AVEN - Aseksueel Voorlichtings- en Educatie Netwerk
Januari 21, 2019, 07:17:13                
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Heb je je geregistreerd, maar ontvang je geen activerings-email?

Stuur dan een email naar:
mailaven @ xs4all.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

FAQ   Startpagina   Omlaag  Help  Zoek  Inloggen Registreren  
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Nashville verklaring  (gelezen 259 keer)
Samoth
Amoeba Colony
*

« Antwoord #15 Gepost op: Januari 08, 2019, 12:27:47 »

Haha Samoth, zo had ik het nog niet bekeken. Fris gezichtspunt! Cheesy

Ach, ik voel me geregeld een stokoude hippie in een jonger lichaam. Ik heb drie 'wijsheden' die ik ook geregeld voor mezelf opzeg; 1) Erg veel in het leven is perceptie, 2) Ieder nadeel heb z'n voordeel (van Johan Cruijff overgenomen) en 3) Simplify! (versimpel, voortkomend uit mijn ouwe hippie-geest).

In mijn beleving is het goed om de inhoud van de Nashville verklaring eens los te laten. Want de inhoud is heel veel -zo niet alles- mening (perceptie). Ik ben erg TeamNikkinda, want er is een bepaalde groep die de Christelijke waardes (toren)hoog heeft en van mening is dat homo's en transgenders daarvan afwijken. Zoals er ook Moslims/Islamieten zijn die een bepaalde rotsvaste visie hebben. Naar mijn mening is dit hun mening, wat anderen (waaronder ik) dan van hun mening ook maar mogen vinden. Die groep hardnekkige (en daar koppel ik nu geen enkel waardeoordeel aan!) gelovigen zien wat ze geloven, waar ze voor staan echter als vaststaand feit en (de) waarheid, waar niet aan te tornen valt (en wat nu -maatschappelijk gezien- wel erg gebeurt, want de wereld verandert en meningen en visies mede daardoor ook).

Ik gebruikte eerder in een post twee keer de woorden xenofobie en daarmee geef ik een oordeel/mening over hun mening, die zij zelf dus als waarheid/feit zien. Dat is echter niet zo heel handig van me, want het draagt haast bij aan een tweestrijd tussen enerzijds voors en anderzijds tegens onbuigzame religie. En waarom zou er een (twee)strijd moeten zijn/komen als we ook gewoon samen kunnen leven, elkaars mening respecteren en verder -zonder waardeoordelen- niets (why can't we all just get along)? Want ook deze Nashville Verklaring is een denkwijze en we leven gelukkig zoverre in vrijheid dat we (weliswaar binnen bepaalde grenzen) mogen denken en zeggen wat we willen. Het wordt anders als mensen hun denkwijze gaan opdringen aan anderen, maar ook in 'opdringen' zit weer perceptie; want wat voor de ene opdringen is, is dat voor de andere helemaal niet.

Met betrekking tot deze verklaring; volgens mij wilden de ondertekenaars niet zo zeer bijdragen aan een tweestrijd, maar voor wat meer duidelijkheid zorgen onder hun eigen achterban (wat een ieder dáárover dan ook maar weer voor mening heeft). Een deel van de ondertekenaars van de verklaring (zo niet alle) poogt ermee vást de kast te sluiten of op z'n minst gesloten te houden. Omdat ze nu eenmaal geloven dat zo hoort. Daar kan ik wat van vinden (ik gebruikte dus al de term xenofobie) maar ik geloof niet dat de groep halsstarrige gelovigen zich laat beïnvloeden door meningen van buitenaf. Maar daarnaast valt in AceVentura zijn laatste link (o.a.) te lezen van een christelijke homo en dát vind ik heel goed aan wat er nu (door die verklaring) gebeurt. Een klein deel schroeft zijn potje wat dichter, maar daarnaast gaan er zoveel potjes juist verder open. Ik hoop dan uiteindelijk ook dat het voor gelovigen 'makkelijker' wordt om uit de kast te komen, om uit te komen voor wie en wat je bent. En kan dat niet in het geloof met een potdichte deksel, dan is dat geloof voor zo iemand misschien niet helemaal het juiste geloof, hoe moeilijk, lastig en verdrietrig die constatering dan ook maar is.

Bubble
Mitosis to the Max
**

« Antwoord #16 Gepost op: Januari 09, 2019, 02:57:10 »

Zo, net ook het manifest gelezen. Ik ben niet gelovig op een traditionele manier, in de vorm dat ik een bepaalde religie aanhoud, hoewel ik wel gedoopt ben toen ik baby was. Ik geloof wel dat er meer is en ik geloof in goedheid en gelijkheid.
Naast de gewraakte passages uit het manifest zie ik er echter ook een aantal heel mooie, realistische aspecten in staan (ook wel wat andere aspecten waar ik wel moeite mee heb). Eerlijk gezegd, verbaasde me dat na het lezen van de comments hier maar vooral in veel andere media. Daar lusten de honden soms geen brood van. Nu heb ik er altijd al moeite mee om me op politiek-/geloofsvlak heel pertinent uit te spreken, dus ik onthoud me van verder commentaar want ik heb er gewoon niet genoeg verstand van om een gedegen mening te kunnen vormen en daarmee te uiten, maar ik vroeg me wel af of anderen ook mooie aspecten in het manifest hebben opgemerkt.
Edewecht
Administrator
AVENator

Martin, 1962

« Antwoord #17 Gepost op: Januari 09, 2019, 07:44:34 »

Hartje
Vanavond (dwz woensdag 9 jan) organiseert o.a. het COC een bijeenkomst. Elkaar niet aanpakken met haat, maar gesprekken voeren met liefde. Dat is de bedoeling tijdens het vreedzame protest 'de Viering van de Liefde' bij het Homomonument in Amsterdam.

Hans Verhoeven, initiatiefnemer van Viering van de Liefde, wil vanavond laten zien dat religie niet gestraft moet worden vanwege de verklaring. "In de lhbt-community is een hele sterke negatieve reactie richting religie te zien. Vanavond wil ik laten zien dat ook religieuze lhbt'ers zich niet meer verscheurd hoeven te voelen."

(Deze zinnen heb ik geknipt & geplakt van NOS-Nieuws:
https://nos.nl/artikel/2266733-zij-vieren-de-liefde-als-protest-tegen-de-nashville-verklaring.html )
Hartje

PS Op zulke momenten wou ik dat ik in of bij Amsterdam woonde... Undecided

there is a crack in everything
that's how the light gets in

(leonard cohen)
AceVentura
Administrator
A-Grade AVENite

Alrighty then!

« Antwoord #18 Gepost op: Januari 09, 2019, 10:37:25 »

Hier kan je een verslag vinden van dit evenement:
https://nos.nl/artikel/2266773-honderden-nemen-op-viering-van-de-liefde-afstand-van-nashville-verklaring.html

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler
Jann
Amoeba
*

« Antwoord #19 Gepost op: Januari 17, 2019, 07:30:14 »

Ik voelde mij persoonlijk ook erg geraakt door deze verklaring. Als queer christen vind ik dit soort dingen altijd zo verschrikkelijk..

Meteen nadat ik het zag heb ik mijn gezin gevraagd hoe onze gemeente hier tegenover staat (want hoe mijn gemeente geloofd vind ik voor mijzelf het belangrijkste) en gelukkig nemen zij hier ook afstand van! Onze dominee poste op haar facebook: "stem uit de hemel: jij bent een kind van god" met een regenboogvlag Smiley

Be a little kinder than you have to - E. Lockheart
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: