Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ik stel mij voor

Gestart door Phantom, februari 06, 2019, 04:12:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Phantom

Hoi allemaal,

Dit ben ik; vrouw van 37 jaar in een relatie mét twee kinderen.

Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ik een zoektocht ben begonnen een zoektocht wat mijn seksualiteit betreft.

Ik heb meerdere langere seksuele relaties gehad, echter is seks altijd een probleem voor mij geweest. Kussen vind ik ook zoiets afschuwelijks! Waarom? Ik weet het niet. Ik heb gezien dat er 4 types aseksuelen zijn, echter vind ik op een andere site een 5e type (die geloof ik niet overal erkend wordt). Ik kan mij vinden in dit vijfde type E (Personen die alleen seksuele drift en aantrekkingskracht tot anderen ervaren als deze esthetisch is. In andere gevallen ervaren ze seksualiteit als afstotend. Dit wordt ook wel 'esthetische aseksualiteit' genoemd)  en ook in type C (Type C: heeft een libido en ervaart romantische aantrekkingskracht, maar legt geen verband tussen beide.). Ik weet dat ik zelf bepaal of ik aseksueel ben of niet, alleen ben ik verward door begrippen als libido, seksuele aantrekkingskracht, ...

Ik heb met verschillende mensen seks gehad, echter is dit niet iets wat van harte ging. Ik heb het ervaren als een wederkerige bevestiging van aantrekkingskracht en hier hoort seks bij (volgens de maatschappij of ik heb dat gedacht). Ik heb ook al mijn relaties verbroken omdat ik echt geen seks wilde met die persoon (ik walg al bij de gedachte) en dit niet durfde te zeggen en zelf ook dacht dat ik dus niet van deze persoon houd. Ik heb een relatie met eenvrouw gehad omdat ik dacht dat ik seks met een vrouw wellicht wel wat vond, niet dus. Iedere keer weer en iedere keer weer teleurgesteld in mijzelf. Ik dacht; als ik mij niet seksueel tot iemand aangetrokken voel dan houd ik niet van deze persoon. Het lijkt (of het is zo) alsof ik geen seks kan hebben met iemand waar ik om geef/van hou. Mensen die ik esthetisch aantrekkelijk vind daar kán ik seks mee hebben alleen is dit denk ik niet uit een gevoel van lust maar een gevoel van het krijgen van bevestiging dat deze persoon mij ook écht aantrekkelijk vindt. Hierbij moet ik eerlijk zeggen dat dit nuchter zeer moeilijk is, dus meestal was er alcohol in het spel.  Ik zou er geen problemen mee hebben om nooit meer seks te hebben (liever niet zelfs), maar ik wil wel aantrekkelijk/leuk/interessant gevonden worden door iemand.

Valt dit onder aseksueel zijn of ben ik psychisch gewoon messed up?

Mijn relatie (9 jaar) staat onder grote druk omdat mijn partner wel seksueel is. Als ik geen kinderen zou hebben dan was de keuze om afscheid te nemen makkelijk geweest, dit is nu niet het geval. Wij hebben vaak ruzie over het niet hebben van seks. Naast het heel boos op mij zijn denkt hij dat het allemaal wel goed komt en dat ik uiteindelijk wel weer bijdraai, ik denk van niet 1) omdat ik nooit ben bijgedraaid en 2) omdat ik het zat ben om maar alcohol te drinken om seks te kunnen hebben. Ik kan die knop op een gegeven moment niet meer omzetten. Ik heb gewoon liever geen seks, met niemand!
Dat is het denk ik; ik heb ALTIJD seks gehad voor een ander en niet voor mijzelf, hoogstens om emotioneel bevestigd te worden en/of iemand aan mij te binden denk ik.

Ik hoop dat ik met dit verhaal niemand voor z'n borst gestoten heb én ik hoop dat dit niet een raar verhaal is op dit forum. Alvast bedankt voor de tijd die je genomen hebt om mijn verhaal te lezen.

Koffie

Welkom. Nee ik denk niet dat je 'gek' bent (messed up). Het is ook zeker geen raar verhaal!

Er is bovendien een heel grijs gebied waarin mensen zich kunnen herkennen, aseksualiteit is nu eenmaal lang niet altijd een zwart-witverhaal. Het type dat jij omschrijft waarin jij je herkent ken ik niet, maar uiteindelijk gaat het er ook niet perse om in welk hokje jezelf thuisvoelt (al kan dat behulpzaam zijn bij het begrijpen en in kaart brengen van jezelf). Het gaat erom dat jij zelf voelt of je ergens in het aseksuele spectrum thuis bent.
Het is soms ook heel verwarrend. Het kan best een zoektocht in jezelf zijn.

Libido op zich staat los van aseksualiteit. Bij aseksualiteit gaat het om het ontbreken van seksuele aantrekking, of die alleen in specifieke omstandigheden ervaren. Libido is een lichamelijk iets en kan er zijn los van de aantrekking.

Ik heb zelf vroeger seks gehad vanuit het idee dat het erbij hoorde, dat het liefde was als je binnen je relatie seks hebt. Ik heb het ook gedaan omdat er voor mijn partners geen liefde zonder seks mogelijk was en ik wel graag liefgehad wilde worden. Het gaf me ook een gevoel van bevestiging als iemand seks met me wilde, van meetellen in de wereld, interessant zijn voor iemand. Het viel me wel op dat ik er puur voor mezelf helemaal geen interesse in had en dat ik me goed een relatie kon voorstellen waarin ik geen seks had. Sterker nog, dat leek me een opluchting. Ik was al in de 40 toen ik duidelijk kreeg dat aseksualiteit bestond en dat dat bij mij hoort. Dat heeft mij veel duidelijkheid en ook rust gegeven.

Als je in je relatie verplicht bent om seks te hebben ga je over je grenzen heen. Je brengt jezelf schade toe. Dat heeft het voor mij ook allemaal veel moeilijker gemaakt, ik deed dusdanig mijn best om me aan te passen, dat ik mezelf kwijtraakte. Daar ga je je verre van goed van voelen en ik wist nauwelijks nog wie ik zelf was.

Voor je partner is het misschien ontzettend moeilijk om zich voor te stellen dat je van iemand houden kunt zonder seks en hij zoekt misschien heyt gevoel van liefde en intimiteit juist in seks, waar jij het misschien juist niet zoekt. Misschien is hij ook bang dat je niet van hem houdt of dat je hem niet mooi en mannelijk genoeg vindt. Wat ik vaak lees is dat partners zich persoonlijk afgewezen voelen. Daardoor ontstaat ontzettend veel miscommunicatie en hangt het er vanaf in hoeverre partners open kunnen staan voor elkaars gezichtspunten. Jezelf verdoven met alcohol om seks te hebben klinkt niet goed. Het lijkt me voor je partner ook niet leuk. Het heeft niets meer met liefde en intimiteit van doen.

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Atlantis

Hoi Phantom, welkom op dit forum  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Jouw verhaal klinkt voor mij heel herkenbaar. Ook ik heb een relatie van 10 jaar gehad, met 2 kinderen. Uiteindelijk zijn we uit elkaar gegaan, omdat mijn (inmiddels) ex niet kon leven zonder seks.  Hoe ik me in alle bochten wrong om eronderuit te komen, ontelbaar en onvoorstelbaar.

Ook ik vroeg me geregeld af of ik gek was. Nou, niet dus. Ik ben gewoon anders geaard, alleen kwam ik daar pas achter toen ik 52 was. Rijkelijk laat, maar nooit té laat.
Ik denk dat er genoeg verhalen te vinden zijn voor je op dit forum, waarin je jezelf herkent, of waar je iets aan hebt.
Succes met je zoektocht en ontdekkingsreis  :cake:

Groetjes, Atlantis.
I solemnly swear that I am up to no good...

Bubble

Hoi Phantom, welkom

Herkenbaar verhaal, hoor. Ik heb 32 jaar in een seksuele relatie gezeten met dezelfde strubbelingen en ook met het drinken van alcohol om mezelf zover te krijgen dat ik seks kon hebben. Ik weet nu 2 jaar dat ik aseksueel ben, relatie is inmiddels voorbij en eindelijk ben ik tot rust omdat ik geen seks meer hoef te hebben en ben ik de wereld opnieuw aan het ontdekken. En als ik nu alcohol drink, is dat omdat ik het lekker vind smaken en er gewoon trek in heb. Niet omdat ik iets moet verdoven.
Anders goed is ook goed

AceVentura

Welkom op het forum Phantom,  :cake: :cake: :cake: :cake: :cake:

Zo te zien heb je je al behoorlijk in de materie verdiept. Het type E kende ik helemaal niet, heb je daar een link voor met wat meer informatie? Dan kunnen we kijken of we daar hier informatie over kunnen toevoegen.

Citeer
Valt dit onder aseksueel zijn of ben ik psychisch gewoon messed up?
Of je aseksueel bent kunnen wij niet bepalen, dat is echt aan jou zelf, maar messed up klinkt het zeker niet. Als je hier op het forum rond kijkt zal je denk ik veel herkenning vinden.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Je kunt je wel messed up voelen als je nog erg zoekende bent. :)
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Phantom

#6
Wooow, dank voor de reacties. Ik voel me zeker welkom:)

Er is zoveel te lezen op dit forum, ik weet haast niet waar ik ga beginnen!

Hier is de Link naar de site waarop Type E wordt omschreven: http://www.werkgroep-aseksualiteit.org/wat-is-aseksualiteit.html

Nogmaals dank voor de begripvolle reacties.

(Edit: link gefixt - Edewecht)

Phantom

De link hierboven werkt niet, copy-pasten werkt wel!

Samoth

Hey Phantom, inderdaad klink jij en klinkt je verhaal absoluut niet messed up, in tegendeel zelfs. Ik weet zéker dat je hier herkenning gaat vinden en hoe messed up je jezelf zo nu en dan ook (nog) zult vinden, je bent het écht niet. Hooguit anders dan menigeen, maar niet beter of minder en zeker niet gek. Of ik moet zelf natuurlijk ook volslagen geschift zijn, want je verhaal is ontzettend herkenbaar. Ook al ben ik man en zorgde alcohol er geregeld juist voor dat nóg minder functioneerde dan in nuchtere toestand. Welkom alhier.  :cake:



AceVentura

Bedankt voor de link Phantom. Ik ben zo vrij geweest om je bericht aan de passen in een poging een werkende link te maken, maar dat lukt niet doordat er [ en ] in de link zit.

Ook op de Engelstalige wiki zie ik hem niet staan, dus ik ben benieuwd waar de beschrijving van type E zijn oorsprong heeft, want hij klinkt als een zinnige toevoeging.
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Koffie

Ik heb de Werkgroep Aseksualiteit in mijn favorieten staan, maar het was me nooit opgevallen dat ze een extra type hanteren. Ik heb er ook al heel lang niet naar gekeken, naar die site. :)

Overigens herken ik er ook wel iets in, maar bij mij blijft het wel zo dat ik geen aantrekking ervaar. Er zijn mensen met wie ik het niet wil doen en er zijn mensen met wie ik het nog minder wil doen en er zijn mensen waar ik het absoluut niet wil doen. ;)
En misschien wil ik in een relatie wel een uitzondering maken, met iemand met wie ik het niet wil doen. Als ik dat nog trek en als ik me voldoende erkend en gerespecteerd voel.
Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).

Mijn wiki-ervaringsverhaal lees je hier: https://du.asexuality.org/wiki/index.php?title=Koffie

Edewecht

Citaat van: Phantom op februari 07, 2019, 09:36:29 AM
De link hierboven werkt niet, copy-pasten werkt wel!

Oeps! Dat is mijn pakkie-an, die website. :bloos: Ik zal er zo gauw mogelijk naar kijken.

Tot die tijd citeer ik "type E" hier even:

Citeer
Type E
Personen die alleen seksuele drift en aantrekkingskracht tot anderen ervaren als deze esthetisch is. In andere gevallen ervaren ze seksualiteit als afstotend. Deze mensen kunnen goede en/of emotionele vriendschappen hebben, alleen hebben ze niet de behoefte aan onesthetische seksuele interactie. Dit wordt ook wel 'esthetische aseksualiteit' genoemd.

en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Edewecht

Overigens: Welkom Phantom!

Er zijn hier meer leden - waaronder ikzelf - die wel degelijk seks hebben gehad. Vaak of niet vaak, dat doet er niet toe. We zijn dus niet messed up, integendeel: we weten waarover we het hebben!
Seks 'omdat het zo hoort', seks omdat 'je het misschien nog moet leren', seks omdat 'je het dan vanzelf wel lekker gaat vinden', seks omdat 'je de ander niet wilt afwijzen' ... we kennen al deze redenen om seks te hebben.
Maar uiteindelijk: je seksueel tot die ander aangetrokken voelen... nee!
Je verhaal is dus heel herkenbaar! Ik hoop dat je je hier thuis zult voelen.

@Koffie
Citaat van: Koffie op februari 07, 2019, 12:19:09 PM
Er zijn mensen met wie ik het niet wil doen en er zijn mensen met wie ik het nog minder wil doen en er zijn mensen waar ik het absoluut niet wil doen.
:rollol:
en de leraar die mij altijd placht te dreigen: 'jongen, jij komt nog op het verkeerde pad'
kan tevreden zijn en hoeft niets meer te krijgen, dat wil zeggen: hij heeft toch gelijk gehad.

(lennaert nijgh)

Atlantis

Citaat van: Edewecht op februari 07, 2019, 06:07:05 PM
Type E
Personen die alleen seksuele drift en aantrekkingskracht tot anderen ervaren als deze esthetisch is. In andere gevallen ervaren ze seksualiteit als afstotend. Deze mensen kunnen goede en/of emotionele vriendschappen hebben, alleen hebben ze niet de behoefte aan onesthetische seksuele interactie. Dit wordt ook wel 'esthetische aseksualiteit' genoemd.


Ligt het aan mij, of begrijp ik dit gewoon niet zo goed. Esthetische aseksualiteit? Hoe kan seksuele interactie esthetisch zijn, als je niet van seks houdt? Dan ga ik denken aan kasteel romannetjes (waar ik ábsoluut niet van houd). Alles lijkt mooi, aardig en esthetisch,  maar seks gaat voor mij nog altijd gepaard met een hoop oerwoudgeluiden, vieze luchtjes en zweet......
Sorry, klinkt wat onesthetisch  ;), maar daarom kan ik die 2 niet zo goed rijmen. Wie oh wie helpt me???
Ik bedoel dit niet rot of zo, ik begrijp het gewoon niet zo......
I solemnly swear that I am up to no good...

Bubble

CiteerLigt het aan mij, of begrijp ik dit gewoon niet zo goed. Esthetische aseksualiteit? Hoe kan seksuele interactie esthetisch zijn, als je niet van seks houdt? Dan ga ik denken aan kasteel romannetjes (waar ik ábsoluut niet van houd). Alles lijkt mooi, aardig en esthetisch,?  maar seks gaat voor mij nog altijd gepaard met een hoop oerwoudgeluiden, vieze luchtjes en zweet......
Sorry, klinkt wat onesthetisch?  ;), maar daarom kan ik die 2 niet zo goed rijmen. Wie oh wie helpt me???
Ik bedoel dit niet rot of zo, ik begrijp het gewoon niet zo......

Ik zou zo graag zeggen dat het inderdaad aan jou ligt Atje, maar ik krijg ook geen helder beeld hierbij. Phantom, bedoel je dat je wel seksueel aangetrokken kan worden door mensen die je mooi vindt of vind je mooie seksuele interactie opwindend? Wat maakt dan dat je dat mooi vindt? Ik wil het echt graag begrijpen hoor. Ik plaag Atlantis wel een beetje, maar de vraag is echt serieus.
Anders goed is ook goed