Nieuws:

Voor vragen rond je registratie, je account of het functioneren van het forum kun je een email sturen naar:
mailaven @ freedom.nl (zonder spaties rond de @).
Vermeld dan ook even de naam waarmee je je hebt geregistreerd.

Hoofdmenu

geaardheid

Gestart door azerty, februari 02, 2008, 09:32:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

azerty

Hey, ik had een vraagje ivm met hoe jullie aseksualiteit zien, zien jullie dit als geaardheid of niet?
Want vele mensen zien dit als geaardheid.

Maar als dit een geaardheid is, zou je denken dat jullie aromantisch zouden zijn.

Aangezien dat niet per sé is vroeg ik mij af of degene die dit niet als geaardheid zien zichzelf als bi-, hetero- of homoseksueel zien ?  ??? ?

Ik vroeg mij eigenlijk af of er op dit forum homoseksuele aseksuelen zijn, voor mocht dit al betekenis hebben.


Graag jullie mening en als jullie bvb een homoseksuele aseksueel kennnen hoor ik dat ook graag  ;)

Sam

ha, nog iemand die nieuw is, welkom  :cake:

ik zit nog niet lang op dit forum maar ik heb er een hoop rondgekeken dus ik kan een paar van je vragen beantwoorden:

- vrijwel alle mensen hier zien aseksualiteit als een geaardheid, die prima samengaat met hetero,homo of bi zijn. Hetero, homo of bi-aseksueel dus. Er zijn zeker homoseksuele aseksuelen, al weet ik zo snel geen voorbeeld op dit forum.
- sommige mensen hier zijn aromantisch, worden helemaal niet verliefd, mar er zijn ook velen die wel degelijk verliefd worden en houden van romantiek, knuffelen etc, gewoon niet van seks.

Lees eens wat op het forum en de site.

Ienepien

Hallo Azerty, welkom hier. Lust je een stukje welkomst- :cake:?

Volgens mij is Maankind homo-asexy, maar ik weet het niet zeker.
Lees maas eens rustig rond, en stel maar vragen zoveel je wilt. :wave:

Ereinion

#3
Waarom zouden we aromantisch moeten zijn als we het als geaardheid zien?

Hier hebben we een topic over verschillende types, dan krijg je een beetje op een rijtje hoe het binnen dit forum zit met romantische gevoelens of niet. http://asexuality.org/du/index.php?topic=16.0 Verder heb ik net zelf een vragenlijst gepost (bij onderzoeken...) met daarin de vraag of het een geaardheid is en de meesten antwoorden tot nu toe ja.

En dan hier nog een heel oud topic waar druk gedicussieerd werd wat een goede definitie voor aseksualiteit zou zijn en of het een geaardheid is. http://asexuality.org/du/index.php?topic=48.0


:cake: :cake: :cake:

Oeps, ik stel in mijn vragenlijst gewoon vast dat het een geaardheid is.  :-[ Maar tot nu toe heeft niemand geprotesteerd.  :D
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

azerty

hey ereinon . Geaardheid is natuurlijk maar een woord hé. Maar ik denk dat ik bij de mensen hoor die zoals TBW in het andere forum zei dat geaardheid = orientering.
Als je  "a" of dus "niet" als orientering ziet zou je kunnen zeggen zijn orientering is dat hij 'niet' verliefd wordt.

Maar het was maar een argument om te verduidelijken waarom ik aannam dat er homo-a-seksuelen e.d. moesten zijn. Want dit is niet zo makkelijk te vatten voor iedereen.
Bedankt voor de stukken taart, de links en de antwoorden alvast  :knuffel:

Wat ik nu door de antwoorden wel heb is dat ik meer vragen heb :D  ::)
Want als er zoiets is als homo-aseksuelen, wat is dan de 'drive' en hoe komt het dat deze mensen dan steeds op hetzelfde geslacht verliefd worden? is er zoiets als een mannelijk karakter en een vrouwelijk ?


Sam

Ik vindt het een raar idee dat iemand niet verliefd zou worden, enkel omdat hij geen seksuele verlangens heeft. Verliefdheid bestaat toch uit veel meer dan 'met jou wil ik naar bed'? Verliefdheid is ook 'jij bent geweldig' en 'ik wil bij je zijn' misschien zelfs 'ik wil met je knuffelen en zo'. Liefde is meer dan seks en zonder seksuele gevoelens kan ene mens toch even intens verliefd worden.

Ook weet ik niet of een aseksueel iemand puur 'onlichamelijk' verliefd wordt, vanwege iemands karakter. Ook als je niet met iemand naar seks wilt kun je nog steeds gevoelens hebben voor een erg knap persoon. Waarschijnlijk zullen op dit forum minder mensen hun partners geweldige lichaam noemen als reden dat ze verliefd zijn, maar dat betekend niet dat aseksuelen per definitie alleen voor het karakter vallen.
Ik weet niet of veel mensen op het forum deze mening delen, maar zo zie ik het.   
 

azerty

Citaat van: Sam op februari 03, 2008, 10:50:10 AM
Ik vindt het een raar idee dat iemand niet verliefd zou worden, enkel omdat hij geen seksuele verlangens heeft. Verliefdheid bestaat toch uit veel meer dan 'met jou wil ik naar bed'? Verliefdheid is ook 'jij bent geweldig' en 'ik wil bij je zijn' misschien zelfs 'ik wil met je knuffelen en zo'. Liefde is meer dan seks en zonder seksuele gevoelens kan ene mens toch even intens verliefd worden.
 

hmmm , maar ik heb nergens gesproken over seksuele verlangens. Geaardheid gaat juist over verliefd worden voor mij.
Ma het kan dus zijn dat daar het probleempje zit.

ik zie homoseksueel als homofiel .  Dus in de zin van : homo -sekse -ueel .
dus niet homo - seks - ueel.

