Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ash over aseksualiteit

Gestart door Jann, mei 30, 2018, 10:11:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jann

Ik volg youtuber Ash hardell al een tijdje en hun heeft ook een reeks videos gemaakt over aseksualiteit. Hun laatste video gaat daar ook over (wel in het Engels):
https://www.youtube.com/watch?v=CbjFK8QDhVM
(deze video gaat vooral over seksloze intimiteit en waarom sommige aseksuelen wel seks hebben)

over aseksualiteit en aromantisme:
https://www.youtube.com/watch?v=tQVvVhe6EPc
https://www.youtube.com/watch?v=OgxWqDoLmtw
https://www.youtube.com/watch?v=8o-l20NAsI8

Verder ook echt een leuk kanaal om meer over verschillende gender en seksuele identiteiten te leren :D
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Fricai

Citaat van: Wynter op mei 30, 2018, 10:11:53 PMIk volg youtuber Ash hardell al een tijdje en hun (?isditeengenderneutraleterm?) hebben ook een reeks videos gemaakt over aseksualiteit.

Hun is derde persoon, meervoud, en bezittelijk. Alle persoonlijke voornaamwoorden in meervoud zijn onzijdig. Dus in die zin is het waar je naar op zoek was.
Maar het is niet correct, ten eerste is Ash Hardell geen meervoud, ten tweede hoort daar geen bezittelijk voornaamwoord. Dat doen tig mensen verkeerd, hun zeggen/schrijven waar het eigenlijk ze of zij moet zijn, dat zijn namelijk de opties voor derde persoon, meervoud, onderwerpsvorm.

Hetgeen je zoekt bestaat voor zover ik weet niet in het Nederlands. Het is onzijdig, maar slaat nooit op personen. Als je per se de standaard voornaamwoorden (hij/zij, hem/haar, zijn/haar) wil vermijden, zou ik voorstellen dat je de zinnen zo construeert dat je geen voornaamwoord nodig hebt. Dan gebruik je continu Ash, aan Ash, van Ash. Kan wel, maar het leest wat ongemakkelijk.
Ik heb dat laatst zelf ook nog gedaan. Ergens waar ik niet wist wat die persoon zelf voor voorkeuren had, en waar ik vermoedde dat een verkeerde aanname me direct erg ongeliefd zou maken.

AceVentura

De term die in het Nederlands nog het dichtst bij komt is die. Jouw zin zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn:
Ik volg youtuber Ash hardell al een tijdje en die heeft ook een reeks videos gemaakt over aseksualiteit. De laatste video gaat daar ook over (wel in het Engels):
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koloios

Oh. Ash Hardell heeft altijd wel leuke filmpjes, ja. Ik had idd gehoord dat er nu een over aseksualiteit in de maak was.

Op het gebied van voornaamwoorden hoor ik mensen in het Nederlands nog wel eens een enkelvoudig 'zij' gebruiken, naar het Engelse 'they'. Er bestaat eigenlijk geen Nederlands equivalent van 'singular they', maar dat hoeft op zich niets uit te maken. Klinkt wel een beetje raar als je er niet aan gewend ben, maar dat had ik met 'they' in het Engels ook eigenlijk wel altijd en daar wen je ook aan. Probleem met 'zij' in het Nederlands is wel dat het lijkt op vrouwelijk enkelvoud, dus dat is dan ook wel weer verwarrend misschien als je het voor iemand gebruikt die vrouwelijk geboren is.

Ik hoor ook wel eens die/diegene zoals AceVentura hierboven zegt. Stond laatst iig in een niewsbericht. Ik denk zelf ook dat dat iets beter werkt dan 'zij', want we gebruiken het eigenlijk in dezelfde zin als het Engelse 'they'. Bijvoorbeeld in de zin van: "Oh, ik ken ook iemand die aseksueel is en die zit de hele dag op zo'n forum." (vergelijk met: "Oh, I know somebody who's asexual and they spend all their time on this message board.") Probleem met 'die' is dat het een beetje informeel of onaardig kan klinken.

Constant de naam gebruiken zoals Fricai zegt zal ook wel werken, maar daar zou ik echt gek van worden na een tijdje. :P

Koloios

Ik bedenk me nu net wel dat ik niet zou weten wat het bezittelijk voornaamwoord bij 'die' is. Ik denk dat ik dan gewoon een enkelvoudig 'hun' zou doen? Zou dat werken?

"Een vriend van mij is sinds kort verhuisd. Nu ben ik bij diegene langs geweest en hun tuin is zo mooi. Ik ben echt jaloers op diegene." Klinkt nog een beetje krom, misschien, maar het werkt wel.

Jann

hmm ik meende hier een tijdje terug wat over gegoogled te hebben en nu vond ik dit ook :

https://decorrespondent.nl/4748/geen-man-of-vrouw-dan-ben-je-voortaan-een-hen/1050864703020-d399a42e
https://www.transgendernetwerk.nl/non-binair-voornaamwoord-uitslag/

vandaar dat ik hun/hen (verkeerd want moet blijkbaar enkelvoudig :-X) gebruikte. Al besef ik (nu ik dit artikel, voor zover, mogelijk nog een keer gelezen heb) nu wel dat dit niet helemaal officieel is. Misschien dan toch maar die/diegene of gewoon de naam gebruiken :).

'singular they' in het Engels vind ik erg makkelijk te gebruiken, maar daar is in het Nederlands helaas niet zo'n simpele oplossing voor..
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Koloios

Ik vind hen/hen/hun ook wel interessant, wist niet dat dat 'verkozen' was als neurtaal voornaamwoord. Al zou ik zelf eerder voor die/hen/hun gaan of iets dergelijks, want "Dat is Alex. Hen is een vriend van mij." klinkt voor mij een beetje raar. Maar misschien dat dat went na een tijdje? Het is denk ik gewoon lastig dat er niets voor is in het Nederlands, want dan komt iedereen met zijn eigen ideeën en dat maakt het niet simpeler. :P

Het is trouwens een interessant filmpje, ik had helemaal niet gezien dat er een nieuwe online was gezet.

Empo

Citaat van: Wynter op mei 30, 2018, 10:11:53 PM
Ik volg youtuber Ash hardell al een tijdje en hun heeft ook een reeks videos gemaakt over aseksualiteit. Hun laatste video gaat daar ook over (wel in het Engels)

Verder ook echt een leuk kanaal om meer over verschillende gender en seksuele identiteiten te leren :D

Ik voel me met mijn 45 jaar echt stokkie-oud als ik hiernaar kijk! Maar als ik dan toch moet kennismaken met jongerencultuur met een commercieel randje, dan is dit inderdaad erg leuk. Ik zit nu naar een filmpje te kijken waarin Ash en vriendin op bed zitten en samen erg veel lol hebben en - ja- af en toe een boer laten. Ik verbaas me over mezelf dat ik dit echt leuk vind ;-)

Je kunt ook persoonlijke voornaamwoorden en bezittelijke voornaamwoorden weglaten. "Ash en vriendin op bed". Maar dan heb ik toch aangenomen dat vriendin van Ash een vrouw is. Moeilijk! Ik denk dat verdraagzaamheid over het algemeen beter werkt dan correctheid, trouwens. Praktisch voordeel is dat je dan niet allerlei nieuwe woorden hoeft te onthouden, wat op mijn leeftijd wel handig is  :schater:

Speaker

Dank je voor het delen Wynter. Best wel handig om al Ash video's in een post te doen. Ook misschien leuk te melden dat Ash een boek heeft geschreven over de LHBTI+ waar aseksualiteit diepgaand wordt besproken. Daar over had ik al eens een post op dit forum gemaakt. (http://du.asexuality.org/index.php?topic=5209.0)

Misschien is het ook handig om een beschrijving bij de video's te doen, vooral bij de eerste video. Die is toch meer seksueel georiënteerd en misschien vinden andere mensen het interessanter als ze weten wat de thema is van de video.

Ash had al eerder deze video aangekondigd te maken en ik keek er echt naar uit. De video is gesponsord door een 'volwassen' webshop en gaat over hoe seksloze intimiteit, (seksloze) BDSM, seksuele relaties met/tussen aseksuele personen en hoe seksspeeltjes rond deze thema's gebruikt kunnen worden. Ook komen er verschillen aseksuele personen aan het woord, waaronder verschillende koppels die over intimiteit praten.

Zelf vind ik de video echt goed en heb ook nieuwe dingen geleerd.

De andere video's zijn daarnaast geweldig introducties tot aseksualiteit en aromantisme.


Jann

#9
Citaat van: Speaker op mei 31, 2018, 01:42:59 PM
Misschien is het ook handig om een beschrijving bij de video's te doen, vooral bij de eerste video. Die is toch meer seksueel georiënteerd en misschien vinden andere mensen het interessanter als ze weten wat de thema is van de video.
Heb het er even bij gezet!

Citaat van: Koloios op mei 31, 2018, 10:47:24 AM
Ik vind hen/hen/hun ook wel interessant, wist niet dat dat 'verkozen' was als neurtaal voornaamwoord. Al zou ik zelf eerder voor die/hen/hun gaan of iets dergelijks, want "Dat is Alex. Hen is een vriend van mij." klinkt voor mij een beetje raar. Maar misschien dat dat went na een tijdje? Het is denk ik gewoon lastig dat er niets voor is in het Nederlands, want dan komt iedereen met zijn eigen ideeën en dat maakt het niet simpeler. :P
Jaa het is allemaal wel ingewikkeld en vooral ook gewenning denk ik! Misschien vind over 10 jaar niemand het meer vreemd :D\


Citaat van: Empo op mei 31, 2018, 12:22:23 PM
Ik voel me met mijn 45 jaar echt stokkie-oud als ik hiernaar kijk! Maar als ik dan toch moet kennismaken met jongerencultuur met een commercieel randje, dan is dit inderdaad erg leuk. Ik zit nu naar een filmpje te kijken waarin Ash en vriendin op bed zitten en samen erg veel lol hebben en - ja- af en toe een boer laten. Ik verbaas me over mezelf dat ik dit echt leuk vind ;-)

Je kunt ook persoonlijke voornaamwoorden en bezittelijke voornaamwoorden weglaten. "Ash en vriendin op bed". Maar dan heb ik toch aangenomen dat vriendin van Ash een vrouw is. Moeilijk! Ik denk dat verdraagzaamheid over het algemeen beter werkt dan correctheid, trouwens. Praktisch voordeel is dat je dan niet allerlei nieuwe woorden hoeft te onthouden, wat op mijn leeftijd wel handig is ? :schater:
Volgens mij identificeert Grace zich als vrouw maar bij twijfel kun je altijd "partner" gebruiken :D
Ik vind de video's van Ash ook erg leuk! Tis inderdaad wel echt een beetje van nu de video's die ze maken :p
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Jann

#10
Terugkomend op dit topic (en vooral het neutrale voornaamwoord) een vriend van mij die zich niet als man of vrouw identificeert geeft aan hen/hun in het enkelvoud te gebruiken! Is ook voor mij even wennen maar dat is met al het nieuws in de taal zo denk ik?

Citeer
Volgens mij identificeert Grace zich als vrouw maar bij twijfel kun je altijd "partner" gebruiken :D
Ik vind de video's van Ash ook erg leuk! Tis inderdaad wel echt een beetje van nu de video's die ze maken :p
Er is net een video online gekomen over dit, ik zat er dus naast! Al noemt Ash Grace nog wel steeds hun vrouw :)
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Jann

Ash heeft weer een leuke video uitgebracht! Het filmpje is in het Engels maar ik ben aan het proberen om Nederlandse ondertiteling toe te voegen :)

"Gay kostuums voor gays. ? (en aces, aros, pan's en bi's)
origineel: GAY Costumes For GAYS. ? (And aces, aros, pan's, and bi's)
https://www.youtube.com/watch?v=KwwZtnuJrmo

En ons gebruik van de zwarte ring wordt ook genoemd!

-Jann
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart