Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Verlegen of introvert

Gestart door Lentebries, april 02, 2018, 10:40:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lentebries

Ik heb een theorie, soort van, ben geen genie of zo hoor.
Maar ik ben benieuwd hoe anderen hier over denken.

Wanneer is iemand ECHT verlegen en/of introvert?
Ik heb in mijn nog korte leven heel veel mensen meegemaakt.
Wat ik heb ervaren is dat veel mensen de kans moeten krijgen om te kunnen spreken, en daarna hebben ze geen label meer :-)

Ik was vroeger zelf altijd verlegen, kat uut de boom kijken.
Is niks mis mee eigenlijk, en veel mensen hebben gewoon even de tijd nodig... Dat mag toch?
Maar toch is er ook daarop een taboe, je MOET een belans hebben tussen introvert en extraversie, je moet bijna perfect zijn.
Maar voor veel mensen geldt dat niet, voor de loudmouthed en de stille muizen.
Je bent zoals je bent, je bent nooit perfect hoe je ook zou proberen.

En ik weet dat als ik al die mensen die intro of extravert zijn dat in hun ziel/gedachten niet zijn.
Ik heb zo veel introverte mensen kunnen open kraken, puur door ze de tijd en de kans te geven om te kunnen reageren en ze te laten weten dat ze niet gek zijn en dat hun mening niet overeen hoeft te komen met die van mij.
Ook door hun te betrekken bij andere gesprekken hielp het heel erg voor ze.

Maar je hebt natuurlijk ook (introverte) mensen die gewoon niet willen deelnemen in interacties met anderen.
Maar is dat dan introvert zijn of gewoon op je zelf willen zijn?
Niet alle introverte mensen zijn op zich zelf gericht, en niet alle op zich zelf gerichte mensen zijn introvert.

Ik heb beetje van beiden, ene keer vinden mensen mij te luid en andere keer zeuren ze weer dat ik stil ben... Hoe je het ook went of keert, het is toch nooit goed.. :klap: :banghead:

Ja sorry ik ben nieuw hier maar mijn hersenen die draaien altijd overuren :-)

Misschien ook wel goed voor mij hier om in gesprek te komen!

Ik hoor graag jullie mening!

AceVentura

#1
Interessant onderwerp Lentebries  :klap:

Zoals zoveel dingen is ook dit niet zwart/wit maar een schaal met introvert en extravert aan de uitersten, wat dat betreft is zo'n MBTI testje best leuk om een idee te krijgen waar je op die schaal staat.

De kenmerken (generalisaties :) )  die ik ken voor introvert en extravert:
Introvert
- Laadt zijn/haar interne batterij op door alleen te zijn
- Houdt van een rustige omgeving
- Kan zich goed voor langere tijd op 1 taak concentreren
- Is meer geïnteresseerd in theorieën, enz
- Denkt voordat hij/zij doet, soms misschien iets té lang
- Komt het meest op nieuwe ideeën in een rustige omgeving
- Spreekt rustig
- Denkt na voordat hij/zij reageert
- Heeft soms het gevoel niet voldoende aan gesprekken deel te nemen
- Houdt van tweegesprekken
- Geeft de voorkeur aan schriftelijke boven gesproken communicatie

Extravert
- Laadt zijn/haar interne batterij op door samen te zijn
- Houdt van afwisseling
- Houdt van opschieten
- Heeft meer interesse in praktische uitvoering
- Handelt snel en soms (té) impulsief
- Komt het best op nieuwe ideeën in gesprekken met anderen
- Spreekt enthousiast
- Reageert snel
- Heeft soms het gevoel overheersend te zijn in gesprekken
- Houdt van groepsgesprekken
- Geeft de voorkeur aan gesproken communicatie boven schriftelijk

Vaak wordt ook een definitie gebruikt waarbij "jezelf laten zien" en "op de voorgrond treden" een groot aandeel heeft, merk op dat dat hier helemaal niet mee speelt. Op zich klopt dat voor mij ook wel, op bijna het uiterste puntje van introvert vind ik het dan wel weer fijn om gezien te worden, misschien juist omdat ik dat uit mezelf niet zo snel doe.

Als je de lijstjes zo ziet is het denk ik ook niet verrassend dat in onze poll extravert in de minderheid is: http://du.asexuality.org/index.php?topic=1616.0

Onze maatschappij lijkt extravert wel meer te waarderen dan introvert, en uiteraard hebben introverte mensen ook hun sterke kanten. Daar gaat deze Ted-talk over, wat mij betreft een aanrader als het gaat om dit onderwerp:
https://www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Luigi

Klopt precies wat hier word bescherven :) ik ben Introvert, en vind het vaak wel lastig.
Ik kan bijvoorbeeld helemaal geen vrienden vinden, vooral omdat mensen veel eisen hebben aan vriendschap of relatie en daar heb ik dus geen zin in.
Daarom ga ik dan liever alleen de dingentjes doen zonder gezeur, en daar krijg ik dan weer super veel energie van.

Was vroeger niet iemand die de kat uit de boom keek maar super actief, en altijd opweg met alles en iedereen maar dat zakte af door dat ik steeds minder mensen om me heen kreeg, en na de middelbareschool verloor ik elke contact met elke vriend die ik ooit had.

Aan de ene kant vind ik het erg geen vrienden te hebben er door, en de andere kant maakt het me niets meer uit. Ben op het moment al 8 jaar vriendenloos, en alleen als er wat personlijk is ja dan kun je het tegen niemand zeggen dus dan hou je het voor je. Soms moeilijk, soms denk je gelukkig maar want ja je krijg soms meer gezeur er van als ze het weer niet mee eens zijn of zo iets.

Ik ken in iedere geval heel lang ergens mee bezig zijn en er in op gaan :P, ik ben inderdaad ook wel verlegen, maar dat heeft volgens mij niet perse te maken met introvert dacht ik? Ze zeiden vroeger tegen mij altijd verlegenheid is een aandoening, maar daar geloof ik niets van.. je hebt super verlegen mensen, beetje verlegen mensen en de mensen die dus nooit verlegen zijn. Als het om vrouwen gaat kan ik best wel verlegen zijn, maar zodra het gesprek vordert verdwijnt dat.

Meestal als ik een discussie had met iemand ja, dan vertel ik ze gewoon de feiten en daar kunnen een hoop ook niet tegen, ik heb helaas vaak te sterke meningen over dingen en dat word niet altijd gewaardeerd...

Vroeger was ik ook super druk etc, toen dacht men die heeft ADHD. Maar als je me nu ziet zo rustig als een waterval die water stroomt. :)
Maar inderdaad tegenwoordig moet je super perfecto zijn voor de meeste mensen en dat is jammer/triest.

Fricai

Hey Lentebries, die sociale druk die je beschrijft:

Citaat van: LentebriesMaar toch is er ook daarop een taboe, je MOET een belans hebben tussen introvert en extraversie, je moet bijna perfect zijn.

&

Ik heb beetje van beiden, ene keer vinden mensen mij te luid en andere keer zeuren ze weer dat ik stil ben... Hoe je het ook went of keert, het is toch nooit goed.. :klap: :banghead:

... herken ik eigenlijk niet! Maar lijkt me vermoeiend. Hoop dat je uiteindelijk gewoon nog jezelf kunt zijn? :)

Ik dacht eigenlijk dat introvert/extravert en verlegen niet gerelateerd waren? Behalve dat een verlegen persoon misschien eerder introvert wordt ingeschat, soms onterecht? Verlegenheid is ook veranderlijk, toch? Ik was zelf ook ooit verlegen, nu volgens mij helemaal niet meer. En introvert/extravert ligt volgens mij vast.

Ben zelf volgens een fancy persoonlijkheidstest enorm extravert, maar ik herken juist heel erg het "- Laadt zijn/haar interne batterij op door alleen te zijn". Dus, ik snap er weinig meer van. ;D

Citaat van: Lentebries
En ik weet dat als ik al die mensen die intro of extravert zijn dat in hun ziel/gedachten niet zijn.
Ik heb zo veel introverte mensen kunnen open kraken, puur door ze de tijd en de kans te geven om te kunnen reageren en ze te laten weten dat ze niet gek zijn en dat hun mening niet overeen hoeft te komen met die van mij.
Ook door hun te betrekken bij andere gesprekken hielp het heel erg voor ze.

Maar, misschien is het feit dat het enige moeite kost om die mensen zover te krijgen wel een introverte eigenschap? Niemand claimt toch dat introverte mensen geen mening hebben of niet in staat zijn om die in woorden te uiten? ;)

Citaat van: LentebriesMaar is dat dan introvert zijn of gewoon op je zelf willen zijn?

Hier idem, misschien is 'gewoon op je zelf willen zijn' wel een introverte eigenschap?



PS: AceVentura, wat doet het woord 'achteren' daar? ;D

AceVentura

Citaat van: Fricai op april 02, 2018, 09:25:29 PM
Ik dacht eigenlijk dat introvert/extravert en verlegen niet gerelateerd waren? Behalve dat een verlegen persoon misschien eerder introvert wordt ingeschat, soms onterecht? Verlegenheid is ook veranderlijk, toch? Ik was zelf ook ooit verlegen, nu volgens mij helemaal niet meer. En introvert/extravert ligt volgens mij vast.
Alles is veranderlijk, er zijn volgens mij maar weinig dingen die in een mensenleven niet veranderen.
Wat ik wel herken is dat verlegenheid "over" gaat als ik eenmaal bekend ben in een groep, wat dat betreft gaat dat dus sneller dan van introvert naar extravert bewegen.

Citeer
Ben zelf volgens een fancy persoonlijkheidstest enorm extravert, maar ik herken juist heel erg het "- Laadt zijn/haar interne batterij op door alleen te zijn". Dus, ik snap er weinig meer van. ;D
Zoals gezegd zijn het allemaal generalisaties, ik vermoedt dat je in ieder geval het merendeel van het lijstje herkent.

Citeer
PS: AceVentura, wat doet het woord 'achteren' daar? ;D
Dat was een overblijfsel van die zin een paar keer herschrijven, heb hem nu maar weggehaald  ::)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Lentebries

Nou vaak willen, kunnen of durven mensen niet altijd te praten omdat ze bang zijn dat hun mening toch niet gewaardeerd wordt, of dat het een rare mening zou zijn.
Geldt niet voor iedereen maar dat is wel wat ik vaak om me heen heb gehoord. Of "mijn mening doet er toch niet toe" of "wat ik zeg wordt toch niks mee gedaan".
Dat is wel erg jammer natuurlijk.
Zeker als je geen beledigende mening oid hebt zou je gewoon moeten kunnen praten.
Alleen veel mensen hebben er in het verleden niet de kans toe gekregen of verkeerde ervaringen opgedaan en dat is wel jammer.

En ik merk wel dat als je die mensen kan open kraken, ondanks of ik introvert of extravert ben op dat moment dan voelen ze zich op hun gemak puur omdat je interesse in ze toon en laat weten dat ze er mogen zijn. Of je het met ze eens bent of niet...

Je mening hoeft er ook namelijk niet toe te doen  :schater:
Want er zijn wel 7.000.000.000 meningen.

En kat uit de boom kijken bij nieuwe mensen, zeker bij groepen vind ik zelf redelijk normaal. Geen enkel dier voelt zich direct op zijn gemak in nieuwe situaties.
Alleen Hollywood, school, media etc zijn van mening te kunnen vertellen wat volgens hun normaal is, hun trekken de norm, maar het is niet natuurlijk.
Net als de zomertijd  :cheerleader: (heheh volgende discussie)

En idd alles en iedereen is veranderlijk.
Hoe ik 10 jaar geleden was, in de basis ben ik het zelfde maar ik denk dat ik voor 75% veranderd ben.
Puur door dat je iedere 10 jaar wel een cyclus van verandering hebt mee gemaakt.
Daarom ben ik er ook niet zo van dat mensen zo vast houden aan eigenschappen van iemand die hij/zij 10 jaar geleden had en nu niet meer heeft.
Het is soms pijnlijk als iemand veranderd, maar zo gaat dat nu eenmaal.

Die lijstjes laten altijd dingen zien waar je je in herkent.
Ga je horoscoop maar eens lezen op verschillende websites, heb je het zelfde.

Oja... Ik kan over het algemeen wel me zelf zijn hoor, zeker nu dat ik geen seksuele verplichtingen heb hahah. (Praise the gods!)

Mensen willen je graag in hokjes plaatsen en als ze dat niet lukt dan gaan ze vervelend doen... Soms niet altijd, vandaar dat mensen dan soms lastig doen w.b druk of stil zijn.

AceVentura

Ik hoop dat die lijstjes toch wel iets specifieker zijn dan de gemiddelde horrorscoop  ;D

Niet praten omdat je denkt dat je mening niet gewaardeerd zal worden lijkt me eerder een probleem met zelfvertrouwen dan met introvert/extravert.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Introvert en extravert zijn persoonlijke eigenschappen die redelijk onveranderlijk zijn. Introversie wordt vaak gedefinieerd als je energie halen uit op jezelf zijn, extraversie aan energie halen uit contact met anderen. Dat betekent niet dat extraverte mensen nooit tijd alleen willen of dat introverte mensen nooit sociaal zijn, alleen kost dat energie en hebben introverten tijd alleen en extraverten tijd met anderen nodig om mentaal weer op te laden. En uiteraard is dat een spectrum en kun je ook in het midden vallen en ambivert zijn (waar je dus beide af en toe nodig hebt om mentaal op te laden).

Verlegenheid staat hier los van en kan inderdaad veranderen tijdens je leven, hoewel ik vermoed dat introverte mensen eerder verlegen zullen zijn. Maar ook als extravert kun je verlegen zijn. Verlegen heeft naar mijn mening meer te maken met een bepaalde mate van sociale angst (wat in zijn meest extreme vorm een sociaal angststoornis wordt).

Overigens denk ik dat je jezelf iets te veel eer geeft als je zegt dat je introverte mensen "open hebt kunnen kraken". Veel introverte mensen kijken nou eenmaal wat de kat uit de boom en moeten mensen eerst wat beter leren kennen voor ze echt loskomen, of vinden het bijvoorbeeld moeilijk om te spreken in grote groepen maar kunnen één op één prima sociaal zijn. Ik denk dus niet dat het per se aan jou lag dat die mensen later wat meer uit hun schulp kropen, maar gewoon aan hun persoonlijkheid ;)

Koffie

Ik moet er bovendien niet aan denken dat iemand mij zou 'openkraken'. Ik ben geen walnoot. En geen mossel. Ik ga open als dat voor mij goed voelt. Als iemand mij wil openkraken ben ik niet lief.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

"Openkraken" klinkt inderdaad alsof er iets geforceerd wordt, dat kan nooit de bedoeling zijn.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

aeronaut

Yup, dat ook. Het is superirritant als mensen je ineens betrekken bij een gesprek waar je helemaal niet op zit te wachten. Als je zelf iets probeert te zeggen en er niet doorheen komt is het wel fijn als iemand je aan het woord laat, maar als ik gewoon zit te zitten en helemaal geen moeite doe om iets te zeggen is dat meestal omdat ik gewoonweg niets te zeggen heb of geen zin heb om m'n mening te delen, niet omdat ik "opengekraakt" moet worden ::) Geef me gewoon de kans om een beetje de kat uit de boom te kijken en me op m'n gemak te gaan voelen en dan word ik vanzelf wel socialer.