Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Aseksualiteit en de reacties van anderen.

Gestart door Tineke., februari 21, 2018, 08:54:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tineke.

Ik kijk nu dus NCIS en aseksualiteit werd genoemd. Ik zei tegen mn ouders dat de uitleg van het personage niet helemaal kloppend was en mijn moeder zei meteen 'Ach, het is maar een simpel woord wat ze een keer gebruiken.'...

Maar voor mij is het niet 'maar een simpel woord', voor mij is het een deel van mijn identiteit. Daardoor vond ik haar reactie toch best pijnlijk.. Overigens weet ik nu wel weer waarom ik het mijn ouders nog maar even niet vertel.  ::)

Van een aantal mensen die ik het wel heb verteld kreeg ik ook allerlei domme reacties, niet erg motiverend. Wat voor reacties kregen jullie van je beste vrienden en naaste familie? En hoe gingen ze er mee om? Ben ik wel benieuwd naar! :)

lizzzzzk

Zelf heb ik het nog niet aan mijn naaste familie verteld maar dat is voornamelijk omdat ik nog niet helemaal weet hoe ik het moet vertellen.. vooral sinds mijn moeder het steeds vaker heeft over kleinkinderen  ::)
Ik ben wel 'out' op school, op het HBO merk ik dat een paar er vreemd en moeilijk over deden en anderen meer zoiets hadden van: ke cool als dat zo is, yeah.. pass me a cookie
Maar ik krijg wel vaak als ik zeg: 'die ziet er leuk uit' de opmerking 'dus je bent niet aseksueel als je hem leuk vindt'....
...
Like how? ik moet het begrip 'aesthetically pleasing' nog trending maken maar tot die tijd hou ik eigenlijk mijn mond dicht als ik iemand zie die aesthetically pleasing is hahahaha. Maar again ik ben nog net niet een jaar ervan bewust dat ik ACE ben maar in de afgelopen paar maanden denk ik steeds vaker van: 'oh kijk teken #37 dat ik er veel eerder achter had kunnen komen dat ik ACE ben!' (volgens mij ben ik vanaf Juni officieel een jaar ACE ehehehe

Ik denk dat de 'domme' reacties komen vanuit onwetendheid, voor de meeste is seks super gewoon en je tot iemand seksueel aangetrokken voelen is de norm dus als jij daar buiten valt is het vreemd, apart en misschien zelfs eng want 'hoe kan dat? hoe kan je dat NIET voelen?'

Yeah... dusss... ik vrees dat ik niet zeer behulpzaam ben maar he weet dat je niet de enige bent  :knuffel:

:cake: :wave:
"Always forgive your enemies, nothing annoys them so much"
- Oscar Wilde

Tineke.

Citaat van: lizzzzzk op februari 21, 2018, 09:01:07 PM
Maar ik krijg wel vaak als ik zeg: 'die ziet er leuk uit' de opmerking 'dus je bent niet aseksueel als je hem leuk vindt'....
...
Like how? ik moet het begrip 'aesthetically pleasing' nog trending maken maar tot die tijd hou ik eigenlijk mijn mond dicht als ik iemand zie die aesthetically pleasing is hahahaha. Maar again ik ben nog net niet een jaar ervan bewust dat ik ACE ben maar in de afgelopen paar maanden denk ik steeds vaker van: 'oh kijk teken #37 dat ik er veel eerder achter had kunnen komen dat ik ACE ben!' (volgens mij ben ik vanaf Juni officieel een jaar ACE ehehehe

Ik denk dat de 'domme' reacties komen vanuit onwetendheid, voor de meeste is seks super gewoon en je tot iemand seksueel aangetrokken voelen is de norm dus als jij daar buiten valt is het vreemd, apart en misschien zelfs eng want 'hoe kan dat? hoe kan je dat NIET voelen?'

