Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Mobiele telefoons & Abonnementen

Gestart door Fricai, december 11, 2017, 12:09:17 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fricai

Heeft hier toevallig iemand verstand van? Ik zoek iets zonder data, met iets tussen 150 bel/sms en onbeperkt, en de mogelijkheid om te bellen/sms'en naar het buitenland. En dit bijzonder frustrerend, hiermee ben ik een kleine doelgroep, en die websites zijn allemaal zo afschuwelijk. Met 1000 keer dezelfde informatie die ik al weet, en de informatie die ik zoek goed verstopt dan wel überhaupt afwezig.

Enige logische optie lijkt nu een abonnement van Robin Mobile. Al zag ik dat Vodaphone ook een bundel aanbiedt 100 min bellen naar buitenland (niet sms'en blijkbaar). Bij KPN 'Zorgeloos' abonnementen is het gratis, maar dat begint (als ik het goed heb) bij de e24,-.

Ik hoor ook wel eens dat men twee telefoons heeft (met abonnementen in verschillende landen), maar geloof niet dat dit de bedoeling is, tenzij ik daar ook vaak kom? Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.

Erik7494

#1
https://www.bellen.com/bellen-buitenland/naar-tarieven

Gebruik je geen whatsapp? Ik kan me niet de laatste keer herinneren dat ik een smsje heb gestuurd..
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

AceVentura

#2
Met buitenland is het belangrijk onderscheid te maken tussen europa en daar buiten. Binnen europa is het altijd binnen je bundel om naar Nederland te bellen, dit is wettelijk geregeld tegenwoordig. Voor zover ik weet is KPN de enige waarbij het ook andersom gaat en dus ook telefoontjes naar andere landen binnen europa binnen je bundel vallen.
Buiten eurpoa zit je al snel aan heel dure abbo's vast, of je moet accepteren dat de gesprekken megaduur zijn. Afhankelijk van hoeveel dat voor komt zal één van de twee gunstiger zijn.

Voor de telco's is tegenwoordig bellen en sms'en niet echt meer het belangrijkst volgens mij, prijzen worden voornamelijk opgedreven door databundels en snelheid. Heb je niet veel data nodig en geef je niet om de snelheid dan kan je heel goedkoop onbeperkt bellen. Simyo kwam bij mij volgens mij op ca. 10 euro voor onbeperkt bellen en sms'en.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

#3
Geen smartphone. Anders was whatsapp de ideale oplossing inderdaad.

Citaat van: AceVentura op december 11, 2017, 09:09:56 AM
Met buitenland is het belangrijk onderscheid te maken tussen europa en daar buiten. Binnen europa is het altijd binnen je bundel om naar Nederland te bellen, dit is wettelijk geregeld tegenwoordig. Voor zover ik weet is KPN de enige waarbij het ook andersom gaat en dus ook telefoontjes naar andere landen binnen europa binnen je bundel vallen.

Voor de telco's is tegenwoordig bellen en sms'en niet echt meer het belangrijkst volgens mij, prijzen worden voornamelijk opgedreven door databundels en snelheid. Heb je niet veel data nodig en geef je niet om de snelheid dan kan je heel goedkoop onbeperkt bellen. Simyo kwam bij mij volgens mij op ca. 10 euro voor onbeperkt bellen en sms'en.

Ik weet het, en het gaat me nou juist om Nederland->Buitenland(EU), wat niet is 'gefixt' met de nieuwe wetgeving. Bizar. Als ik het goed heb, kan ik wel de dichtstbijzijnde grens over steken, en vanaf daar gratis naar de hele EU bellen. :schater: En ik hoef geen data, dus zonder deze issue zou ik inderdaad lekker goedkoop uit zijn... Volgens mij had ik dan al een acceptabel abonnement vanaf e6,50.

AceVentura

#4
Citaat van: Fricai op december 11, 2017, 03:20:21 PM
Geen smartphone. Anders was whatsapp de ideale oplossing inderdaad.
Volgens mij is whatsapp NOOIT een ideale oplossing ? ::)

Citeer
Als ik het goed heb, kan ik wel de dichtstbijzijnde grens over steken, en vanaf daar gratis naar de hele EU bellen. :schater:
Niet helemaal. Wat geregeld is is dat bellen vanuit de gehele EU het zelfde kost als in je thuisland. Dus bellen naar Nederlandse nummers is normaal tarief, naar andere Europese landen kost het zelfde als vanuit Nederland naar dat land bellen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

#5
Citaat van: AceVentura op december 11, 2017, 07:37:19 PMNiet helemaal. Wat geregeld is is dat bellen vanuit de gehele EU het zelfde kost als in je thuisland. Dus bellen naar Nederlandse nummers is normaal tarief, naar andere Europese landen kost het zelfde als vanuit Nederland naar dat land bellen.

Oh, ik heb op meerdere websites gelezen dat het wel kon. Iets van: Omdat het onder roamen valt, betaal je sowieso je standaard tarief (dus indien binnen je bundel, gratis), ongeacht waar je naartoe belt. Maar misschien hadden die het mis? ???

Fricai

Nog een vraag bedacht (ik ben echt een leek wat dit betreft): Kan ik veilig aannemen dat het wel lukt om een of ander chatprogramma aan de praat te krijgen op een oude (2010 of ouder bijv.) smartphone? Het zal wel van het OS af hangen? Whatsapp zelf is hier geen goede kandidaat voor, geloof ik. Maar tegelijk hebben ze de ontwikkeling van soortgelijke apps dwars geboomd, als ik het goed begrijp?

Maar ik vind echt elke (voice)chat software ok, zolang het werkt. Of nog simpeler: Zou ik nog gewoon in de browser op een 'web' variant van een chatprogramma kunnen?

Erik7494

Hangt van OS af. Minimum versie voor Whatsapp op dit moment is "Android OS 2.3.3 or above", dus dat is uit 2010. ? Meeste telefoons uit 2010 zullen ook wat latere versies van het Android kunnen draaien, dus in principe moet je een telefoon uit 2010-2011 nog wel even te gebruiken zijn. Een telefoon van 4- 5 jaar oud moet in ieder geval geen probleem zijn voor een jaar of 2-3. Koop wel een smartphone met Android of Mac OS, geen Nokia of Blackberry die een eigen OS hebben.

Voor Mac: Minimum benodigde versie op een iPhone voor Whatsapp is iO7, maximum versie voor IPhone 4S is iOS9. Dus een iPhone 4s kan je zeker nog wel een jaartje gebruiken denk ik, maar Iphone 5 zou beter zijn.


Er zijn veel sites waar je 'refurbished' telefoons kan kopen, die een beetje opgeknapt zijn, nieuwe batterij etc. Voor 60-70 Euro heb je er wel een van een jaar of 4 oud, www.rebuy.nl bijvoorbeeld
Deze Hello Kitty telefoon niets voor jou?
https://www.rebuy.nl/i,8628965/telefoons/samsung-s5310-galaxy-pocket-neo-4gb-hello-kitty-edition-wit
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Fricai

Citaat van: Erik7494 op december 12, 2017, 06:53:41 AM
Hangt van OS af. Minimum versie voor Whatsapp op dit moment is "Android OS 2.3.3 or above", dus dat is uit 2010. ?? Meeste telefoons uit 2010 zullen ook wat latere versies van het Android kunnen draaien, dus in principe moet je een telefoon uit 2010-2011 nog wel even te gebruiken zijn. Een telefoon van 4- 5 jaar oud moet in ieder geval geen probleem zijn voor een jaar of 2-3. Koop wel een smartphone met Android of Mac OS, geen Nokia of Blackberry die een eigen OS hebben.

Maar het hoeft dus niet per se Whatsapp te zijn (liever niet zelfs). De vraag is dus: Kan ik op oude Nokia & Blackberry toestelling niet aan de gang met een ander programma of in de browser?

Citaat van: Erik7494 op december 12, 2017, 06:53:41 AMEr zijn veel sites waar je 'refurbished' telefoons kan kopen, die een beetje opgeknapt zijn, nieuwe batterij etc. Voor 60-70 Euro heb je er wel een van een jaar of 4 oud, www.rebuy.nl bijvoorbeeld
Deze Hello Kitty telefoon niets voor jou?
https://www.rebuy.nl/i,8628965/telefoons/samsung-s5310-galaxy-pocket-neo-4gb-hello-kitty-edition-wit

Hello Kitty? Ja, past wel extreem goed bij me! :schater: Maar ja, ik vind e60-e70 eerlijk gezegd nog steeds heel veel. Ik denk dat mijn duurste telefoon ooit e25,- was.
Btw: Ik heb nog een tweedehands iPhone 5 nog wat, maar ik ben er geen fan van. Ik heb ze liever simpeler en kleiner. Dus, juist bijvoorbeeld oude Blackberry modellen lijken me wel draaglijk.

Erik7494

Volgens mij niet. Whatsapp zegt "WhatsApp will no longer be supported on BlackBerry 10 after December 31, 2017."
Dus dat zou ik niet riskeren.

Whatsapp lijkt me de beste optie, je kunt berichten sturen en voice calls doen.  Skype kan ook.

Ik ben zelf ook geen fan van grote telefoons, maar ze zijn allemaal groot nu. Kleiner dan Iphone 5 heb je eigenlijk niet meer, dus ik zou die gewoon gebruiken als je er toch nog een hebt..

"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

Fricai

Ik snap je reacties niet. ??? Ben nog steeds op zoek naar antwoord op mijn vraag: Kan ik veilig aannemen dat het lukt om tenminste één chatprogramma aan de praat te krijgen op een oude smartphone? Vergeet Whatsapp, vergeet Skype. Welk programma dan ook van de talloze programma's die er ongetwijfeld bestaan.

AceVentura

De meesten zullen IOS of Android nodig hebben, met een blackberry ga je dan niet verder komen.

Ik begrijp dat budget een belangrijk aspect is bij de aanschaf van een telefoon, en als dat betekend dat je een oude smartphone moet hebben zou ik toch nog even twee keer nadenken. Smartphones zijn computers op zakformaat en zeker als die een paar jaar oud zijn zonder updates zijn ze zo onveilig als wat. Denk aan scenario's dat er met een enkel bericht volledige toegang tot je smartphone verkregen kan worden inclusief gevoelige data die daarop kan staan (berichten, foto's, contactenlijst, bankgegevens, enz).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

De meesten, maar niet allemaal? :ange:

Citaat van: AceVentura op december 12, 2017, 08:22:21 PMSmartphones zijn computers op zakformaat en zeker als die een paar jaar oud zijn zonder updates zijn ze zo onveilig als wat. Denk aan scenario's dat er met een enkel bericht volledige toegang tot je smartphone verkregen kan worden inclusief gevoelige data die daarop kan staan (berichten, foto's, contactenlijst, bankgegevens, enz).

Ik kan me er niet erg druk om maken. Ik vermaak me prima met mijn huidige dumbphone, ik wil enkel bellen, sms'en en als het kan dus chatten. Gevoelige informatie heb ik niet op mijn telefoon, het enige irritante lijkt me als men in staat is om contacten van je sim kaart te verwijderen. Maar zelfs dat is nou niet zo'n drama.



Erik7494

Daar is dus geen eenduidig antwoord op te geven.

Ik nam whatsapp als voorbeeld, maar de anderen, facebook messenger, skype etc zullen echt niet veel verschillen qua ondersteuning van oude operating systems, dus tenzij je dat allemaal wil uitzoeken zou whatsapp als richtlijn nemen. Ook via browser zal dat niet gaan lukken.

You won't be able to use WhatsApp on the following platforms for:
Nokia Symbian S60 after June 30, 2017
BlackBerry OS and BlackBerry 10 after December 31, 2017
Windows Phone 8.0 and older after December 31, 2017
Nokia S40 after December 31, 2018
Android versions 2.3.7 and older after February 1, 2020


Dus als veilige richtlijn om aan te houden:
Als je een Nokia wil, moet hij minstens het S40 OS hebben, en dan kan je hem minstens een jaartje gebruiken
Beter vind je er een met minstens Android 2.3.7 of gewoon de Iphone 4S of 5.

Kleinste die ik ken van de afgelopen 6-8 jaar is de Samsung Galaxy Pocket, die heb ik ook nog even gehad, stukje kleiner dan de iphone 4/5. ? Misschien dat je er een op marktplaats kan vinden:
https://www.marktplaats.nl/z/telecommunicatie/mobiele-telefoons-samsung/samsung-galaxy-pocket.html?query=samsung%20galaxy%20pocket&categoryId=841
"Having no destination, I am never lost."-Ikkyu Sojun

AceVentura

Citaat van: Fricai op december 12, 2017, 08:58:46 PM
De meesten, maar niet allemaal? :ange:
Daar kan ik niets over zeggen, ik gebruik er zelf geen een uit privacy overwegingen.

Citaat van: AceVentura op december 12, 2017, 08:22:21 PM
Ik kan me er niet erg druk om maken. Ik vermaak me prima met mijn huidige dumbphone, ik wil enkel bellen, sms'en en als het kan dus chatten. Gevoelige informatie heb ik niet op mijn telefoon, het enige irritante lijkt me als men in staat is om contacten van je sim kaart te verwijderen. Maar zelfs dat is nou niet zo'n drama.
Verwijderen lijkt me eerlijk gezegd nog het minste probleem  ::)
Als je enkel wil bellen en SMS'en is een dumbphone een veeeeeeel betere keuze dan welke smartphone dan ook.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler