dit alles speelde rond het jaar 0, en toen praatte men een beetje anders dan we nu gewend zijn... Vandaar ook 'Mon'day i.p.v. 'Moon'day.

Met 'Thor's Day' zou ik ook tevreden zijn geweest! :P

Tempesta

Ik had geen idee dat we voor een aantal dagen Germaanse goden hebben! Dacht altijd dat het verbasteringen waren van de Romeinse godennamen. Weer wat geleerd. Eigenlijk helemaal geen rare vraag Fricai :D

Edewecht

#7
Citaat van: lizzzzzk op december 06, 2017, 01:32:11 PM

Aaah wat ontzettend interessant!
:klap::cheerleader:


Ja. Etymologie is één van mijn hobbies.

Bronnen die ik vaak raadpleeg:
www.etymologiebank.nl (voor nederlands)
www.etymonline.com (voor engels)
http://du.asexuality.org/index.php (voor pizza en cake)
;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Zonneschijn

Waarom bestaat oneindigheid niet?

Fricai


AceVentura

Volgens mij bestaat oneindigheid wel, we kunnen er alleen geen waarde aan koppelen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Ik weet er geen goede term voor, maar de 'ruimte' algemeen, moeten we die niet zien als oneindig? Het heelal/universum is datgene waar we ons bevinden, wat steeds groter wordt, maar ergens daarbuiten is ruimte waar nu nog niets is. Waarvan steeds meer wordt geclaimd door ons universum. Maar misschien valt er iets voor te zeggen dat je geen eigenschap kan toewijzen aan iets dat niets is? ???

Hoe dan ook, het is onbegrijpelijk, want A) Het houdt ergens op. Dat valt niet uit te leggen, toch?, of B) Het houdt nergens op, het is oneindig, en misschien bevinden zich 'verderop' nog wel andere universa? En als het oneindige ruimte is, zijn dat dan ook oneindige universa? Ook niet te bevatten, wel? ;D

:'(

Edit: Ruimte is zeker niet de goede term, maar ik kan zo snel niet vinden hoe ik dit wel moet noemen...

Edewecht

Citaat van: Fricai op december 05, 2017, 07:54:16 PM

Een topic voor rare vragen of opmerkingen die in je opkomen! :cheerleader: :cheerleader:


OK, dan heb ik ook wel een vraag. Of eigenlijk twee vragen - over één onderwerp.

Sinds enkele jaren verschijnen er nieuwe verkeersborden. Tegenwoordig zit er een wit biesje om de rand, of tussen twee kleuren in, zoals hier:



De reden van dat biesje zou zijn, dat het bord met een biesje beter zichtbaar is.

Vraag 1: voor wie zou dat bord beter zichtbaar moeten zijn? Als je zo slecht ziet, dat je een verkeersbord niet ziet (met of zonder biesje) dan mag je toch uberhaupt niet deelnemen aan het verkeer?

Vraag 2: Om het witte biesje zit weer een rood biesje. Is de functie van het rode biesje dat je het witte biesje dan weer beter ziet? Zo ja, dan kunnen we nog wel even aan de gang blijven:



(Had je niks beters te doen, Edewecht?) (Nee.)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

De nieuwe borden waren mij nog niet opgevallen. Ik kan me voorstellen dat bij de kleuren blauw en rood de scheiding door het wit zorgt voor wat extra contrast waardoor het bijvoorbeeld door iemand met kleurblindheid beter te zien is. Kleurblindheid is volgens mij geen reden om niet te mogen autorijden.

* AceVentura ziet al verkeersborden voor zich met een oneindig aantal rode, witte en blauwe streepjes ....  ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bubble

Hilarisch dit! Ben nu al benieuwd naar de volgende vragen.

verkeersborden: https://www.jowetzels.nl/wudo3-verkeersborden-kleurenblinden/

Oneindig: is een cirkel niet ook  een soort van oneindig dan?

En die Germaanse goden, ik had vroeger een leraar die daar heel boeiend over kon verhalen. geweldig, nu weer teruggehaald, waarvoor dank!
Anders goed is ook goed