Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

De enige zijn

Gestart door Empo, juni 29, 2018, 06:16:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Empo

Zie screenshot voor context  :)

Ik begin dit topic op deze plek omdat het ook een link heeft met aseksualiteit, en ik zeker ook met betrekking tot mijn aseksualiteit ("mijn aseksualiteit" = ik zit eigenlijk voortdurend op een weegschaal, ben ik nou wel of niet aseksueel? Gelukkig heb ik er geen last van en heb ik geen partner die er wel last van heeft) wel het gevoel kon hebben dat ik 'de enige' was. Maar als het elders beter past...

Ik denk misschien snel dat ik de enige ben omdat ik in het verleden best heel vaak op onbegrip of negatief commentaar ben gestuit. Ik was nogal afwijkend van de norm (hee! bekend onderwerp  ;)). Wegens buitenbeentje zijn ben ik ook gepest op een van de lagere scholen (veel verhuisd als kind) waar ik op zat. Ik denk dat je zoiets met je meedraagt en dat je later automatisch sneller denkt dat je er niet bij hoort en dat je dus een soort van 'de enige' bent. Een ander bij-effect van regelmatig negatieve feedback krijgen is dat je heel terughoudend wordt in over jezelf vertellen. En doordat je dan niet zo veel met anderen deelt of uitwisselt, kom je er niet zo snel achter dat je .... niet de enige bent! Zo versterkt het elkaar. Ik denk in elk geval dat het bij mij ongeveer zo heeft gewerkt, en nog steeds af en toe.

Verder ben ik de oudste in het gezin, tot ik na anderhalf jaar een zusje kreeg. Ik weet niet of anderhalf jaar lang de aandacht van ouders (nog) niet met zusjes of broertjes hoeven delen nog iets bijdraagt aan het idee dat je de enige bent. Misschien wel, misschien niet.

Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil... Het is eigenlijk niet zo'n gezellig onderwerp. Want in de kern gaat het over eenzaamheid. Toch maar dapper zijn en posten?

AceVentura

Wat goed dat je dit toch durft te posten Gus Gus  :klap:

Citeer
Ik begin dit topic op deze plek omdat het ook een link heeft met aseksualiteit, en ik zeker ook met betrekking tot mijn aseksualiteit ("mijn aseksualiteit" = ik zit eigenlijk voortdurend op een weegschaal, ben ik nou wel of niet aseksueel? Gelukkig heb ik er geen last van en heb ik geen partner die er wel last van heeft) wel het gevoel kon hebben dat ik 'de enige' was. Maar als het elders beter past...
Fijn dat je dit soort dingen kan ontdekken terwijl je er zelf geen last van hebt.
Een weegschaal klinkt alsof je twijfelt. Wat maakt je aan het twijfelen? Welke dingen maakt dat je denkt dat je aseksueel bent, en welke maken dat je denkt dat je  niet aseksueel bent?

Citeer
Ik denk misschien snel dat ik de enige ben omdat ik in het verleden best heel vaak op onbegrip of negatief commentaar ben gestuit. Ik was nogal afwijkend van de norm (hee! bekend onderwerp   ;)). Wegens buitenbeentje zijn ben ik ook gepest op een van de lagere scholen (veel verhuisd als kind) waar ik op zat. Ik denk dat je zoiets met je meedraagt en dat je later automatisch sneller denkt dat je er niet bij hoort en dat je dus een soort van 'de enige' bent. Een ander bij-effect van regelmatig negatieve feedback krijgen is dat je heel terughoudend wordt in over jezelf vertellen. En doordat je dan niet zo veel met anderen deelt of uitwisselt, kom je er niet zo snel achter dat je .... niet de enige bent! Zo versterkt het elkaar. Ik denk in elk geval dat het bij mij ongeveer zo heeft gewerkt, en nog steeds af en toe.
Dat klopt zeker. Heel veel van je gedrag, ook nu nog, wordt bepaald door dingen die je in de periode van 0 tot 7 jaar hebt meegemaakt. Sommige dingen zijn helpend, anderen zijn vroeger helpend geweest en zijn dat nu niet meer. Zelf heb ik dat de afgelopen dagen ook weer mogen ervaren  ::)

Citeer
Verder ben ik de oudste in het gezin, tot ik na anderhalf jaar een zusje kreeg. Ik weet niet of anderhalf jaar lang de aandacht van ouders (nog) niet met zusjes of broertjes hoeven delen nog iets bijdraagt aan het idee dat je de enige bent. Misschien wel, misschien niet.
Zou kunnen. Bewustzijn komt vaak later dan dat, maar dat sluit niet uit dat het zou kunnen. Het belangrijkste is dan vaak: Als jij denkt dat het van belang is, dan is dat voor jou waarschijnlijk ook zo.

Citeer
Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil... Het is eigenlijk niet zo'n gezellig onderwerp. Want in de kern gaat het over eenzaamheid. Toch maar dapper zijn en posten?
Heel goed dat je dit post. Ook hier op het forum is ruimte voor serieuze gesprekken.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Gus Gus op juni 29, 2018, 06:16:42 PM

Ik weet eigenlijk niet wat ik met dit topic wil... Het is eigenlijk niet zo'n gezellig onderwerp. Want in de kern gaat het over eenzaamheid. Toch maar dapper zijn en posten?


Dit raakt me, Gus Gus. Reden om te reageren.
Ik weet niet of mijn reaktie goed op jouw bericht ingaat, maar ik wil gewoon wat kwijt over 'de enige zijn' en 'eenzaamheid'.

Dat citaat in je screenshot, dat heb ik geschreven.

Toen ik, ruim 5 jaar geleden op dit forum binnenkwam, gaf ik mijn voorstelrondje de titel Ik ben niet de enige.

En hier vertel ik wat naar mijn idee eenzaamheid is. Eenzaamheid is dat je denkt dat je de enige bent.

Ik wil daarom graag iets vertellen over mijn weg hier naar toe:
Al sinds jaren neem ik deel aan de workshops van Mannenwerk. Op een gegeven moment hadden we de 'oefening' (naar woord eigenlijk, maar ik weet niks beters) dat we in een kring zaten, en dat je uitgenodigd werd om op te staan en te zeggen: "ik denk dat ik de enige ben die..." en dat vulde je dan aan met iets over jezelf. Vervolgens was het de bedoeling dat mannen die je uitspraak herkenden óók gingen staan, en dat je elkaar enkele ogenblikken aankeek. Je voelde: ik ben dus niet de enige, er is verbondenheid, er zijn 'bondgenoten.' Deze 'oefening' is me altijd bijgebleven als een zeer waardevolle gebeurtenis.

Tijdens een andere workshop van hetzelfde Mannenwerk ging het over seksualiteit enzo, en toen ben ik op een gegeven moment opgestaan en hardop uitgesproken wat ik wel en wat ik niet had met seks. Ik kende het hele begrip aseksualiteit nog niet, maar ik wist wel dat ik me wilde uitspreken over wat ik (dacht ik, als enige) vooral niet voelde als het over seksualiteit ging. Voor mij was dit nieuw en spannend, maar ik moest het kwijt op dat moment.
Ik was het eerste schaap over de dam geweest: de verhalen kwamen los van andere mannen... Dat ze seks ook niet alles vonden, of de problemen die ze ermee hadden.

Voor mij zijn deze twee gebeurtenissen bepalend geweest, toen ik het begrip 'aseksualiteit' ontdekte, en dit forum. De overrompelende ontdekking dat ik NIET de enige was. Daarna de gedachte dat er DUS nog tig-duizend aseksuele mensen rondlopen die allemaal denken dat ze de enige zijn. Ja logisch, zolang je nix zegt. En natuurlijk zeg je nix, omdat je wel uitkijkt! Dat hebben we met z'n allen wel geleerd.

Eenzaamheid? Te doorbreken door te vertellen wie je bent. Valt niet mee hoor, ik hou m'n kaken ook vaak op elkaar. Maar niet altijd! :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Empo

#3
Citaat van: AceVentura op juni 29, 2018, 07:49:40 PM
Wat goed dat je dit toch durft te posten Gus Gus? ? :klap:

Thanks Ace :)

Citaat van: AceVentura
Citaat van: Gus Gus
Ik begin dit topic op deze plek omdat het ook een link heeft met aseksualiteit, en ik zeker ook met betrekking tot mijn aseksualiteit ("mijn aseksualiteit" = ik zit eigenlijk voortdurend op een weegschaal, ben ik nou wel of niet aseksueel? Gelukkig heb ik er geen last van en heb ik geen partner die er wel last van heeft) wel het gevoel kon hebben dat ik 'de enige' was. Maar als het elders beter past...
Fijn dat je dit soort dingen kan ontdekken terwijl je er zelf geen last van hebt.
Een weegschaal klinkt alsof je twijfelt. Wat maakt je aan het twijfelen? Welke dingen maakt dat je denkt dat je aseksueel bent, en welke maken dat je denkt dat je? ? niet aseksueel bent?
De reden dat ik er geen last van heb is dat ik op het moment geen relatie heb. Reken maar dat ik er in het verleden last van heb gehad. Ik heb een handvol langer durende relaties gehad en vroeg of laat werd seks een issue. De ander had er duidelijk meer behoefte aan dan ik, met als gevolg wrijving, ruzie, verdriet, schuldgevoel en uit elkaar gaan. Dat lag trouwens echt niet aan de seks alleen. Ik kende mezelf behoorlijk slecht en hield ook niet van mezelf. Dat helpt niet in een relatie (understatement).

Wat maakt dat ik twijfel? Ik weet het niet precies. Soms lijkt het alsof ik eerst hardop nee moet zeggen om ja te kunnen voelen. Alsof ik hardop moet zeggen dat ik aseksueel ben om vervolgens me te kunnen herinneren dat seks af en toe ook heel fijn was (twee keer om precies te zijn). Of dat ik er missschien zelfs af en toe behoefte aan zou kunnen hebben. Of dat ik misschien tóch in staat zou zijn om een relatie inclusief seks te kunnen onderhouden, ook al ben ik er jarenlang van overtuigd geweest dat dat absoluut een slecht idee was. Maar misschien zijn dat alleen maar wensgedachten, ik zou het echt niet weten...

En aan de andere kant: ik mis seks niet en ik heb er ook geen behoefte aan. Maar wat is dat: ergens geen behoefte aan hebben? Daar ben ik nog niet uit. Hardop denkend: we worden bedolven onder commerciële prikkels, op het gebied van seks maar ook op het gebied van eten. Als ik seks-achtige dingen zie, krijg ik geen zin, eerder het tegendeel. Een lekker ruikend frietje met mayonaise of een schap met repen chocola hebben een heel ander effect op mij ? ;D Dan krijg ik zin. Maar dat is iets anders dan 'behoefte hebben aan', toch?

Verder gebruik ik antidepressiva en ik merk wel iets verschil in 'eventueel zin hebben in'. De zin (in masturberen, gatver wat een vies woord eigenlijk, maar ja) is veranderd van ongeveer eens per maand naar misschien eens in de twee of drie maanden. Dat is een schatting trouwens, ik hou het niet bij. Ik zou zeggen dat het verschil verwaarloosbaar is, en kwantitatief gezien is dat ook wel zo, kwalitatief gezien echter niet. Seks is veranderd. Wat betekent dat? Nou, in ieder geval dat ik libido heb of had. Wat betekent dat? Ik heb geen idee. Ik lees vaak op dit forum dat er verschil is tussen libido en aseksualiteit, maar misschien begrijp ik dat verschil niet zo goed of haal ik dingen door elkaar.

En om de een of andere reden, ik weet dat ik het niet belangrijk zou moeten vinden, maar ik vind de kleuren van de vlag niet zo mooi en best wel somber eigenlijk. Alsof er geen leven in zit. Daar associeer ik mezelf totaal niet mee. Dit heeft het laagste gewicht op de weegschaal. Van kleuren die je niet mooi vindt, kun je gaan houden.

(...)

Op de rest reageer ik later. Ik ben iemand die eigenlijk veel tijd nodig heeft...

Empo

Ik zie dat ik in een citaat heb zitten schrijven. Onhandig, sorry!
Het citaat was van AceVentura.

Eugenie84

De vraag is dan wat er zorgde voor dat je seks fijn vond?
Het verschil tussen libido en aseksualiteit is dat aseksualiteit enkel gaat om jij met een ander. Terwijl libido breder is en dus ook zelfbevrediging omvat.

Fricai

Ik denk dat ik het voor je gefixt heb! ;) Wat er meestal aan de hand is, als je hele post is veranderd in een 'Quote', is dat ergens de [/quote] tag ontbreekt, dat was nu ook het geval.

Empo

Bedankt Fricai! Ik zat eerst te werken in een 'snel reageren'-bericht. Nadat ik dat bericht had bekeken en weer was teruggegaan om het te bewerken, zat ik ineens niet meer in de snel-reageren-modus. Misschien dat dat er ook nog iets mee te maken heeft.

Empo

Citaat van: Eugenie84 op juni 30, 2018, 01:58:43 PM
De vraag is dan wat er zorgde voor dat je seks fijn vond?
Het verschil tussen libido en aseksualiteit is dat aseksualiteit enkel gaat om jij met een ander. Terwijl libido breder is en dus ook zelfbevrediging omvat.

Oke, dan heb ik dus een libido, laagfrequent weliswaar, maar wel aanwezig.

Wat er voor zorgde dat de seks fijn was, had te maken met de situaties. Die waren allebei uitzonderlijk, bijzonder, emotioneel en heel positief. Er was een heel sterk gevoel van samen zijn en er was sprake van grote vermoeidheid en in het ene geval was er ook nog sprake van champagne.

Koffie



Deze haalde ik een eens van internet af, omdat ik mezelf ermee kon identificeren. Het gaat over een walvis die in haar eentje is. Ze heeft geen familie en geen andere walvissen waar ze bij hoort. De reden: de geluiden die zij maakt, zijn op een andere frequentie dan die van de andere walvissen.
Zo noemde ik mezelf als kind al een ruimtewezen dat in haar eentje in het heelal rondzweefde en bliepte in de hoop iemand te ontmoeten die dezelfde soort bliepjes gaf. Ik heb me daar natuurlijk intussen al lang bij neergelegd en ik ben niet wanhopig zoals de walvis in het voorbeeld. Maar happy ben ik er ook niet mee.
Al heb ik wel een gezin en ik heb een paar vriendinnen waar ik veel om geef en zij om mij. Het is dus niet zo compleet als bij de arme walvis.

De enige zijn heeft voor mij maar heel beperkt te maken met een punt waarop je concreet afwijkt, zoals aseksualiteit. Dat is niet waar ik last van heb. Dat is redelijk overbrugbaar. Voor mij is dit forum daar belangrijk in geweest. Lang niet iedereen in mijn omgeving weet ervan en een vriendin kan er ook niet zo goed tegen als ik het noem, maar dat is niet echt een groot probleem voor mij. Dat is hooguit jammer.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Naar mijn mening is het voor aseksualiteit niet belangrijk hoe vaak je "zin" hebt, wat je van seks vind, of hoe hoog je libido is. De kern is het ontbreken van seksuele aantrekking tot anderen, dat is wat aseksuelen onderscheid.

Mooi verhaal trouwens, van die Walvis.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Empo

Hartverscheurend beeld en verhaal! Het dier heeft geen besef van wat er aan de hand is en moet diep ongelukkig zijn.

Wat een treffend beeld van die ruimtewezens.

Citaat van: Koffie op juni 30, 2018, 05:38:06 PM
Lang niet iedereen in mijn omgeving weet ervan en een vriendin kan er ook niet zo goed tegen als ik het noem, maar dat is niet echt een groot probleem voor mij. Dat is hooguit jammer.

Wat is het waardoor jouw vriendin er niet tegen kan als je aseksualiteit noemt?

Citaat van: AceVentura op juni 30, 2018, 06:38:11 PM
Naar mijn mening is het voor aseksualiteit niet belangrijk hoe vaak je "zin" hebt, wat je van seks vind, of hoe hoog je libido is. De kern is het ontbreken van seksuele aantrekking tot anderen, dat is wat aseksuelen onderscheid.

Ik geloof ook dat dat ontbreken van seksuele aantrekking de kern is (en daar is de Vlaamse onderzoekster ook helder over). Maar ik snap niet zo goed over welke 'momenten' we het hebben. Je kent de uitdrukking wel 'daar zou ik wel eens een beschuitje mee willen eten'. Dan is er nog helemaal niets gebeurd op wat voor vlak dan ook, ze kennen bij wijze van spreken elkaars naam niet eens. En dan wil de een toch met de ander naar bed. Gaat het dáárover? Of gaat het over het moment dat, stel dat je een relatie hebt, je samen in bed ligt en een van de twee of allebei wil seks? Is dat seksuele aantrekking? Er zijn nog veel meer momenten en situaties denkbaar. Ik vind het lastig hoor...

Citaat van: Edewecht op juni 29, 2018, 08:01:11 PM
Toen ik, ruim 5 jaar geleden op dit forum binnenkwam, gaf ik mijn voorstelrondje de titel Ik ben niet de enige.

"die dingetjes hier die steeds maar bewegen" ;D

Citaat van: Edewecht op juni 29, 2018, 08:01:11 PM
En hier vertel ik wat naar mijn idee eenzaamheid is. Eenzaamheid is dat je denkt dat je de enige bent.

Leuke pagina! Ik heb nou een liedje van jou in mijn hoofd Edewecht :D

Citaat van: Edewecht op juni 29, 2018, 08:01:11 PM
Ik was het eerste schaap over de dam geweest: de verhalen kwamen los van andere mannen... Dat ze seks ook niet alles vonden, of de problemen die ze ermee hadden.

Dapper! Dat moet inderdaad een krachtig moment zijn geweest.

Een van de mooiste uitspraken over eenzaamheid kwam ik laatst tegen in een roman. Een personage zei dat als hij zich eenzaam voelde, hij stilstond bij alle mensen die zich op hetzelfde moment eenzaam voelden. Dan veranderde zijn eenzaamheid in een gevoel van verbondenheid. Zo heb ik het onthouden althans. Heel mooi  :)

Bubble

Het verhaal over die walvis raakt me diep. Het maakt me iets duidelijk, wat ik voorheen toch niet helemaal kon bevatten. Dank voor het delen, Koffie.
Anders goed is ook goed

AceVentura

Citaat van: Gus Gus op juni 30, 2018, 08:11:40 PM
Citaat van: AceVentura op juni 30, 2018, 06:38:11 PM
Naar mijn mening is het voor aseksualiteit niet belangrijk hoe vaak je "zin" hebt, wat je van seks vind, of hoe hoog je libido is. De kern is het ontbreken van seksuele aantrekking tot anderen, dat is wat aseksuelen onderscheid.

Ik geloof ook dat dat ontbreken van seksuele aantrekking de kern is (en daar is de Vlaamse onderzoekster ook helder over). Maar ik snap niet zo goed over welke 'momenten' we het hebben. Je kent de uitdrukking wel 'daar zou ik wel eens een beschuitje mee willen eten'. Dan is er nog helemaal niets gebeurd op wat voor vlak dan ook, ze kennen bij wijze van spreken elkaars naam niet eens. En dan wil de een toch met de ander naar bed. Gaat het dáárover? Of gaat het over het moment dat, stel dat je een relatie hebt, je samen in bed ligt en een van de twee of allebei wil seks? Is dat seksuele aantrekking? Er zijn nog veel meer momenten en situaties denkbaar. Ik vind het lastig hoor...
Grappig dat je precies het "beschuitje mee willen eten" als voorbeeld gebruikt, die gebruik ik namelijk ook altijd als ik aan iemand moet uitleggen waar het verschil tussen een seksueel persoon en mij zit ;D. Ik koppel het zelf aan aseksualiteit, hoewel er ook een kans is dat ik er naast zit en het met aromantisch zijn te maken heeft.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik ben niet aromantisch en ik wil met niemand zo'n beschuitje eten. ;) Ik kan me ook niet echt voorstellen dat mensen gewoon door elkaar te zien behoefte krijgen om met elkaar naar bed te gaan. Zeker niet als er geen romantische aantrekking of een relatie aan te pas komt. Waarom in 's hemelsnaam zou je dat nu doen? Maar goed, daar schijnt een groot deel van de mensheid heel anders over te denken. ;)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie