Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

26 maart 2011: de eerste praatmeeting

Gestart door Ereinion, januari 30, 2011, 10:40:22 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

AceVentura

Citeer
Verder ben ik het wel met Fricai eens dat we nooit kunnen bewijzen dat een bepaald persoon daadwerkelijk aseksueel is zolang niet exact bewezen is wat je seksuele orientatie bepaalt.
Kan ik op zich begrijpen, maar ik vind het een beetje vreemd dat we dat alleen bij aseksualiteit zo vinden en niet bij andere seksuele orientaties, of mis ik iets ? Of komt het omdat wij ons kenmerken door het ontbreken van iets ? (Iets wat volgens mij over het algemeen lastiger te bewijzen is)
53x + m³ = Ø
Verwarring is een doorgang naar een andere, nieuwe realiteit.
- Richard Bandler

Fricai

Citaat van: AceVentura op april 02, 2011, 02:01:27 PMKan ik op zich begrijpen, maar ik vind het een beetje vreemd dat we dat alleen bij aseksualiteit zo vinden en niet bij andere seksuele orientaties, of mis ik iets? Of komt het omdat wij ons kenmerken door het ontbreken van iets? (Iets wat volgens mij over het algemeen lastiger te bewijzen is)

Voor hetero-, homo- en biseksualiteit geldt hetzelfde; Men kan het niet aantonen want weet niet hoe het exact wordt bepaald.
Wat absurd is, is dat mensen aseksuelen telkens om bewijs vragen als voor hun oriëntatie, terwijl homo- en biseksuelen wel gewoon op hun woord geloofd worden.

Dutchamoeba

Dat klopt helemaal. Misschien dat nieuwe inzichten door middel van beter opgezette studies hier wat aan kunnen veranderen in positieve zin.

Jovi_Hobbes

Citaat van: Fricai op april 01, 2011, 08:42:51 PM
Citeermaar wie weet kunnen we op deze manier nuttige informatie verzamelen over wie en wat een aseksueel is.

Een aseksueel is niet meer of minder dan een persoon die voldoet aan de definitie van de term, hoeven we niet echt informatie over te verzamelen verder... :P Ik neem aan dat je erop doelt dat we informatie kunnen verzamelen over de (frequenties van) verschillende oorzaken van seksuele inactiviteit/dysfunctie. :P

Bijvoorbeeld, of gewoon een populatieonderzoek ofzo. Zoals ik al zei heb ik nog geen concrete ideeën, maar aangezien we veel kritiek hebben op bestaande studies en vragenlijsten en daarnaast vinden dat er niet voldoende aandacht aan aseksualiteit wordt besteed, waarom zouden we het dan niet zelf beter proberen te doen?
Kritiek hebben is makkelijk maar levert niets op. Als we iets willen bereiken zouden we ook zelf aan de slag kunnen gaan, was mijn theorie.

Citaat van: Dutchamoeba op april 02, 2011, 01:22:21 PM
Bij de weg, grootschalige studies over frequenties zijn ook goed; ik zal eens bij 'mijn' universiteit informeren naar de mogelijkheden; psychologen zijn altijd op zoek naar goede onderwerpen, (ook voor scriptie-onderwerpen voor studenten), en op deze manier zouden we elkaar wel eens wederzijds een dienst kunnen bewijzen.

Go for it! Wie weet levert het iets op.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Fricai

Citaat van: Jovi_Hobbes op april 02, 2011, 05:43:40 PMZoals ik al zei heb ik nog geen concrete ideeën, maar aangezien we veel kritiek hebben op bestaande studies en vragenlijsten en daarnaast vinden dat er niet voldoende aandacht aan aseksualiteit wordt besteed, waarom zouden we het dan niet zelf beter proberen te doen?
Kritiek hebben is makkelijk maar levert niets op. Als we iets willen bereiken zouden we ook zelf aan de slag kunnen gaan, was mijn theorie.

Studies dusverre kwamen van mensen die niet in aseksualiteit geloven, en dus zochten naar allerhande oorzaken waarom mensen geen seks zouden willen hebben. Logisch dat aseksuelen altijd kritiek hebben geleverd op die 'onderzoekers' die hun gevoelens ontkenden, toch? Vanuit het punt van wij (die er wel in geloven) valt er niet zoveel te onderzoeken... De enige aandacht die nodig is lijkt me simpelweg aandacht... het zou fijn zijn als het internationaal 'common knowledge' werd dat er een 4e seksuele oriëntatie voorkomt.

Ereinion

Ik vind een onderzoek vanuit onszelf best nuttig, maar ik weet niet hoe je zoiets aanpakt.

Als we resultaten hebben kunnen we die wellicht door een persbericht wereldkundig maken. Wie weet wordt het wel opgepikt door de media.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Jovi_Hobbes

Je pakt het aan zoals elk onderzoek: je moet allereerst een onderzoeksvraag hebben en daarna kun je verder gaan kijken. We zouden dus moeten bepalen wat we dan precies willen onderzoeken. Die vraag kan zo simpel of zo ingewikkeld zijn als we maar willen.

Twee voorbeelden:
- Simpele vraag: hoeveel mensen op alle AVEN forums zijn aseksueel in de betekenis van de geaardheid
- Ingewikkelde vraag: Wat is de oorzaak van aseksualiteit

Beide zijn in dit geval slechte vragen, ze zijn slechts ter illustratie.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

HugsOnly

hebben wij hier een psycholoog of sozioloog of so, die ervaring met deze manier van onderzoek heeft?

Als wij iets doen, denk it dat wij het wetenschappelijk "goed" moeten doen. Anders is het veel werk voor niets.


:knuffel:

Jovi_Hobbes

Ik denk dat dat afhankelijk is van de vraagstelling. Iedereen die ooit een afstudeeronderzoek heeft moeten doen weet (voor zover ik mag hopen) hoe hij/zij een goede vragenlijst kan opstellen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

HugsOnly

ahhh... zeker weten? Ik zou het niet weten. Is ook wel handig als je een groote deel van de vakliteratuur hebt gelezen en gesnapt en analysiert. Ik ben meer een heel fundameteel natuurwetenschapplijke onderzoeker. Heb dus van soziologie geen idee behalve dat het er is. Ik heb wel eens bij een bevraging mee gedaan en da hadden ze alleen vragen, waar je jouw antwoord  met een kruisje moest geven. Ik denk dat het vast moelijk is, om belangrijke vragen te vinden, die je: op zo een manier kunt beantwoorden, met antwoorden waar iederen zich terug vind, maar niet zo gedetailliert dat je het nog goed kunt analyseren.
Je hebt voldoende mensen nodig, van wie je ook nog wilt, dat ze representatief zijn...


:knuffel:

Jovi_Hobbes

Dat is allemaal zeker waar. De enige groep die we praktisch gezien kunnen enquêteren zijn leden van de diverse AVEN fora.

Een onderzoek naar aseksualiteit in Nederland en België zou al onmogelijk zijn voor ons, want waar haal je inderdaad de mensen vandaan die mee kunnen doen.
Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

Dutchamoeba

Citaat van: HugsOnly op april 05, 2011, 09:00:41 PM

Je hebt voldoende mensen nodig, van wie je ook nog wilt, dat ze representatief zijn...


:knuffel:

Een zogenaamde 'case study' kan al met 1 persoon...

petra1963

Maar volgens mij moet je dan wel goed beargumenteren waarom je met die ene persoon een case study doet, en hoe representatief dat dan is..
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Dutchamoeba

Dat klopt. Soms is diepgravend onderzoek bij 1 persoon goed om van daaruit verder te bouwen...

HugsOnly

Citaat van: Dutchamoeba op april 05, 2011, 09:11:54 PM
Een zogenaamde 'case study' kan al met 1 persoon...


He, je weet al meer dan ik!

:knuffel: