Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ace, LHBTQIA en andere afkortingen

Gestart door Samoth, december 12, 2018, 11:44:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Samoth

In Nikkinda haar 'rokjestopic' (http://du.asexuality.org/index.php?topic=6261.msg165314#new) werd aangeraden om voor mijn vragen aldaar over afkortingen een apart topic te openen, dus hierbij doe ik dat dan ook. Waar staat ace eigenlijk voor (naast in één keer binnengeslagen servicepunt bij enkele balsporten) en/of waar komt die term vandaan?

Sowieso duizelt het mij nog wel eens met al die letters, afkortingen en termen als het over (a)seksualiteit gaat. Om het nog enigszins overzichtelijk te houden is het haast wel noodzakelijk om met afkoringen/letters te werken betreft seksuele voorkeur, maar ik vind dat allemaal nog wel eens lastig te begrijpen en uit elkaar te houden. Misschien omdat ik er me er pas vrij recent wat meer voor ben gaan interesseren en in gaan verdiepen. Je hebt (oorspronkelijk) de LGBT-community, in Nederland dan weer LHBT genoemd. Geregeld staat de Q (van queer) daar nog aan toegevoegd. Want tussen homo (gay) en queer schijnt nog wel wat verschil te zitten. Geregeld is de I -voor wat ik begrijp staat die voor In dubio- ook nog in het geheel opgenomen. Soms worden aseksuelen nog met de A of (AP) aan LHBTQI toegevoegd. Dus met LHBTQIA is wel zo'n beetje elke groep gegroepeerd, toch? Toch? Of niet, mis ik nog één? Vul me asjeblieft aan of corrigeer, zodat ik het hopelijk ook eens snap. En wat is jullie eigen voorkeur betreft (gecombineerde) afkorting?


Jann

#1
Disclaimer: Wat ik hier vertel is wat ik weet maar veel dingen in de LHBTQ+ gemeenschap hebben voor ieder een andere betekenis (je bent bijvoorbeeld ook niet aseksueel als je aan een bepaalde checklist voldoet maar alleen als je jezelf daarmee identificeert :) )
Disclaimer2: Vergeef mij mijn Nederlands! Ik zit inmiddels al 4 maanden in het buitenland en spreek het heel weinig, plus dat al mijn LHBTQ+ kennis eigenlijk in het Engels verworven is :p

Hi Samoth,
Superfijn dat je wat meer wil weten!

Citaat van: Samoth op december 12, 2018, 11:44:08 PM
Waar staat ace eigenlijk voor (naast in één keer binnengeslagen servicepunt bij enkele balsporten) en/of waar komt die term vandaan?
De komt eigenlijk heel simpel van het afkorten van aseksueel, veel van ons zouden zich dus ace kunnen noemen!

Ace heeft simpel gezegd zover ik weet 2 betekenissen.
1: Ace als afkorting van aseksueel. In wezen dus iemand die zich identificeert met het labeltje Aseksueel; het ervaren van heel weinig tot geen seksuele aantrekkingskracht .
2: Ace als parapluterm. Iedereen in onze gemeenschap. Iedereen op het Aseksuele spectrum. Dit betekent dat er dus ook demi- en grijsseksuele (en vast meer die ik even vergeet) mensen worden inbegrepen.

Citaat van: Samoth op december 12, 2018, 11:44:08 PM
Sowieso duizelt het mij nog wel eens met al die letters, afkortingen en termen als het over (a)seksualiteit gaat. Om het nog enigszins overzichtelijk te houden is het haast wel noodzakelijk om met afkoringen/letters te werken betreft seksuele voorkeur, maar ik vind dat allemaal nog wel eens lastig te begrijpen en uit elkaar te houden. Misschien omdat ik er me er pas vrij recent wat meer voor ben gaan interesseren en in gaan verdiepen. Je hebt (oorspronkelijk) de LGBT-community, in Nederland dan weer LHBT genoemd. Geregeld staat de Q (van queer) daar nog aan toegevoegd. Want tussen homo (gay) en queer schijnt nog wel wat verschil te zitten. Geregeld is de I -voor wat ik begrijp staat die voor In dubio- ook nog in het geheel opgenomen. Soms worden aseksuelen nog met de A of (AP) aan LHBTQI toegevoegd. Dus met LHBTQIA is wel zo'n beetje elke groep gegroepeerd, toch? Toch? Of niet, mis ik nog één? Vul me asjeblieft aan of corrigeer, zodat ik het hopelijk ook eens snap. En wat is jullie eigen voorkeur betreft (gecombineerde) afkorting?

Om hiermee te beginnen gaat mijn eigen voorkeur voor afkorting uit naar LHBTQ+ (LGBTQ+ in het Engels). Omdat deze lekker kort is maar nog wel de Q bevat en een plus voor al het andere :)

Maar voor je andere vraag de betekenis van LHBTQIAP+ (volgens mij een van de langste veel gebruikte afkortingen op het moment) een hele (heeeele) korte samenvatting!
L = Lesbisch (vrouw die op vrouwen valt, maar ook sommige non-binaire personen noemen zichzelf lesbisch)
H = Homo (man die op mannen valt, maar ook sommige non-binaire personen noemen zichzelf homo). Ik weet niet hoe erg het in het Nederlands gebruikt word maar het Engelse gay wordt ook regelmatig gebruikt als parapluterm voor de hele gemeenschap.
B = Bi (iemand die op 2 of meer geslachten valt, het idee dat bi mensen alleen op man- en vrouw vallen is inmiddels een beetje achterhaald)
T = Transgender/transseksueel (iemand die geboren is in het verkeerde lichaam, je kunt op heel veel manieren trans zijn. Ik ben zelf niet trans dus ik kan hier niet zoveel over zeggen maar voorbeelden zijn: non-binair, transman, transvrouw, genderqueer)
Q = Queer (dit woord word soms nog gezien als een slur in de gemeenschap maar is ook "herclaimed", er zijn volgens mij ook meerdere betekenissen van dit woord maar aangezien ik deze term soms zelf gebruik is dit een beetje wat het voor mij persoonlijk betekend: voor mij betekent queer buiten het hokje "hetero" staan. Het legt de nadruk op mijn niet-hetero seksualiteit zonder daar heel specifiek in te zijn, en dat ik me lid voel van de LGBTQ+/queer gemeenschap. De queer gemeenschap word ook wel eens gebruikt als ander woord voor de LHBTQ+ gemeenschap) verder kan de Q volgens mij ook nog voor questioning staan, voor mensen die nog niet zeker zijn van hun identiteit (een beetje wat jij de I noemde dus)
I = Interseks (zover ik weet staat de I niet voor in-dubio maar voor interseks. Deze term is volgens mij (hier heb ik echt heel weinig kennis over) voor mensen die geboren zijn met man- en vrouw 'onderdelen')
A = Aseksueel, aromantisch, agender (aseksueel heb ik hierboven beschreven, aro en aromantisch is eigenlijk hetzelfde, vervang seksuele aantrekking voor romantische aantrekking en agender is als ik het goed heb de afwezigheid van een gender in een persoon)
P = pansexueel (iemand die niet is aangetrokken tot iemands gender maar tot iemands persoonlijkheid, pan- en bi- worden vaak door elkaar gehaald en soms ook naast elkaar gebruikt, sommige mensen identificeren met allebei maar voor anderen hebben de woorden beiden een specifieke, net iets andere, betkenis)

Citaat van: Samoth op december 12, 2018, 11:44:08 PM
Dus met LHBTQIA is wel zo'n beetje elke groep gegroepeerd, toch? Toch? Of niet, mis ik nog één? Vul me asjeblieft aan of corrigeer

LHBTQIAP+ vergeet de plus niet :p. Met LHBTQIAP heb je inderdaad de meest voorkomende oriëntaties gehad (en je bent ook echt al goed bezig! Superfijn dat je meer wilt weten). Maarr... niet allemaal, en nee je mist er ook niet één! Ik zou ze zo 1,2,3 echt niet allemaal op kunnen noemen maar onze gemeenschap groeit en groeit en er zijn steeds meer termen waar mensen zich fijn bij voelen :)
Ik heb onlangs het boek 'The gay-bc's of LGBT' van Ash Hardell gelezen en daar worden (helaas wel in het Engels) een heel aantal termen uitgelegd met ervaring van mensen die zich met die term identificeren! Het boek, 'the ABC's of LGBT' kun je overal online kopen maar Ash heeft ook een iets kortere (the gay-bc's) versie gratis downloadbaar gemaakt! Mocht je je comfortabel genoeg vinden in het Engels en graag nog wat meer willen weten dan kan ik je dit boek zeker aanraden!
Be a little kinder than you have to - E. Lockheart

Edewecht

#2
Dankjewel Jann voor je u i t g e b r e i d e uitleg :klap:

Ik heb een paar aanvullingen:

Citaat van: Jann op december 13, 2018, 05:33:10 AMDe komt eigenlijk heel simpel van het afkorten van aseksueel, veel van ons zouden zich dus ace kunnen noemen!

Het oorspronkelijke, Engelse woord 'Asexual' wordt als 'eesekjoewul' uitgesproken, vooral in Amerikanië. En kort je dat af dan krijg je 'ees' ofwel 'ace'.

CiteerDit betekent dat er dus ook demi- en grijsseksuele (en vast meer die ik even vergeet) mensen worden inbegrepen.

Grijs/demi-seksueel (grijs en demi is niet hetzelfde, maar ik vergeet de verschillen ook steeds): o.a. dat je alleen seksuele aantrekking ervaart bij iemand met wie je een diepere emotionele band hebt.

Citeermaar ook sommige non-binaire personen noemen zichzelf lesbisch

Non-binair: niet in de tweedeling man-vrouw passen of willen passen.

Citeervoor mij betekent queer buiten het hokje "hetero" staan. Het legt de nadruk op mijn niet-hetero seksualiteit zonder daar heel specifiek in te zijn,

Ik vind dit een mooie omschrijving. Ook een hetero (of deeltijd-hetero) kan queer zijn.

CiteerI = Interseks (zover ik weet staat de I niet voor in-dubio maar voor interseks. Deze term is volgens mij (hier heb ik echt heel weinig kennis over) voor mensen die geboren zijn met man- en vrouw 'onderdelen')

Wikipedia: "Bij intersekse vertoont een lichaam zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken." Vroeger ook wel hermafroditisme genoemd. Komt meer voor dan je denkt, het taboe is pas nu langzaam, langzaam aan het verdwijnen.

CiteerA = Aseksueel, aromantisch, agender (aseksueel heb ik hierboven beschreven, aro en aromantisch is eigenlijk hetzelfde, vervang seksuele aantrekking voor romantische aantrekking en agender is als ik het goed heb de afwezigheid van een gender in een persoon)

Romantisch: de overige, niet-seksuele aantrekkingskracht tussen mensen (emotioneel, psychisch, verliefdheid...)

En sommigen gebruiken de A voor ally, meervoud allies, dus bondgenoten. Hetero's 'waar niks mis mee is' ;D die zich als bondgenoot verbinden met LGBT+.

En vooral op het amerikaanse forum stikt het van de (nog meer) ? identiteiten en afkortingen. Vooral daar is sterk de neiging om alles wat je voelt of niet voelt een naampje te geven en er een hokje van te maken. Hopelijk gaan we ze dat in Nederland niet nadoen :-\
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Koffie

Wow wat een super uitgebreide uitleg!

Ik zelf ben niet zo goed in het onthouden van al dit soort termen. De 'basis' wel, maar er is zo ontzettend veel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

AceVentura

Hij is al lekker compleet zo  :klap: Nog wat aanvullingen:

Soms is er nog een tweede Q in het Engels voor Questioning, mogelijk komt daar jouw invulling van de I vandaan.

Nog een kleine aanvulling voor de I:
Citeer
I = Interseks (zover ik weet staat de I niet voor in-dubio maar voor interseks. Deze term is volgens mij (hier heb ik echt heel weinig kennis over) voor mensen die geboren zijn met man- en vrouw 'onderdelen')
De omschrijving klopt wel. Het zijn inderdaad personen die fysieke geslachtskenmerken van zowel man als vrouw hebben. Voluit staat het voor "Intersekse conditie". Helaas gebruiken zelfs gerenommeerde organisaties soms "Interseksueel" wat niet correct is.

Voor wat betreft de veel gebruikte afko's en termen rondom aseksualiteit is onze wiki denk ik een mooie bron van informatie. Als je nog wat mist kunnen we dat ook toevoegen uiteraard:
http://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Categorie:Woordenlijst
De verbastering van Aseksualiteit naar Ace is puur ontstaan vanuit de gelijke klank tussen Ace en de eerste letters van Aseksueel als je het op z'n Engels uitspreekt.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Samoth

Wow. Dank voor jullie uitgebreide uitleg en invulling. Ik heb nogal de schurft aan hokjes en hokjesdenken, maar merk tegelijk ook dat het zo vaak wel verhelderend werkt. Soms is het wat interpretabel, eigenlijk haast zoals ik 'regels' hanteer. Ik geloof niet zo in regels als verplichting, maar wel als helpende leidraad. Een rood stopplicht staat bijvoorbeeld voor stoppen en dus stop ik als erdoor duidelijkheid in de drukke chaos gecreëerd kan, maar als er niemand ook maar bij het stoplicht in de buurt is, rijd/loop ik door rood heen omdat het scheppen van duidelijkheid dan niet (meer) nodig is en dus de 'regel' omtrent rood overbodig wordt. Deze eigenwijze anarchist die totaal geen gezag kon dragen, begint zo iets meer in het grijsgebied te leven tussen zwart en wit in en te leren dat er tussen goed en fout een énorm gebied zit waar menigeen in bivakkeert. Met de LHBTQ+ gemeenschap is dat ook wel zo. En het is wel fijn eens een plusje te zijn, in plaats van me een minnetje voelen.  :bloos: :ange:

Speaker

Aanvulling voor intersekse conditie, er zijn ook intersekse variaties met chromosomen of het juist "ontbreken" van geslachtskenmerken. (Weet niet hoe ik laatste beter kan zeggen) Een quote van de NNID (Nederlandse Netwerk Intersekse/DSD) hierover:

Citaat van:  de NNID website Link: http://nnid.nl/definitie/Intersekse is een variatie op de normen die (ten onrechte) gelden voor de 'diagnose' mannelijke sekse of vrouwelijke sekse. De norm voor 'man' is XY-chromosomen, penis, testes, testosteron en een bepaalde lichaamsbouw, terwijl de norm voor 'vrouw' uitgaat van XX-chromosomen, vagina, eierstokken en baarmoeder, oestrogeen en een andere lichaamsbouw. Toch worden er meisjes geboren met XY-chromosomen en jongens met XX-chromosomen. Of jongetjes met een vagina en meisjes met een clitoris die zo groot is, dat net zo goed van een kleine penis zou kunnen worden gesproken.

AceVentura

Citaat van: Samoth op december 13, 2018, 10:10:32 AM
En het is wel fijn eens een plusje te zijn, in plaats van me een minnetje voelen.?  :bloos: :ange:
Heel goed :klap:
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

Citaat van: Samoth op december 13, 2018, 10:10:32 AM

Wow. Dank voor jullie uitgebreide uitleg en invulling. Ik heb nogal de schurft aan hokjes en hokjesdenken, maar merk tegelijk ook dat het zo vaak wel verhelderend werkt. Soms is het wat interpretabel, eigenlijk haast zoals ik 'regels' hanteer. Ik geloof niet zo in regels als verplichting, maar wel als helpende leidraad. Een rood stopplicht staat bijvoorbeeld voor stoppen en dus stop ik als erdoor duidelijkheid in de drukke chaos gecreëerd kan, maar als er niemand ook maar bij het stoplicht in de buurt is, rijd/loop ik door rood heen omdat het scheppen van duidelijkheid dan niet (meer) nodig is en dus de 'regel' omtrent rood overbodig wordt. Deze eigenwijze anarchist die totaal geen gezag kon dragen, begint zo iets meer in het grijsgebied te leven tussen zwart en wit in en te leren dat er tussen goed en fout een énorm gebied zit waar menigeen in bivakkeert. Met de LHBTQ+ gemeenschap is dat ook wel zo. En het is wel fijn eens een plusje te zijn, in plaats van me een minnetje voelen.?  :bloos: :ange:


Samoth, dit lijkt wel een column :klap: Compleet met prachtige uitsmijter. Temeer als ik elders van je lees hoeveel je de afgelopen tijd geworsteld hebt.

Volgens mij heb je heel goed door hoe het werkt met 'hokjes'.
Mooi beeld wat je geeft over rode stoplichten! (Was het opzet dat je typte: stopplichten?) :D

Wij hebben nu eenmaal taal nodig om elkaar te begrijpen. En taal bestaat uit woorden. Begrippen. Hé. Ho. Bi. A. Die begrippen zijn nodig om elkaar te begrijpen.
Het is mooi als we woorden daarvoor kunnen gebruiken. En de valkuil is dat we van begrippen hokjes maken. Hokjes hebben harde grenzen, en dat kan soms veiligheid bieden, zolang als dat nodig is.

Ik weet nog, toen ik het begrip aseksualiteit ontdekte, dat ik riep: 'hoera ik pas in een hokje, nu kunnen de tralies weg.' De tralies waarmee ik andere mannen op afstand hield omdat ik bang was dat ze seks met me wilden. Een hokje kan duidelijke grenzen aangeven: dit ben ik, hier ben ik, en dat ben ik niet.

Vanuit de veiligheid van mijn hokje ben ik er later weer losser mee kunnen omgaan. Ik zie nu mijn 'identiteit' (nou ja ::) ) meer als een uitgangspunt, een vlaggetje. Vanuit dat punt beweeg ik in mijn omgeving en kan weer schuinsmarcheren, zonder dat ik mezelf verlies.
Inderdaad: regels als helpende leidraad. Als vangrail misschien ook.

Beetje chaotische tekst misschien, geen column. Maar dit is wat jouw bijdrage bij me opriep.
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Samoth

Dank je Edewecht, voor je mooie woorden. Chaotische woorden zijn geregeld de fijnste, want die komen vaak recht uit het hart. Bovendien vallen ze in dit geval prima begrijpelijk in elkaar en is je tekst helemaal zo chaotisch niet. En ach, nogal eens komen woorden die rechtstreeks uit het hart komen niet perfect gestructureerd uit iemands mond of toetsenbord. Helemaal niet erg, want liever pure 'imperfectie' dan gekunstelde 'perfectie'.

Veni, vidi, vici!