Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

En dat van je eigen familie

Gestart door Somebody someome, december 19, 2017, 09:58:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Somebody someome

Zo juist dacht mn zus effe slim te zijn en mss aardig bedoeld te zeggen. Maar mss moet je eerst seks hebben voordat je zeker weet dat je ace bent

En ze zei ook nog ja maar je moet de juiste meid nog tegen komen dan wil je vast wel .

Srry zus zelfs als ik dronken op een festival sta ga ik nog niet met meiden om op een seksuele manier en veel daarvan waren echt wel mijn type.

Horen jullie dat ook vaak dat soort ondoordachte uitspraken. ?

AltijdDruk

Dat onbegrip is nog het meest frustrerend van allemaal :(  Je zou denken dat je zus je inmiddels goed genoeg kent...

Ik heb vaak gehoord dat ik naar de psycholoog moet om mijn verleden te verwerken en dat het dan wel goed zal komen. "Je bent gewoon getraumatiseerd en als verschillende dingen niet waren gebeurd dan was je een heel ander mens geweest."
Oke, dat laatste klopt waarschijnlijk wel want je ervaringen hebben invloed op je ontwikkeling. Maar zou ik dan wel behoefte hebben gehad aan seks? Ik weet het echt niet.

Koffie

Balen!! Ja, ik heb ze wel gehad. Ook op andere manieren. Doorgaans niet eens slecht bedoeld, mensen begrijpen het gewoon niet en gunnen je ook dat je dat je het net zo zult gaan zien als zij. Je moet de ware nog tegenkomen is iets dat veel aseksuelen horen.
De meeste reacties zo ver ik het überhaupt verteld heb, zijn niet afwijzend en soms ook wel geïnteresseerd, maar begrip vind ik alleen eigenlijk bij mensen die er zelf ervaring mee hebben. En op zich kun je dat ook niemand kwalijk nemen, uiteraard. Hoe frustrerend ook.

Misschien dat je er later nog eens op terug kunt komen. Je hebt nu een soort zaadje geplant, dat moet verder gaan groeien. Het is voor hen volkomen nieuw. Vergeet niet dat je het zelf al een poosje weet en hen dus qua begrip van aseksualiteit en van jouw geaardheid hen een paar stappen voor bent. Ik hoop dat ze er dan langzamerhand wat meer open voor gaan staan.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

Ik heb die zelfde reactie ook meermaals gehad. En op dezelfde manier gereageerd als jij. ;)

Nou was ik zelf toevallig nooit 100% zeker, en ben ik zowaar positiever geworden over seksualiteit door het te proberen. Maar dat doet er niets aan af, dat je soms weet wat je wel en niet wil zonder het te proberen.

Citaat van: Koffie op december 19, 2017, 10:43:59 PMDoorgaans niet eens slecht bedoeld, mensen begrijpen het gewoon niet en gunnen je ook dat je dat je het net zo zult gaan zien als zij. Je moet de ware nog tegenkomen is iets dat veel aseksuelen horen.

Dat denk ik ook.
Ik denk dat het ook grotendeels voort komt uit het feit dat het heel moeilijk is om je in de ander in te leven. Misschien net als dat ik me moeilijk kan voorstellen dat iemand nooit bepaalde dingen ervaart (bijvoorbeeld boosheid), is het voor hen moeilijk om voor te stellen dat mensen nooit dat soort aantrekking/verlangens ervaren.

Citaat van: AltijdDrukOke, dat laatste klopt waarschijnlijk wel want je ervaringen hebben invloed op je ontwikkeling. Maar zou ik dan wel behoefte hebben gehad aan seks? Ik weet het echt niet.

Zelfs als dat waar is, wat dan nog? Je kan niet achteraf besluiten die traumatische ervaring niet mee te maken... ::) Net of ze zeggen "Ja, als je jeugd anders was geweest, dan was je nu een ander persoon geweest." Nogal wiedes, maar wat hebben we aan deze informatie. ;D
[Nou is het vast zo, dat er mensen zijn die seksualiteit anders ervaren wegens een trauma, bij wie een (verdere) verwerking van dat trauma hun seksualiteit weer kan opleven, of iets dergelijks]

Edewecht

Citaat van: Somebody someone op december 19, 2017, 09:58:00 PM

Maar mss moet je eerst seks hebben voordat je zeker weet dat je ace bent  (...)

En ze zei ook nog ja maar je moet de juiste meid nog tegen komen dan wil je vast wel . (...)

Horen jullie dat ook vaak dat soort ondoordachte uitspraken. ?


Ik heb - gelukkig - zelden van dit soort reakties gehad, maar die ik had, waren zoals deze. Ondoordacht, en dan juist van mensen die me niet goed kenden.
Zoals Koffie zegt: je kunt het ze niet kwalijk nemen zoals ze denken, want voor iedeeeen is het 'normaal' om seks te hebben.

Maar aan de andere kant: je zegt toch ook niet tegen een heterojongen: "je moet de juiste jongen nog tegenkomen" of "misschien moet je eerst seks met een jongen hebben gehad voordat je zeker weet of je wel echt hetero bent".

Dus Somebody Someone, rustig blijven, en zo nodig je zus kalm uitleggen dat je echt niet gaat 'veranderen.' Sterkte en wijsheid! :handschudden:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Ik had laatst wel een gesprekje met iemand die, nadat ik over aseksualiteit had verteld, dat ook herkende in iemand die hij kende. Hij vertelde ook die persoon wel de motiveren om te daten omdat hij dacht dat je het dan pas zeker kon weten. Ik heb hem wel uitgelegd hoe frustrerend het "reguliere" dating circus voor aseksuelen kan zijn, en ik weet niet of hij daardoor van gedachte is veranderd  ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Jeanette1707

Zo denken veel leden van mijn vriendengroep en familie er ook over.... Verschrikkelijk gewoon. :78:

Fricai

Misschien dat veel seksuelen zelf twijfels/onzerkerheid (hebben) ervaren voor dat ze 'het' geprobeerd hebben. En dat ze aannemen dat dit een zelfde 'fase' is voor ons/jullie, i.p.v. daadwerkelijk een gebrek aan aantrekking?

Hoe je het wendt of keert, het blijft arrogant om te denken dat je andermans oriëntatie beter kan inschatten dan die persoon... ::)

AltijdDruk

Citaat van: Fricai op december 20, 2017, 09:21:17 PM
Hoe je het wendt of keert, het blijft arrogant om te denken dat je andermans oriëntatie beter kan inschatten dan die persoon... ::)

Ja inderdaad. Gek toch dat de meeste mensen niet gewoon kunnen zeggen: 'Oke, daar snap ik niets van maar als jij zegt dat je het zo ervaart dan geloof ik je'.

Erinacea

Citaat van: AltijdDruk op december 20, 2017, 10:44:02 PM
Gek toch dat de meeste mensen niet gewoon kunnen zeggen: 'Oke, daar snap ik niets van maar als jij zegt dat je het zo ervaart dan geloof ik je'.

Ik heb dat ook al een paar keer als reactie gehad. Het voelt nog steeds erg vervelend. Toch lijkt het me erg moeilijk om toe te moeten geven dat je iets van je familielid/vriend niet begrijpt, dat vraagt volgens mij een stukje kwetsbaarheid wat niet iedereen kan zeggen.

Nu gebruik ik dit om het uit te leggen en meestal helpt dat wel een beetje: Beeld je de behoefte aan seks in als een behoefte aan een snack. Sommigen willen graag zoetigheid, anderen hebben trek in zoutige snacks, 1 keer in het weekend of elke dag of elk uur. In die metafoor ben ik iemand die nooit behoefte heeft aan een snack, niet zoet, niet zout, geen enkel moment van de dag is er een taartpuntje dat mij doet zeggen: ja! Jou wil ik!
(Voor mijzelf ook lastig in te beelden, ik snack juist heel vaak :p)
Wat de hierboven genoemde zin dan betekent is dat "iemand dan eigenlijk moet zoeken naar of wachten op die voedselsoort waar ze wel die craving bij hebben. Maakt niet uit hoeveel je gezien of geproeft hebt. Als je nog nooit iets geproefd hebt, dan is het niet mogelijk om te weten dat je geen trek hebt in snacks."
Zo voelt het voor mij in ieder geval, en ik vind dat gek klinken. Dus is het ook gek om te zeggen dat je de juiste nog niet hebt ontmoet, dat het wel komt als je een keer seks hebt gehad.

Fricai

Citaat van: Erinacea op december 22, 2017, 07:47:32 AM
Ik heb dat ook al een paar keer als reactie gehad. Het voelt nog steeds erg vervelend. Toch lijkt het me erg moeilijk om toe te moeten geven dat je iets van je familielid/vriend niet begrijpt, dat vraagt volgens mij een stukje kwetsbaarheid wat niet iedereen kan zeggen.

Ik vind het eerlijk over komen (maar dat is misschien ruwweg hetzelfde wat jij bedoelde)! :) Ik vind het vaak moeilijk om andermans gevoelens/beleving écht te snappen. Dat toegeven is dan de eerlijke optie, in plaats van te doen en zeggen alsof je het echt snapt, waar ik vermoed dat mensen vaak een neiging toe hebben.

Koffie

Voor mij hangt het er een beetje vanaf: soms voel je dat iemand zijn best doet om je te begrijpen, soms maakt iemand zich er met zulke woorden gemakkelijk vanaf. Dat hangt of van hoe het gezegd wordt.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Inderdaad. Als iemand z'n best doet en daarbij soms wat onhandige opmerkingen maakt of vragen stelt vind ik dat geen probleem en zal ik daar meestal normaal op reageren. Je merkt het ook snel genoeg wanneer zoiets met verkeerde intenties gevraagd of gezegd wordt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Tineke.

Ik heb het tot dusver alleen mn beste vriendin en een select groepje die ik niet zo vaak zie verteld en van een paar daarvan kreeg ik inderdaad ook reacties als 'Ja maar ik weet wat je in je verleden hebt meegemaakt en wil niet dat je aseksualiteit als smoes gaat gebruiken om er onder uit te komen', 'ben je uberhaupt wel eens klaargekomen?', 'je moet gewoon de juiste jongen nog tegenkomen!' en van een ander 'Huh je hebt dus nooit zin in seks? Dat snap ik echt niet hoor!'... Dat weerhoud me een beetje het aan mijn ouders en collegas enzo te vertellen. Gelukkig snappen mijn beste vriendin en een aantal anderen het wel! :)

Edewecht

Hoi Tineke, de antwoorden die je kreeg zijn best voorspelbaar. Er circuleert zelfs een 'asexual bingo' met allerlei antwoorden die aseksuelen krijgen of kregen. Ik heb ze even opgezocht en geef ze hier nog eens weer. De reakties zijn soms goedbedoeld, soms uit onwetendheid, soms gewoon kortzichtig. Maar de Bingo kan je misschien helpen om jezelf een beetje voor te bereiden op de verschillende niet-begrijpende reakties.

(Met dank aan Fricai die ze ooit hier ergens op dit forum heeft neergezet)




en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)