Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

aseksueel of gevolg van trauma?

Gestart door Eadlyn98, juni 29, 2018, 08:16:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eadlyn98

Hoi,

Ik loop al langer met de gedachte rond aseksueel te zijn, maar ik ben er niet zeker van. Ik ben namelijk al twee keer gebruikt geweest door een jongen. Hij wist me te manipuleren, waardoor ik met hem geslachtsgemeenschap heb gehad. Ik vond het echter vreselijk. Ik voelde niets, het was saai, het was vies. Nu walg ik bijna bij het idee ooit weer geslachtsgemeenschap te hebben. Ik heb er ook nooit een drang naar gehad. Ik vind het niet nodig in een relatie, maar wilde voor één keer in de sociale groepen passen. Ik ging er vanuit dat ik het gewoon moest leren leuk vinden. Nu voel ik me gemanipuleerd en gebruikt.
Daarnaast heb ik ook zeer veel problemen van thuis uit. Ik ben Psychologisch misbruikt geweest door mijn vader en stiefmoeder, wat betekent dat ze psychologische spelletjes speelden met me, bijvoorbeeld me uren lang aan tafel laten zitten, terwijl ze me schuld aanpraatten over dingen die ik niet had gedaan, ze probeerden me te doen liegen, zodat ze tegen anderen konden zeggen dat ik een leugenaar was enzovoort. Dit heeft mijn zelfbeeld erg naar beneden gehaald.
Door deze factoren twijfel ik dus erg aan mijn seksualiteit. Ik heb een afkeer van seks, maar het maakt me niet uit als ik het op televisie zie of als anderen erover praten. Ik ben nog single omdat ik in de toekomst geen seks meer wil hebben en dat is net waar het lijkt om te draaien in deze maatschappij. Ik verlang naar een relatie zonder dat aspect en ik heb het idee dat dit niet bestaat in mijn omgeving.
Ben ik dan wel aseksueel of is dit gewoon het gevolg van trauma's?
Wat is jullie mening hierover?
Dankjewel alvast voor je reactie!

Eugenie84

Het is heel erg logisch als je niks voor die jongen voelde en je je gemanipuleerd voelt, dat je dan ook niks bij de seks voelde. Belangrijk is om niks tegen je zin te doen. En je grenzen heel erg te bewaken.
Als je geen seks wilt, dan hoef je dat ook helemaal niet te doen.

Zeker op jouw leeftijd voelde ik daar ook geen drang toe.
Dus je moet dat niet doen, omdat het lijkt alsof dat zo hoort.

AceVentura

Ik zie dat het je eerste berichtje is hier, dus welkom op het forum Eadlyn98,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Wat een vervelende dingen heb je allemaal meegemaakt, ik kan me voorstellen dat dat grote invloed heeft op hoe je je verder ontwikkeld. Of je aseksueel bent kan je alleen zelf bepalen, wat wij kunnen doen is je helpen dat antwoord te vinden. Ik vind het wel heel goed dat je al het onderscheid maakt tussen (mogelijke) aseksualiteit en het trauma.
Het belangrijkste aan aseksualiteit is dat je geen seksuele aantrekking ervaart naar andere personen. Het heeft dus niets te maken met hoe je seks ervaart, of je wel of niet seks zou willen hebben, en of je een relatie hebt (of zou willen hebben). De vraag die je te beantwoorden hebt is dus: "Ervaar ik seksuele aantrekking naar andere personen?". Uiteraard is dat ook nog geen makkelijke vraag om te beantwoorden.

Heel veel succes met je zoektocht, en uiteraard mag je verder vragen als dat nodig is.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Welkom eadlyn98! :wave:

Citaat van: Eadlyn98 op juni 29, 2018, 08:16:47 PM
Daarnaast heb ik ook zeer veel problemen van thuis uit. Ik ben Psychologisch misbruikt geweest door mijn vader en stiefmoeder, wat betekent dat ze psychologische spelletjes speelden met me, bijvoorbeeld me uren lang aan tafel laten zitten, terwijl ze me schuld aanpraatten over dingen die ik niet had gedaan, ze probeerden me te doen liegen, zodat ze tegen anderen konden zeggen dat ik een leugenaar was enzovoort. Dit heeft mijn zelfbeeld erg naar beneden gehaald.
Door deze factoren twijfel ik dus erg aan mijn seksualiteit.
Citaat van: Eadlyn98Ben ik dan wel aseksueel of is dit gewoon het gevolg van trauma's?

Als we kijken naar de hele groep mensen die zowel misbruik hebben meegemaakt, als op dit moment niets willen weten van seks (misschien tienduizenden mensen in Nederland?), ga ik er van uit dat de meerderheid van die groep niet aseksueel is, en dat misbruik de 'boosdoener' is. Maar het kan altijd dat jij toevallig wél aseksueel bent, en dat kunnen wij helaas ook niet voor je bepalen.

Ik zou me niet te druk maken om de vraag of je wel of niet aseksueel bent, ik zou focussen op het verbeteren van je zelfvertrouwen, en wat ervaring op doen met dates/relaties (zonder over je grenzen heen te gaan). Als je gewoon open bent over je twijfels over je geaardheid, zullen de meeste mensen wel afhaken, maar niet geschoten is altijd mis. Geheel seksloze relaties zijn zeldzaam, maar bestaan wel. Of wie weet kom je nog iemand tegen die je zó leuk vindt, dat je het toch nog een kans wil geven.

Succes met je zoektocht! :)

asexuwhale

Hoi!

Ik herken je probleem. Ook ik heb nare herinneringen aan seksuele misbruik. Toen mijn vriend eenmaal merkte dat ik de seks ook niet super vond, dachten we dan ook beide dat het daar aan zou liggen. Uiteindelijk kwam mijn vriend met de term aseksualiteit aanzetten, maar ikzelf was nog steeds overtuigd dat het kwam door het misbruik in combinatie met het feit dat ik op dat moment leidde aan depressie. Wie zou er dan wel zin hebben in seks? Dacht ik dan bij mezelf. Ik merkte dat ik het vervelend vond om te denken dat ik aseksueel was, niet omdat ik perse niet anders wilde zijn, maar omdat door te accepteren dat ik aseksueel ben ik ook accepteer dat ik er niks aan kon doen en daarmee ook niks aan kon veranderen. Uiteindelijk heb ik bij mezelf gezegd dat aseksualiteit niks anders was dan een labeltje die ik op m'n voorhoofd kon plakken om andere mensen duidelijk te maken wat er met me aan de hand was. Omdat ik toch graag een verklaring wilde hebben voor mezelf, nam ik uiteindelijk genoegen met de theorie dat het een combinatie was. Ik heb nooit veel zin in seks gehad dus ik was altijd al "een beetje aseksueel" het seksuele misbruik en de depressie hebben er misschien voor gezorgd dat het nu erger is geworden en misschien wordt het ooit ook weer wat minder erg. Net als alle andere geaardheden zie ik aseksualiteit als een spectrum. De ene wilt helemaal nooit seks en de ander misschien heel weinig, of alleen met iemand waarmee diegene een hele goede emotionele band mee heeft. Wat betreft relaties hebben als aseksueel: ikzelf zit nu in een relatie met iemand die wel seks wilt. Dat maakt het soms heel lastig, maar het is zeer zeker mogelijk. De vraag is meer of je er behoefte aan hebt.
Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen!