Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Linda Duits: ''Aseksualiteit een geaardheid? De wetenschap is er nog niet uit.'

Gestart door Hilde, juli 02, 2018, 12:10:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hilde

Vandaag was er de radio-uitzending Polyamorie: 'héél véél praten', een interview van Jort Kelder met Linda Duits over polyamory. Hierin komt ook een stukje voor over aseksualiteit. Dit begint op 14:30. Het duurt amper een minuut, maar omdat Linda Duits zo snel praat, stampt ze er toch heel veel informatie in.

'Aseksualiteit is een taboe.'
'De wetenschap is er nog niet uit.'

Beluister het item.

Edewecht

Hm. Ja. Ze spreekt er in ieder geval over, en dat is positief. Met het slot kun je alle kanten op: (samengevat) "is het een geaardheid, is het een stoornis, daar is [kan ik niet verstaan] niet over uit." Hilde verstond 'wetenschap'.

Dank voor de tip, Hilde. :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Bedankt voor de tip. Het spreektempo ligt inderdaad hoog, de bijbehorende video kon het bij mij zelfs niet bijhouden  :schater:

Ik vind het goed dat er aandacht aan besteed wordt, en inhoudelijk vond ik het ook niet slecht. Los wat wij er van vinden en hoe wij het graag zouden willen zien, klopt het dat "de wetenschap" inderdaad nog niet tot een conclusie is gekomen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Amber

Ah tof! Ik heb een keer in hetzelfde conference panel gesproken als zij (ik over aseksualiteit en zij over biseksualiteit). ;D Wel een beetje jammer dat ze zo eindigt. Binnen de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen zijn ondertussen genoeg artikelen verschenen over aseksualiteit als seksuele identiteit. Iedereen die het nog ziet als een stoornis is gewoon niet goed geïnformeerd.

Speaker

Volgens mij is het te kort om er kritiek op te hebben. Ik vond het goed dat ze hem meteen verbeterde. Ik heb alleen dat stukje gehoord dus weet niet of dat gebeurde, maar ik had het wel interessant gevonden als ze het had teruggekoppeld had naar polygame, wat niet vreemd is binnen de gemeenschap.

Citaat van: Amber op juli 02, 2018, 02:23:49 PM
Wel een beetje jammer dat ze zo eindigt. Binnen de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen zijn ondertussen genoeg artikelen verschenen over aseksualiteit als seksuele identiteit. Iedereen die het nog ziet als een stoornis is gewoon niet goed geïnformeerd.

Nu heb ik al een jaar hierover geen papers meer gelezen, dus weet niet of er meer papers zijn verschenen die mij tegenspreken, maar het is toch altijd terughoudend geweest? Bij de laatste paper dat ik heb gelezen (een reactie van Brotto op commentaar op haar review uit 2017), was de conclusie dat aseksualiteit waarschijnlijk een seksualiteit identiteit is omdat er geen tegen bewijs was. Er waren ook een aantal commentaroren die daar niet mee eens waren en vonden dat er meer onderzoek gedaan moest worden.

Amber

Citaat van: Speaker op juli 03, 2018, 11:59:27 PM
ik had het wel interessant gevonden als ze het had teruggekoppeld had naar polygame, wat niet vreemd is binnen de gemeenschap.

Jaa, daar zat ik ook al aan te denken! Maar ik kan me voorstellen dat mensen dat niet meteen associëren met aseksualiteit

Citaat van: Speaker op juli 03, 2018, 11:59:27 PM
Nu heb ik al een jaar hierover geen papers meer gelezen, dus weet niet of er meer papers zijn verschenen die mij tegenspreken, maar het is toch altijd terughoudend geweest?

Het ligt er volgens mij een beetje aan waar je kijkt. Ik heb het idee dat ze in de psychologie wel een debat hebben (al is dat niet mijn discipline, dus daar kan ik niet heel veel over zeggen), maar binnen de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen is de afgelopen jaren een heel veld 'asexuality studies' ontstaan, waarin aseksualiteit gewoon wordt gezien als seksuele identiteit. Dus als je uit die disciplines komt (wat Linda Duits doet) en je wil iets zeggen over aseksualiteit, dan zou je artikelen daaruit moeten gebruiken. Al snap ik wel dat ze nogal snel antwoord moest geven omdat het een radioprogramma was en ze niet nog even snel research kon doen haha

Speaker

Citaat van: Amber op juli 04, 2018, 12:58:51 PM
Citaat van: Speaker op juli 03, 2018, 11:59:27 PM
Nu heb ik al een jaar hierover geen papers meer gelezen, dus weet niet of er meer papers zijn verschenen die mij tegenspreken, maar het is toch altijd terughoudend geweest?

Het ligt er volgens mij een beetje aan waar je kijkt. Ik heb het idee dat ze in de psychologie wel een debat hebben (al is dat niet mijn discipline, dus daar kan ik niet heel veel over zeggen), maar binnen de sociale wetenschappen en geesteswetenschappen is de afgelopen jaren een heel veld 'asexuality studies' ontstaan, waarin aseksualiteit gewoon wordt gezien als seksuele identiteit. Dus als je uit die disciplines komt (wat Linda Duits doet) en je wil iets zeggen over aseksualiteit, dan zou je artikelen daaruit moeten gebruiken. Al snap ik wel dat ze nogal snel antwoord moest geven omdat het een radioprogramma was en ze niet nog even snel research kon doen haha

Ohhh, ik ben inderdaad alleen maar psychologische/medische artikelen er over tegen komen, ik gebruik ook altijd een medische database. (Het voelt een beetje of ik in een bubbel heb geleefd xD) Interessant dat verschillende velden anders tegen aan kunnen kijken.

Amber

Citaat van: Speaker op juli 05, 2018, 12:50:45 AM
Interessant dat verschillende velden anders tegen aan kunnen kijken.

Als je meer wil lezen over asexuality studies zou ik het boek 'Asexualities: Feminist and Queer Perspectives' eds. Karli June Cerankowski en Megan Milks aanraden! Dat is een verzameling van essays over aseksualiteit vanuit allemaal verschillende disciplines. Als je me een PB stuurt met je email adres stuur ik je het pdf-bestand ;) (Heb 'm zelf gedownload via de universiteit, dus ik mag 'm hier niet zomaar posten)