Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hoe ziet jouw hoogsensitiviteit eruit?

Gestart door Empo, mei 04, 2018, 12:08:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Empo

Ha Koffie, dat is precies wat ik nu nét heb gedaan!   :D

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Bubble

 
Citaat van: Fricai op mei 23, 2018, 12:29:06 AM
Denk ook dat je weinig reacties krijgt omdat er simpelweg weinig HSP'ers regelmatig op dit forum kijken.

Herken zelf wel het e.e.a. in HSP 'symptomen', maar denk alsnog niet dat de term bij mij past. Hier wat dingen die er voor mij uit sprongen bij een 'HSP test' online:
....

Heb het idee dat 'echte HSP'ers' méér symptomen hebben, en heftigere symptomen. En dat die symptomen, bijvoorbeeld de moeite met lawaai of met die bewegende smileys, er altijd zijn. Bij mij zijn die 'symptomen' er soms tot vaak, maar zeker niet altijd.

Vraag me af of we precies weten wat er aan de hand is bij HSP'ers, en of ik dan ook ergens tussen de gemiddelde niet HSP-er en de gemiddelde HSP-er in zit.

Waar soms een denkfout wordt gemaakt is dat HSP'ers overal 'last' van hebben. Dat hoeft helemaal niet. Je kunt heel goed HSP'er zijn zonder 'overwhelmed' te worden door wat je ervaart. Het kan zijn dat je er gewoon goed mee om kunt gaan, de ene keer misschien beter dan de andere keer.

Waar ik tegenaan liep, is dat ik er altijd vanuit ging dat anderen iets net zo intens beleefden als ik, of net zo makkelijk een ander konden 'lezen' (wat mensen niet altijd prettig vinden als ik iets benoemde, overigens). Altijd verbaasd en soms diep teleurgesteld wanneer dit niet zo was. Ik begreep dat gewoon niet. Toen ik las over HSP, was er veel herkenning en kreeg ik meer begrip voor 'normaal-sensitieven'. Dus het besef dat ik sensitiever ben dan veel anderen, heeft mij meer rust en minder verwachting gebracht. Maar ook herkenning van mijn reactie op stemmingen en sferen. Als iets me nu negatief beïnvloed, herken ik dat sneller en kan ik me daardoor beter/eerder afsluiten.
Anders goed is ook goed

Empo

@ Bubble: Het klopt inderdaad dat het een heel groot verschil maakt of je wel of niet goed met je gevoeligheden kunt omgaan. Het scheelt een slok op een borrel, ook in het ervaren van last en overspoeling. En wat je zegt over zelfkennis, lijkt me ook helemaal te kloppen. Op de een of andere manier groeit het begrip voor anderen naarmate je jezelf beter hebt leren kennen.

Silver

ik ben ook hsp'er  en ik denk dat mijn aseksualiteit daar wel los van staat....allee ik zie ze toch als 2 aparte dingen. Ik houd niet van aanrakingen omdat ze voelen als messteken in mijn huid (alleen van mezelf kan ik dat verdragen), dus het kan goed zijn dat als iemand me per ongeluk ook maar een klein beetje aanraakt, dat ik zoals een kat de lucht in vlieg  :schater:
verders haal ik praktisch al het positieve eruit en zelden het negatieve, dat was ooit anders maar ik denk dat dat toen kwam omdat ik me er eigenlijk helemaal niet bij wilde neerleggen dat ik hsp'er ben. Nu het geaccepteerd te hebben, heb ik weinig last, dat wil niet zeggen nooit he.
Pas geleden had ik een werk / teambuildingsavondje op een concert van een of andere zanger. Ik kan vrij goed tegen harde muziek en we hadden ons eigen prive VIP hokje, dat was ideaal, gewoon allemaal kleine groepjes en je kon van groepje naar groepje gaan als je met vreemden wilde babbelen, je stond daar niet boenk tussen gigantisch veel man. Maar op een gegeven moment moest mijn zus en collegas naar de wc, dus ik volgde, zegt men zus: ja we passeren wel eerst VOOR het podium.
Ik dacht:  :banghead: godverd****!!! Dan word ik dus wel overprikkeld he zo opeengepakt tussen mensen en die muziek daar was nog 10 x harder! En je voelde die bas doorheen heel je lijf, ik voelde niet eens meer of ik stilstond op de vloer of niet :s dat was de hel! maar gelukkig gebeurt dat extreem zelden :p

Ik ruik alles heel sterk (ookal zit mijn neus permanent voor 50% dicht!), ik kan veel verdragen, alleen ammoniak daar ga ik van lopen en zo van die wierrookstokjes....daar gaat mijn neus gewoon meteen kapot van, dus overal waar ik ze tegenkom (kunt dat niet altijd vermijden) zien de mensen me voorbijkomen met veel walging en mijn trui opgetrokken voor men neus :p, ik heb geprobeerd om alleen mijn neus vanbinnen dicht te doen maar dan komt die stank nog IN je neus en zelfs al ben ik dan al 100 m verder en doe dan men neus open....dan ruik ik het nog :s Dus ik moet gewoon een filter voor men neus hebben.
En als ik lekkere geuren tegenkom, een bloem bv dan zien mensen me met men neus in die bloem hangen en zo kei diep insnuiven  :schater: maar ja ik wil die geur dan zo lang mogelijk meenemen :) Als ik mezelf zo lees snap ik nu wel waarom mensen me raar vinden ja  :schater:

Ik zie vaak veel te veel details dus ik probeer de helft letterlijk te negeren. Ik heb wel moeite met het openbaar vervoer te pakken, bus of trein (trein iets minder), ik word direct overweldigd doordat ik zie dat er al kei veel mensen in de bus zitten en dan zie ik letterlijk de lege plaatsen niet meer, zelfs al staat er een voor men neus. :s dus de bus pak ik nooit als alleen in een noodgeval.
*I am the one and only me! :p*