Ik vind het trouwens ook een raar idee hoor :P

Ereinion

Misschien dat het bij de meesten meer om uitstraling gaat dan schoonheid, Sam. Uitstraling is wel uiterlijk, maar hoeft niet persé samen te gaan met schoonheid, maar het ligt er wel dicht bij.

Azerty, jou vraag kan ik niet beantwoorden, want ik snap dat zelf ook niet helemaal. Ik denk dat ik misschien ook wel op een vrouw zou kunnen vallen. Maar voor sommigen is het verschil tussen man en vrouw wel net zo belangrijk als dat je graag een partner hebt die van reizen houdt en niet de hele dag thuis wil zitten.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Ereinion

Citaat van: azerty op februari 03, 2008, 10:59:32 AM
hmmm , maar ik heb nergens gesproken over seksuele verlangens. Geaardheid gaat juist over verliefd worden voor mij.
Ma het kan dus zijn dat daar het probleempje zit.

ik zie homoseksueel als homofiel .  Dus in de zin van : homo -sekse -ueel .
dus niet homo - seks - ueel.

Ik vind het trouwens ook een raar idee hoor :P

:D Daar hebben we ook wel eens discussies over gehad, maar dan andersom. maar Homoseksueel gaat woordtechnisch gezien over seks, homofiel meer over liefde.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

Citaat van: Ereinion op februari 03, 2008, 11:01:48 AM
Misschien dat het bij de meesten meer om uitstraling gaat dan schoonheid, Sam. Uitstraling is wel uiterlijk, maar hoeft niet persé samen te gaan met schoonheid, maar het ligt er wel dicht bij.

Uiteraard. Uitstraling is veel belangrijker.
Maar veel seksuelen zeggen toch wel op een mooi lichaam te vallen, mits uitstraling en karakter niet lelijk is.
Maar aseksuelen dan? Maakt het hen helemaal niet uit?

Ereinion

Je moet natuurlijk een eerste selectie maken en die gebeurd bij mij op basis van uitstraling. Ik bedoel dan als je bijvoorbeeld in de kroeg staat en een praatje met iemand wil maken. Voor een seksueel persoon lijkt het me ook goed mogelijk dat die denkt: "Wat een lekker ding, eens zien of die mij ook wat vind." Pas daarna merk je in beide gevallen of iemands karakter ook leuk is.
Als ik mensen op een andere manier leer kennen gaat het voor mij veel meer om het karakter en verdwijnt het uiterlijk naar de achtergrond, want daar is dan ook meer tijd voor. Maar ik denk dat dat ook voor seksuelen geldt.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

petra1963

Dat geldt inderdaad voor sexuelen ook. Maar ook daar ligt het genuanceerd.. Er zijn mensen ( m/v) die echt sexueel op jacht zijn, en gaan voor de sex die ze met iemand willen hebben. En zich niet zo druk maken om iemands karakter.. zoiets zou je een WOP- relatie kunnen noemen: Wippen, Ontbijten, Pleite  ::)

En anderen gaan inderdaad meer voor iemands persoon en karakter.

En als je wel de sexuele aantrekkingskracht voelt, dan hoef je er ook niet per se iets mee te doen, heb ik in de loop der jaren wel begrepen. Je kunt ook genieten van het fet dat die aantrekkingskracht er is, en er subtiel mee omgaan..  :)
Ik ben niet transgender omdat ik anders wil zijn, maar omdat ik mijzelf wil zijn.. (Loesje)

Ereinion

Ik heb eens even alles opnieuw gelezen. Ik denk dat wanneer je zegt dat aseksualiteit een geaardheid is, dat dat weerstand opwekt. Maar ik vind wel dat het een seksuele geaardheid is en ik denk ook dat dat het meest duidelijke is om het te omschrijven. (voor mij dan)

Geaardheid gaat dan over veel meer dingen die je bent, 'het zit in de aard van het beestje'.
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.

Sam

mee eens. Ik haal even een quote over homoaseksualiteit uit het topic 'Wat IS aseksualiteit':

Citaat van: ChibiFirli op december 24, 2005, 05:34:37 AM
Ik ga er vanuit dat liefde en sex vrij los van elkaar staan (anders zou aseksuelen en liefde nogal een rare combinatie zijn). Dus een homoaseksueel is iemand die als seksuele geaardheid aseksueel is en als romantische geaardheid homo.

Ereinion

Die kwam ik inderdaad ook tegen.  :)
Alleen mensen zonder fantasie, vluchten in de realiteit.