Yeah... dusss... ik vrees dat ik niet zeer behulpzaam ben maar he weet dat je niet de enige bent?  :knuffel:

:cake: :wave:

Dat eerste had ik vorig weekend ook! Ik ben het gewend om mn vrienden op mooie mensen te wijzen enzo, maar ik voel geen seksuele aantrekkingskracht. Anderen snappen alleen niet altijd dat aantrekkingskracht niet altijd seksueel hoeft te zijn..  ??? ::)

Nu ik terugkijk naar mijn jeugd denk ik ook dat ik het eerder had kunnen weten. Toen ik 15 was begonnen anderen aan seks enzo en mij trok het niet. Als ze vroegen of k geen seks wilde antwoordde ik altijd maar 'misschien als ik 16 ben'. Uiteindelijk op mn 16e ook voor t eerst seks gehad omdat ik het gevoel had dat dat moest en dat de zin wel kwam wanneer ik wist hoe het was. Je kunt immers niet missen wat je niet kent, zei ik altijd. Van die beslissing heb ik echter altijd spijt gehad, en de zin is nooit gekomen. Of nouja, de zin is er altijd geweest, maar ik heb nooit de drang gevoeld dit met iemand te delen. Zodra er iemand bij komt kijken is de zin in 1 keer weg.

Snap wel dat het voor anderen lastig te begrijpen is dat iemand geen seksuele aantrekkingskracht ervaart, maar tja haha. Die reacties blijven we altijd houden denk ik.

Zo fijn aan dit forum: niet de enige zijn!!  :knuffel: :cheerleader:

Fricai

#3
Citaat van: Tineke. op februari 21, 2018, 08:54:15 PM
Ik kijk nu dus NCIS en aseksualiteit werd genoemd. Ik zei tegen mn ouders dat de uitleg van het personage niet helemaal kloppend was en mijn moeder zei meteen 'Ach, het is maar een simpel woord wat ze een keer gebruiken.'...

Maar voor mij is het niet 'maar een simpel woord', voor mij is het een deel van mijn identiteit. Daardoor vond ik haar reactie toch best pijnlijk.. Overigens weet ik nu wel weer waarom ik het mijn ouders nog maar even niet vertel.? ? ::)

Dat lijkt me geen opmerking van je moeder waar je veel uit kunt afleiden? Het klinkt alsof ze bedoelde dat NCIS zich er niet in had verdiept (wat klopt) en dat dat ook niet zo'n drama is. Dit lijkt me niet direct een indicatie dat ze er een probleem mee zou hebben als jij aan geeft dat jouw ervaringen omtrent seksualiteit afwijken van de norm?

Citaat van: TinekeVan een aantal mensen die ik het wel heb verteld kreeg ik ook allerlei domme reacties, niet erg motiverend. Wat voor reacties kregen jullie van je beste vrienden en naaste familie? En hoe gingen ze er mee om? Ben ik wel benieuwd naar! :)

Heb het niet met zo veel woorden verteld aan familie, op één persoon na, die met enig ongeloof maar verder vooral neutraal reageerde. Zulke reacties heb ik vaker gehad, luisteren wel maar hebben veel moeite om het te geloven.
Ik snap het ergens wel, en aan de andere kant ook helemaal niet. Aan de ene kant, is het voor mij ook heel moeilijk om te snappen hoe mensen aangetrokken kunnen zijn tot mensen maar geen fysieke intimiteit verlangen. Aan de andere kant, iedereen weet toch dat er variatie bestaat in seksuele oriëntatie, en dan is het toch niet zo verrassend dat er ook varianten zijn waarbij mensen weinig of niets ervaren op dat vlak?

Citaat van: lizzzzzkLike how? ik moet het begrip 'aesthetically pleasing' nog trending maken maar tot die tijd hou ik eigenlijk mijn mond dicht als ik iemand zie die aesthetically pleasing is hahahaha.

Ik zou fancy termen vermijden en eerder gewoon uitleggen hoe jij het ervaart! ;)

Citaat van: TinekeDat eerste had ik vorig weekend ook! Ik ben het gewend om mn vrienden op mooie mensen te wijzen enzo, maar ik voel geen seksuele aantrekkingskracht. Anderen snappen alleen niet altijd dat aantrekkingskracht niet altijd seksueel hoeft te zijn..

In mijn ervaring snappen veel mensen het wel, ze vinden namelijk zelf ook sommige mensen mooi, sommige mensen sexy, en sommige mensen beide. Maar misschien is niet iedereen zo?

