Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Pan ..... wat?

Gestart door AceVentura, mei 15, 2018, 09:33:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Hoi Allemaal,

Inmiddels loop ik hier al heel wat jaartjes rond en dacht ik wel over mezelf te weten wat er te weten valt, niets is echter minder waar  ::). Het is een proces wat door blijft lopen, en zo af en toe dienen nieuwe puzzels en puzzelstukjes zich aan.
Zo ben ik me de afgelopen tijd gaan realiseren dat ik wel heel vaak zeg dat "het maakt me niet uit of het een man, een vrouw of iets anders is" als het gaat om wat ik mooi vind of hoe ik een eventuele gezamenlijke toekomst zie. Dit is iets wat ik zelf erg relateer aan pan, waarbij er meer naar de persoon gekeken wordt dan naar het geslacht/de gender identiteit van de persoon, iets waar ik me comfortabel bij voel. De vraag is alleen pan ... wat? Het gaat niet om panromantisch of panseksueel, daar ben ik er wel zeker dat de A van toepassing is, maar wat is er nog meer? Ik heb tot nu toe geen term gehoord die voor mij goed voelt.
Wat is het dan wel? Het gaat me deels om hoe iemand eruit ziet, wat ik vaak vergelijk met hoe ik ook een object mooi kan vinden, en ook om verbondenheid, hoe iemand doet. Wie weet welke woorden hier bij passen?

Ik ben dus op zoek naar een labeltje, en labeltje wat mij helpt in dit proces. Niet om mezelf in een hokje te zetten, maar omdat ik denk dat het me helpt deze ontdekkingsreis verder te maken en op die manier verder te komen.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Ace
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bubble

Goh, lastige vraag. Ik kom niet verder dan pan-gevoelig of pan-georiënteerd als je de term Pan vast wil houden, maar weet niet of dit de lading dekt. Ik denk nog even verder.
Anders goed is ook goed

Edewecht

Mooi om te zien hoe je je ontdekkingsreis steeds weer voortzet, AceVentura!
'Pan-verbonden' was het eerste wat in me opkwam toen ik je bericht las.
Maar 'pan-georiënteerd' vind ik ook mooi.

Misschien kun je ook andere woorden zoeken dan 'pan-'?
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Munstre Charming

Ik heb in het Engels de term "Aesthetic attraction" gehoord. Het verwijst naar dat je je visueel (dus niet romantisch of seksueel) aangetrokken voelt tot iemand. Het werd vergeleken met kijken naar een kunstwerk.
Zelf heb ik daar erge last van, dan vind ik iemand visueel aantrekkelijk en wil ik gewoon blijven staren, ondanks dat ik weet dat dat onbeschoft is.  :bloos:

Ik weet niet of dit is wat jij ervaart, maar het klonk gelijkend.
Of course I'm in love!


....With my fictional husbando, cause he's so darn perfect!!!!!!!!!

AceVentura

Bedankt voor jullie suggesties.

Georiënteerd vind ik wel heel algemeen, ik ben juist op zoek naar wat voor oriëntatie dat dan is. Een combinatie van verbonden (mooie suggestie Edewecht) en esthetisch komt misschien nog het meest in de buurt. Waar ik me dan niet helemaal in herken is het blijven staren, bij mij heeft het meer een effect van het water wat me in de mond loopt ::)

Over het "pan" gedeelte ben ik een soort-van zeker, maar laat die vooral ook los als dat meer ruimte geeft.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: Munstre Charming op mei 15, 2018, 08:02:59 PMZelf heb ik daar erge last van, dan vind ik iemand visueel aantrekkelijk en wil ik gewoon blijven staren, ondanks dat ik weet dat dat onbeschoft is.?  :bloos:

Dat 'het onbeschoft is' is ook maar iets dat mensen vroeger hebben verzonnen. Ik zie er niet zo'n probleem in. Iemand kan dit toch gewoon negeren? Of, indien het over langere tijd gebeurt, vragen of je er mee op houdt?


Empo

Niet per se helpend, wel aardig: Panta rhei. Alles stroomt. Net zoals jij kennelijk, AceVentura.

Koffie

Citaat van: Fricai op mei 15, 2018, 11:00:32 PM
Citaat van: Munstre Charming op mei 15, 2018, 08:02:59 PMZelf heb ik daar erge last van, dan vind ik iemand visueel aantrekkelijk en wil ik gewoon blijven staren, ondanks dat ik weet dat dat onbeschoft is.?  :bloos:

Dat 'het onbeschoft is' is ook maar iets dat mensen vroeger hebben verzonnen. Ik zie er niet zo'n probleem in. Iemand kan dit toch gewoon negeren? Of, indien het over langere tijd gebeurt, vragen of je er mee op houdt?



Nee, iemand die erg naar je staart kan heel indringend zijn en wordt vaak echt wel ervaren als onbeschoft. Ik had het laatst nog en ik heb die persoon zo indringend en recht terug aangekeken dat hij zich letterlijk omdraaide.
Natuurlijk kun je het negeren, wat ik vaak ook doe, maar dat maakt niet dat het niet heel onaangenaam kan voelen. Het ligt er ook wel aan hoe iemand kijkt en waarnaar. ;)

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai

#8
Ik dacht dat onbeschoft ongeveer iets betekende als 'onbeschaafd', en dat het dus iets zegt over de gedragscode in onze beschaving. --- Daarom dat ik zei dat is iets wat we hebben verzonnen. En daarom snap ik ook niet hoe je iets kunt ervaren als 'onbeschoft'? ???

Ik snap dat het soms onprettig is of om andere redenen niet welkom, maar ik vind dat Munstre Charming (en andere mensen) dat niet haar leven moet laten beheersen. :)

Edit - Over het oorspronkelijke onderwerp: Ik snap de context niet, waarvoor of waarbij maakt het je niet uit? Is pan-observerend misschien een idee? ;D

AceVentura

@empo: Leuke toevoeging, bedankt  ;D

Nog een leuke quote in deze context: "Hoe je ook over jezelf denkt, je bent altijd meer dan dat!"
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Ace89

Ik probeer me in te leven in wat je ervaart, zou je misschien nog wat meer uitleg/voorbeelden kunnen geven? Als ik je goed begrijp loopt het water je in de mond als je een mooi persoon ziet, maar niet op een sexuele of romantische. Of lees ik dat nu verkeerd?
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

AceVentura

Die samenvatting klopt wel Nikkinda  :klap:
Het gaat ook puur om het mooi vinden, dus misschien is esthetisch wel hetgeen wat het meest in de buurt komt. Er komt op zo'n moment geen andere vorm van aantrekking bij kijken, dat is waarom ik het dan vaak vergelijk met een object wat ik mooi vind (schilderij, auto,  :cake: , enz. ).
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Atlantis

Het eerste wat bij mij opkwam, was "pan-georiënteerd ". Maar die was al voorbij gekomen....
Wat dacht je van: pantractie. Wel pakkend, lijkt me. Ik weet alleen niet of dat voor jou de lading dekt.
De gedachtengang erachter is: attractief - aantrekking, en attractie - wordt geassocieerd met spanning en leuk, maar niet op seksueel gebied.
I solemnly swear that I am up to no good...

AceVentura

Fijn dat je ook meedenkt Atlantis  :highfive1:

Leuke suggestie om attractief te gebruiken. Ergens heeft dit voor mij dezelfde lading als georiënteerd: Het zegt iets over een vorm van aantrekking, en het specificeert niet welke. Juist die "welke" is waar ik naar op zoek ben/was.
Ook vraag ik me af of het überhaupt onder aantrekking valt. Als ik zo'n persoon zie heb ik niet de neiging om iets met die persoon te doen (op wat voor manier dan ook), het is puur de bewondering van dat die persoon er mooi uit ziet. Waarbij "mooi" overigens ook mijn definitie van mooi is die zich vooral niets aantrekt van wat in algemene zin mooi gevonden wordt in onze cultuur/maatschappij. Ik vergelijk het vaak met hoe ik ook objecten mooi kan vinden, en dan zeg ik ook niet dat ik me daartoe aangetrokken voel.

Voor nu lijkt esthetisch het best te passen omdat het puur gaat om hoe iemand eruit ziet, zonder dat daar andere informatie over die persoon bij komt kijken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Marsumarsu

Citaat van: AceVentura op december 22, 2018, 02:19:19 PM
Voor nu lijkt esthetisch het best te passen omdat het puur gaat om hoe iemand eruit ziet, zonder dat daar andere informatie over die persoon bij komt kijken.

Panesthetisch, mooi woord! Ik zeg  :cake:!

(scrabble woordwaarde 29, trouwens)