Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

Ben je introvert of extravert?

Gestart door myra, november 15, 2005, 10:20:19 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

«-o-Lantos-o-»

Hahah. ik heb net de eerste stem ingediend voor "extravert.

Ik ben toch extravert vind ik. Ik sluit me helemaal niet af voor anderen. Ik sta open voor iedereen, en dat heeft ook zijn nadelen. Ik zou wel meer introvert willen zijn. Ben trouwens ook bezig om meer introvert te worden.

Persoonlijk vind ik dat vanwege mij HSP ik meer aanleg heb op om extravert te zijn, alhoewel het beter zal zijn om toch introvert te zijn. Dat scheelt een heleboel ongewenste energie.

~The Soul That Can Speak Trough The Eyes Can Also Kiss With A Gaze~
~There Is A Darkness Living Deep In My Soul That Still Has A Purpose To Serve~
~When Did I Realise That I Was God? Well I Was Praying And Realised That I Was Talking To Myself~
~Death Is Not The End But The Begining Of Eternity~

Sammy

CiteerPersoonlijk vind ik dat vanwege mij HSP ik meer aanleg heb op om extravert te zijn,

Hmm... je post brengt veel vragen & bedenkingen aan deze kant teweeg. :)
Ten eerste het verband tussen hsp & intro/extraversie.. Persoonlijk denk ik dat wàt je waarneemt losstaat van wat je er uiteindelijk mee doet. Als bv. iemand in de toekomst zou kunnen kijken, zou ie daarop kunnen reageren met een toegenomen fascinatie voor de toekomst, maar evengoed zou ie zich van de toekomst af kunnen keren. Of neem honden, met hun scherp gehoor: enthousiast zijn ze als ze dingen horen die hun baasjes niet horen, aankomende visite of zo, maar al eens ooit een hond bekeken tijdens een onweer?
Volgens mij is er geen verband tussen eender welke gave/handicap en intro/extraversie, en als 't er is, is 't in voordeel van introversie. (En ja, dan heb ik het evolutionaire nadeel van anders-zijn in gedachte.)

Nog een voorbeeld: ik ken momenteel één persoon van wie ik weet dat ie minstens even misantroop als ik is. Da's al in vele gesprekken te boven gekomen, en steeds waren we verbaasd dat we er beiden zo divers naar handelen. Ik zie af van sociale contacten, terwijl hij 't net opzoekt, in zulke mate dat het me petje te boven gaat. :) We delen dezelfde gave (in dit geval: een meedogenloos psychologisch instinct), maar onze individuele reacties zijn gebaseerd op de ervaringen mét die gave, niet op de gave an sich.

Citeeralhoewel het beter zal zijn om toch introvert te zijn. Dat scheelt een heleboel ongewenste energie.

Dus euh... je hebt het gevoel dat je met je extraversie je energie verspilt? Kan je dat wat toelichten? Deze introvert snapt dit niet helemaal.  :)

«-o-Lantos-o-»

Citaat van: Sammy op februari 26, 2006, 11:40:27 PM
CiteerPersoonlijk vind ik dat vanwege mij HSP ik meer aanleg heb op om extravert te zijn,

Hmm... je post brengt veel vragen & bedenkingen aan deze kant teweeg. :)
Ten eerste het verband tussen hsp & intro/extraversie.. Persoonlijk denk ik dat wàt je waarneemt losstaat van wat je er uiteindelijk mee doet.

Citeeralhoewel het beter zal zijn om toch introvert te zijn. Dat scheelt een heleboel ongewenste energie.

Dus euh... je hebt het gevoel dat je met je extraversie je energie verspilt? Kan je dat wat toelichten? Deze introvert snapt dit niet helemaal.  :)

Nou bij de eerste ben ik helemaal met je eens. En trouwens die standpunt brengt mij ook eens op een andere voorbeeld over een andere onderwerp, maar die zal ik strakjes even posten in een nieuwe onderwerp.
Maar terug naar jouw standpunt: ja klopt, uiteindelijk heb ik blijkbaar al extraverte trekjes lol, en die komen tot uiting door mijn HSP.


En wat ik bedoelde met bij extraversie mijn energie verspillen: nou als HSP voel je "dingen" aan van anderen. Een op het moment dat ik voelt dat iemand met een probleem zit, voel ik me automatisch een soort redder dat ik die persoon moet helpen met zijn/haar probleem. En dat kost veel energie. Als ik maar introvert was, dan had ik anderen hun problemen gevoeld, maar zou niet besluiten hun te helpen ermee.
Die uitleg heeft weer betrekking tot je eerste standpunt.

Dus nu ga ik proberen afstand houden, en niet snel self initiatief nemen om iemand te helpen wanneer ik voel dat zij een probleem hebben. Ik neem afstand en laat hun zelf mij vragen om hulp, en alsnog zal ik moeten leren om zonodig nog nee te zeggen.

is het wel duidelijk voor jou wat ik bedoel?  :)
~The Soul That Can Speak Trough The Eyes Can Also Kiss With A Gaze~
~There Is A Darkness Living Deep In My Soul That Still Has A Purpose To Serve~
~When Did I Realise That I Was God? Well I Was Praying And Realised That I Was Talking To Myself~
~Death Is Not The End But The Begining Of Eternity~

theruudstar

Ik ben (zoals gewoonlijk) een combinatie van twee extremen. Ik ben van nature heel introvert, maar als ik je eenmaal ken kan ik zo extravert als het maar zijn kan zijn.

Ereinion

Citaat van: ThirdMagus op februari 28, 2006, 05:55:37 PM
maar als ik je eenmaal ken kan ik zo extravert als het maar zijn kan zijn.

Ja, dat ken ik ook heel goed. Ik kijk eerst de kat uit de boom, maar als ik me eenmaal op mijn gemak voel, kom ik helemaal los.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sammy

Citeer
is het wel duidelijk voor jou wat ik bedoel?

Yep. Blijkt een grammaticaal misverstandje te zijn geweest. :)

Allard

bij mij verschilt het.. (op het moment)
ik doe er niet moeilijk over om mensen te vertellen dat ik homo ben
maar het aseksuele gedeelte ligt nog wat moeilijker, maar dat komt denk ik doordat ik er zelf nog niet helemaal uit ben..

littlefanny

ik ben gewoon extravert, op alle manieren die jeje maar kunt bedenken. ik maak gewoon snel vrienden (en soms ook wel vijanden) erdoor maar ik ben er eigenlijk wel blij mee
:)
*Sommige mensen mogen gewoon nog niet dood
*YEAH make life worth it!
*Let's work together and make this world more livable
*Never stop working on yourself!

Zonnekind

Ik ga dwars liggen  ::)
Bij mensen die ik nog niet zo goed ken kan ik enorm extravert zijn. Ik wil me laten gelden, "heeeey, ik ben hier ook!"
Maar als ik ze beter leer kennen en het blijkt dat die mensen geen super vrienden of vriendinnen gaan worden, kruip
ik een beetje in mijn schelp.
Als je het boek "Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt?" over HSP'ers leest, weet je dat het grootste deel
van de hsp'ers enorm introvert is. Dit boek is trouwens een echte aanrader voor hsp'ers. Ik heb er ontzettend veel in
bijgeleerd en weet nu beter hoe ik me op sommige momenten moet gedragen om mezelf te "beschermen" tegen de
vele prikkels rondom ons.
Hoe beter men de mensen kent, hoe liever men de dieren ziet.

jelle

Hai ben wel extraert denk ik, als ik me niet depressief voel dan klamp ik gerust een echpaar aan voor een praatje, vertel mijn halve leven en krijg veel ohs en ahs en hebben we een heel gesprek. maar word je boos of zet je een luide stem op dn ben ik nergens en blokkeer ik en stop ik tijdelijk met ademhalen, en bal mijn handen tot vuisten en krimp ineen...........dat is mijn andere IK, mijn geblokkeerde IK door de jeugd gekregen zullen we maar zeggen........ :banghead:

littlefanny

Citeer
:banghead:
Citeer
werktie? naja, iig: je moet niet boos zijn om wat je hebt meegekregen met je jeugd. hoe naar dat ook is, je zult het altijd bij je dragen en het enige wat je ermee kunt is a. verwerken, b. opkroppen. Die reactie die je zeg maar krijgt door wat er vroeger is "gebeurd" kan je misschien ook gebruiken als een heel sterk signaal. Als je die gevoelens krijgt moet je proberen te relativeren en ze in te pakken ze klein te maken een papiertje eromheen, strikje erbij en leg het naast je neer, straks kan je het uit het raam gooien. Je weet (want je ziet het pakketje) dat je rustig aan moet doen en op je hoede moet zijn maar dat je niet zo extreem moet reageren (het is tenslotte maar een klein pakje)
dat werkt bij mij bijna altijd
:)
*Sommige mensen mogen gewoon nog niet dood
*YEAH make life worth it!
*Let's work together and make this world more livable
*Never stop working on yourself!

Stev

Citaat van: Zonnekind op april 16, 2006, 02:55:20 PM
Als je het boek "Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt?" over HSP'ers leest, weet je dat het grootste deel
van de hsp'ers enorm introvert is.

Ik ben extreem introvert denk ik. Zou ik ook een HSP'er zijn dan?
Pas als ik van iemand zeker weet (het duurt meestal een maand of 12  :o ) dat het klikt, kom ik wat losser.
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

organised chaos

Citaat van: Stev op mei 10, 2006, 10:47:15 AM
Ik ben extreem introvert denk ik. Zou ik ook een HSP'er zijn dan?
Pas als ik van iemand zeker weet (het duurt meestal een maand of 12  :o ) dat het klikt, kom ik wat losser.

Dat je heel erg introvert bent wil nog niet zeggen dat je ook een HSP-er bent. Er zit zoveel meer bij! Er zijn trouwens ook hele extraverte HSP-ers. :)

Op de site http://www.hooggevoelig.nl staan een paar tests waarmee je kunt kijken of je HSP bent (op tests klikken in het menu en dan wijst het zich vanzelf). En je zou het boek kunnen lezen waar Zonnekind het over heeft. Ik heb het boek zelf ook en heb er heel veel aan gehad.

Stev

Citaat van: organised chaos op mei 10, 2006, 12:14:02 PM
Op de site http://www.hooggevoelig.nl staan een paar tests waarmee je kunt kijken of je HSP bent

Sensitief maar niet hoogsensitief. Gelukkig maar. Nu moet ik nog gaan uitzoeken waar die extreme introvert vandaan komt  ???
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Sismo

Ik was erg introvert (verlegen), maar met de jaren (jawel, ook een voordeel aan ouder worden) wordt ik toch wel wat extraverter.
Kwam als middenmoter uit de test over HSP, ik denk echter niet dat er een verband is.
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-