Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Tips om zeker ervan te worden of ik aseksueel ben

Gestart door Luuk van der Grient, augustus 02, 2018, 04:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koffie

Als jij het gevoel hebt dat het zo ver is dat je het wilt vertellen, kijk je denk ik het beste eerst naar wie daarin belangrijk zijn of vertrouwd. Dat kan een vriend(in) zijn maar ook je ouders. Toen een vriend van mijn dochter ontdekte dat hij homo was, heeft hij het eerst tegen mijn dochter gezegd en later tegen zijn ouders en nog weer later tegen een bredere groep mensen.

Ik zelf vertel vrijwel nooit dat ik aseksueel ben, maar ik heb dat gedaan op momenten dat dat op de een of andere manier logisch was en ter sprake kwam. Als bv. relaties ter sprake komen. Zelf ben ik nooit speciaal gaan zitten met de mededeling 'Ik wil wat vertellen', maar soms is het wel zo dat het zo gaat. Dan wil je het vertellen en moet je dat moment maken.

Voor mij persoonlijk is het zelden van belang dat iemand het weet, ik ben daar zelf ook weinig mee bezig. Mijn vriendinnen weten het wel, met een heb ik er ook wel wat over doorgepraat en een ander doet wat giebelig. Ik laat het maar zo.

Ik heb ook geen zin in een officiële facebook-coming out of zo. Wat ik ooit wel eens heb gedaan is een openbare reactie gegeven op iemand die het over aseksualiteit had, dus dat hebben mensen vast wel gezien. Ik heb er nooit commentaar op gehad.
Maar ik weet wel dat sommigen het wel zo doen, op facebook of instagram een bericht plaatsen waarin ze uit de kast komen. Mijn dochter is 16 en in haar omgeving zijn natuurlijk de laatste jaren diverse tieners geweest die ontdekten dat ze bi of homo waren (over aseksualiteit is nog weinig bekend, daar hoor ik nooit iemand over) en dan plaatsen ze op een gegeven moment wel eens een bericht.

Maar goed, zo zoekt iedereen zijn weg daarin. Iedereen doet dat op zijn eigen manier en je kunt dat ook niet altijd van te voren helemaal plannen of uitdokteren.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Citaat van: Luuk van der Grient op augustus 03, 2018, 03:58:56 PM
Stel ik weet zeker dat ik aseksueel ben. Hoe kan ik dat dan het beste aan anderen vertellen?
Doe het vooral op jouw manier, op de manier die bij jou past. Hier op het forum vind je misschien wat verhalen hoe anderen dat aangepakt hebben.
Sommigen hebben echt een "ik wil je wat vertellen" gesprek, sommigen doen het via social media, sommigen laten op andere manier "hints" achter.
Wat ik zelf heb gedaan is m'n zwarte ring (teken van aseksualiteit) gebruiken om het gesprek daarop te brengen en daarmee het moment te creëren om mijn verhaal te vertellen.

Een mooie TED Talk over uit de kast komen en wat tips kan je hier vinden:
https://www.ted.com/talks/ash_beckham_we_re_all_hiding_something_let_s_find_the_courage_to_open_up

Als je meer mogelijkheden wil zien kan ik je ook aanraden om buiten dit forum te zoeken. Verschillend als we zijn is het uit de kast komen iets waar iedereen wel wat mee heeft, ongeacht welke geaardheid je hebt. Een uit-de-kast verhaal van bijvoorbeeld een homo kan dus prima dienen als inspiratie.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Luuk van der Grient op augustus 03, 2018, 12:32:37 PM

Ik denk dat ik even wat meer informatie op dit forum op ga zoeken en dan hoop ik dat ik meer duidelijkheid voor mijzelf ga krijgen :)


Om je op weg te helpen: hier staan de veelgestelde vragen. Ik heb er destijds veel aan gehad :)
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Luuk van der Grient

Iedereen super bedankt voor de lieve reacties :)
Ik denk dat ik hier wel iets aan heb.
Ik denk, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, het even kan laten rusten.
Want het kan altijd zo zijn dat als ik de ware heb gevonden dat ik dan merk dat ik ook seksueel op mensen val :)
Nog een keertje heel erg bedankt!

Koffie

Is goed hoor! Neem je tijd, laat het allemaal rustig bezinken. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Luuk van der Grient

Dankjee :)
Ik merk wel dat ik dat erg moeilijk vind.
Bij de GGD hebben ze het ook al aangegeven dat ik het beter kan laten rusten.
Maar ik merk dat ik dat erg lastig vind.
Telkens ga ik weer erover googlen

Luuk van der Grient

En zoals ik al zei is het zo stom dat het zo enorm onbekend is.
Ik ben bang dat mensen mij een beetje raar en niet serieus meer  nemen.
Maar ja, ik moet maar zo denken, ik kan er niets aan doen, dus als je het vaag vind, heb je maar lekker pech :P
Nu ben ik echt weg van het forum hoor :P ;)

Koffie

Ach, als je een poosje behoefte hebt om er veel over te googelen, is daar ook niets op tegen hoor. Ik heb dat in het begin ook gedaan. Ook wel over andere zaken die op mijn leven en bestaan betrekking hebben. Soms heb je daar gewoon behoefte aan. Maar wat ik bedoel, het heeft misschien tijd nodig om wat meer uit te kristalliseren, tijd voordat je meer duidelijkheid hebt over jezelf.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Naar mijn mening is het juist goed om een beetje te zoeken en te lezen over een onderwerp als dit. Alleen op die manier kom je er achter of het iets is wat bij je past. Doe wel rustig aan, op je eigen tempo. Bedenk ook: Als je een "verkeerd" label kiest, kan je altijd later nog wisselen. Niemand zal het je kwalijk nemen als je niet in 1 keer het juiste gevonden hebt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Luuk van der Grient

Allemaal super bedankt voor de lieve berichtjes :)