Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Hallo!

Gestart door Tabula rasa, november 06, 2018, 07:33:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tabula rasa

Hallo Allemaal!

Aangezien ik nieuw ben op dit forum (en uberhaupt voor het eerst actief ben op een forum) zal ik me even voorstellen  :) Ik ben meid van 23 jaar en kom uit Brabant. Mijn interesses liggen vooral in de natuur, eten/koken, sport en muziek (daar zal ik hier verder niet te diep op in gaan ;D).

Toen ik enkele jaren terug de term aseksueel op een tv programma voorbij hoorde komen, ging er voor mij een nieuwe wereld open. Ik heb mezelf altijd gezien als iemand met een laag libido, die vooral verliefd kon worden door urenlange diepgaande gesprekken met iemand te hebben en een emotionele klik te voelen. Geen liefde op het eerste gezicht of interesse door iemand zijn uiterlijk. Vroeger was ik daarnaast ook nog enorm onzeker en was ik vooral bezig met de ander blij maken en zelf niks fout doen. Seks hoort daar ook bij. Hadden we vaak seks dan was ik tevreden want dan was mijn (ex) vriend blij en voldeed ik aan het plaatje wat ik in mijn hoofd had. De laatste +- 2 jaar ben ik meer bezig geweest met het ontdekken van mijn eigen identiteit, passies en ook een eigen mening. Sinds die tijd merk ik ook dat ik totaal geen seksuele verlangens heb en deze voorheen eigenlijk ook nooit heb gehad (ondanks dat ik wel echt verliefd kan worden op iemand). Ik vind het ook heel awkward om een jongen opgewonden te zien omdat het mij zelf weinig doet en ik het gevoel heb dat ik het spelletje mee moet gaan spelen. Anders is het voor hem natuurlijk ook niet echt fijn meer. Na dit besef is het voor mij steeds moeilijker geworden om seks te hebben. Ik heb google afgestruimd voor tips om libido te verhogen (sport, gezonde (specifieke) voeding, meer seks hebben etc.etc.) en ben gestopt met hormonale anticonceptie, allemaal om mijn libido te verhogen maar niks lijkt bij mij enig verschil te maken. Emotioneel doet het me gewoon niks.

sinds enkele weken is mijn relatie (van bijna 7 jaar) definitief afgelopen. Ook dit kwam (mede) door ons verschil in libido. Toen we na 4 jaar relatie besloten te gaan samenwonen, eindigde dat na 7 maanden in diepe ellende, doordat ik me enkel tot seks kon zetten wanneer ik heel goed in mijn vel zat. Mijn ex, met zijn hoge libido raakte daardoor redelijk snel geërgerd en daardoor voelde ik me alleen maar vervelender en schuldiger. Een eindeloze wisselwerking waar we niet meer uit wisten te komen. Toen ik weer bij mijn moeder ging wonen, werd het contact met mijn ex weer beter en trokken we toch weer naar elkaar toe. Maar zo waren we weer terug bij elkaar 1 a  2 dagen per week zien, waardoor er weinig kans was om spanningen te hoog op te laten lopen. Omdat we allebei geen vertrouwen hadden dat het bij een tweede poging samenwonen beter zou gaan, hebben we uiteindelijk besloten om een einde te maken aan de relatie. Het voelt kut om het om zo iets uit te laten gaan, maar er zat niks anders op. We hebben hopelijk meer aan elkaar als vrienden.

Nu voelt het alsof ik weer met een schone lei begin, waarbij ik sterker binnen mijn eigen gevoel kan/ga blijven. Ik ben blij dat er een forum zoals deze bestaat waar iedereen zijn hart kan luchten en waar mensen elkaar steunen :)

Atlantis

Hoi Tabula rasa,

Wat een herkenbaar verhaal. Welkom!!!! Ook ik ben bezig met deze ontdekkingstocht en herken ook veel in jouw verhaal. Hoop dat je wat aan de verhalen op het forum hebt. Het helpt mij in ieder geval wel mezelf (eindelijk) te leren kennen.
Speciaal voor jou  :cake: :cake: :cake:

Groetjes Atlantis.
I solemnly swear that I am up to no good...

Tabula rasa

Citaat van: Atlantis op november 06, 2018, 08:36:43 PM
Hoi Tabula rasa,

Wat een herkenbaar verhaal. Welkom!!!! Ook ik ben bezig met deze ontdekkingstocht en herken ook veel in jouw verhaal. Hoop dat je wat aan de verhalen op het forum hebt. Het helpt mij in ieder geval wel mezelf (eindelijk) te leren kennen.
Speciaal voor jou?  :cake: :cake: :cake:

Groetjes Atlantis.

Dankjewel! Ik zit wat rond te neuzen tussen alle topics en ik zie zeker veel herkenbaars. Jij ook veel succes met de ontdekkingstocht  :knuffel:

Atlantis

Dank je wel Tabula rasa ? :knuffel:.... De herkenning van alle verhalen werken al bevrijdend. Zo kom je elke dag een stapje verder bij wie je bent. Trouwens, ik vind het super dat jij er op 23jarige leeftijd achter komt. Hopelijk bespaart dit je veel ellende.... Heel veel sterkte ? :knuffel:
I solemnly swear that I am up to no good...

Koffie

Dat is inderdaad heel mooi, dat er tegenwoordig zo veel informatie te vinden is, ook over aseksualiteit. Zo kunnen mensen dit van zichzelf al veel jonger plaatsen dan bv. ik. Niet dat het dat altijd makkelijker maakt, wel duidelijker.

Welkom!
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Atlantis

Citaat van: Koffie op november 06, 2018, 09:11:40 PM
Dat is inderdaad heel mooi, dat er tegenwoordig zo veel informatie te vinden is, ook over aseksualiteit. Zo kunnen mensen dit van zichzelf al veel jonger plaatsen dan bv. ik. Niet dat het dat altijd makkelijker maakt, wel duidelijker.

Welkom!

Precies Koffie
I solemnly swear that I am up to no good...

Samoth

Hoi Tabula rasa, welkom. Wat veel herkenning zeg. Mijn relatie is na bijna tien jaar uit gegaan, vooral door mijn gebrek aan lust. Ik ben overigens een man en ik heb het idee dat doen alsof om maar de schone schijn op te houden en de heilige vrede te bewaren voor een man flink wat lastiger is dan voor een vrouw. Misschien een leuke voor een speciaal topic, deze stelling, maar dat terzijde. Dikke complimenten dus voor mijn ex dat ze (wel wellustig) het nog zo lang met mij (twijfelend aseksueel) heeft volgehouden. Het stoppen van onze relatie heeft ons allebei goed gedaan, want we waren binnen onze relatie eigenlijk allebei gijzelaars. Het is verdomde lastig om dat te onderkennen, vooral als je wel erg van elkaar houdt. Sinds mijn ex en ik uit elkaar zijn en die verschillen in seksuele drang niet meer als een zware steen aan ons en onze relatie hangt, zijn wij haast betere maatjes dan dat we ooit waren. En misschien wel betere maatjes dan dat we van elkaar zouden zijn als we toch stug in onze relatie hadden volhard. Hopelijk geldt dat voor jou en je ex (uiteindelijk) ook. En kun je daarnaast (rustig) aan je eigen (a)seksuele zoektocht gaan beginnen. Heel veel succes!

Tabula rasa

Citaat van: Koffie op november 06, 2018, 09:11:40 PM
Dat is inderdaad heel mooi, dat er tegenwoordig zo veel informatie te vinden is, ook over aseksualiteit. Zo kunnen mensen dit van zichzelf al veel jonger plaatsen dan bv. ik. Niet dat het dat altijd makkelijker maakt, wel duidelijker.

Welkom!

Dankjewel :)

Wat ik lees is dat er veel mensen zijn (zoals ik) met romantische verlangens maar zonder seksuele verlangens die uiteindelijk ongewild alleen blijven of telkens tegen de zelfde problemen aanlopen. Dat maakt het niet zo zeer makkelijk, maar aan de andere kant zijn zij wel alleen doordat ze genoeg van zichzelf houden om niet over hun grenzen heen te gaan. Dat is wel heel mooi en dat er hier een plek is om dat met mensen te kunnen delen (die jou echt begrijpen) maakt het een stuk dragelijker ;)

Tabula rasa

Citaat van: Samoth op november 06, 2018, 09:29:42 PM
Hoi Tabula rasa, welkom. Wat veel herkenning zeg. Mijn relatie is na bijna tien jaar uit gegaan, vooral door mijn gebrek aan lust. Ik ben overigens een man en ik heb het idee dat doen alsof om maar de schone schijn op te houden en de heilige vrede te bewaren voor een man flink wat lastiger is dan voor een vrouw. Misschien een leuke voor een speciaal topic, deze stelling, maar dat terzijde. Dikke complimenten dus voor mijn ex dat ze (wel wellustig) het nog zo lang met mij (twijfelend aseksueel) heeft volgehouden. Het stoppen van onze relatie heeft ons allebei goed gedaan, want we waren binnen onze relatie eigenlijk allebei gijzelaars. Het is verdomde lastig om dat te onderkennen, vooral als je wel erg van elkaar houdt. Sinds mijn ex en ik uit elkaar zijn en die verschillen in seksuele drang niet meer als een zware steen aan ons en onze relatie hangt, zijn wij haast betere maatjes dan dat we ooit waren. En misschien wel betere maatjes dan dat we van elkaar zouden zijn als we toch stug in onze relatie hadden volhard. Hopelijk geldt dat voor jou en je ex (uiteindelijk) ook. En kun je daarnaast (rustig) aan je eigen (a)seksuele zoektocht gaan beginnen. Heel veel succes!

Hallo Samoth,
Bedankt voor je reactie ^^
Ik denk dat het als man zeker lastiger is. Als man moet je zelf toch meer in actie komen denk ik, en val je eerder door de mand als je niet in de mood bent. Bij mij ging het altijd nog wel door verstand op 0; deels zien als spel om hem gelukkig te zien en focussen op het fysieke gebeuren waardoor het mentaal dichter bij zelfbevrediging in de buurt komt. En dat is best fucked up als je wel van iemand houd en verder niet echt negatieve ervaringen hebt gehad met seks... Voor mij was het dus wel een verademing om te horen dat er zo iets bestaat als 'aseksueel geboren'. Het werd voor mij ook wel bevestigd doordat ik op meerdere mannen verliefd ben geweest maar nooit fantaseer of verlang naar seks met die persoon. Het is dus ook niet zo dat mijn lange relatie langzaam doodgebloed is, maar het is toch echt het gebrek aan seksueel verlangen algemeen. Toch vind ik het voor de toekomst wel een eng idee om seksuele partners totaal uit te sluiten... Het zal een interessante ontdekkingstocht worden  ;)
en over vrienden met je ex: veel mensen zeggen dat het niet mogelijk is om vrienden te blijven met je ex, maar ik denk dat de break-up bij ons ook zeker alleen maar positieve gevolgen gaat hebben :) Zoals je zegt van die zware steen is zeer herkenbaar en ik voel me nu al een stuk lichter.

Atlantis

Citaat van: Tabula rasa op november 06, 2018, 09:57:13 PM
veel mensen zeggen dat het niet mogelijk is om vrienden te blijven met je ex, maar ik denk dat de break-up bij ons ook zeker alleen maar positieve gevolgen gaat hebben :) Zoals je zegt van die zware steen is zeer herkenbaar en ik voel me nu al een stuk lichter.

Jawel hoor. De relatie met mijn ex is na het uit elkaar gaan veel beter geworden. We hebben co-ouderschap en kunnen nu veel ontspannender met elkaar omgaan..... We liggen op 1 lijn qua de opvoeding en doen alle belangrijke dingen samen. Hij heeft een vriendin en daar ben ik alleen maar blij om. Er is nu totaal geen spanning meer, heerlijk!!!
I solemnly swear that I am up to no good...

Samoth

Fijn dat je je al een stuk lichter voelt. Weten van het bestaan van aseksualiteit heeft mij erg gerust gesteld en tegelijkertijd ook benauwd. Want wat nu enzo. Vrienden (blijven) met je ex is zéker mogelijk. Zeker als er geen rancune of verwijten tussen jullie zitten. Mijn ex en ik hebben onze relatiebreuk zelfs samen verwerkt, we zochten en vonden troost bij elkaar. Haast surrealistisch soms, maar het heeft ons van partners tot hele hechte vrienden gemaakt, die elkaar door dik en dun steunen. Dus als er nog eens mensen zeggen; "Vriendschap met je ex kan niet", dan zeg je maar gerust dat iemand op een forum over aseksualiteit vanuit ervaring anders beweerd. En dan heb je ook meteen je coming out als aseksuele vrouw, tadáá.

Heb je je ex al verteld van je (vermoeden van) aseksualiteit? Dat kan voor hem ook wel als een geruststelling werken, als dat het niet aan hem of aan jou lag. Dat jullie beter voor en met elkaar zijn zonder relatie dan in een relatie, hoe lastig dat soms ook is.

Misschien is het naïef gedacht, maar ik wil seksuele partners ook (nog) niet uitsluiten. Communicatie is wel de sleutel. En wederzijds en onderling begrip. Met die drie houd ik een relatie tussen een aseksueel iemand en een seksueel iemand wel voor mogelijk, ook al zal dat absoluut een hele fikse uitdaging worden.

Koffie

Dat laatste wat je zegt komt inderdaad voor. Soms is het mogelijk om tot een compromis te komen. Misschien is dat voor mij ook een optie als ik me erkend en veilig genoeg voel. Maar dat zou de praktijk moeten uitwijzen.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Tabula rasa

#12
@Samoth,

Haha, ik moest wel lachen om je reactie ;) Ik zal het onthouden, wanneer iemand het weer zegt.

Ik heb er wel met mijn ex over gepraat, vlak na dat ik voor het eerst van aseksualiteit hoorde. Zijn reactie was toen dat hij dacht dat ik niet aseksueel was omdat we eerder wel veel seks hadden. Het bracht mij weer aan het twijfelen, omdat hij wel gelijk had en omdat ik later ook veel last heb gehad van somberheid en depressies. Ook dat kan (tijdelijk) invloed hebben op je libido. Ik was toen ook nog enorm zoekende en merk nu dat ik veel beter in mijn vel zit maar mijn seksuele lust/interesse is niet veranderd. We hebben daarna niet zo zeer meer gepraat over wel of niet aseksueel, maar meer in de zin van een laag libido. Compromissen waren best mogelijk, maar niet als we elke dag in het zelfde bed zouden moeten slapen. Dan werden we te veel met de neus op de feiten gedrukt ;)
Overigens is hij geen onzeker type gelukkig. Hij begreep van mij dat het niet iets persoonlijks was naar hem maar dat ik gewoon weinig sexuele behoeften heb. Dat vond hij jammer, maar nam hij me niet kwalijk verder. Hem kan ik echter ook niet kwalijk nemen dat hij er juist wel veel behoefte aan heeft.

Ik denk dat seksueel ook nog in verschillende klasses in te delen is. De een heeft een hoger libido dan de ander dus inderdaad in combinatie met goede communicatie en respect voor elkaar sluit ik het ook nog niet volledig uit. Wel lastig achter komen tijdens het daten ? :-X ''duss.. hoe zit het met jouw libido? ? :-[ '' haha

Samoth

Dat je ooit (veel) seks had, zegt niet zoveel. Er zijn zelfs genoeg aseksuele moeders. Mogelijk is je aseksualiteit nu wel een soort van natuurlijk proces betreft liefde en verliefdheid. Waarbij zeker in het begin van een relatie als er veel liefde is, de vlinders als dwazen door je lijf fladderen, je eigenlijk alles wel voor je partner over hebt en seks haast vanzelf lijkt te gaan. Maar als die vlinders eenmaal wat geland zijn (hetgeen onherroepelijk gebeurt), gaat seks ineens niet meer als vanzelf. En dat is niemands schuld, dat is nu eenmaal hoe het leven gaat. Misschien is het inderdaad dat. Maar mogelijk was je ook altijd al wel aseksueel, maar onderdrukte je dat (onbewust),vooral door en uit liefde. Lekker duidelijk en bemoedigend hè?

Mijn libido is volgens mij niet dood, maar wel terminaal in de laatste fase. Ik ben overigens de cijfers van jouw leeftijd omgedraaid, plus 7. Dus ik hoop voor jou dat er voor jou een mij is maar dan een jaartje of 15 jonger. En woonachtig ook nog bij jou in de buurt en niet in het noorden van Nederland.  :cheerleader:

Tabula rasa

Dat weet ik nu ook ;) maar om ineens vanuit het niets uit volle overtuiging te zeggen dat ik aseksueel ben vond ik toch wel heftig. Is toch wel ff een hoop gedachten en herinneringen op een rijtje zetten eerst. Begin er wel steeds meer van overtuigd te raken.

Dat laatste bedoelde ik overigens niet als specifieke vraag voor jou ;) ik bedoelde het in algemene zin dat het tijdenhet daten lastig achter komen is hoe het zit met iemands libido voordat je met die gene in een bed beland. Of je moet het rechtuit vragen maar das ook weer zo awkward  :D