Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

aseksueel omdat ik op zoek ben naar de vaderfiguur die ik in mijn jeugd miste?

Gestart door Hanneke, juni 21, 2018, 10:12:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hanneke

Ik heb weer eens zitten piekeren en mezelf psychologisch zitten analyseren - en een zoveelste vraag kwam naar boven: mijn ouders zijn al sinds mijn vier jaar (24 jaar geleden) uiteen gegaan. Maar ook al zijn ze ouders altijd goed blijven overeenkomen en heb ik mijn papa veel gezien, en nog steeds, toch denk ik dat ik een vaderfiguur gemist heb bij het opgroeien en daarom nu onbewust op zoek ben naar een vervanging daarvoor. Ook nu in de band tussen papa en mij absoluut niet close.

Is het daarom dat oudere mannen meer/sneller attractie uitoefenen op mij? En is het daarom dat ik mij aseksueel voel? Omdat ik alleen op zoek ben naar een placebo voor een ontbrekende familieband waar van nature geen seks aan te pas kan komen?

Edewecht

Dag Hanneke,
Ik ben geen psycho-, seksuo- of wat voor -loog dan ook, dus ik kan niet op je vraag ingaan zoals je die stelt.

Maar toch wil ik er wel iets over zeggen: blijkbaar ga je er van uit dat je aseksualiteit 'ontstaan' is door een gemis of een gebeurtenis. Zelf ga ik er van uit dat aseksualiteit een geaardheid is. Je bent het of je bent het niet, ongeacht wat je er in je leven gebeurt. Ook mensen met een 'gelukkige jeugd' in een harmonisch gezin kunnen aseksueel zijn.

En nog iets: er zijn meer mensen die een scheiding van hun ouders hebben meegemaakt, en/of die een vaderfiguur gemist hebben. Die zijn lang niet allemaal aseksueel.

Ik denk dat het belangrijker is om jezelf te accepteren -met alles wat er is en wat er niet is- dan om te gaan piekeren over oorzaken. Want daarmee verander je het ook niet.
Sterkte!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Het kan zijn dat jij het zo ervaart voor jezelf en dat het daarom op jou van toepassing is. Dan is je aseksualiteit niet je geaardheid, maar het gevolg van gebeurtenissen.

Maar zoals Edewecht al zegt, het kan ook zo zijn dat je deze ervaringen hebt en toch gewoon aseksueel bent. Ik heb zelf in mezelf lopen zoeken en wroeten naar oorzaken voor aseksualiteit in mijn verleden, maar voor mezelf ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet aseksueel ben 'geworden'. Ik ga er van uit dat ik zo geboren ben. Ik zelf zoek ook geen vaderfiguren in relaties.

Ik kan me wel voorstellen dat je hier in jezelf naar zoekt en dat het gepieker oplevert. Soms kun je een antwoord niet forceren maar komt dat in de loop van de tijd naar voren, bv. als je een partner zou krijgen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Ik sluit me aan bij wat Koffie en Edewecht al gezegd hebben.
Het is heel goed mogelijk dat de gebeurtenissen van vroeger (grote) impact hebben op de dingen die je nu doet. Dus dat je nu op zoek bent naar die vaderfiguur of familieband dat kan heel goed.
Ik denk echter niet dat het de oorzaak van aseksualiteit kan zijn, net zoals iemand die vroeger misbruikt is ook niet om die reden aseksueel is. Aseksualiteit heeft naar mijn mening geen aanleiding in je opvoeding, maar is iets wat bij je hoort zoals ook de kleur van je haar, ogen, huid, enz.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Hanneke

yes, you are all right of course

chasing for the cause will not change the way I am; but it might declare why things are always such paradoxes with me.
The asexuality is only one of the things in me that are "different" there is also the autism, the hypersensitivity, fears, ... Knowing the source of my being asexual might have been the answer to the cause of much of those other burdens too.


Edewecht

Citaat van: Hanneke op juni 23, 2018, 03:38:58 PM
yes, you are all right of course

chasing for the cause will not change the way I am; but it might declare why things are always such paradoxes with me.
The asexuality is only one of the things in me that are "different" there is also the autism, the hypersensitivity, fears, ... Knowing the source of my being asexual might have been the answer to the cause of much of those other burdens too.


Ehh... zou je dit nog even in het Nederlands willen vertalen, Hanneke? Niet iedereen kan Engels :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Cobie

Citaat van: Edewecht op juni 24, 2018, 04:24:02 PM
Citaat van: Hanneke op juni 23, 2018, 03:38:58 PM
yes, you are all right of course

chasing for the cause will not change the way I am; but it might declare why things are always such paradoxes with me.
The asexuality is only one of the things in me that are "different" there is also the autism, the hypersensitivity, fears, ... Knowing the source of my being asexual might have been the answer to the cause of much of those other burdens too.


Ehh... zou je dit nog even in het Nederlands willen vertalen, Hanneke? Niet iedereen kan Engels :)
Het is gericht aan Hanneke, maar ik wil het wel voor je vertalen. Het zegt:
"Ja, je hebt gelijk natuurlijk. Zoeken naar een oorzaak zal niet veranderen hoe ik ben; maar zou misschien verklaren waarom er bij mij altijd zulke tegenstrijdigheden zijn.
De aseksualiteit is slechts een van de dingen in mij die "anders" zijn, er is ook autisme, hsp, en angsten, ...
Weten wat de oorzaak is van mijn aseksueel zijn, zou misschien de oorzaak van die andere lasten ook verklaren."

Ik begrijp eruit dat het idee van 'aseksuele geaardheid' niet begrepen is?

Ik vond het best wel vreemd dat het antwoord in het Engels was geschreven, want het is duidelijk van het Engels taalgebruik dat Engels niet een zeer goed beheerste taal is van Hanneke.


Hanneke

 Ik lees genoeg in 't Engels om het te beheersen. Meer dan genoeg wanneer ik letterlijk in het Engels denk hele dagen - dat is trouwens de reden dat het in het Engels getypt was.

Maar het is mijn post en ik was degene die gevraagd werd het te vertalen. Als dat niet gebeurt, is dat waarschijnlijk wel met een reden.
En beledigingen zijn wel het laatste wat er ongevraagd moet geantwoord worden.

Koffie

Hoe dan ook, dit is een Nederlandstalig forum. We hebben wel eens een buitenlandse student gehad die Engels schreef waarvoor we best een oogje dicht willen knijpen, maar als je Nederlands kunt, hier graag het Nederlands gebruiken.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie