Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Blog over aseksualiteit

Gestart door Amber, augustus 13, 2018, 10:21:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Amber

Ik ben een blog over aseksualiteit begonnen om redenen die ik noem in m'n eerste blogpost (ha, nu moeten jullie hem zeker lezen).

Mijn eerste post is hier te vinden: https://medium.com/@acetivist/interview-frustraties-b2ef3626672a

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Deel hem vooral met iedereen die je kent etc ;)

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Bubble

Hey Amber,

Wat een goed idee van je.
Leuke blog, zeg! Net gelezen. Duidelijk, met humor en dan die tips aan interviewers: Geweldig! dat verdient  :cake:
Anders goed is ook goed

AceVentura

Leuk dat je nu daadwerkelijk de blog begonnen bent Amber :cake: :cake: :cake:  :klap: Je liet me gisteren je tekst al even lezen, wat mij betreft is het een goede opening.

Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

IJskonijn

Ace-tivist, goeie naam  :klap:  :cake: ik ga hem zeker volgen, en delen

Edewecht

Citaat van: Edewecht op augustus 14, 2018, 06:25:24 AM
SUPER! (Later meer.)

Hier is dan eindelijk dat 'meer' ;D

Allereerst: goed blog, goede, heldere tekst en standpunten, Amber!
Persoonlijk wil ik er wel het een en ander op zeggen, en ik doe dat liever hier, dan op het blog zelf.

[Waarom? o.a. omdat blijkt dat ik me daar dan moet registreren; dat wil ik wel, maar niet voor $5 per maand. Verder blijkt dat dat alleen via een google-account kan (één van onze big brothers) of via faceboek (waarvan ik uit de buurt wil blijven). Maar misschien zie ik iets over het hoofd?]

Citaat van: Amber in haar blog

Er worden vragen gesteld die helemaal niet relevant zijn en zinnen worden zo geformuleerd dat lezers misschien alleen hun vooroordelen bevestigd zien.


Ik ben zelf vaak geïnterviewd en heb deze ervaring niet. Bovendien kan ik door mijn antwoorden de eventuele vooroordelen juist weerleggen.

Citaat van: Amber in haar blog

Ik krijg alleen het idee dat niet-aseksuelen te vaak informatie over aseksualiteit krijgen die gekleurd is door compulsory sexuality (verplichte seksualiteit, het idee dat iedereen seksuele aantrekking ervaart) en heteronormativiteit (het idee dat iedereen hetero is). Interviewers kunnen daar meestal weinig aan doen, want dat is nou eenmaal de bril waar zij mee kijken.


Precies. Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze bij voorbaat niet 'compulsory' en heteronormatief zijn. Juist door het houden van interviews en door het ontvangen van onze antwoorden is daar verandering in te brengen.

Citaat van: Amber in haar blog

Vragen die veel te vaak voorbijkomen zijn:
- Waarom heb je dit label nodig? Misschien kun je dat beter vragen aan alle dudebro's die iedereen er constant van verzekeren dat ze hetero zijn.


Zelf heb ik deze vraag nooit gehad. Maar het tweede deel van je zin is geweldig, die onthou ik! :D

Citaat van: Amber in haar blog

- Waar komt het door dat je dit hebt? First of all, dat ik het "ben". Wetenschappers zijn constant aan het onderzoeken waar seksuele identiteit vandaan komt, maar het lijkt mij allemaal niet zo belangrijk. Of het nou in je DNA of tussen je oren zit, we zijn allemaal maar mensen (die onbelangrijke dingen als geslacht en geaardheid gebruiken om iedereen in categorieën te kunnen zetten).
- Heb je al eens seks gehad? Heb jij wel eens seks gehad? Nee, wacht, ik hoef het niet te weten.
- Masturbeer je? Wat voor pervert ben je dat je dit soort details wil weten van wie dan ook?


Ik heb verscheidene keren voor groepen gestaan, en ik heb ze gevraagd: vraag me alsjeblieft alles. Ongepaste vragen bestaan nu even niet. Als ik op een bepaalde vraag niet wil antwoorden, dan zeg ik dat.
Als mensen geen 'rare' vragen mogen stellen, kunnen ze ook niet de 'corrigerende' antwoorden krijgen. (Natuurlijk gaat het wel om de toon. Is er belangstelling of is er sensatiezucht.)

Bovendien is het voor zich-niet-bewuste aseksuelen belangrijk dat deze dingen wel aan de orde komen. Hoeveel zich-niet-bewuste aseksuelen vragen zich niet af: 'ik masturbeer, ben ik dan wel aseksueel? Ik heb seks (gehad) met anderen, ben ik dan wel aseksueel?'

De enige vraag waar ikzelf niet op in ga, is inderdaad deze: 'waar komt het door?' Vragen naar de oorzaak riekt naar vragen naar verandering/behandeling, oplossen van het afwijkende. Hoe komt het dat je heteroseksueel bent? Rechtshandig bent? Kastanjebruine krullen hebt? Wel wijn, maar geen bier lust? Vragen die je inderdaad kunt afdoen met: ik ben zo. Punt.

Nog één puntje: ik struikelde over het woord 'pervert'. Ik wil zo niet met mijn gesprekspartner of interviewer omgaan. In gesprek blijven met wederzijds respekt, ook al begrijp je elkaar niet op alle punten.

Maar verder, Amber, ben ik gewoon reuze nieuwsgierig naar de rest van je blog. Ik blijf het, op welke manier dan ook, volgen. :cheerleader:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Amber

Bedankt voor de positieve reacties iedereen! En goeie kritische punten Edewecht! Om nog even op een paar punten te reageren:

Citaat van: Edewecht op augustus 19, 2018, 08:08:20 AM
Citaat van: Amber in haar blog
Er worden vragen gesteld die helemaal niet relevant zijn en zinnen worden zo geformuleerd dat lezers misschien alleen hun vooroordelen bevestigd zien.
Ik ben zelf vaak geïnterviewd en heb deze ervaring niet. Bovendien kan ik door mijn antwoorden de eventuele vooroordelen juist weerleggen.

Om dit punt uit m'n blog nog even te verduidelijken: soms krijg ik zo'n tekst van het interview terug en dan moet ik er zelf nog even een paar vooroordelen uit editen (meestal dingen als 'aseksuelen hebben geen seksuele gevoelens', en een keertje was het m'n eigen schuld dat er een vooroordeel in geslopen was omdat ik sex repulsion had uitgelegd als de yikes-factor die kinderen meestal hebben bij seks, en vervolgens werden aseksuelen vergeleken met kinderen oeps). Op zich wel fijn dat die interviewers open staan voor die edits, maar ik word er toch altijd een beetje zenuwachtig van.

Citaat van: Edewecht op augustus 19, 2018, 08:08:20 AM
Ik heb verscheidene keren voor groepen gestaan, en ik heb ze gevraagd: vraag me alsjeblieft alles. Ongepaste vragen bestaan nu even niet. Als ik op een bepaalde vraag niet wil antwoorden, dan zeg ik dat.
Als mensen geen 'rare' vragen mogen stellen, kunnen ze ook niet de 'corrigerende' antwoorden krijgen. (Natuurlijk gaat het wel om de toon. Is er belangstelling of is er sensatiezucht.)

Bovendien is het voor zich-niet-bewuste aseksuelen belangrijk dat deze dingen wel aan de orde komen. Hoeveel zich-niet-bewuste aseksuelen vragen zich niet af: 'ik masturbeer, ben ik dan wel aseksueel? Ik heb seks (gehad) met anderen, ben ik dan wel aseksueel?'

Vooral dat laatste is best wel een goed punt! Ik ben zelf ook overal heel open over. Zeker als ik voorlichting geef voor de klas dan beantwoord ik ook gewoon alles. Ik vind wel dat je bij interviews, die meestal maar heel kort zijn, een beetje prioriteiten moet stellen. En dan heb ik dus liever dat ze vragen stellen die niet alleen maar voortkomen uit vooroordelen over of we wel of niet masturberen haha. Gaat ook een beetje over die relevantie van vragen in het eerdere punt (al is 'vragen die helemaal niet relevant zijn' misschien iets te sterk uitgedrukt van mij).

Al die extreem persoonlijke vragen over mijn niet bestaande seksleven beantwoord ik tegenwoordig trouwens meer algemeen. Dus bijv. 'sommige aseksuelen hebben wel seks/ masturberen wel etc.', en dan laat ik het mooi in het midden wat ik zelf wel en niet doe. Blijkt een hele goede tactiek, want mensen hebben door dat ze misschien iets te ver zijn gegaan, maar ze hebben wel een soort van antwoord.

AceVentura

Citaat van: Amber op augustus 21, 2018, 07:41:12 PM
Citaat van: Edewecht op augustus 19, 2018, 08:08:20 AM
Ik heb verscheidene keren voor groepen gestaan, en ik heb ze gevraagd: vraag me alsjeblieft alles. Ongepaste vragen bestaan nu even niet. Als ik op een bepaalde vraag niet wil antwoorden, dan zeg ik dat.
Als mensen geen 'rare' vragen mogen stellen, kunnen ze ook niet de 'corrigerende' antwoorden krijgen. (Natuurlijk gaat het wel om de toon. Is er belangstelling of is er sensatiezucht.)

Bovendien is het voor zich-niet-bewuste aseksuelen belangrijk dat deze dingen wel aan de orde komen. Hoeveel zich-niet-bewuste aseksuelen vragen zich niet af: 'ik masturbeer, ben ik dan wel aseksueel? Ik heb seks (gehad) met anderen, ben ik dan wel aseksueel?'

Vooral dat laatste is best wel een goed punt! Ik ben zelf ook overal heel open over. Zeker als ik voorlichting geef voor de klas dan beantwoord ik ook gewoon alles. Ik vind wel dat je bij interviews, die meestal maar heel kort zijn, een beetje prioriteiten moet stellen. En dan heb ik dus liever dat ze vragen stellen die niet alleen maar voortkomen uit vooroordelen over of we wel of niet masturberen haha. Gaat ook een beetje over die relevantie van vragen in het eerdere punt (al is 'vragen die helemaal niet relevant zijn' misschien iets te sterk uitgedrukt van mij).
Ik denk dat het ook vooral om de intentie van de vraagsteller gaat. Je merkt meteen dat het mis is gegaan als je de reactie krijgt "O, je masturbeert, dus dan kan je niet aseksueel zijn", daarnaast kan het ook gewoon een relevante vraag zijn. Helaas kom je er vaak pas na het geven van het antwoord wachter wat de intentie van de vraagsteller was ....
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Amber

Hoi allemaal! Ik heb weer een nieuwe blogpost gepubliceerd: https://medium.com/acetivist/over-liefde-noromo-f1561cf3215c

Ik weet niet of het handig is om het elke keer weer hier te posten als ik iets nieuws heb geschreven? Ik ben nog aan het kijken of ik niet een soort van email subscription aan kan zetten, maar ik weet niet of dat gaat op Medium... ???

AceVentura

Ik vind het prima als je hier laat weten wanneer je wat geschreven hebt. Ongeacht de mogelijkheden ben ik niet iemand die zich voor zoiets inschrijft.

En voor wat betreft die fascinatie voor iets waar je niets mee hebt, laat dat je vooral niet tegenhouden om je er wel in te verdiepen en er over te schrijven.
Persoonlijk vind ik het hele proces rondom voortplanting best interessant, toch zie ik mezelf daar niet zo snel aan mee doen ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Eclectique

Oh hoe tof! Die ga ik volgen :-D meer meer meer!

Amber

Citaat van: AceVentura op augustus 23, 2018, 10:24:50 PM
Ik vind het prima als je hier laat weten wanneer je wat geschreven hebt. Ongeacht de mogelijkheden ben ik niet iemand die zich voor zoiets inschrijft.

Dan blijf ik het speciaal voor jou gewoon op het forum zetten ;)

Heb net weer een nieuwe blogpost geüpload. Dit keer over de representatie van aseksualiteit in fictie: https://medium.com/acetivist/hoera-voor-representatie-cc87166cad83

Edewecht

Oei. Ik heb helemaal niets met series, dus deze blogpost gaat aan me voorbij...

Ik heb wel een andere vraag. Een vraag die al langer bij me leeft, maar die weer in me opkwam toen ik de blogpost las:

Als iemand zich hier nieuw voorstelt, en ons vraagt of hzij misschien aseksueel is, dan roepen wij altijd: je bepaalt zelf of je je als aseksueel wilt identificeren. Prima. Maar waarom duiken dan steeds de namen weer op van Spock, Dr Who, en zelfs Marc Rutte? Wie zijn wij om hardop te zeggen dat die personen aseksueel zijn (of zouden kunnen zijn)?
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

AceVentura

Citaat van: Amber op september 19, 2018, 10:33:18 PM
Dan blijf ik het speciaal voor jou gewoon op het forum zetten ;)
Ik voel me zeer vereerd  ;D
Je maakt wel werk van je blogs, heel mooi!  :klap: En dan doel ik uiteraard op de inhoud per blog, niet zo zeer het aantal blogs. Naar mijn mening is kwaliteit beter dan kwantiteit.

Met representatie heb ik niet zo veel. Dat heb ik ook verteld toen we met dat thema in Savannah Bay zaten. Voor mij is er namelijk een groot verschil tussen wat ik in de media zie en de echte wereld om me heen. In de media moet het altijd in de verhaallijn passen en dat voelt toch vaak wat gemaakt, en dat kan dan ook weer spanningen geven. Zie bijvoorbeeld het gedoe rondom de House aflevering. In plaats van dat we blij zijn dat aseksualiteit genoemd word (inclusief correcte omschrijving) zijn er velen die boos worden omdat House er geen begrip voor heeft en een medische oorzaak wil vinden. Dat terwijl het totaal niet bij het karakter House zou passen om ineens wel begrip te hebben.

Nog naast dat ik niet zo veel heb met film en fictie in het algemeen, geef mij maar voorbeelden in het echte leven, die zijn authentiek. Daarom ben ik ook zo veel mogelijk open over mijn eigen situatie, en hoop dat vele anderen dat ook doen.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler