Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Thema-avond aseksualiteit en representatie

Gestart door H@nn@h, april 16, 2018, 01:37:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

H@nn@h

[ik weet niet zo goed of dit de juiste plaats is voor dit bericht, als het bij zichtbaarheid of media moet staan mag een administrator het verplaatsen ? :) ]

In boekwinkel Savannah Bay (Utrecht) houden we op zaterdag 12 mei een thema-avond over aseksualiteit en representatie. Het lijkt me hartstikke leuk als jullie kunnen komen :)
Hier de link naar het facebook-event: https://www.facebook.com/events/193105371469568/

Voor wie niet aan facebook (meer) doet, dit is de tekst van het evenement:
Citeer
Aces represent! Identificeer jij je als aseksueel, aromantisch, of ergens anders op het a-spectrum? Ben je op zoek naar films of boeken waarin aseksualiteit op een respectvolle manier wordt beschreven, of ken je er juist heel veel en wil je dat met de wereld delen? Kom dan op 12 mei naar Savannah Bay en praat mee over aseksualiteit en representatie tijdens deze bijzondere en informele thema-avond.

Eén procent van de wereldbevolking is aseksueel, maar in de media worden aseksuele en aromantische personen nauwelijks vertegenwoordigd. Dit leidt vaak tot onbegrip en onwetendheid bij het grote publiek en zorgt ervoor dat er ook in queer communities vaak geen veilige plek is voor a-specs. Hoe is het gesteld met de representatie van a-specs in de media, en hoe zien we dit terug in het dagelijks leven?

Vier gastsprekers, waaronder leden van het AVEN-forum en auteur Micha Meijnderts (bekend van de roman Aldus Sybren) zullen hun mening geven over het beeld dat er bestaat over a-specs in fictie en non-fictie, waarbij ze onder andere ingaan op hun ervaringen als aseksueel persoon van kleur en aseksuele transgender. Daarna gaan we met hen en het publiek in gesprek en is er ruimte om vragen te stellen. Uiteraard kun je van tevoren en na afloop bij ons in de winkel terecht voor boeken en meer informatie over het a-spectrum!

De voertaal van deze avond is Nederlands, maar uiteraard worden er ook Engelstalige media besproken. De avond is bedoeld voor a-specs en vrienden/allies zijn welkom, maar het is geen praatgroep of discussieavond over seksualiteit in het algemeen.

Toegang is € 5. Meld je aan via info@savannahbay.nl en je kunt op de avond zelf aan de deur afrekenen. De deuren zijn open om half 8. Let op! We hebben zo'n twintig zitplekken, dus wees er op tijd bij!


Jann

ahh, ik vind Savannah Bay  zo'n leuke winkel! Helaas woon ik niet in de buurt van Utrecht en moet ik dan werken maar anders.. Ik spreek regelmatig af met mijn ' boeken' vrienden in utrecht en dan gaan we er altijd langs :D
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Alert

Ik ben er graag bij, maar durf mijzelf niet op fb op ' gaat ' te zetten ivm met fb vrienden die dit ook kunnen zien...

Wordt mijn eerste bijeenkomst : )

Spannend!!!!

Edewecht

Fijn dat je ook aan de niet-facebookers denkt H@nn@h :klap:
De kans wordt steeds groter dat ik wel kan komen.

Citaat van: Alert op april 16, 2018, 11:28:21 PM

Wordt mijn eerste bijeenkomst : )

Spannend!!!!


Welkom alvast, Alert :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Erinacea

Ik heb een mailtje gestuurd! Ontzettend leuk  :klap:

H@nn@h

Citaat van: Alert op april 16, 2018, 11:28:21 PM
Ik ben er graag bij, maar durf mijzelf niet op fb op ' gaat ' te zetten ivm met fb vrienden die dit ook kunnen zien..

hoeft ook helemaal niet, Alert, ik zet me ook niet op 'gaat' op Facebook. Als je erbij wil zijn, stuur je gewoon een mailtje naar info@savannahbay.nl om een kaartje te reserveren.
Leuk dat je erbij bent, ik vond mijn eerste bijeenkomst ook spannend, maar het was hartstikke fijn! (en voor deze bijeenkomst ben ik juist ook een beetje zenuwachtig omdat ik het mede-organiseer maar volgens mij wordt het een mooie avond :)

Citaat van: Erinacea op april 19, 2018, 06:03:23 AM
Ik heb een mailtje gestuurd! Ontzettend leuk  :klap:
Jeej, ik hoopte al dat je kon komen, Erinacea!

NB: de toegangsprijs is veranderd naar 5 euro, ik heb het aangepast in de aankondiging.

Anita

Zo jammer dat het in een lang weekend is  :'( Dan ben ik met mijn campertje de wijde wereld in  :D
Ik had graag gekomen  :cake:

Somebody someome

Hoe gaan dit soort meetings eigenlijk?  Nooit gedaan is t gwn  gezellig  bij elkaar zijn ? Of meer serieus? Iemand  ervaring? 

H@nn@h

Citaat van: Anita op april 19, 2018, 08:29:40 PM
Zo jammer dat het in een lang weekend is?  :'( Dan ben ik met mijn campertje de wijde wereld in?  :D
Ik had graag gekomen?  :cake:
Veel plezier en tot de volgende keer!

Citaat van: Somebody someone op april 19, 2018, 08:47:29 PM
Hoe gaan dit soort meetings eigenlijk?  Nooit gedaan is t gwn  gezellig  bij elkaar zijn ? Of meer serieus? Iemand  ervaring? 
In de soort meeting zit veel variatie, in dit geval gaat het om een georganiseerde avond met verschillende sprekers en een paneldiscussie. Je eigen rol mag je natuurlijk zelf bepalen, je kunnen meteen in de discussie en vragen stellen, maar dat hoeft natuurlijk niet. In deze bijeenkomst richten we ons wel voornamelijk op aseksuelen maar vrienden en allies zijn ook welkom. Het is natuurlijk een 'safe space' en we zullen geen foto's maken (tenzij een individuele spreker bijvoorbeeld graag een foto van zijn presentatie wil).

H@nn@h

Na de informele praatgroep in Savannah Bay in januari, hebben Jantine en ik zaterdag 12 mei onze eerste thema-avond in de winkel geörganiseerd over aseksualiteit. Het was een fijne avond met mooie bijdragen van zowel de sprekers als de bezoekers.

We waren met bijna 20 mensen, grotendeels aseksuelen en ook een aantal vrienden en geïnteresseerden. Het doel van de avond was om over de representatie van aseksualiteit in de media te spreken. We openden de avond met Martin die een prachtig zelfgeschreven verhaal voorlas dat weliswaar erotisch maar niet seksueel was. Na afloop bespraken we zowel het verschil tussen erotiek en seksualiteit als ook het voorschrijdend inzicht in begrijpen wat aseksualiteit is.

Vervolgens sprak auteur Micha Meinderts over de eerste versie van zijn boek met maar liefst twee aseksuele hoofdpersonages en las hij hieruit een stukje voor. Naast de primeur om voorgelezen te worden uit een nog-ongepubliceerd werk, gaf vooral Micha's discussie over zijn schrijfproces een kijkje in de keuken over alle beslissingen die je als auteur moet nemen als je ervoor kiest om over een aseksueel personages te schrijven.

Onze laatste spreker was Speaker die over geseksualiseerd rascisme sprak, waarbij hij wetenschappelijke kennis combineerde met persoonlijke ervaringen om te laten zien hoe geseksualiseerd rascime invloed heeft op aseksuelen van kleur. Als voorbeeld liet hij een fragment uit de film Alleen maar nette mensen zien. Deze presentatie leidde tot veel herkenning en nieuwe inzichten bij het publiek. Micha gaf aan dat Speakers voordracht hem ook vooruit hielp met het schrijven van zijn boek, omdat een van zijn personages half-Egyptisch is.

Inmiddels was het tijd voor een korte pauze met thee en cake. Mensen raakten met elkaar in gesprek en het was bijna jammer om dit op te breken om aan het laatste deel van de avond te beginnen.

Tijdens de paneldiscussie werden de sprekers van voor de pauze vergezeld door AceVentura. Eerst spraken we over het belang van representatie, waarbij de meningen uiteen liepen en verschillende mensen uit het publiek ook hun ervaringen deelden. Waar AceVentura bijvoorbeeld van mening was dat representatie niet van zo belang was in fictie omdat de media toch nooit een afspiegeling van de werkelijkheid worden, vond een ander het juist wel een belangrijk middel voor begrip van niet-aseksuelen. Dit leidde tot een discussie over het woord 'aseksualiteit' en of die wel van belang was bij representatie van de aseksuele ervaring. Micha gaf bijvoorbeeld aan dat zijn hoofdpersonage zelf niet weet wat aseksualiteit is en het daarom niet logisch is om het woord te gebruiken, maar dat hij dit in de promotie van het boek wel duidelijk zou maken in interviews. Dit werd positief ontvangen en Speaker voegde hieraan toe dat het woord 'aseksueel' gebruiken wel van belang is als mensen zich in je personages herkennen voordat ze waten wat aseksualiteit is. Aan de hand van een discussievraag over het verschil tussen esthetische, sensuele, romantische, en seksuele aantrekking werden er persoonlijke zaken besproken over verschillende gevoelens en verlangens.

Dit laatste deel van de discussie konden we mooi informeel voortzetten tijdens de borrel achteraf. Jullie persoonlijke bijdragen maakte het voor ons een heel speciale avond en van verschillende mensen heb ik gehoord dat jullie ook weer nieuwe inzichten opdeden over jezelf en over representatie. We hebben ook een stel informatieve boeken en romans verkocht over aseksualiteit en auteur Rymke Wiersma, die in het publiek zat, vertelde ook nog dat haar roman een aseksueel bijpersonage heeft  :) Ik heb jullie helaas niet allemaal persoonlijk gesproken maar ik wil iedereen hartelijk bedanken dat jullie erbij waren. Met alle gespreksstof achteraf (de laatste mensen gingen pas om half 12 naar huis) gaan Jantine en ik zeker nog meer - informele en publieke - avonden organiseren.

Hieronder een aantal foto's van de avond, gedeeld met toestemming van de afgebeelde mensen.









AceVentura

Bedankt voor het mooie verslagje H@nn@h  :klap:  Het was zeker een mooie en gezellige avond, bedankt voor de organisatie!  :cheerleader:
Het was leuk om enkele bekenden weer eens te zien en kennis te maken met anderen die aseksueel zijn (of in ieder geval interesse hebben in het onderwerp).

Zelf had ik er een gezellig (mid)dagje Utrecht van gemaakt, met mooi weer en overal markt was het leuk om het centrum van Utrecht wat beter te leren kennen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Prima verslag, de avond duidelijk samengevat, H@nn@h.
Ga zo door! :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Ace89

Leuk om het allemaal te zien en te lezen! Zo kan ik er toch een beetje bij zijn.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Jann

Be a little kinder than you have to - E. Lockheart