Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Mensen op non-actief

Gestart door TBW, november 10, 2005, 03:21:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sismo

Veel plezier!  :wave:
*is stinkend jaloers...*
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Jovi_Hobbes

Poe, wat stinkt het hier opeens zeg  :geezer:
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Sismo

Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

Jovi_Hobbes

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Ereinion

Even terug!

TBW, nog gefeliciteerd!  :cake:

Jovi, tuurlijk mis ik Castlefest niet, dat plannen we wel goed!  ;) Morgen lekker weer weg dus, maar wel wat later want onze papegaai was een beetje verdrietig, na twee weekjes alleen.  :'(

En Peter, het is inderdaad vacantie!  ;) Ik herinner me een keer dat we op de basisschool allemaal woorden op het bord moesten schrijven en toen schreef ik vacantie. Mijn klas dacht dat het fout was, mijn juffrouw vond het wel een beetje ouderwets, maar wel goed  ;)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Spelling is iets waar ik koppig in ben. Zoals ik het op de basisschool geleerd heb, en wat toen goed was, daar houd ik mij aan. Tamelijk consequent, geloof ik. Ik kreeg er later in mijn theologiestudie nog wat bonje over met mijn prof, toen ik mijn scriptie schreef. Die vond het een niet onderhandelbaar strijdpunt dat ik consequent de 'vernieuwde' spelling moest toepassen. Zo van  'kerkenraad' ipv 'kerkeraad', en 'pannenkoek' ipv 'pannekoek'. Ik vond ( en vind) het waanzin, waarom dat nou zonodig iedereen opgelegd moest worden. En waarom het oude nu plotseling fout zou zijn. En waarom mijn prof er plotseling een niet onderhandelbaar strijdpunt van maakte.

Natuurlijk moest mijn prof mijn scriptie wel goedkeuren..dus heb ik hem verbaal zijn zin gegeven en vervolgens gezorgd dat dat soort spelling in mijn hele scriptie niet voorkwam, door alles anders te formuleren. Hoezo koppig ?  ;D

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Willem

#368
Citaat van: peter1963 op augustus 02, 2007, 03:54:33 PM
Spelling is iets waar ik koppig in ben. Zoals ik het op de basisschool geleerd heb, en wat toen goed was, daar houd ik mij aan. Tamelijk consequent, geloof ik. Ik kreeg er later in mijn theologiestudie nog wat bonje over met mijn prof, toen ik mijn scriptie schreef. Die vond het een niet onderhandelbaar strijdpunt dat ik consequent de 'vernieuwde' spelling moest toepassen. Zo van  'kerkenraad' ipv 'kerkeraad', en 'pannenkoek' ipv 'pannekoek'. Ik vond ( en vind) het waanzin, waarom dat nou zonodig iedereen opgelegd moest worden. En waarom het oude nu plotseling fout zou zijn. En waarom mijn prof er plotseling een niet onderhandelbaar strijdpunt van maakte.

Natuurlijk moest mijn prof mijn scriptie wel goedkeuren..dus heb ik hem verbaal zijn zin gegeven en vervolgens gezorgd dat dat soort spelling in mijn hele scriptie niet voorkwam, door alles anders te formuleren. Hoezo koppig ?  ;D

Hé ! Ik ben het hier nu eens waanzinnig eens met Peter !
De laatste spellingshervorming is een klungelachtige taalverminking geweest die uitging van "éénvoudig-rechtlijnige" vormregels, waarbij de inhoud én de aanvaarde uitspraak werden voorbij gezien. Geen hervorming van taalkundigen maar van administratieve taalpolitiekers. (Wegjagen, dat zootje !!!!  Ze waren dan nog duurbetaald ook!  >:D )
Kerkenraad is verdedigbaar want we bedoelen wellicht een overkoepelend orgaan voor meerdere kerken!?  Tenzij het de vergadering van een kerk is die bedoeld wordt, en dan is het naar doodgewoon taalgevoel kerkeraad. De twee hebben bestaansrecht... want het kan een andere betekenis zijn.
Maar spelling gaat voor betekenis. Bij die vierkante koppen van...  :banghead:
Pannenkoek echter is rabiate onzin. Ik bak die koek in slechts één pan tegelijk. Alleen circusjongleurs kunnen één koek in 3 pannen tegelijk bakken... of , euh, was dat de goochelaar?  ;D ;D ;D
Idem paardenbloem.. en zo'n flauwekul nog.  Trouwens je ZEGT paardebloem, en die spellings-ambtenaren beweren nu koudweg dat we het ook meteen anders moeten zeggen ook...
Peter, wist je nog wat er aan de hand was? De spellings-troep vergaderde al veel te lang, ze raakten niet akkoord  (accoord, ackoord? :) ) , t'werd te duur (Nederlands + Vlaams belastingsgeld) en de ministers hebben het clubje met de rug tegen de muur gezet met een: "en nu OVERMORGEN een lijst, punt uit... "
Zo. Achterlijke lijst. Goed om over enkele jaren terug in de vuilbak te gooien...
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

petra1963

Hoi Willem,
Ja, zoiets kan ik mij ook herinneren...hi...hi...en de verontwaardiging die toen onder een deel van de bevolking opstak..hi...hi..over dat spellingsgedoe. Net goed !  ;D

Wat 'kerkenraad' betreft: In de gereformeerde kerken in nederland waren de kerkeraden inderdaad de raad van 1 kerk. In de hervormde kerk overkoepelde de kerkeraad meerdere kerken in dezelfde plaats. Beide varianten kwamen ( en komen) dus voor. OOk een rede om niet een van beide varianten verplicht te maken..
En de paardenbloem.. heb je die wel eens op zien eten door meerdere paarden tegelijk ?  ;D

Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Willem

Juist, die paarden vertrappelen mekaar nog voor ze bij de bloem komen !
Maar misschien wel een reden (causis) en geen rede (eloquentia) !??  HIHI...  :afro:
Ravotten-Stilte-Denken-Doen
Mogelijk opnieuw zoekend naar een héél sportieve partner

Jovi_Hobbes

Citaat van: Ereinion op augustus 02, 2007, 12:41:05 PM
Jovi, tuurlijk mis ik Castlefest niet, dat plannen we wel goed!  ;) Morgen lekker weer weg dus, maar wel wat later want onze papegaai was een beetje verdrietig, na twee weekjes alleen.  :'(

Gelukkig maar! Misschien kom ik je morgen nog wel tegen dan  :wave:
O wacht, je leest dit niet meer, natuurlijk  :(
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Jovi_Hobbes

 :banghead: helemaal vergeten te vragen of je een leuke vankantie hebt gehad!
Heb je een leuke vakantie gehad Ereinion?  :D
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Stev

Citaat van: peter1963 op augustus 03, 2007, 08:12:53 AM
Wat 'kerkenraad' betreft: In de gereformeerde kerken in nederland waren de kerkeraden inderdaad de raad van 1 kerk. In de hervormde kerk overkoepelde de kerkeraad meerdere kerken in dezelfde plaats. Beide varianten kwamen ( en komen) dus voor. OOk een rede om niet een van beide varianten verplicht te maken..
Ik ben nog wel op vakantie (sorry, ik heb het  met een "k" geleerd  ;D ) maar nu zou ik toch even willen weten hoe je het woord kerkenraad in je scriptie gebruikt hebt zonder het te gebruiken?  ???
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

pinky

Haha, jaja, ik had laatst een discussie of het nou advocaat is of advokaat? Of ligt dat er nu weer aan of het een mens of een groenteding is. Want wij hebben hier een advokatenkantoor (ziet er wel erg dom uit hoor, ik heb het met een c geleerd). Net zoals kado en buro of cadeau en bureau. Dan gebruik ik lekker kado en buro. Dat is makkelijker te onthouden.

Ik vind dat taal altijd moet veranderen. Het is veranderlijk. En de spelling verandert vanzelf wel mee. Ik bedoel zoals slang. Dat is dan de straattaal. Het gaat er juist om dat ze elkaar verstaan en begrijpen, dus al is de spelling verkeerd, als het maar duidelijk is! Daar is taal voor gemaakt.

Ik beodel dat als je de wordoen veerkerd seplt maar de ereste en laastte leettr maar op de jiutse pelk zet, sanpt ook ideeeren je nog. Tcoh?

Hoezo dan één correcte spelling?  ;)