Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Een nieuwe kat in de boom ;)

Gestart door Hayley_, januari 24, 2019, 09:31:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hayley_

Hoi allemaal,

om te beginnen vind ik het erg moeilijk om deze stap te zetten (vorm van social anxiety waardoor publiek praten toch eng blijft in het begin), maar toch stel ik mezelf graag wel even voor omdat ik toch best wel graag een poging wil doen tot uitreiken!

Ik ben Hayley, althans zo word ik graag genoemd :) , en over een klein aantal maandjes alweer 28 jaar. Ik heb enorm veel interesses en om er maar een paar te noemen: Bezig zijn met favoriete muziekgroepen, lezen, fotografie, series kijken etc etc. Ik wil gerust uitgebreider zijn maar dan wordt m'n intro topic wel heel lang, haha! (Maar als je nieuwsgierig bent, zal ik in een comment uitgebreider erop ingaan!)

Ik ben best open en praat makkelijk over dingen, maar vind het moeilijk om nieuwe contacten te maken. Ik ben doorgaans iemand die graag praat als mijn sociale batterij de lading ervoor heeft, maar ook iemand die heel erg de kat uit de boom kijkt. Ik weet nog niet hoe actief ik zal zijn hier, maar ik heb mij sinds gisteren op het forum aangemeld omdat sinds kort toch best wel een aantal dingen op z'n plek zijn gevallen voor mij. En eigenlijk benieuwd ben naar andere 'zoals mij'.

Hoe ik hier terecht ben gekomen:
Ik heb al zolang ik weet onzekere gevoelens richting het onderwerp 'seks' gehad, maar heb altijd gedacht dat dit komt omdat ik een vorm van smetvrees heb en het gewoon 'vies' vond. Op zich geen gekke logica. Nu heb ik wel eens vaker gedacht misschien aseksueel te zijn, maar ik had niet echt kennis over wat het inhield en kreeg niet echt bevestiging gevonden. Tot ik op een verhaal stuitte waarin de hoofdpersoon een aseksueel in ontkenning was. (Het was een fanfic, geen boek.) Maar veel van de reacties die werden omschreven herkende ik mij ZO goed in. Verder werden ook allerlei termen duidelijk uitgelegd waardoor ik een beter beeld begon te vormen over dingen en toen ben ik er toch eens over gaan praten weer met een vriendin en zodoende is alles ein-de-lijk op z'n plek gevallen. Ik heb uiteraard ook nog wat informatie gelezen en ik kan mij er goed in vinden. Plots zijn zoveel dingen logischer?

Ik heb geen moeite kwa acceptatie ervan, maar ik merk wel dat er toch een bepaalde last van me af begint te vallen. Ik keek altijd toch wel een beetje moeizaam richting de toekomst, omdat ik altijd bij het idee van een partner probeerde in te beelden hoe een intiem leven eruit zou zien. (En daarbij elk nieuw contact dat ik leerde kennen gelijk al afschreef als 'geen dating materiaal' en het bleef voor mij dus altijd bij vriendschap. Ik dacht dat ik gewoon 'picky' was.) Maar ik kon me gewoon echt niet indenken ooit echt happy te worden van seks. Dus ik had al de gedachte: als ik al iemand vind, dan zal die persoon het toch echt moeten accepteren van me.. –

Maar nu alles op z'n plek begint te vallen, merk ik dat ik toch anders kijk naar de toekomst. Ik kan het beter verwoorden en voel me dus niet meer zo egoistisch bij het idee geen seks te willen later. (Het is uberhaupt niet alsof je anderen seks verschuldigd bent dus gelukkig dacht ik al zo!) Maar ook hoe ik naar mensen kijk is nu aan het veranderen. Omdat ik nu denk 'zou ik die persoon als partner kunnen zien, met MIJN vorm van intimiteit ipv de 'seks' vorm van intimiteit'... en plots voel ik minder afwijzend naar mensen om me heen. Omdat ik mezelf anders inbeeld in de toekomst.

Nu ben ik nooit echt verliefd geweest nog en heb echt amper ervaring wat betreft daten en relaties, maar ik denk niet dat ik onder aromantisch val. (Maar hey, wie weet verandert mijn begrip hierover nog.)
Ik denk dat het gewoon heel lang duurt en veel vertrouwen kost voor ik verder kom dan vriendschap. Dat ik daar gewoon nog niet open genoeg voor heb gestaan. Maar dat zijn nog dingetjes waar ik mezelf meer in moet gaan ontdekken, denk ik.


Dus.. ehm. Dat is het in het 'kort'? :P Ik heb nog veel dingen in mijn hoofd waar ik mij onzeker over voel, maar om alles in dit voorstel bericht te dumpen vond ik ook een beetje teveel van het goede, haha..


Mijn doel voor het toch inschrijven tot dit forum is in de hoop misschien toch meer info te winnen door af en toe mee te kijken. En wie weet zelf meeposten als ik de drempel niet te hoog vind.
Of misschien zelfs nieuwe vrienden te maken waar ik mee kan praten.



Dus nogmaals hoi! Ik ben Hayley, Bi-Aseksueel en een beetje onzeker nog maar heel nieuwsgierig naar de mensen hier! :D





Atlantis

Hoi Hayley. Welkom op dit forum. Zo te lezen ben je al erg goed bezig. Je weet wie en wat je bent en wat je wel en vooral niet wilt. Top!!! Hopelijk gaan een aantal verhalen je helpen met je ontdekkingsreis. Kijk en lees en herken. En als je specifieke vragen hebt, kun je die hier ook altijd kwijt. Nogmaals welkom en natuurlijk  :cake: :cake: :cake:
Groetjes, Atlantis.
I solemnly swear that I am up to no good...

Koffie

Welkom! Je hebt al een hele ontdekkingsreis achter de rug en hier op het forum vind je heel wat informatie.

En nee, het is niet perse egoïstisch om geen seks te willen. Of misschien ook wel, maar niet meer of minder dan om het wel te willen. Het is een behoefte en behoeftes en belevingen van mensen lopen nu eenmaal erg uiteen.

Ik ou zeggen lees rustig rond op het forum en kijk of en wat je nog meer wilt delen. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Welkom Hayley_ :)
"Moeilijk om deze stap te zetten" ? Je hebt een enorme stap gezet, en al heel veel over jezelf verteld. Hopelijk voel je je hier gauw thuis!
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Wizz

Welkom Hayley!

Mooi om je verhaal te lezen  :)


AceVentura

Welkom op het forum Hayley,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Bedankt voor je uitgebreide bericht. Zo te lezen heb je al een mooi proces achter de rug, knap hoor :klap: Hopelijk kan je hier vinden wat je zoekt. Als ik je verhaal zo zie zal je in ieder geval wel herkenning vinden.

Wat voor muziek vind je leuk?
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Hayley_

Bedankt allemaal!
Ik hoop dat ik m'n plaatsje hier gauw kan vinden. :)


Op het moment heb ik vooral de vraag wat nu precies romantisch en aromantisch inhoud.

Er komt zoveel informatie op me af momenteel dat ik wat moeite heb het goed te begrijpen. Het is nog een te abstract begrip voor me nog. Maar ook omdat ik nu zoveel termen rond zie vliegen dat ik eigenlijk een beetje flink in de war begin te raken. Ik heb me nooit verdiept in al die 'hokjes' behalve 'straight/gay/bi'. Ik heb hier nooit de behoefte of noodzaak toe gehad, maar nu ik toch voorzichtig voet zet in een nieuwe community wil ik in elk geval een beetje begrip krijgen voor dingen. Dus behalve dat ik de woorden ken, weet ik nog altijd niet wat alles nu precies inhoudt. Dat vind ik nog wel lastig! Want al heb ik al wel dingen opgezocht het wil nog niet echt blijven hangen. En ik vind het vervelend omdat ik niet telkens mensen wil lastig vallen met dezelfde vragen. Dus misschien kan iemand me dat uitleggen of linken naar een topic? Want ik kan de weg nog niet goed vinden op het forum, het overweldigt me nog!


@Aceventura
Ik vind Kpop heel leuk. Ik weet niet of je het toevallig al kent of ooit van gehoord hebt? Het is niet alleen pop, maar ook Hiphop en Rap, EDM, Rock, Ballads en meer. Ik luister graag naar de muziek en houd me veel met de cultuur eromheen bezig en het verzamelen van m'n favo groepen. De teksten van hun liedjes helpen mij ook vaak met dingen waar ik tegen aanloop. (Veel teksten gaan over heel persoonlijke kwesties of juist meer op sociale wat het erg aanspreekbaar en interessant maakt voor me.)

Teal's Tracks

Welkom Hayley! Hopelijk weet je jezelf verder te ontdekken via dit forum!  :D
Nederlandstalige Aseksuelen op Facebook ontmoeten? (150+ leden)
https://www.facebook.com/groups/DutchAces/

Koffie

Romantisch houdt grof gesteld in dat je wel verliefd wordt. Hoe mensen dat dan weer invullen en ervaren, is ook weer heel verschillend, maar je romantisch tot anderen aangetrokken voelen is daarin de kern.

Armomantisch dus niet. Die herkennen zich niet in verliefdheid. Kunnen wel heel diepe verbinding voelen, maar niet zo zeer de 'romantische'.

En natuurlijk ligt ook dat niet zwart-wit en zit er nog een heel grijs gebied tussen twee uitersten in.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

With Pen and Paint

Welkom Hayley!  :cake: Ik herken heel veel in wat je zegt, onder andere over je sociale batterij en mensen meteen afschrijven als 'geen dating materiaal'. Er is maar 1 persoon geweest waarmee ik op meer dan twee dates ben gegaan en achteraf gezien denk ik dat dat komt doordat zodra ik merkte dat een ander interesse in mij had dat ik meteen die verwachting van seks enzo als een druk ervoer. Ik zag mijzelf ook heel lang niet in een relatie, maar sinds ik me voorstel hoe een relatie zou zijn met iemand die geen seksuele verwachtingen van mij heeft sta ik daar ineens een stuk meer voor open.

Een labeltje vinden waar je je helemaal prettig bij voelt is inderdaad lastig, maar ik hoop dat dit forum je kan helpen! Ik twijfel zelf ook nog wel eens, maar ik ben vrij zeker dat ik romantisch aseksueel ben. Voor mij betekent dat dat ik wel een behoefte heb aan een relatie en dingen als knuffelen en handen vast houden wel fijn vind, maar dat ik geen behoefte heb aan seks of zoenen. Niet iedereen verstaat echter hetzelfde onder seksueel en romantisch, dus uiteindelijk ben je zelf de enige die kan bepalen of je jezelf wel als romantisch beschouwd of niet. Ik zou me echter niet te druk maken over meteen alles uit vogelen, het is inderdaad veel informatie die ineens op je afkomt, dus neem je tijd!
"She had blue skin, and so did he. He kept it hid, and so did she. They searched for blue their whole way through, then passed right by - and never knew."
-Shel Silverstein

Hayley_

Dankje Koffie & With Pen and Paint!
Ik heb besloten een topic te openen met mijn vraag over Romantic/Aromantic zodat ik iets meer persoonlijk op m'n verhaal kan ingaan voor gerichtere reacties.
Dat leek me toch handiger voor mezelf dan hier in het intro topic! :) Want zelfs na de korte uitleg merk ik dat ik het moeilijk vind naar welke ik meer leun.


@With Pen and Paint
De seksuele verwachtingen, als ik aan die woorden denk, dan komen er gelijk herinneringen naar boven van situaties met affectie waar ik me zo ongemakkelijk in heb gevoeld bij dates/relaties. Omdat zo duidelijk was dat er een seksuele lading onder lag waar ik me niet fijn bij voelde. Het maakt het nog steeds heel moeilijk voor me om gewoon contact te aanvaarden van mensen. Want ik wil niet het signaal geven dat ik seksuele interesse heb, maar tevens heb ik al snel de angst dat iemand meer bedoelt dan een onschuldige aanraking. (Helaas durf ik daardoor ook met -gewone- vrienden niet gauw contact aan te gaan. Het voelt te intiem en ik zoek een diepgaand vertrouwen eer ik zoiets zou durven doen denk.)




Samoth

Hey Hayley, wat fijn dat je dit forum gevonden hebt en hier je openheid in een prachtige introductiepost hebt getoond. Bewonderenswaardig en hopelijk draagt het bij je sociale angst(en) wat te temmen. Op zaterdag 23 februari gaan we met een groep mensen van dit forum in (de buurt van) Baarn wandelen, met genoeg mogelijkheden om met elkaar over vanalles en nog wat van gedachte te wisselen. Of gewoon te genieten van de natuur, als je sociale batterij wat minder vol is. Kom gerust uit je boom om eens te snuffelen wat de grond zoal te bieden heeft, maar klim of blijf ook net zo makkelijk in die boom als je je daar prettig voelt. Voel je dus helemaal vrij ook aan te sluiten en zéker niet bezwaard als je niet aansluit. Vrijheid, blijheid. http://du.asexuality.org/index.php?topic=6279.45


Ik herken veel in je stuk, vooral omdat je volgens mij -net als ikzelf- veel en zelfkritisch nadenkt over allerlei situaties en onderwerpen. (In hoeveel knopen heb jij je brein al gedraaid?) En ik herken zeer je 'zoektocht' wat (a)romantiek (voor jou) is. Want met dat onderwerp bakkelei ik betreft mezelf ook nogal geregeld. Geen idee (nog) of en zo ja waar ik op het aromantische spectrum zit. Het advies wat ik hier heb gekregen is; rustig aan. Je hoeft niet op je volgende verjaardag exact uit te (kunnen) leggen hoe jij, de mensheid, de wereld en aseksualiteit plus aromantiek nou zoal in elkaar steekt. Je hebt volgens mij best al veel duidelijk voor jezelf. Koester dat ook maar een beetje. Lees lekker at ease dit forum, stel je vragen bij onduidelijkheden en onderzoek rustig (verder). Welkom! ? :cake:

Hayley_

Hey Samoth, bedankt voor de uitnodiging maar het is voor mij momenteel niet haalbaar om te reizen en spontaan buiten te zijn zonder anxiety aanvallen. Ik ga momenteel heel moeilijk voor bij de drempel van mijn eigen voordeur erdoor helaas. Anders had ik het zeker willen overwegen, maar ik zal eerst een stukje aan mezelf moeten werken eer ik weer zulke dingen kan gaan ondernemen. :)  Maar ik heb zeker wel interesse om (vooral leeftijdsgenoten) in het echt te gaan ontmoeten die in hetzelfde bootje zitten als mij. Want ik wil echt wel iemand vinden om meer mee te delen als gewone vriendschap, maar ik merk dat ik dat niet ga vinden als ik in mijn huidige kringen blijf hangen zoals altijd. Dus misschien dat ik zelf ooit nog een oproepje durf te plaatsen als ik me wat 'veiliger' voel. (Ik weet dat ik contradicterend overkom met hoe open ik post maar het kost me nog altijd elke keer wel moed en 10x herlezen om die verzend-knop in te drukken! Dus ik ben wel blij dat iedereen zo positief reageert!)

Ik denk inderdaad veel na. En ook altijd kritisch naar mezelf. Ik ben dit de laatste jaren meer en meer gaan doen, ook naar aanleiding van de diagnose Autisme en het hervormen van mijzelf tot een vorm die bij mij past, in plaats van een vorm aangepast naar anderen. Ik heb dan ook enorm veel knopen en helaas is het afgelopen jaar heel veel gebeurd waardoor ik mezelf helemaal klem heb gezet. Met als gevolg depressies, paniekaanvallen, moodswings.. noem maar op. (Ik wacht nu op de juiste hulp, geen zorgen. Ik heb al aan de bel getrokken om de oorzaak te achterhalen en te ontknopen!)

Ik heb echter ook te kampen nu met dissociatie. Ik herken mijzelf niet meer door een aantal gebeurtenissen. Ik ben er flink mee aan het werk en moet zeggen dat dit stukje ontdekking op gebied van aseksualiteit me heel erg op weg helpt de echte ik terug te vinden. Omdat ik weer een klik met mezelf begin te voelen erdoor.

Het helpt inderdaad dat ik mezelf goed weet te verwoorden altijd. En ook vaak snel al koppelingen kan leggen voor mezelf. Maar ook daarom heeft mijn brein altijd zoiets van: Geen geduld! Ik wil antwoord! (Maar dat is ook een stukje autisme. Probleem-oplossingsgericht. Haha!) Dus nu ik actief een zoekvraag heb, ben ik er momenteel actief mee bezig om te zien of het antwoord eens kan opduiken. Zo niet, dan heb ik in elk geval wel een flink stuk informatie winning gehad die misschien later op z'n plek zal vallen. Zoals nu met aseksualiteit waarvan het vermoeden bestond maar het beestje nu de naam heeft. ;)

Ik lees ook veel op ace-book momenteel en heb ook daar al de moed weten te vinden te posten en te PM-en! Ik zie zoveel dingen waarin ik niet alleen blijk te zijn en het is heerlijk om dit te beseffen!



Bubble

Anders goed is ook goed

Marsumarsu