Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

28 juli Pride Walk in Amsterdam

Gestart door Edewecht, juli 01, 2018, 07:03:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edewecht

Daar loop ik dan. In een rok. In mijn eigen rok. Speciaal voor mij gemaakt, volgens mijn wensen. Allerlei kleuren paars en lang, tot op de voeten. Statig.
Het voelt niet vreemd. Of misschien een heel klein beetje. Eventjes. Maar hier lopen zoveel 'vreemde' mensen, dat ik er eentje van mag zijn. Ik voel een soort vrijheid. Hier kan en mag ik uitproberen wie ik wil zijn, wat ik wil laten zien.

Het is aan het begin van de Pride Walk 2018 in Amsterdam. Mensen verzamelen zich bij het homomonument. De plek waarmee ik pas sinds enkele jaren een band mee heb. Nadat ik me als asekueel kon identificeren, voel ik meer verbondenheid met 'de regenboog' dan voor die tijd, waarin ik niet of nauwelijks verbinding voelde met het homowereldje.

Wat heeft het lidmaatschap met de ace-community mij veel gebracht. Ik kwam niet alleen in aanraking met andere aseksuelen, maar ook met mensen die spelen met de grens tussen man en vrouw. Transgenders. Maar vooral: Nongenders. Non-binary. Mannen die zich (soms) vrouwelijk uitdrukken maar niet een vrouw hoeven te zijn, geen transgender zijn. Ik moest mijn begrippen herzien, de 'hokjes' waarin ook ik de wereld indeelde, uitelkaar laten vallen en met nieuwe ogen kijken. Ik moest mezelf opnieuw begrijpen.
Want ook ik ontdekte dat mijn andere kant zo langzamerhand de ruimte wil krijgen. Dat sterke, mannelijke, stoere... vooral dat pantser, dat ken ik langzamerhand wel. Maar er is ook een zachte, kleurrijke, kwetsbare kant - en evengoed ben en blijf ik man, waar ik blij mee ben.
'Wat voor man wil ik zijn' is de vraag die op dit moment een rode draad vormt. (Onlangs heb ik gelezen dat dit genderexpressie genoemd wordt. Weer een begrip. Okee dan. :-\ )
Bijeenkomsten zoals deze: Pride Walks, Roze Zaterdagen, queer-aktiviteiten, zijn plaatsen waar ik met deze vraag kan spelen.

En dan zie ik overal om me heen mensen die zich ook kleden, uitdrukken op een manier die bij ze past. Blije gezichten, de vrijheid om er uit te zien zoals je wilt, wat in het dagelijks leven (nog) lang niet altijd mogelijk is. 'Jezelf zijn' is misschien weer zo'n modewoord, en toch... Toch voel ik een trots, dat ik op dit moment aanheb wat op dit moment bij me past. dat ik laat zien: ook dit is Martin, als hij z'n laarzen, werkbroek en bodywarmer niet aanheeft.


Dan waaien de toespraken over het plein. Het gaat over de 'heroes', de helden van vroeger en nu, die ervoor gevochten en onrecht geleden hebben om deze vrijheid mogelijk te maken. Of nog steeds vechten en lijden voor deze vrijheid, op allerlei plekken in de wereld. Daarom wil ik even op de trappen van het homomonument zitten, en leg er in gedachten wat bloemen neer.
Ik ben me bewust van mijn luxe-positie, van de luwte waarin ik sta. Ik zeg altijd dat ik geen vechter, geen barricadetype ben, maar ik heb wel mijn manier om aan de buitenwereld te laten zien: jij daar, jij bent niet de enige. Mannen kunnen in een rok, aseksuelen bestaan.

Want dat is het tweede wat ik aanheb: een shirt met de tekst Asexual and Alive! Ik stel de vraag aan mezelf: wat wil je nou? Als man-in-een-rok, of als aseksueel zichtbaar zijn? Antwoord: beide. Want het is vandaag regenboogdag, we blazen de hokjes op en vieren de diversiteit.

Dan valt mijn oog op een bordje met de tekst:


Die komt binnen! Ik spreek de man aan die het bordje draagt, en zeg hem hoe treffend ik de tekst vind. 'Je mag 'm hebben', zegt hij en drukt me het bordje in de handen. Dus ook dat draag ik mee, in de optocht. Het is een omslag in mijn denken. Ik mag dan afwijken van de grote grijze meerderheid... soms heb ik daar mijn twijfels over, of schaamte, toch wel. Deze tekst inspireert me om het anders te zien. Het past bij Pride. Pride!

De dag kan al niet meer stuk. Wat ben ik blij dat ik gegaan ben.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

Toen ik thuiskwam heb ik meteen gezocht of er al video's van de Pride Walk online stonden... en ja!
Voor wie enkele van ons, aces, wil opsporen, hier de links:

https://www.youtube.com/watch?v=Nc6A1JGJW78 +/- 9:35 twee meiden van onze ace-groep - - schaam schaam, ik onthou geen naam :bloos: :(
en
https://www.youtube.com/watch?v=wq_lMjYh6BA +/- 12:45 met rok en hoed

Maar op een gegeven moment waren we met ons achten bij elkaar, lekker in de halfschaduw in het Vondelpark, met een drankje en een hapje.
Leuk dat jullie er waren!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Fijn dat het je zo veel heeft gegeven!
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

IJskonijn

Citaat van: Edewecht op juli 29, 2018, 11:32:23 AM
https://www.youtube.com/watch?v=Nc6A1JGJW78 +/- 9:35 twee meiden van onze ace-groep - - schaam schaam, ik onthou geen naam :bloos: :(

Ik in de roze korte broek, we moesten rennen want de rest van de groep was ineens weg, haha.

Wat voor mij het mooiste was, was toen we net in het Vondelpark aankwamen. We stonden even stil voor een brug, op de brug stond een tiener met haar (hun? kan dat als genderneutrale vorm?) vader (denk ik, zag er in ieder geval uit als een ouderlijk figuur). Ze zag ons staan en probeerde dat subtiel aan haar vader aan te wijzen. Ik zag een zwarte ring om haar middelvinger. Ik zwaaide en ze werd helemaal blij, zwaaide enthousiast terug. De stoet liep verder. Ik zag ze vanuit m'n ooghoeken weghollen; ze kwamen de brug af en renden naar ons toe. Veel woorden hebben we niet gesproken (behalve iets van "Woo, meer aces, awesome!", en ik liet zien dat ik ook een zwarte ring om had) maar het was duidelijk dat het veel betekende om ons te zien. Dat ze er als Ace ook bij hoort en dat we trots mogen zijn op onszelf. Zoiets. Word er nog steeds blij van als ik eraan terugdenk :bloos:

Amber

Ik was er gisteren ook bij met een groepje vriendinnen. Het was m'n eerste keer pride vieren, en ik ben ook zo blij dat ik gegaan ben! Ik kreeg echt superveel vragen over de ace vlag die ik om had als cape (van welk land ie was haha), en over aseksualiteit zelf. En op een gegeven moment werd ik gespot door een meisje die me meteen een knuffel gaf en vertelde hoe blij ze was dat er aseksuelen mee deden. Ik doe altijd wel m'n best om andere mensen te vertellen over aseksualiteit en onze zichtbaarheid te vergroten, maar het begint eigenlijk nu pas een beetje tot me door te dringen hoe belangrijk het is om ook gewoon mee te doen aan LHBTQIA+ evenementen als deze en met die vlag rond te lopen (zou hem eigenlijk gewoon aan m'n dagelijkse outfit toe willen voegen, maar misschien gaat dat toch iets te ver :schater: ).

Anyway, om nog een beetje een samenvatting te geven van de dag: ik kwam 'beleefd te laat' aan bij het homomonument, aangezien we op weg ernaartoe nog even pauze moesten nemen om iedereen van glitter en schmink te voorzien. Spotte daar aangekomen wel meteen Edewecht in een fantastische paarse rok, en even later kwamen Ijskonijn en nog een andere ace (ben ook slecht in namen, sorry) om zich bij ons groepje te voegen. Zodra we gingen lopen raakte ik direct iedereen kwijt omdat ik de grote regenboogvlag wilde helpen dragen, en die ging er al heel snel vandoor. Ik heb uiteindelijk tijdens de hele pride walk het rechterhoekje achteraan de grote vlag gedragen (ben hier en daar te zien op foto's en video's, maar meestal een beetje op de achtergrond). Tijdens de walk vroegen een heleboel mensen naar m'n ace vlag, dus ik heb lekker veel mensen op de hoogte kunnen stellen van ons bestaan. ;D Toen we in het Vondelpark waren, vond ik ons groepje al snel weer terug. Daar hebben we nog even met z'n allen gepicknickt, maar uiteindelijk zijn we allemaal een beetje verspreid.

Ik heb gedurende de dag superleuke mensen ontmoet! Iedereen was ook superlief en ik voelde me helemaal included in de LGBTQIA+ community, ook al was ik van tevoren nog een beetje bang dat dat niet zo zou zijn. Ik heb al besloten dat ik er volgend jaar weer bij ben. Hopelijk kom ik dan nog meer aces tegen ;)

Edewecht

Citaat van: IJskonijn op juli 29, 2018, 05:52:45 PM

Wat voor mij het mooiste was, was toen we net in het Vondelpark aankwamen. We stonden even stil voor een brug, op de brug stond een tiener met haar (hun? kan dat als genderneutrale vorm?) vader (denk ik, zag er in ieder geval uit als een ouderlijk figuur). Ze zag ons staan en probeerde dat subtiel aan haar vader aan te wijzen. Ik zag een zwarte ring om haar middelvinger. Ik zwaaide en ze werd helemaal blij, zwaaide enthousiast terug. De stoet liep verder. Ik zag ze vanuit m'n ooghoeken weghollen; ze kwamen de brug af en renden naar ons toe. Veel woorden hebben we niet gesproken (behalve iets van "Woo, meer aces, awesome!", en ik liet zien dat ik ook een zwarte ring om had) maar het was duidelijk dat het veel betekende om ons te zien. Dat ze er als Ace ook bij hoort en dat we trots mogen zijn op onszelf. Zoiets. Word er nog steeds blij van als ik eraan terugdenk :bloos:


O wat een prachtige gebeurtenis. Voor zulke dingen, daar doen we het voor.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koloios

Als ik het allemaal zo teruglees vind ik het toch wel jammer dat ik niet gegaan ben. Erg mooi om te horen dat iedereen er zoveel aan beleefd heeft. Moet komend jaar mijn kledingkast maar eens met Ace-kleuren gaan uitbreiden. :D

Tempesta

Wat mooi dat iedereen een prachtige dag had, en wat een leuke rok Edewecht!

AceVentura

Edewecht, Ijskonijn, Amber, bedankt voor jullie verslag. Als ik het zo lees hebben jullie een super fijne dag gehad en zijn er mooie dingen gebeurd.  :cheerleader:
Fijn dat jullie ook andere aseksuelen tegen zijn gekomen en een hoop geïnteresseerden.
Dat fijne gevoel, en het gevoel van erbij horen is voor mij ook de belangrijkste reden om mee te willen doen, helaas ging dat nu helaas niet (ik zat 600+ km verderop ::) ). Hopelijk ben ik er een volgende keer weer bij.

@Edewecht:
Dat bord "I'm nog weird, i'm a limited edition" is inderdaad erg mooi  :klap: Je rok mag er trouwens ook wezen!
Ook wel leuk: Met je witte t-shirt en paarse rok vorm je zelf de onderste twee delen van strepen van de ace pride vlag  :visibility:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: AceVentura op juli 31, 2018, 09:53:57 PM
Met je witte t-shirt en paarse rok vorm je zelf de onderste twee delen van strepen van de ace pride vlag?  :visibility:

Nou nog m'n grijze kop erboven en daarboven een zwarte wolk...  ;D
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

@Edewecht: ik ken die 'limited edtion'-quote van autisme-fora en T-shirts. Volgens mij moeten die dus te verkrijgen zijn. Ik wil wel eens voor je zoeken? Volgens mij heb ik ze bv. wel eens gezien bij de beroemde verkoopsite AliExpress waar ik af en toe wat bestel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Fricai


Edewecht

Citaat van: Koffie op augustus 01, 2018, 01:14:25 PM

@Edewecht: ik ken die 'limited edtion'-quote van autisme-fora en T-shirts. Volgens mij moeten die dus te verkrijgen zijn. Ik wil wel eens voor je zoeken? Volgens mij heb ik ze bv. wel eens gezien bij de beroemde verkoopsite AliExpress waar ik af en toe wat bestel.


Lief van je, Koffie, maar... het ging er me vooral om wat het in m'n eigen kop met me deed/doet. Een knop van binnen die werd omgezet. Als ik een shirt-met-tekst wil dragen is het toch liever Asexual and Alive.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

De Pride Walk Amsterdam was volgens mij ook onderdeel van de Amsterdam Pride, daarom post ik dit hier:
Je kan op https://www.salto.nl/salto1/ het evenement volgen via Pride TV, zo kan je een beetje in de stemming komen/blijven. Morgen tijdens de canal parade (van 12:30 tot 17:00) laten ze het "van de verkeerde kant" zien (hun eigen woordspeling ;D ), vanaf een boot dus ::). Is dat je iets te lang dan kan je morgen avond om 22:05 op NPO3 een verslag zien.

Veel kijkplezier!
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler