Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

alternatief onderzoek naar asexualiteit

Gestart door joopdekat, april 25, 2007, 02:12:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joopdekat

Citaat van: joopdekat op mei 24, 2007, 03:35:43 AM
Citaat van: Ereinion op mei 20, 2007, 08:18:44 PM
Ik vraag me ook af wat dat planetaire koppel is.

Dat zal ik binnenkort eens wat uitgebreider uitleggen, tot later,
Joop
Okay, het is al wat laat, maar ik heb het beloofd:
Planetaire koppels zijn net zoals in een mensenleven. Het zijn paren die een bepaalde relatie met elkaar aangaan. TIjdelijk want planeten staan nooit stil. Ze bewegen allemaal om de Zon in hun eigen snelheid. De relatie is daarom maar van korte duur, maar kan wel een langere doorwerking hebben, net zoals bij mensen een korte romance een nawerking kan hebben van soms wel het hele verdere mensenleven. Het gaat dus om de intensiteit van die ontmoeting en niet om de duur ervan. Maar ook in een mensenleven kan op den duur die oorsponkelijke inhoud van het gebeurde een andere vorm gaan aannemen, het kan mooier worden dan het ooit was, maar ook het tegenovergestelde.
Planeten zijn in de westerse (moderne) psychologische astrologie de symbolen voor bepaalde menselijke eigenschappen ofwel menselijke functies. Alle functies tesamen, dus alle planeten, staan voor het totale potentieel aan functies die de mens bezit. Maar die functies zijn niet eenduidig, ze hebben een bepaald werkingsspectrum, een soort dimensie met uitersten. Een negatieve kant en een positieve kant en alles wat daar tussen ligt. De mens heeft de vrije wil te kiezen hoe hij met die functie omgaat van die planeet die in zijn horoscoop staat. Ieder mens heeft al die planeten in zijn horoscoop staan en ieder mens heeft in principe ook al die functies tot zijn beschikking. Hoe je daar mee omgaat, is een kwestie van keuze. Maar soms wordt die keuze bemoeilijkt door je voorgeschiedenis. Je bent dan teveel geconditioneerd of soms ook bescshadigd in je jeugd, zodat je niet beter weet. De planeet in kwestie kan het echter niets schelen hoe jij met die functie omgaat waaraan hij symbolisch is gekoppeld. Het kan Mars echt niets schelen of jij die egocentrische energie die hij in essentie voorstelt positief gebruikt om te vechten voor je eigen doelen en te begeren wat je wilt (bereiken), of dat je je kansen voorbij laat gaan of de functie van Mars gebruikt om er negatieve dingen mee te doen, mensen tegen je in het harnas te jagen of iets anders.

Maar terug naar die koppels. Die zijn tijdelijk, maar ze staan wel als koppels gegrift in je geboortehoroscoop. In die gedaante zijn ze een afbeelding van de toestand van de hemel ten tijde van jouw geboorte. Daarmee zijn ze ook een afbeelding van je persoonlijke potentieel. De tijd draait echter door, dus die afbeelding is ook een momentopname van iets dat in ontwikkeling is. Die latere tijden, zijn dus ook kansen voor jou om je verder te ontwikkelen, uitgaande van dat beginpotentieel.
De astrologie hanteert een aantal speciale hoeken tussen planeten, die dan worden gezien als de koppels. Als twee planeten samen op 1 locatie staan, heet dat conjunct (ze staan als het ware versmolten op 1 plek aan de hemel). Als ze tegenover elkaar staan, heet dat een oppositie en in een hoek van 90 graden heet dat een vierkant. Dit zijn de zogenaamde dynamische hoeken (er zijn er nog een paar die zwakker werken).  Dynamisch, omdat 90 en 180 graden en soms ook die 0 graden als het 2 planeten betreft die elkaar van nature tegenwerken. Dynamisch is spanningsvol, geeft frictie, strijd, onderdrukking, afvlakking, vermindering, uitputting etc. Daarnaast zijn er de harmonische hoeken: de driehoek (120 graden) het sextiel (60 graden) de conjucntie van twee planeten die elkaar steunen qua functie, het quintiel etc. Harmonisch gaat soepel samen, ook zelfs tussen planeten die elkaar van nature niet goed liggen, is dat een soort compromis. Vervolgens kun je ook nog triootjes maken van planeten, net zoals in het mensenleven, maar dat maakt de situatie allen maar gecompliceerder, .... ook om aan een astro-leek uit te leggen.

Nu zal ik een paar van die koppels benoemen:
Venus in een dynamische hoek met Saturnus: Bindingsangst
Mars in een dynamische hoek met Saturnus : Geblokkeerde levenskracht, krachteloosheid, strijdd en verzet
Maan in een dynamische hoek met Venus: Verlatingsangst (iets wezenlijk anders dan bindingsangst)
Mars in een dynamische hoek met Pluto : willen en moeten in conflict met elkaar
Venus in een dynamische hoek met Pluto: overprikkelde sexualiteit, buitengewone spanningen in het liefdesleven, (trio samen met Mars: verkrachting)
dynamisch trio Zon-Maan-Pluto: een vrijheid-nabijheids conflict
Venus in een dynamische hoek met Mars: dualiteit van verbinden met verbreken,
Venus in een dynamische hoek met Uranus: dualiteit van in liefde verbinden tegenover uitzonderlijke vrijheidsdrang

Er zijn er nog veel meer, vooral als ik ook Juno, Vesta en Chiron hierin ook nog zou gaan betrekken, maar ik vermoed dat de voorbeelden al voldoende illustreren dat er vele mengvormen zijn van hoe een mens met liefdes- en sexuele gevoelens kan omgaan.

groetjes javascript:void(0);

Joop

Tempesta

Citaat van: Fixet op mei 19, 2007, 11:41:19 PM
Ik geloof niet echt in horoscopen, maar stiekem ben ik wel nieuwsgierig. :D

Precies zo! Ik ben nu uiterst nieuwsgierig geworden naar mijn eigen horoscoop :D.

joopdekat

Citaat van: Tempesta op mei 27, 2007, 05:31:31 PM
Citaat van: Fixet op mei 19, 2007, 11:41:19 PM
Ik geloof niet echt in horoscopen, maar stiekem ben ik wel nieuwsgierig. :D

Precies zo! Ik ben nu uiterst nieuwsgierig geworden naar mijn eigen horoscoop :D.

wat zou je dan zo brandend graag willen weten?

Joop

Ereinion

Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Stev

Citaat van: Tempesta op mei 27, 2007, 05:31:31 PM
Citaat van: Fixet op mei 19, 2007, 11:41:19 PM
Ik geloof niet echt in horoscopen, maar stiekem ben ik wel nieuwsgierig. :D

Precies zo! Ik ben nu uiterst nieuwsgierig geworden naar mijn eigen horoscoop :D.

Ik vind het alles reuze interessant maar verder laat het me "koud". Is het erg?  ;)
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Jovi_Hobbes

Is there anybody out there, just like everybody out there?
Just one somebody out there, just like me?

petra1963

Nee hoor ! Ik heb zelf een soort 'sceptische nieuwsgierigheid'.  ;D
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Stev

Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

petra1963

Ik ben vooral geen 'gelovige'  ;D

De sceptici onder jullie kunnen nu zeggen: 'nee logisch, je bent 'al voorzien''  :rollol: Maar of het zo zit, ik weet het niet.. ;)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Stev

Sceptisch of niet sceptisch, ik neem Joop wel serieus, overigens. Dus Joop, blij dat je hier bent!  :wave:
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Stev

En nog iets: ik weet nu de juiste geboortetijd! Ik dacht rond 5 uur 's ochtends maar het was ietsjes later, om 6.15 uur.
Vaak zeggen ze, als je vroeg geboren bent, dat je als vroege vogel door het leven gaat. Waarom kost het mij dan zo veel moeite om 's ochtends uit bed te komen?  ;D
Een grens is eigenlijk een wens om verder te gaan (Loesje)

Tempesta

Ik ben vlak voor middernacht geboren, waarom ben ik dan een ochtendmens :D. Toegegeven, ik ben niet van de VROEGE ochtenden, maar ik ben geen uitslaper.

Sismo

Hoe zit het als je rond het middaguur geboren bent?  ;D
Maak van elke dag een sprookje: red draken en versla verwende prinsessen, kus af en toe een kikker en pluk de rijpe bramen -Loesje-

joopdekat

Citaat van: Stev op mei 31, 2007, 12:02:42 PM
En nog iets: ik weet nu de juiste geboortetijd! Ik dacht rond 5 uur 's ochtends maar het was ietsjes later, om 6.15 uur.
Vaak zeggen ze, als je vroeg geboren bent, dat je als vroege vogel door het leven gaat. Waarom kost het mij dan zo veel moeite om 's ochtends uit bed te komen?  ;D

Hoi Stev,

Het is meegenomen dat je mij of de astrologie toch wel wat serieus neemt. Maar ik maak mij er niet zodruk meer over als een aantal jaren geleden. Toen ging ik met veel elan sceptici te lijf want wetenschappelijk gevormde scceptici denken dat ze overal wat vanaf weten, maar als je met duidelijke onderzoeksresultaten komt, die je ook nog statistisch kunt onderbouwen, dan blijkt dat ze alleen maar vooroordelen hebben en helemaal geen kennis van zaken. Ze praten dus over iets waarvan ze geen verstand hebben en dan vind ik het niet de moeite om met hen hierover te discussieren.
Ik heb je horoscoop aan gepast aan de nieuwe (goede?) geboortetijd en er verandert voor mijn onderzoek niet veel, wel voor een echte horoscoop duiding want je planeten komen in andere levensgebieden terecht. Je hebt nu bijvoorbeeld geen tweeling Ascendant meer maar een kreeft Asc en dat is een duidelijk andere benadering van de wereld om je heen: minder verbaal-nieuwsgierig en meer naar binnen gekeerd en met behoefte om je afe en toe terug te trekken, als je te heftig bent aangevallen bijvoorbeeld.

groetjes,

Joop

joopdekat

Citaat van: Sismo op mei 31, 2007, 06:20:24 PM
Hoe zit het als je rond het middaguur geboren bent?Ê ;D

Dan staat je Zon boven in de horoscoop en zou je in een beroep snel de boventoon kunnen voeren. Men ziet je als natuurlijke leider. Tenminste, als je verdere eigenschappen hebt, die deze mooie stand niet teniet doen.

Joop