AVEN - Aseksueel Voorlichtings- en Educatie Netwerk
Mei 21, 2019, 12:52:27                
*
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws:
Heb je je geregistreerd, maar ontvang je geen activerings-email?

Stuur dan een email naar:
mailaven @ xs4all.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

FAQ   Startpagina   Omlaag  Help  Zoek  Inloggen Registreren  
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Komt een mens bij de dokter  (gelezen 198 keer)
Briggy
Asexy Samurai

« Gepost op: April 18, 2019, 03:19:47 »

Hoi, ik zag een reclame voor deze site voorbij komen waar aseksueel ook expliciet benoemd wordt Smiley

https://www.komteenmensbijdedokter.nl/

"Elke dag zit de wachtkamer van de dokter vol met mensen: mannen, vrouwen, homo's, lesbiennes, hetero's, bi's, trans personen, intersekse personen, aseksuelen… Allemaal hebben ze recht op zorg die bij hen past, maar door onwetendheid, schaamte en verkeerde aannames krijgen ze die niet altijd. Samen kunnen we daar iets aan doen. Laat zien wie je bent, zodat je de zorg krijgt die bij jou past. Ontdek op deze website wat jij kan doen!"

https://www.youtube.com/watch?v=VwBdmkLoRxk

12-1-2015 <3 MarkA
AceVentura
Administrator
AVENt Horizon

Alrighty then!

« Antwoord #1 Gepost op: April 18, 2019, 03:34:13 »

Wat een mooi initiatief Clapping
Aseksualiteit wordt zelfs op meerdere plekken op de site genoemd, mooi dat we zo volledig meegenomen worden Cheerleader

Wat zijn jullie ervaringen mbt. vertellen over aseksualiteit als je bij een zorgverlener bent? Bij mij is het nog nooit relevant gewest voor de klachten die ik had dus ik heb het ook nooit verteld.

53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler
Koffie
Administrator
AVENger

Sandra

« Antwoord #2 Gepost op: April 18, 2019, 05:04:08 »

Dat hangt er vanaf wat voor zorgverlener. Ik heb een therapeut gehad die het eerst leek te accepteren en aan te nemen dat ik het inderdaad ben, maar die later allerlei vragen begon te stellen waarmee het het in twijfel trok en opmerkingen begon te maken als: 'Dan ben je eigenlijk nog een heel jong meisje!' en 'Weet j , je kunt beter een natuurtype als partner zoeken, die geitenwollen sokken zijn vaker aseksueel'. Dus in die zin ben ik er wel tegenaan gelopen. Bij dokters nooit, het is nooit een issue geweest. Ik heb het nooit verteld, niet aan gedacht en ik zie er ook geen reden toe. Ook niet bij uitstrijkjes en dergelijke.

Trouwens, ze geven ook nog eens een correcte beschrijving van aseksualiteit. Ze zeggen niet dat aseksuelen nooit behoefte hebben aan seks. Smiley
https://www.komteenmensbijdedokter.nl/waarom-deze-campagne/begrippenlijst/

Groetjes van Koffie. (V, 1969)
2 kinderen (2000 en 2001). En een kat (2013).
Samoth
Mega Mitosis
**

« Antwoord #3 Gepost op: April 19, 2019, 12:58:42 »

In de site en de info erop ga ik me nog inlezen, maar erg fijn dat er zoiets is. De definitie waar Koffie naar linkt, doet ook mij deugd. Dank je voor het delen, Briggy! 
Tempesta
The Atrix Has You

« Antwoord #4 Gepost op: April 24, 2019, 07:58:24 »

Wat zijn jullie ervaringen mbt. vertellen over aseksualiteit als je bij een zorgverlener bent? Bij mij is het nog nooit relevant gewest voor de klachten die ik had dus ik heb het ook nooit verteld.

Ik was eind twintig toen ik bij een gynaecoloog zat voor een spiraaltje. Toen ik zei dat ik maagd ben (wat relevant was) viel er even een stilte, waarna er gevraagd werd of ik klachten had over mijn seksleven. Ergens kan ik wel bedenken dat dat een relevante vraag was ivm dingen als vaginisme enzo, maar ik voelde me heel ongemakkelijk en niet goed serieus genomen.

Those who mind don't matter
Those who matter don't mind
Zomerbloempje
Junior Member
*

« Antwoord #5 Gepost op: April 28, 2019, 09:39:02 »

Ik heb mijn gebrek aan behoefte aan seks met een hulpverlener (psychotherapeut) gedeeld. Op zich altijd het gevoel gehad dat ze goed luisterde en vooral geen oordeel had. Ik heb veel aan mijn gesprekken met haar gehad in andere thema`s, maar ten aanzien van a seksualiteit (dat begrip is nooit genoemd) leek ze toch uit te gaan van `het gemiddelde` en was haar hulp gericht op het wel kunnen genieten van seks. Ze zij ook vaak dat het iets was waar ik me aan over zou moeten geven en dat het genieten dan vanzelf wel komt...
 Dat gebeurde dus niet en leek ze moeilijk te kunnen begrijpen. Ik heb zelf ook gedragswetenschappen gestudeerd en werk als kinderpsycholoog-orthopedagoog met heel jonge kinderen, dus heb hier zelf niet mee te maken in mijn werk. Maar wat ik wel weet vanuit de studie is dat er vooral aandacht is voor behandeling van stoornissen en symptomen en daarnaast is er een beetje aandacht voor veel voorkomende gebeurtenissen-situaties die aan symptomen ten grondslag kunnen liggen, zoals scheiding ouders, mishandeling, rouw e.d. De minder vaak voorkomend gebeurtenissen die voor psychische klachten of een hulpvraag kunnen zorgen (zoals een specifieke cultuur waarin je opgroeit of bijvoorbeeld a seksualiteit dat voor onzekerheid, eenzaamheid e.d. kan zorgen) komen in de hele opleiding niet voor. Dan betekent het dus dat de psycholoog zijn eigen kaders volledig moet kunnen loslaten en zich in moet kunnen leven en zelf moet verdiepen in dit soort dingen om de ander te begrijpen.
Mijn ervaring is dat het heel vervelend is dat je merkt dat een hulpverlener zich niet verdiept in jou situatie. Als een therapeut bijvoorbeeld vraagt `hebben jullie al bij elkaar geslapen` terwijl ik de vorige keer aangaf hoe ik seksualiteit ervaar en wat voor mij `normaal` is, dan voel ik me totaal onbegrepen. Dan laat ze haar vraag namelijk niet aansluiten op mijn `normaal` maar op haar eigen normaal.

kim10
Amoeba
*

« Antwoord #6 Gepost op: April 28, 2019, 03:50:22 »

Was nooit relevant. Ook nooit behoefte aangehad.
Tixie
Junior Member
*

zij/haar » g(r)ay ace » west-vl

« Antwoord #7 Gepost op: April 28, 2019, 05:05:52 »

De eerste afl van de podcast is al interessant! Ben benieuwd naar de volgende Smiley
Echt een goede campagne  Cheesy

sick of the kissing cult
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: