Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

This is what asexual looks like - qwear fashion

Gestart door Speaker, januari 06, 2019, 06:48:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Speaker

Ik kwam dit mooie artikel tegen over (voornamelijk alternatieve) aseksuele modellen en hoe ze te maken hebben met stereotypes in hun werk en hoe ze deze bestrijden met wie ze zijn. Er worden ook 2 Nederlandse modellen geïnterviewd voor het stuk.

Link:
https://www.qwearfashion.com/home/this-is-what-asexual-looks-like

Somebody someome


Koffie

Ik weet nog niet goed wat ik ervan moet denken. Mijn gevoel is dat ze het stereotype op een vrij stereotype manier proberen te doorbreken door er juist vrij sexy bij te lopen. En dat kan natuurlijk, zo veel mensen zo veel aseksuelen en ook met 'ons' kan het dus alle kanten opgaan. Dat op zich vind ik dan ook wel leuk aan het artikel. Maar het is net of ze met hun outfits proberen te bewijzen dat ze heus wel aan de sexy-look verwachtingen voldoen, ook al zijn ze aseksueel.

Ik kan het niet helemaal goed verwoorden.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Atlantis

Ik kan me helemaal aansluiten bij de reaktie van Koffie.... Wat willen ze nu precies bewijzen?
I solemnly swear that I am up to no good...

AceVentura

Ik vind het een leuk artikel. Het laat mooi zien hoe divers de aseksuele community is. Wat de modellen denk ik gemeenschappelijk hebben is dat ze zichzelf zijn, ze zijn zoals ze zijn en hebben naar mijn mening niets te bewijzen. Er zijn er enkele die er redelijk "normaal" uitzien (whatever that may be) en enkele die duidelijk gewoon hun eigen weg gaan en beide is prima.

Het enige waar ik wat moeite mee heb is de titel, want ja deze mensen zijn aseksueel en zo zien ze eruit, maar de titel impliceert dat alle aseksuelen er zo uit zien en van onze meetings weet ik toch best zeker dat dat niet zo is ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Bubble

Ik vind het een leuk en goed artikel. Zeker omdat ik zelf worstel met outfits (is het niet te sexy, naai ik niemand op). Ik kies bijna altijd voor safe en praktisch. Ik voel me er ook prima in, maar soms wil ik gewoon een mooie jurk aan en doe ik het zelden. Heb ooit gehad dat een andere vrouw tegen me zei:"wow, wat ben jij een sexy wijf!"
Dat jurkje hangt sindsdien vrijwel standaard achterin mijn kast. Ik vond het gewoon een leuk jurkje wat bij mijn figuur en stijl past, nu was het ineens seks-gerelateerd en liep ik dus risico. Daarom ben ik heel blij met dit artikel. Nu alleen kijken of het me lukt om uit mijn schulp te komen. Bedenk ineens dat een ace-meeting dan wel het perfecte moment is, daar wil niemand wat van me  :cheerleader: :cheerleader: Misschien voor schaatsen of wandelen minder geschikt  :-\
Anders goed is ook goed

AceVentura

Dan verzinnen we gewoon een meeting waarbij het jurkje past ;D
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Edewecht

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Bubble

Ehhhh... owkee... :o is mijn allereerste reactie :schater:. Maar laat ik de uitdaging maar gewoon aannemen
Anders goed is ook goed

Bubble

Anders goed is ook goed

Speaker

Vond deze quote sterk

CiteerSome people think that because I dress 'sexy' according to them, I must be dressing for male attention, but I often don't realize that the way I dress is considered 'sexy.'-Anouk

Er is trouwens in navolging van het artikel een hashtag op Twitter, misschien ook Instagram, ontstaan (#thisiswhatasexuallookslike). Daar is de diversiteit nog beter te zien en laat na mijn idee nog beter de kern van het artikel zien.

Ace89

@bubble Je kunt hem ook aandoen als we wat gaan eten. Het is natuurlijk heel makkelijk gezegd van mij, maar draag waar jij je goed bij voelt! ? :cheerleader: Wat een ander daar voor reactie op heeft is in principe zijn/haar/x probleem (zolang ze je niet gaan lastig vallen).

Een modeshow is best een interessant idee. Wat zou je dragen als je echt puur op je eigen gevoel en expressie af zou gaan, zonder te denken aan het (voor)oordeel van anderen, in een veilige omgeving. Misschien leuk om een apart topic voor te openen.

On topic: Ik vind het een mooi topic in de zin dat het laat zien dat aseksuelen niet saaie tutjes zijn, maar dat zij net zo vrij zijn in hun zelfexpressie als anderen. Ergens op de site staat dat mensen die zich wat alternatiever kleden EN ace zijn soms misschien nog minder begrip en acceptatie krijgen. Wellicht dat ze daarom wat meer alternatieve modellen erbij hebben gedaan. De titel vind ik niet zo kloppen, het roept een verkeerde verwachting op. Ook aseksuelen kunnen zich op unieke manieren uiten in hun kleding, of iets dergelijks.
Een hokje dient om even te passen of iets je staat. Daarna stap je weer vrij de wereld in, met of zonder nieuwe aanwinst :D

Atlantis

Off topic: laat mij maar skikleding showen dan  :schater:
I solemnly swear that I am up to no good...

Samoth

In het artikel heb ik (nog) alleen maar plaatjes gekeken, dus inhoudelijk ga ik dáárover (nog) niets zeggen. Dat mensen het wat stigmatiserend vinden om (vooral) 'alternatieve' types te portretteren, daar valt best wat voor te zeggen. Het leidt ook wel wat af van aseksualiteit gewoon bespreekbaar maken, want ik heb het idee dat het daar toch in eerste instantie om te doen was. Maar je kunt ook stellen dat juist de vrijheid te dragen wat je graag wilt, wordt benadrukt door wat niet alledaagse kledingstijlen te tonen. Maar dat gaat allemaal over (de foto's bij) het artikel en ik ben vooral wel een beetje geschrokken van Bubble haar reactie.

Citaat van: Bubble op januari 07, 2019, 04:46:49 PMomdat ik zelf worstel met outfits (is het niet te sexy, naai ik niemand op). Ik kies bijna altijd voor safe en praktisch. Ik voel me er ook prima in, maar soms wil ik gewoon een mooie jurk aan en doe ik het zelden. Heb ooit gehad dat een andere vrouw tegen me zei:"wow, wat ben jij een sexy wijf!"
Dat jurkje hangt sindsdien vrijwel standaard achterin mijn kast. Ik vond het gewoon een leuk jurkje wat bij mijn figuur en stijl past, nu was het ineens seks-gerelateerd en liep ik dus risico.

Nou ja geschrokken, dat is misschien niet helemaal de juiste term, maar het bevestigd wel dat er nog een behoorlijke weg te bewandelen is voordat mensen zich geheel vrij kunnen voelen om te dragen wat ze willen. We vieren dan op 5 mei de vrijheid, maar wat is vrijheid als die overduidelijk nog helemaal niet zo vanzelfsprekend aanwezig is. Hetgeen ook met #MeToo wel wordt bewezen in mensen die (nog) niet eens aangifte durven te doen van aanranding of verkrachting. Want misschien was diegene wel aanmatigend ofzo.

Volgens mij is het een maatschappelijk probleem, wat ook niet zo 1, 2, 3 is opgelost. Victim blaming. En zit het niet alleen in mensen die niet (durven te) dragen wat ze willen, geen aangifte doen van aanranding/verkrachting, maar gaat het vergelijkbaar ook zo in een geheel andere discussie; namelijk die rond Zwarte Piet. En los van waar iemand daarin ook maar staat en wat iemand dan ook maar van het moment van protesteren vindt, als een groepje (vreedzame) protestanten wordt bekogeld met eieren en scheldkanonnades en erbij wordt gezegd; "ze roepen het over zichzelf af", dan vind ik dat best wel schrikbarend. En vergelijkbaar met de 'kledingkwestie' waarbij een vrouw die een jurkje draagt dat weinig verhullend is, een soort vrijbrief lijkt voor allerlei ongepast gedrag jegens haar. Hoe-de-fuck-zo zou de vrouw de dader zijn als een man zich niet kan beheersen? En ik gebruik het voorbeeld schaars geklede vrouw-hitsige man omdat dit volgens mij het vaakste de verhouding is in deze kwestie. Maar andersom heeft een vrouw zich ook niet te vergrijpen aan een man als die tenminste niet op een podium een chippendale-act staat te geven. En ook al heb ik wel eens het idee dat een groep feministen alle (witte) hetero mannen over één kam scheren in ze als totale populatie neerzetten als oversekste maniakken, ik snap die frustratie/emotie uitstekend. Bubble haar verhaal 'bewijst' wel dat er nogal wat (onuitgesproken) angst heerst. Vrijwel alles is het leven is perceptie en als iemand zegt "sexy wijf" hoeft dat niet negatief opgepakt te worden, maar zelfs déze gedachte van mij is al een zekere vorm van victim blaming. Om ook maar aan te tonen hoe zo'n (onbewuste) gewoonte het soms is.

Ik hoop zeker dat het artikel helpt in het 'promoten' van vrijheid in kledingkeuze. En daarmee misschien ook helpt victim blaming betreft kleding uit de wereld te krijgen, want dat zal er niet meer zijn als iedereen zonder angst kan dragen wat hij/zij/x zelf wil. Maar het onderwerp aseksualiteit tonen en bespreekbaar maken (wat volgens mij het initiële doel is), sneeuwt dan wel erg onder. Dat ik hierop reageer zonder ook maar één letter gelezen te hebben, maakt ook wel enigszins duidelijk dat de foto's wat afleiden van de boodschap. Maar misschien zegt het ook wel meer over mijn beperkte concentratieboog. Waar ging dit topic ook alweer over? :bloos:

Bubble

Anders goed is ook goed