Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Voorlichting over aseksualiteit bij het COC

Gestart door Amber, maart 14, 2018, 09:56:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amber

Hoi allemaal,

Ik ben sinds dit schooljaar voorlichter bij het COC Noord-Holland Noord, wat inhoudt dat ik zo af en toe voor middelbare school klassen voorlichting mag geven over seksuele diversiteit (en in mijn geval natuurlijk aseksualiteit!). Ik heb nu al een paar voorlichtingen gedaan, en het heeft me eigenlijk al superveel gebracht, dus ik dacht, laat ik er hier eens wat over posten. :D

Wat ik vooral heb gemerkt is dat ze bij het COC gewend zijn om voorlichting te geven over de groepen uit de LHBTI en dus niet de A (zal misschien niet bij elke regio van het COC zijn, maar dit is in ieder geval mijn ervaring), maar ik heb daar zelf al redelijk wat verandering in kunnen brengen. Sowieso in de voorlichtingen waar ik zelf bij ben, en in een nieuwe flyer waar ons voorlichtersteam op het moment mee bezig is. Daar staat ook een definitie in van aseksualiteit, worden romantische en seksuele aantrekking van elkaar gescheiden, en er staat mooi een linkje in naar AVEN. Verder merk ik ook dat de leerlingen en docenten even nieuwsgierig zijn naar aseksualiteit als de andere categorieën van de LHBTIA+, dus ik denk zeker wel dat het belangrijk is dat aseksualiteit bij die voorlichtingen betrokken wordt.

Ik vraag me eigenijk af of er al iets van samenwerking is of is geweest tussen het COC en de ace community? Ik denk namelijk dat er binnen het COC gewoon heel veel onwetendheid is over aseksualiteit, en dat ze er daarom ook geen voorlichting over geven. Misschien ga ik ooit nog wel eens aanbieden om een workshop over aseksualiteit te geven op een COC-dag ofzo, maar dat moet ik nog maar even zien...

Ik zou het sowieso aanraden om voorlichter te worden bij het COC als je uit de kast bent en je er oké bij voelt om voor een klas te vertellen over je ervaringen. Ik vond het zelf eerst ook wel even slikken, maar ook wel verrassend leuk! Bij elke voorlichting zit een moment dat de voorlichters uit de kast komen en iets vertellen over hun ervaring als LHBTIA+'er, en elke keer krijgen we zelfs de drukste klas daarmee stil. Ik denk ook dat het heel goed zou zijn als er in elk voorlichtersteam van het COC een aseksueel zit, als je al ziet wat ik heb kunnen inbrengen. Het zal toch altijd best wel een verschil maken.

Anyway, dit was even mijn excuus om mezelf een schouderklopje te geven haha. Hier is een stukje taart om te vieren dat alle kinderen in Noord-Holland Noord straks weten wat aseksualiteit is  :cake:

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Ik beperk me tot dit forum, dus ik weet niet veel van samenwerkingen, maar zo ver ik weet is dat er niet of nauwelijks. Ook niet alle organisaties staan daar open voor heb ik begrepen.

Maar super in elk geval en nog uniek, dat er voorlichting gegeven wordt over aseksualiteit!
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Goed gedaan Amber  :klap:

Samenwerking is er tot nu toe niet of nauwelijks. Ik weet dat we met de aseksuelen salon in Nijmegen gebruik konden maken van het Roze Huis daar (van COC), en voor zover ik weet was er verder geen samenwerking.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: AmberAnyway, dit was even mijn excuus om mezelf een schouderklopje te geven haha. Hier is een stukje taart om te vieren dat alle kinderen in Noord-Holland Noord straks weten wat aseksualiteit is?  :cake:

Wauw, fantastisch! :cheerleader:

Citaat van: Amber op maart 14, 2018, 09:56:43 PM
Ik ben sinds dit schooljaar voorlichter bij het COC Noord-Holland Noord, wat inhoudt dat ik zo af en toe voor middelbare school klassen voorlichting mag geven over seksuele diversiteit (en in mijn geval natuurlijk aseksualiteit!). Ik heb nu al een paar voorlichtingen gedaan, en het heeft me eigenlijk al superveel gebracht, dus ik dacht, laat ik er hier eens wat over posten. :D

Begrijp ik nou goed, dat je specifiek voorlichting geeft over aseksualiteit? ???

Amber

Citaat van: Koffie op maart 15, 2018, 07:54:08 AM
Ik beperk me tot dit forum, dus ik weet niet veel van samenwerkingen, maar zo ver ik weet is dat er niet of nauwelijks. Ook niet alle organisaties staan daar open voor heb ik begrepen.

Ik weet eerlijk gezegd ook nog niet hoe open het COC daarvoor is, aangezien de A bijvoorbeeld al nergens op hun website staat, maar in het voorlichtersteam waar ik in zit zijn ze in ieder geval heel open en geïnteresseerd. En zoals ik al zei doen ze volgens mij niks met aseksualiteit omdat ze er niets vanaf weten, dus wat betreft visibility valt daar nog een hoop te winnen.

Citaat van: Fricai op maart 15, 2018, 04:18:25 PM
Begrijp ik nou goed, dat je specifiek voorlichting geeft over aseksualiteit? ???

De voorlichtingen gaan officieel over seksuele diversiteit, dus we hebben het heel algemeen over pride en uit de kast komen etc., en we leggen uit waar de letters LHBTI (en wanneer ik er ben A) voor staan. Maar we doen ook allemaal ons verhaal (meestal staan we met twee of drie voorlichters die LHBTIA+'er zijn voor de klas), en beantwoorden vragen van de leerlingen. Dus het gaat niet alleen over aseksualiteit, maar het wordt wel genoemd. Is wat mij betreft al goed genoeg eigenlijk, want dan weten ze tenminste wat het is en hebben ze misschien wat minder vooroordelen ;)

aeronaut

Ah wat goed! :klap:

Ik meen me te herinneren dat de Werkgroep Aseksualiteit ooit eens contact had opgenomen met het COC, en ik dacht dat ze toen wel open stonden voor samenwerking maar dan moest dat van onze kant komen. Wat jammer is, ze zouden bijv. ook gewoon zelf aseksualiteit kunnen opnemen op hun website en dan doorlinken naar de werkgroep of naar AVEN. En uiteindelijk zou het mooi zijn als ze zelf genoeg kennis en ervaring met aseksualiteit hebben, maar daar is dit een mooie stap naartoe :D

Fricai

Citaat van: AmberDe voorlichtingen gaan officieel over seksuele diversiteit, dus we hebben het heel algemeen over pride en uit de kast komen etc., en we leggen uit waar de letters LHBTI (en wanneer ik er ben A) voor staan. Maar we doen ook allemaal ons verhaal (meestal staan we met twee of drie voorlichters die LHBTIA+'er zijn voor de klas), en beantwoorden vragen van de leerlingen. Dus het gaat niet alleen over aseksualiteit, maar het wordt wel genoemd. Is wat mij betreft al goed genoeg eigenlijk, want dan weten ze tenminste wat het is en hebben ze misschien wat minder vooroordelen ;)

Ah, dan las ik die zin verkeerd. En ach, vooroordelen zullen we nooit uitroeien. :P Maar ik vind het erg waardevol om (jonge) mensen te helpen zichzelf te begrijpen. :)

Citaat van: Amber op maart 15, 2018, 05:49:40 PM
Ik weet eerlijk gezegd ook nog niet hoe open het COC daarvoor is, aangezien de A bijvoorbeeld al nergens op hun website staat, maar in het voorlichtersteam waar ik in zit zijn ze in ieder geval heel open en geïnteresseerd. En zoals ik al zei doen ze volgens mij niks met aseksualiteit omdat ze er niets vanaf weten, dus wat betreft visibility valt daar nog een hoop te winnen.

Als er ooit iemand overtuigd moet worden van het nut van voorlichting over aseksualiteit, lijkt me een kijkje door het 'Welkom' subforum een goede strategie. ;)

Bomber

Helemaal mee eens!
Er zou echt meer voorlichting moeten zijn over aseksualiteit, samen met of afzonderlijk van het COC. Het is een beetje een ondergeschoven kindje.

Zelf ben ik lesbisch en aseksueel. Nogal afwijkend van de norm dus.
Wat dat lesbisch zijn betreft was ik daar op mijn 14e al achter. Niet leuk om te ontdekken, zeker niet op die leeftijd, maar je weet wel wat er met je "aan de hand" is en waarom je dus andere gevoelens hebt dan anderen. Dat je dat ontdekt, komt doordat homoseksualiteit best zichtbaar is (deels door inspanningen van het COC).
Wat betreft het ontdekken van mijn aseksualiteit: dat liet daarna nog zo'n 23 jaar op zich wachten! Het gevoel was er wel, al net zo lang als die lesbische gevoelens. Kortom ik was mijn hele leven al aseksueel. Ik wist alleen niet dat het bestond! Ik heb daarom mijn hele leven niet geweten wat er "aan de hand" was en was voor mijn gevoel dus gewoon vreemd. En geloof me, dat is niet prettig. Er ging dan ook een wereld voor mij open toen ik ineens van het bestaan van aseksualiteit hoorde.

Prachtig dus dat er nu mensen zijn die jongeren op de hoogte brengen van het bestaan hiervan. Daarmee vang je echt twee vliegen in één klap. Ten eerste weten de aseksuele jongeren dat er zoiets bestaat als aseksualiteit en dat ze daar bovendien niet alleen in staan. Die moeten dus een stuk minder lang op zoek naar zichzelf en voelen zich waarschijnlijk ook wel een beetje gesteund in het ervaren van het niet alleen zijn. Ten tweede worden seksuele jongeren zich er van bewust dat aseksualiteit niet iets vreemds is en dat er dus mensen in hun omgeving met deze gevoelens kunnen rondlopen, zonder dat dit raar is. Wellicht helpt dit in hun acceptatie van aseksuelen.

Hele goede zaak dus dat je je hier voor inzet Amber!!!

Amber

Thanks Bomber! Bij mij duurde het ook heel lang voordat ik erachter kwam dat ik aseksueel ben, en ik vond het ook steeds vervelender worden dat ik elke keer opnieuw aan mensen moet uitleggen wat het is, dus vandaar dat ik heel graag voorlichting wilde gaan geven. Echt, als ik ook maar één persoon kan helpen door ze te vertellen dat het bestaat, heb ik m'n doel bereikt.

Amber

Even een update: ik heb gisteren op een event van het COC even gesproken met de directeur en de voorzitter van COC Nederland over het gebrek aan aandacht voor aseksualiteit binnen hun organisatie en zij waren eigenlijk best wel enthousiast over eventuele samenwerking. Ik ben ook meteen uitgenodigd om eens langs te komen om daar verder over te praten, dus dat klinkt goed!

Wat wel naar voren kwam is dat de Nederlandse ace community erachter moet staan dat het COC zich ook voor ons gaat inzetten (dus dat het niet alleen vanuit mij of een klein groepje komt). Het lijkt mij op zich wel zo handig om de kanalen van het COC te gebruiken om bijv. overal in Nederland aseksualiteit te noemen bij hun voorlichtingen over seksuele diversiteit, en bij onderzoeken over LHBTI'ers ook de A toe te voegen. Zolang alle info over wat aseksualiteit is maar bij ons vandaan komt. Ik heb alleen ook wel eens een topic voorbij zien komen (volgens mij zelfs op dit forum) dat sommige aces zich niet bepaald verbonden voelen met de verdere LHBTI+ gemeenschap, dus dat is misschien ook wel iets om rekening mee te houden.

Verder ben ik heel geïnteresseerd in suggesties over wat het COC volgens jullie voor ons kan betekenen, want dan kan ik dat meenemen in verdere gesprekken. Ik heb zelf als hoofdpunten bedacht dat ze aseksualiteit moeten noemen in voorlichtingen, teksten bijv. op hun website zouden moeten aanpassen om inclusiever te zijn, en links te posten naar websites met info over aseksualiteit. Waarschijnlijk ga ik ook daadwerkelijk straks workshops geven over aseksualiteit om meer kennis te verspreiden (er werd gisteren al meteen aan me gevraagd of ik dat zou willen doen haha), dus yay me.

AceVentura

Goed bezig Amber  :klap:

Het is denk ik zo goed als onmogelijk om de hele aseksuele community achter een idee (in dit geval samenwerking met COC) te krijgen, simpelweg omdat er niet 1 centraal orgaan is maar het heel versplintert is. Je hebt het forum hier, volgens mij zijn er op de diverse sociale media groepen actief, enz.. Sowieso zal je met zo'n grote groep (170.000 mensen in NL als we van de 1% uit gaan) dat je nooit een unaniem antwoord gaat krijgen. Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat ze zo'n eis ook hadden toen ze de B, T en de I toevoegden aan hun doelgroep.

Buiten dat lijkt samenwerking met COC me een goed idee. Het is een landelijke club met goede naamsbekendheid, en daardoor veel mogelijkheden. Als ze A consequent meenemen in hun communicatie waar ze nu LHBTI zeggen dan winnen we al heel wat.

Aan de kant van COC betekend dit wat mij betreft ook meer dan alleen de A toevoegen op de website. Het is een club die autoriteit heeft op dit gebied en daardoor vaak bij nieuws om commentaar gevraagd wordt. Belangrijk is dan wel dat ze ook in geval van aseksualiteit het juiste verhaal vertellen (en wat dat is daar kunnen we volgens mij nog vele topics over starten  ;D ).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Amber

Citaat van: AceVentura op maart 25, 2018, 07:46:53 PM
Het is denk ik zo goed als onmogelijk om de hele aseksuele community achter een idee (in dit geval samenwerking met COC) te krijgen, simpelweg omdat er niet 1 centraal orgaan is maar het heel versplintert is. Je hebt het forum hier, volgens mij zijn er op de diverse sociale media groepen actief, enz.. Sowieso zal je met zo'n grote groep (170.000 mensen in NL als we van de 1% uit gaan) dat je nooit een unaniem antwoord gaat krijgen. Eerlijk gezegd kan ik me ook niet voorstellen dat ze zo'n eis ook hadden toen ze de B, T en de I toevoegden aan hun doelgroep.

Ja, dat is zo natuurlijk. Volgens mij gaat het er gewoon meer om dat ik hier niet in m'n eentje over ga, dus vandaar dat ik het ook allemaal maar op dit forum zet en andere aseksuelen om hun mening vraag. Ik denk dat het ook niet zo'n probleem zal zijn omdat we allemaal wel meer zichtbaarheid willen, maar als iemand argumenten tegen zou hebben, wil ik dat ook best horen.

Wat betreft dat juiste verhaal; ik kan zelf als ervaringsdeskundige én iemand die der masterscriptie over aseksualiteit schrijft denk ik al best goed uitleggen wat wat is, maar als ze bij het COC daadwerkelijk meer gaan doen met aseksualiteit, zou het ook wel mooi zijn om wat meer inbreng te hebben van andere aseksuelen, zodat ze weten wie ze vertegenwoordigen. Dus daar kom ik misschien nog wel een keer op terug in het topic 'oproepen' ;)

Speaker

Ik vind het een beetje een "het kip of het ei" argument. Wat ik bij mijzelf merk is dat ik veel terughoudender ben als een LHBTI-organisatie niet inclusieve taal gebruikt op hun site, waardoor ik niet snel inbreng durf te geven of meld dat ik aseksueel ben, omdat ik niet weet of ik welkom ben of niet. Ook heb daardoor het gevoel dat ik niet door hun vertegenwoordig wordt. :-\

Misschien is het ook handig als het COC aseksualiteit meeneemt in hun onderzoeken en enquêtes. Dit kan namelijke data en inkijken opleveren die wij vaak missen. Daarnaast brengt het erkenning en zichtbaarheid en is het niet echte vertegenwoordigen namens hun.


Fricai

Citaat van: Amber op maart 25, 2018, 09:04:36 PM
Ja, dat is zo natuurlijk. Volgens mij gaat het er gewoon meer om dat ik hier niet in m'n eentje over ga, dus vandaar dat ik het ook allemaal maar op dit forum zet en andere aseksuelen om hun mening vraag. Ik denk dat het ook niet zo'n probleem zal zijn omdat we allemaal wel meer zichtbaarheid willen, maar als iemand argumenten tegen zou hebben, wil ik dat ook best horen.

Met 'community' bedoelen ze in feite iedereen die aseksueel is, toch? Ik vind het een beetje maf om iets te verwachten van een 'community'. Maar goed, bij dezen heb je 'je achterban' bereikt! ;) In ieder geval beter dan 100% op je eigen instinct af gaan.

Citaat van: Amber op maart 25, 2018, 02:31:21 PM...zij waren eigenlijk best wel enthousiast over eventuele samenwerking. Ik ben ook meteen uitgenodigd om eens langs te komen om daar verder over te praten, dus dat klinkt goed!

&

Citaat van: Amber op maart 25, 2018, 02:31:21 PM...dat het COC zich ook voor ons gaat inzetten (dus dat het niet alleen vanuit mij of een klein groepje komt).

Ik vraag me ook heel erg af wat dit nou concreet in moet houden? Ik vind het ook moeilijk een beeld te krijgen van wat het COC nou doet. Onder andere voorlichting geven op scholen, blijkbaar? Is dat op initiatief van de school zelf, of gebeurt dit landelijk op alle scholen?
Afijn, voorlichting waarbij ook aseksualiteit (kort) aan bod komt, juich ik uiteraard toe. :cheerleader:

Citaat van: Amber op maart 25, 2018, 02:31:21 PMIk heb zelf als hoofdpunten bedacht dat ze aseksualiteit moeten noemen in voorlichtingen, teksten bijv. op hun website zouden moeten aanpassen om inclusiever te zijn, en links te posten naar websites met info over aseksualiteit.

Wat betekent 'inclusiever zijn' precies? Als het gaat om het ontbreken van een 'A' in 'LHBTI', kan het mij persoonlijk niets schelen. Ik heb er wel problemen mee als ze ergens iets schrijven als: "Iedereen wil seks!", want dan verspreiden ze fabeltjes. ;)