AceVentura

#4
Citaat van: Tineke. op februari 21, 2018, 08:54:15 PM
Ik kijk nu dus NCIS en aseksualiteit werd genoemd. Ik zei tegen mn ouders dat de uitleg van het personage niet helemaal kloppend was en mijn moeder zei meteen 'Ach, het is maar een simpel woord wat ze een keer gebruiken.'...

Maar voor mij is het niet 'maar een simpel woord', voor mij is het een deel van mijn identiteit. Daardoor vond ik haar reactie toch best pijnlijk.. Overigens weet ik nu wel weer waarom ik het mijn ouders nog maar even niet vertel.?  ::)
Zo'n reactie is inderdaad vervelend. Ik denk wel, en misschien bedoelde je moeder dat ook, dat je aan het gebruik ervan in series niet zo veel waarde moet ik hechten. Zo is er ook een aflevering van de serie House geweest waar een hoop ophef over ontstond omdat daar een aseksueel personage in voor kwam die uiteindelijk "genezen" werd. In zulke gevallen ben ik allang blij dat het woord genoemd wordt, daarnaast blijft het fictie dus geven ze er hun eigen draai aan die past in het scenario wat ze voor ogen hebben.

Zelf vertel ik overal waar dat relevant is dat ik aseksueel ben, en behalve dat het vaak onbekend is en er wat uitleg nodig is heb ik geen rare reacties gehad.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

lizzzzzk

Citaat van: FricaiIk zou fancy termen vermijden en eerder gewoon uitleggen hoe jij het ervaart! ;)

Daar heb je wel een punt Fricai... ;D welke woorden gebruiken jullie om iemand te beschrijven zonder dat iedereen meteen denkt dat ik toch de persoon die ik beschrijf wil bespringen?

???
"Always forgive your enemies, nothing annoys them so much"
- Oscar Wilde

Fricai

Citaat van: lizzzzzk op februari 22, 2018, 11:43:10 AMDaar heb je wel een punt Fricai... ;D welke woorden gebruiken jullie om iemand te beschrijven zonder dat iedereen meteen denkt dat ik toch de persoon die ik beschrijf wil bespringen?
???

Hoe je het beschrijft hangt af van jouw ervaringen, lijkt me? :) Zelf gebruik ik vooral het woord 'mooi', ik geef aan dat ik automatisch naar iemand ga staren als ik er verliefd op ben, en ik geef aan dat ik niet het idee heb dat ik mensen ooit 'sexy' vind, dat ik zelfs niet goed weet wat die term betekent. Als andere mensen het er over hebben hoe ze persoon X (van t.v. of zo) zouden willen bespringen geef ik aan dat ik dat gevoel nooit heb, en vraag ik me hardop af hoe het is om dat te ervaren.

Ik krijg in dat soort casual gesprekken nog wel eens reacties als "Wat, echt niet?"/"Echt nooit?"/"Hoezo niet?", dat soort. ;) Ik heb de indruk gekregen dat dit soort opmerkingen eerder wordt aangenomen dan een "Ik ben aseksueel" (ik bedoel, dat mensen daarop minder ongelovig/afwijzend reageren).

AceVentura

Citaat van: lizzzzzk op februari 22, 2018, 11:43:10 AM
Daar heb je wel een punt Fricai... ;D welke woorden gebruiken jullie om iemand te beschrijven zonder dat iedereen meteen denkt dat ik toch de persoon die ik beschrijf wil bespringen?
Kies inderdaad vooral je eigen woorden. Als het om personen gaat gebruik ik vaak het woord mooi, dat is korter dan esthetisch aantrekkelijk  ;D, mocht die toelichting nodig zijn dan zeg ik dat ik personen mooi kan vinden zoals ik ook objecten zoals een auto of een schilderij mooi kan vinden. De meesten snappen dan wel dat dat anders is als wat ze zelf ervaren.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Tineke.

Bedankt voor jullie reacties! Ik vond het niet erg dat ze het in dr serie verkeerd zeiden, al was het wel jammer, maar stoorde me vooral aan mijn moeders reactie. Nu heb ik sowieso al niet de beste relatie met mijn moeder haha...

Wat betreft het vertellen aan anderen; ik denk dat ik het vanaf nu alleen ter sprake ga brengen als dat 'moet'. Bijv. wanneer iemand met me wil daten, dan vind ik het wel belangrijk dat die persoon vooraf weet hoe ik er in sta en waar hij aan toe is haha.

Somebody someome

Heey tineke familie kan lastig zijn ja. Mijn eigen zus die het weet en nu een kind heeft zat elk moment rond geboorte van haar dochtertje seks zo enorm te verheerlijken. Opmerkingen als, kijk zoveel geluk komt er van een vrij partij.

Komt beetje over als iemand die mensen straight wil maken ofzo. Mijn moeder snapt mij wel goed gelukkig.

Yukadin

Citaat van: lizzzzzk op februari 22, 2018, 11:43:10 AM
Citaat van: FricaiIk zou fancy termen vermijden en eerder gewoon uitleggen hoe jij het ervaart! ;)

Daar heb je wel een punt Fricai... ;D welke woorden gebruiken jullie om iemand te beschrijven zonder dat iedereen meteen denkt dat ik toch de persoon die ik beschrijf wil bespringen?

???

Ik zeg altijd dat ik iemand 'aantrekkelijk' vind, net zoals kunst je aantrekt. Het is mooi, en je krijgt er een emotie bij. Maar je toch ook niet met een schilderij het bed in duiken  :P

Fred uit Amsterdam

Mooie mannen en jongens beschouw ik als 'engelen'.
Balen trouwens dat er steeds weer mensen opduiken die wanneer ik over mijn aseksualiteit begin, denken dat dat een smoes is om mijn geloof met mijn gay-zijn te kunnen combineren.
Ik heb zo'n vijftien jaar terug een relatie van acht maanden gehad met een seksuele man uit mijn parochie, maar dat strandde omdat hij 'veel meer nodig had'.
Overigens heb ik geen problemen met mijn alleen zijn.

Tineke.

Citaat van: Yukadin op februari 24, 2018, 09:19:28 AM
Ik zeg altijd dat ik iemand 'aantrekkelijk' vind, net zoals kunst je aantrekt. Het is mooi, en je krijgt er een emotie bij. Maar je toch ook niet met een schilderij het bed in duiken?  :P

Hier moest ik hardop om lachen haha! Mooie!  ;D

Koffie

Als ik een man mooi vind heeft dat voor mij helemaal geen speciale betekenis. Ik voel me dan niet seksueel, maar ook niet op een andere manier aangetrokken. Het is meer een soort van constatering dat ik iemand er mooi uit vind zien.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

JustKidding

Ik heb verschillende reacties gekregen, over het algemeen waren het vooral vragen wat het precies inhield. Soms maken mijn vrienden opmerkingen over mijn aseksualiteit, over het algemeen maakt dat mij niet zo veel uit, zelf maak ik mij er ook schuldig aan om het in een grappige context te plaatsen. Wel heb ik ze natuurlijk ook verteld dat ondanks dat ik er grappen over maak, dat het niet altijd leuk en lollig is en over het soms moeilijk kan zijn.

Het is een deel van wie ik ben, daarom ben ik er altijd open over wanneer het te sprake komt. Of meestal tijdens de eerste date (soms daarvoor al) geef ik aan dat ik aseksueel ben, tot nu toe heeft niemand mij erop afgewezen als het ging over een relatie krijgen.

Alleen mijn vader kon mij erom bekritiseren, maar dan ben ik heel simpel en dan gewoon geen contact meer. Wie mij niet kan accepteren hoef ik niet in mijn leven, want dan moet ik ongemakkelijk gaan doen, daar heb ik geen behoefte aan. Daartegenover staat dat ik goede vrienden en eigen bloed altijd zal accepteren. En dat werkt best goed voor mij persoonlijk.
I'm an asexual that is not afraid of intimacy and/or a relationship with someone sexual active. I enjoy sexually intimacy with others, while not being sexually attracted to anyone; still I can become sexually triggered which can result in a lascivious state. I dislike penetrating.

I am a kinkster